اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات پرتاب میمون فضانورد با كاوشگر ایرانی



سرپرست سازمان فضایی ایران (ایسا) از پرتاب «كاوشگر 4» بدون محموله زیستی جهت آ‌زمایش زیر سامانه‌های آن در اسفند ماه سال جاری خبر داد.

 

دكتر حمید فاضلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: هدف پرتاب این است كه صحت عملكرد زیرسامانه‌های متعددی كه در این كاوشگر پیش‌بینی شده و بعضا هم برای اولین بار مورد آزمایش قرار می‌گیرد بررسی شود.

وی افزود: با بررسی نتایج این پرتاب و اصلاحات و رفع عیوب احتمالی، پرتاب بعدی كاوشگر 4 با محموله زیستی اوایل سال آینده انجام خواهد شد.

در آستانه پرتاب «كاوشگر 4» به فضا یكی از متخصصان طرح نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا با تشریح جزئیات این ماموریت و محموله زیستی آن اعلام كرد: این كاوشگر كه حامل یك میمون از خانواده رزوس است به ارتفاع بیش از 120 كیلومتری زمین پرتاب شده و محموله پس از بازگشت با چتر نجات به روی زمین فرود می‌آید.

مهندس رضایی، استاد دانشگاه ومتخصص علوم فضایی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران با بیان اینكه مقدمات طرح‌های اعزام انسان به فضا در دنیا معمولا با پرتاب موجودات زنده كوچك پیگیری می‌شود اظهاركرد:

در پی پرتاب موفقیت‌آمیز «كاوشگر یك» در سال 86، «كاوشگر دو» در سال 87 و «كاوشگر سه» حامل محموله زیستی در سال 88، كاوشگر چهارم با محموله زیستی كه موجود زنده آن از نظر فیزیولوژی به انسان شبیه‌تر است، به زودی به ارتفاع بیش از 120 كیلومتری پرتاب می‌شود.

وی با تاكید بر اینكه كاوشگر 4 پس از پرتاب بازیابی خواهد شد، تصریح كرد: بازیابی به این شكل انجام خواهد شد كه پس از رسیدن كاوشگر به ارتفاع اوج، محموله كه حاوی موجود زنده است به زمین برمی‌گردد و با چترهای نجات به آرامی به روی زمین می‌نشیند.

رضایی در خصوص تفاوت‌های كاوشگر 4 با نوع قبلی آن تصریح كرد: از جمله این تفاوت‌ها، نوع موجود زنده در محفظه زیستی و ‌پرتاب كاوشگر به ارتفاع بالاتر نسبت به كاوشگر قبلی است كه این موضوع ضرورت وجود سیستم اكسیژن رسانی به موجود زنده و سیستم تخلیه دی‌اكسید‌كربن موجود را می‌رساند. همچنین در كاوشگر4 تمام علایم حیاتی با نصب سنسورها در كپسول زیستی و بدن موجود زنده ذخیره و به طور همزمان برای ایستگاه زمینی جهت بررسی و ارزیابی علائم حیاتی توسط زیست‌پزشك‌های فضایی از طریق تله متری ارسال می‌شود.

وی با بیان اینكه محموله كاوشگر 4، 250 كیلوگرم است، خاطرنشان كرد: كل محموله متشكل از سه زیرسامانه شامل زیرسامانه بازیابی، زیرسامانه خدمات كه تمامی تجهیزات الكترونیكی، كنترل، ارسال و دریافت فرامین را شامل می‌شود و زیرسامانه كپسول زیستی است كه موجود زنده و متعلقات برای ثبت علایم حیاتی و اكسیژن رسانی و تخلیه بازدم موجود زنده را شامل می شود.

این متخصص فضایی افزود: كاوشگرها، آزمایشگاه‌های فضایی هستند كه به صورت حرف U وارونه پرتاب می‌شوند یعنی از زمین پرتاب شده تا ارتفاع اوج رفته و سپس به زمین باز می‌گردند كه در برگشت، پس از اینكه وارد جو غلیظ شدند، سیستم بازیابی شامل دو چتر ترمزی و اصلی عمل می‌كند.

رضایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران تصریح كرد: كشورهای صاحب فناوری به مرور موجوداتی كه از نظر فیزیولوژی به انسان نزدیك‌تر بوده مانند سگ و میمون را به فضا پرتاب كردند تا به مرحله‌ای رسیدند كه بتوانند مدارگرد طراحی كرده و با آن انسان را به فضا پرتاب كنند و در نهایت به فناوری اعزام انسان به كرات دیگر و ایستگاه‌های فضایی دست یابند.

به گفته وی، پرتاب كاوشگر 4 با محموله زیستی از گام‌های اولیه اعزام موجود زنده به فضا توسط جمهوری اسلامی ایران است.

رضایی خاطرنشان كرد: پروژه اعزام انسان به فضا كه مقرر بود در سال 1404 انجام شود با نظر مسوولان به سال 1400 تبدیل شد كه پرتاب كاوشگر 4 گام‌های اولیه برای رسیدن به این هدف است؛ امیدواریم با تلاش دانشمندان فضایی ایران بتوان این زمان را حتی كاهش داد.

وی با اشاره به افتتاح ایستگاه‌های دریافت و هدایت كنترل در روزهای اخیر گفت: این ایستگاه‌ها شامل دو ایستگاه جدید و یك ایستگاه بهینه‌سازی است به طوری كه دو ایستگاه جدید دریافت با قطر آ‌نتن 8.2 متر و قطر آنتن 6 متر و یك ایستگاه متحرك بهینه سازی شده است؛ بنابراین می‌توان ادعا كرد كه ایران به لحاظ فناوری و دانش ساخت ایستگاه‌های دریافت از ماهواره‌های سنجش از دور كاملا به بومی‌سازی و خوداتكایی رسیده است.

رضایی تصریح كرد: پس از پرتاب كاوشگر 4 و دریافت نتایج، تحلیل و پردازش آن صورت می گیرد كه گام‌های بعدی این پروژه، افزایش ارتفاع پرتاب كاوشگر است كه موجب افزایش طول ماندگاری موجود زنده در فضا خواهد شد سپس گام‌های بعدی بهینه‌سازی محفظه زیستی و اعزام موجودات بزرگ‌تر خواهد بود تا ان شاء الله به توانایی اعزام انسان به فضا برسیم.../ایسنا


ویدیو مرتبط :
فیلم کامل پرتاب کاوشگر پیشگام - میمون فضانورد ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

میمون فضانوردایرانی مهمان نشست خبری سازمان فضایی/اعزام نخستین فضانورد ایرانی تا97



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

میمون فضانوردایرانی مهمان نشست خبری سازمان فضایی/اعزام نخستین فضانورد ایرانی تا97

نشست خبری عصر امروز سازمان فضایی ایران یک مهمان ویژه داشت. «پیشگام»، نخستین میمون فضانورد ایرانی که روز دوشنبه به سلامت از یک سفر 16 دقیقه‌یی زیرمداری به زمین برگشت با شیطنت‌های خود شور و نشاط خاصی به نشست امروز بخشیده بود.

به گزارش خبرنگارایسنا، این میمون نر سه ساله از نژاد رزئوس که در بین محققان پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی سازمان فضایی ایران به «آفتاب» معروف است، نخستین حیوان انسان نمای ایرانی است که مرزهای فضا را پشت سرگذاشته و با سفر تاریخی خود گشایشگر دروازه‌های فضا به روی دانشمندان کشورمان و گامی رو به جلو در طرح اعزام فضانوردان ایرانی به فضا بوده است.

دکتر محمد ابراهیمی، رییس پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران در نشست خبری پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر پیشگام همراه با موجود زنده که عصر امروز در پژوهشکده برگزار شد، با اشاره به تدوین برنامه‌ی اعزام انسان به فضا در این پژوهشکده گفت: این برنامه به شورای عالی فضایی کشور ارایه شده است و بر اساس آن پروژه‌ی اعزام انسان به فضا در دو مرحله همراه با گام‌های مختلف طراحی شده است.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

وی با بیان این‌که بر اساس این برنامه، اعزام انسان به فضا در دو مرحله‌ی ارسال فضانورد به زیر مدار و مدار صورت می‌گیرد از تحقق مرحله‌ اول در آینده‌ نه چندان دور خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم از سال 92 تا حداکثر پنج تا شش سال اولین فضانورد ایرانی به زیر مدار ارسال شود.

