اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تکلیف پرونده سعیدمرتضوی در اتهام فوت فرزند روح الامینی به کجا ختم می شود؟



 اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,  سعیدمرتضوی

از ٢٨ مرداد ٩٤، همزمان با ابلاغ رای به وکیل خانواده روح‌الامینی و با اعلام رسمی اعتراض به حکم تبرئه تا به امروز هفت ماهی می‌گذرد. حکمی که با اعلام نارضایتی از سوی وکیل خانواده روح‌الامینی همراه شد، وعده اعتراض به حکم دادگاه بدوی را از همان آغاز دریافت کرد.

تاكیدی بر اینكه رای صادره قطعی نیست و تا آخر این پرونده را در مراجع تجدیدنظر پیگیری خواهند كرد، در دهه اول شهریور به ثمر نشست. اعتراض خانواده روح‌الامینی به رای صادره در دادگاه بدوی، دیوان عالی كشور را آخرین مرجع رسیدگی انتخاب كرد، تا رهایی مرتضوی از پرونده‌ای كه پایان بخش شغل قضایی او بود، در انتظار نظر قضات دیوان عالی كشور بماند.

پرونده مرتضوی حساسیت بیشتری از همه پرونده‌ها دارد
وكیل خانواده روح‌الامینی در خصوص آخرین پیگیری‌ها از روند رسیدگی به این پرونده در دیوان عالی كشور در گفت‌وگو با «اعتماد» از عدم وقوع رخداد جدیدی در این مرجع خبر داد. میرمجید طاهری از آخرین حضور خود در دیوان خبر داد و گفت: چند بار به اتفاق دكتر روح‌الامینی به دیوان رفتیم و در پاسخ به ما گفتند كه هنوز شعبه‌ای كه پرونده به آن فرستاده شده است، مشخص نیست. یعنی دبیرخانه دیوان به ما اعلام نكرده كه پرونده به كجا رفته است. وی كه اسفند ماه سال گذشته را آخرین بار حضور خود در دیوان اعلام كرد، گفت: احتمالا باید با این مدت زمانی پرونده به شعب دیوان رفته باشد.

 

طاهری با اشاره به اینكه رسیدگی در دیوان شكلی است، گفت: بررسی پرونده‌ها در دیوان به نحوه رسیدگی به آن در دادگاه فرق می‌كند. وكیل روح‌الامینی با تایید این نكته كه رسیدگی در دیوان طولانی است، گفت: واقعیت این است كه پرونده سعید مرتضوی حساسیت بیشتری از سایر پرونده‌ها دارد. به گونه‌ای كه حتی در دیوان اكراه دارند كه بگویند این پرونده به كدام شعبه ارجاع داده شده است. طاهری در ادامه تاكید كرد: احتمالا موضوع كهریزك پرونده‌ای نیست كه مانند سایر پرونده‌ها روال عادی را طی كند. شاید نظر خاصی برای رسیدگی به پرونده در شعبه خاصی وجود داشته باشد. طبیعی است كه این پرونده مقداری با پرونده‌های دیگر متفاوت باشد.


نمی‌دانم توجیه دادگاه برای ادغام دو پرونده چه بود
طاهری در ادامه با بیان اینكه پرونده كهریزك از آن دست موضوعاتی است كه روند بسیار طولانی را در دادسرا طی كرده، گفت: اختیار تعیین وقت با ما نیست. اكنون سنگین‌ترین پرونده به یكی از شعبات دیوان فرستاده شده و معلوم نیست كه مدت زمانی را برای رسیدگی به خود اختصاص خواهد داد. شاید هماهنگی‌هایی برای این پرونده می‌شود و شاید هم واقعا نمی‌توان روند رسیدگی را كوتاه كرد.