میمون فضانورد

ابراهیمی، اعزام فضانورد به مدار را کار بسیار پیچیده‌ای عنوان کرد و گفت: از جمله زیرساخت‌های لازم برای اعزام انسان به فضا داشتن پایگاه ملی پرتاب و ماهواره‌بر با قابلیت حمل ماهواره‌های چند تن وزن است. به هر حال چنان‌چه این امکانات و زیرساخت‌ها در کشور فراهم بود شاید این اهداف زودتر محقق می‌شد اما چنان‌چه در پنج سال اول بتوان این زیرساخت‌ها را در کشور فراهم کرد به راحتی می‌توان در پنج سال دوم، اولین فضانورد ایرانی را به مدار زمین ارسال کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمرکز اصلی ما بر روی اعزام اولین فضانورد ایرانی به زیر مدار کره زمین است که امکانات آن تا اندازه‌ای در کشور وجود دارد که اولین گام این هدف نیز با پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر پیشگام برداشته شده است.

رییس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی تصریح کرد: برای اعزام فضانورد به مدار کره زمین گام‌های میانی مختلفی باید در کشور برداشته شود که از جمله‌ی آنها می‌توان به ارسال سلول زنده به فضا از طریق ماهواره‌ها، ارسال اشیا به فضا و دستیابی به فناوری‌های کاهش سرعت در فضا اشاره کرد.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

ابراهیمی در پاسخ به سخنان اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا مبنی بر این‌که پرتاب کاوشگر پیشگام برخلاف قطعنامه‌ی سازمان ملل بوده است، گفت: این قطعنامه درخصوص ارسال محموله‌های سنگین به فضا که احتمال فعالیت‌های نظامی را دارد اشاره می‌کند اما کاوشگر پیشگام اصلا با اهداف نظامی نبوده و انجام این ماموریت هیچ‌گونه افزایش توان نظامی را برای ایران به دنبال نداشته است و به طور کلی نمی‌توان با این‌گونه قطعنامه‌ها جلوی پیشرفت ملت ایران را گرفت.

میمون فضانورد

رییس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی درخصوص جزییات ماموریت کاوشگر پیشگام گفت: از حدود یک سال قبل موجود زنده که قرار بود به فضا پرتاب شود شناسایی شد و در قرنطینه آزمایش‌های مختلف بر روی این میمون که از نژاد رزئوس بود انجام گرفت و به طور کلی در شرایط یک فضانورد قرار گرفت. قبل و بعد از انجام ماموریت، آزمایش‌های مختلفی بر روی این میمون فضانورد انجام شد که تمام آزمایش‌ها سلامت این حیوان را تایید کردند و انجام این ماموریت هیچ‌ گونه تاثیرات سوء بر روی این موجود زنده نگذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: مرحله بعدی این برنامه، پرتاب کاوشگر ایرانی به ارتفاع 175 کیلومتری زمین با محموله ای به وزن 500 کیلومتر است.

ابراهیمی با بیان این‌که تیم 100 نفره به طور مستقیم در پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی سازمان فضایی ایران درگیر پروژه‌ی کاوشگر پیشگام بودند، گفت: این پروژه شامل کپسول زیستی، سامانه‌ی بازیابی و سیستم‌های الکترونیک مخابرات کاوشگر پیشگام است. هم‌چنین 300 تا 400 نفر نیز به طور غیرمستقیم با این پروژه در ارتباط بودند. البته حدود 50 تا 70 نفر نیز با پرتابگر کاوشگر پیشگام مستقر در سازمان هوافضای وزارت دفاع در ارتباط بودند./ایسنا