 

طاهری به اهمیت این پرونده در بین مردم هم اشاره كرد و گفت: اكثریت جامعه رسانه‌ای كشور و سایر مردم این پرونده را در نظر داشته و انتظاراتی هم از سیستم قضایی دارند. اگر بخواهیم تحلیلی در این پرونده انجام دهیم باید گفت كه در بخشی از این پرونده كه رسیدگی شد، سعید مرتضوی به همراه دو قاضی دیگر در ابتدا به انفصال از خدمات دولتی و قضایی محكوم شدند. حالا یك بخشی از پرونده مربوط به خانواده مرحوم كامرانی بود كه دیوان حكم برائت را برای او صادر كرد. اما پرونده روح‌الامینی از دادسرا به دادگاه كیفری فرستاده نشده بود. در حالی كه موضوع اتهامات سعید مرتضوی در هر دو پرونده كامرانی و روح‌الامینی یكی بود.

 

وی در ادامه به رسیدگی توامان پرونده كهریزك و تامین اجتماعی اشاره كرد و اظهار داشت: نمی‌دانم توجیه دادگاه كیفری استان چه بوده كه آن را برای رسیدگی با پرونده تامین اجتماعی ادغام كرده بود. وی تاكید كرد: با وجود اینكه مهم‌ترین اتهام سعید مرتضوی در پرونده كهریزك بوده و بیشترین وقت دادگاه نیز به آن اختصاص یافته بود، اما در كهریزك تبرئه و در تامین اجتماعی محكوم شده است. وی تاكید كرد: این نحوه رسیدگی همزمان به دو پرونده متفاوت، روی حكم صادره تاثیرگذار بود. وی در خصوص امیدواری خود به نقض رای صادره از سوی دادگاه كیفری استان در دیوان عالی كشور گفت: نمی‌توانم بگویم كه خیلی جای امیدواری در این مورد وجود دارد. اما ما وظیفه داریم تا آنجا كه قانون به ما اجازه می‌دهد تلاش كنیم و در نهایت این قضات دیوان هستند كه تصمیم نهایی را در مورد تایید یا نقض آن خواهند گرفت. وی تاكید كرد: اگر قاضی به اقناع وجدانی برای مجازات وی برسد، شاید آن را نقض كرده یا ممكن است بگوید كه نه، جرمی مرتكب نشده است.

نظر قضات در خصوص تبرئه متفاوت بود
طاهری به رسیدگی این پرونده در شعبه ٧٦ كیفری استان اشاره كرد و گفت: در آن دادگاه برای نخستین بار نظر قضات در صدور حكم مختلف بود. تعدادی از قضات خواستار صدور حكم مجرمیت بودند و عده‌ای دیگر خواهان برائت وی. شاید با اختلاف یك رای بود كه نظر محكومیت وی به تبرئه تبدیل شد. وی تاكید كرد كه خوشبین نیستیم كه این حكم نقض شود. اما آنچه كه مسلم است نظر دادسرای نظامی بود.

 

در آن مرجع، رسیدگی به خوبی انجام شد و قضات آن رسیدگی درستی را انجام دادند و او را به انفصال از خدمات قضایی محكوم كردند. طاهری از شكایت دیگر موكل خود نیز گفت. وی با بیان اینكه این‌بار روح‌الامینی به طور جداگانه از حیدری فرد، یكی دیگر از قضات مرتبط به پرونده كهریزك شكایت كرده گفت: قبل از عید دادسرا از ما برای ارائه مدارك و اسناد دعوت كرد. این شكایت در شعبه ١٥ بازپرسی در حال رسیدگی است. آن مرجع از ما مستندات را خواستند و من هم در صد صفحه مستندات را به آنها ارایه دادم.

  اخبار اجتماعی  - شرق 


ویدیو مرتبط :
روح الامینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیگیری پرونده فوت فرزند روح الامینی


از ٢٨ مرداد ٩٤، همزمان با ابلاغ رای به وکیل خانواده روح‌الامینی و با اعلام رسمی اعتراض به حکم تبرئه تا به امروز هفت ماهی می‌گذرد. حکمی که با اعلام نارضایتی از سوی وکیل خانواده روح‌الامینی همراه شد، وعده اعتراض به حکم دادگاه بدوی را از همان آغاز دریافت کرد. تاكیدی بر اینكه رای صادره قطعی نیست و تا آخر این پرونده را در مراجع تجدیدنظر پیگیری خواهند كرد، در دهه اول شهریور به ثمر نشست.

روزنامه شرق: از ٢٨ مرداد ٩٤، همزمان با ابلاغ رای به وکیل خانواده روح‌الامینی و با اعلام رسمی اعتراض به حکم تبرئه تا به امروز هفت ماهی می‌گذرد. حکمی که با اعلام نارضایتی از سوی وکیل خانواده روح‌الامینی همراه شد، وعده اعتراض به حکم دادگاه بدوی را از همان آغاز دریافت کرد. تاكیدی بر اینكه رای صادره قطعی نیست و تا آخر این پرونده را در مراجع تجدیدنظر پیگیری خواهند كرد، در دهه اول شهریور به ثمر نشست.

اعتراض خانواده روح‌الامینی به رای صادره در دادگاه بدوی، دیوان عالی كشور را آخرین مرجع رسیدگی انتخاب كرد، تا رهایی مرتضوی از پرونده‌ای كه پایان بخش شغل قضایی او بود، در انتظار نظر قضات دیوان عالی كشور بماند.

پرونده مرتضوی حساسیت بیشتری از همه پرونده‌ها دارد

وكیل خانواده روح‌الامینی در خصوص آخرین پیگیری‌ها از روند رسیدگی به این پرونده در دیوان عالی كشور در گفت‌وگو با «اعتماد» از عدم وقوع رخداد جدیدی در این مرجع خبر داد. میرمجید طاهری از آخرین حضور خود در دیوان خبر داد و گفت: چند بار به اتفاق دكتر روح‌الامینی به دیوان رفتیم و در پاسخ به ما گفتند كه هنوز شعبه‌ای كه پرونده به آن فرستاده شده است، مشخص نیست. یعنی دبیرخانه دیوان به ما اعلام نكرده كه پرونده به كجا رفته است.

 وی كه اسفند ماه سال گذشته را آخرین بار حضور خود در دیوان اعلام كرد، گفت: احتمالا باید با این مدت زمانی پرونده به شعب دیوان رفته باشد. طاهری با اشاره به اینكه رسیدگی در دیوان شكلی است، گفت: بررسی پرونده‌ها در دیوان به نحوه رسیدگی به آن در دادگاه فرق می‌كند. وكیل روح‌الامینی با تایید این نكته كه رسیدگی در دیوان طولانی است، گفت: واقعیت این است كه پرونده سعید مرتضوی حساسیت بیشتری از سایر پرونده‌ها دارد. به گونه‌ای كه حتی در دیوان اكراه دارند كه بگویند این پرونده به كدام شعبه ارجاع داده شده است. طاهری در ادامه تاكید كرد: احتمالا موضوع كهریزك پرونده‌ای نیست كه مانند سایر پرونده‌ها روال عادی را طی كند. شاید نظر خاصی برای رسیدگی به پرونده در شعبه خاصی وجود داشته باشد. طبیعی است كه این پرونده مقداری با پرونده‌های دیگر متفاوت باشد.

نمی‌دانم توجیه دادگاه برای ادغام دو پرونده چه بود

طاهری در ادامه با بیان اینكه پرونده كهریزك از آن دست موضوعاتی است كه روند بسیار طولانی را در دادسرا طی كرده، گفت: اختیار تعیین وقت با ما نیست. اكنون سنگین‌ترین پرونده به یكی از شعبات دیوان فرستاده شده و معلوم نیست كه مدت زمانی را برای رسیدگی به خود اختصاص خواهد داد. شاید هماهنگی‌هایی برای این پرونده می‌شود و شاید هم واقعا نمی‌توان روند رسیدگی را كوتاه كرد. طاهری به اهمیت این پرونده در بین مردم هم اشاره كرد و گفت: اكثریت جامعه رسانه‌ای كشور و سایر مردم این پرونده را در نظر داشته و انتظاراتی هم از سیستم قضایی دارند. اگر بخواهیم تحلیلی در این پرونده انجام دهیم باید گفت كه در بخشی از این پرونده كه رسیدگی شد، سعید مرتضوی به همراه دو قاضی دیگر در ابتدا به انفصال از خدمات دولتی و قضایی محكوم شدند.

حالا یك بخشی از پرونده مربوط به خانواده مرحوم كامرانی بود كه دیوان حكم برائت را برای او صادر كرد. اما پرونده روح‌الامینی از دادسرا به دادگاه كیفری فرستاده نشده بود. در حالی كه موضوع اتهامات سعید مرتضوی در هر دو پرونده كامرانی و روح‌الامینی یكی بود. وی در ادامه به رسیدگی توامان پرونده كهریزك و تامین اجتماعی اشاره كرد و اظهار داشت: نمی‌دانم توجیه دادگاه كیفری استان چه بوده كه آن را برای رسیدگی با پرونده تامین اجتماعی ادغام كرده بود. وی تاكید كرد: با وجود اینكه مهم‌ترین اتهام سعید مرتضوی در پرونده كهریزك بوده و بیشترین وقت دادگاه نیز به آن اختصاص یافته بود، اما در كهریزك تبرئه و در تامین اجتماعی محكوم شده است.

 وی تاكید كرد: این نحوه رسیدگی همزمان به دو پرونده متفاوت، روی حكم صادره تاثیرگذار بود. وی در خصوص امیدواری خود به نقض رای صادره از سوی دادگاه كیفری استان در دیوان عالی كشور گفت: نمی‌توانم بگویم كه خیلی جای امیدواری در این مورد وجود دارد. اما ما وظیفه داریم تا آنجا كه قانون به ما اجازه می‌دهد تلاش كنیم و در نهایت این قضات دیوان هستند كه تصمیم نهایی را در مورد تایید یا نقض آن خواهند گرفت. وی تاكید كرد: اگر قاضی به اقناع وجدانی برای مجازات وی برسد، شاید آن را نقض كرده یا ممكن است بگوید كه نه، جرمی مرتكب نشده است.

نظر قضات در خصوص تبرئه متفاوت بود

طاهری به رسیدگی این پرونده در شعبه ٧٦ كیفری استان اشاره كرد و گفت: در آن دادگاه برای نخستین بار نظر قضات در صدور حكم مختلف بود. تعدادی از قضات خواستار صدور حكم مجرمیت بودند و عده‌ای دیگر خواهان برائت وی. شاید با اختلاف یك رای بود كه نظر محكومیت وی به تبرئه تبدیل شد. وی تاكید كرد كه خوشبین نیستیم كه این حكم نقض شود. اما آنچه كه مسلم است نظر دادسرای نظامی بود.

در آن مرجع، رسیدگی به خوبی انجام شد و قضات آن رسیدگی درستی را انجام دادند و او را به انفصال از خدمات قضایی محكوم كردند. طاهری از شكایت دیگر موكل خود نیز گفت. وی با بیان اینكه این‌بار روح‌الامینی به طور جداگانه از حیدری فرد، یكی دیگر از قضات مرتبط به پرونده كهریزك شكایت كرده گفت: قبل از عید دادسرا از ما برای ارائه مدارك و اسناد دعوت كرد. این شكایت در شعبه ١٥ بازپرسی در حال رسیدگی است. آن مرجع از ما مستندات را خواستند و من هم در صد صفحه مستندات را به آنها ارایه دادم.