اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توضیحات ذوالنور درباره مرگ فرزند رضایی و انفجار پادگان سپاه



 

 

 

توضیحات ذوالنور درباره مرگ فرزند رضایی و انفجار پادگان سپاه

 

 

جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: قطعا دست بیگانه و حوادث تروریستی در انفجار سپاه دخالتی نداشته است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور شامگاه یکشنبه در گردهمایی طلاب بسیجی مدرسه فیضیه قم که در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد اظهار داشت: این گونه حوادث در تمام دنیا رخ می دهد و کشور ما هم مستثنی نیست در عین حال علت وقوع این حادثه در دست بررسی است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره احتمال حمله به ایران افزود: آمریکا هیچ مستمسکی ندارد زیرا انحرافی در برنامه هسته ای ایران رخ نداده است همچنین در میان خود آمریکایی ها و مجامع بین المللی وحدت نظر وجود ندارد و همپیمان جدی هم ندارند و روسیه و چین هم به شدت با برخورد با ایران مخالفت کرده اند.

دستاویزی برای حمله به ایران وجود ندارد

ذوالنور با بیان اینکه حمله به ایران به نفع منطقه نیست بیان داشت: آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند اما اگر بخواهد بخت بد را آزمایش کند ما هیچ وقتی در طول انقلاب به اندازه امروز در سطح بالایی از توان رزمی نبوده ایم و البته طبیعی است که مادامی که بر آرمان های امام و انقلاب ایستاده ایم تهدید هم علیه ما وجود دارد و دشمنان هم اگر تا امروز کاری نکرده اند نه اینکه نخواسته اند بلکه نتوانسته اند انجام دهند.

وی ادامه داد: احتمال حمله یا باید از سوی کشورهای همسایه باشد که کسی مانند صدام را ندارند و یا باید خارج از آن باشد که اگر چه توان نظامی ما با آنها برابری نمی کند اما ما نقاط ضعف دشمن را به خوبی شناسایی کرده و توان مقابله با آنها را به خصوص در جنگ نامتقارن داریم.

جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه درباره جریان انحرافی با بیان اینکه جریان تعبیر مناسبی نیست و باید از آن با عنوان حلقه و گروه یاد کرد تصریح کرد: برخی می خواهند منکر وجود این جریان شوند اما وجود آن غیرقابل انکار است اما نباید آن را معادل دولت دانست بلکه مانند یک غده است که نمی توان جراحی کرد اما باید درمان شود.

وی با بیان اینکه بساط این گروه بهم ریخته است تأکیدکرد: در این دولت ۸۰ درصد امور مطالبات نظام و رهبری است و نباید آنها را زیر سئوال برد و مطمئن باشید اگر اصلاحاتی ها بر این کشور حاکم می شدند امروز وضع آشفته ای داشتیم.

مشترکات فتنه و جریان انحرافی

ذوالنور با اشاره به مشترکات گروه انحرافی و فتنه سبز گفت: این دو گروه هیچکدام به اسلام فقاهتی و مرجعیت و ولایت و رهبری سر سوزنی اعتقاد ندارند؛ دولت سازی برای یهود و صهیونیسم، فساد اقتصادی، باندی عمل کردن و زد و بند مخفیانه همچنین تساهل و تسامح از وجوه مشترک این دو گروه است و من ۲۲ وجه مشترک برای این دو احصاء کرده ام.

وی درباره جبهه پایداری و ارتباط آن با اصولگرایان گفت: این جبهه به موقع ایجاد شد که دغدغه هایی دارد و خارج از اصولگرایی نیست و جبهه اصولگرایی هم تلاش دارد با این جبهه نزدیک شود و موانع اتحاد برطرف شود و یقینا با وجود افرادی مانند آیت الله یزدی، علامه مصباح، آیت الله مهدوی کنی و آیت الله جنتی این موانع برطرف می شود.

علت مرگ فرزند محسن رضایی بررسی می شود

ذوالنور در پاسخ به سئوالی درباره پسر محسن رضایی اضافه کرد: فرزند آقای رضایی در دوره ای به آمریکا رفته بود که او را به ایران آوردند تا دشمن از او سوء استفاده نکند که البته اوضاع آرام هم شده بود اما ایشان اخیرا سفری به دوبی داشت و به طرز مشکوکی در یکی از هتل ها فوت کرد.

وی تاکید کرد: پزشکی قانونی در دوبی بررسی کرد که من از نتیجه آن اطلاعی ندارم و در تماسی که با محسن رضایی هم داشتم ایشان هم نمی دانست و در ایران هم این موضوع در حال بررسی است و نتیجه آن اعلام هم خواهد شد.

جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت سوریه هم گفت: دولت سوریه نظامی نیست و بشار اسد با رأی مردم روی کار آمده است اگرچه دولت سوریه مانند ایران و کشورهای اروپایی نیست و به تک گزینه بودن بشار اسد در انتخابات انتقاد داریم اما بشار اسد مانند مبارک و آل سعود و آل خلیفه هم نیست که رای مردم را ندارند.

وی ادامه داد: اتفاقات سوریه از جنس وقایع کشورهای اسلامی نیست و دخالت آمریکا و صهیونیست ها در آن آشکار است ضمن اینکه سوریه در خط مقدم مقاومت است و تضعیف آن به ضرر حزب الله، فلسطین و ایران است و اگر حمله ای به آن صورت گیرد ما همان طور که از حزب الله حمایت می کنیم از این کشور حمایت خواهیم کرد.

انتقاد از صدا و سیما

ذوالنور با انتقاد از نحوه انعکاس حوادث سوریه تاکید کرد: صدا و سیما نباید سانسور خبری درباره سوریه داشته باشد و خبر درگیریها را هم منتشر کند اما در کنار آن تحلیل و بررسی و نقد بگذارد تا مردم به آن و به مسئولان بی اعتماد نشوند و اتهام دروغگویی نزنند.

وی در عین حال ادامه داد: اگرچه برخی در داخل و برخی کارشناسان کار سوریه را تمام شده می دانستند اما مقاومت ها باعث شد تا دشمنان به اهدافشان نرسند و موقعیت سوریه بهتر از گذشته است و بهتر هم خواهد شد..../ مهر


ویدیو مرتبط :
انفجار عظیم عامل انتحاری النصره در محل پادگان قرمید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرمساری رسانه ای در انفجار در پادگان سپاه



 

 

انفجارهای روز گذشته در زاغه مهمات یک پادگان نظامی متعلق به سپاه بار دیگر ضعف های مفرط سیستم اطلاع رسانی در کشور به ویژه در شرایط بحران را عیان ساخت.

اولین خبر مربوط به این انفجار را خبرگزاری مهر بر روی خروجی خود فرستاد و صرفاً‌ از وقوع انفجاری در کرج خبر داد.

بلافاصله بعد از این خبر ، سوالی که در افکار عمومی شکل گرفت این بود که علت انفجار چه بوده است؟

دقایقی بعد خبرگزاری ها از انفجار یک جایگاه سی ان جی خبر دادند ولی مسوولان نفتی انفجار در تاسیسات گازی را تکذیب کردند و مدعی شدند که آنچه منفجر شده ، کارخانه ای در صفادشت بوده است!

در چنین وضعیتی اولین کسی که خبر واقعی را به رسانه ها داد ، محسن گروسی نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی بود که در گفت و گو با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی از وقوع دو انفجار مهیب در انبار مهمات پادگانی در نزدیکی بیدگنه خبر داد و متعاقب آن نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سایت رسمی خود ، سپاه نیوز ، این خبر را تأیید کرد و مشخص شد آنچه مسوولان و خبرگزاری ها درباره انفجار جایگاه سی ان جی و کارخانه ای در صفادشت گفته بودند عاری از صحت بود و معلوم نیست کسانی که برای اولین بار این خبرها را تولید کردند ، ( ونه رسانه هایی که به نقل از خبرگزاری ها خبر را منتشر کردند ) اصلاً بر چه مبنایی در خبرهایشان جایگاه سی ان جی و کارخانه را منفجر کردند؟!

صدا و سیما نیز در ساعات اولیه این حادثه ، بسیار منفعلانه و کند عمل کرد و در حالی که سایت ها و خبرگزاری های داخلی و حتی خارجی در این باره اطلاع رسانی را آغاز کرده بودند ، حتی در شبکه خبر سیما - که کانال تخصصی خبر هست - نیز ردپایی از این خبر نبود تا این که بعد از همه رسانه های آنلاین ، این تلویزیون ایران باشد که در قالب یک زیر نویس خبر را اعلام کند و سپس در ساعت 15 یعنی حدود دو ساعت بعد از ماجرا ، گوینده خبر ،‌ در متن کوتاهی خبر از انفجار دهد- گو این که خبر بارش اولین برف پاییزی را می داد- و بلافاصله به خبرهای عادی دیگر بپردازد!

این در حالی است که انتظار می رفت خبرنگاران و گروه تصویر برداری شبکه خبر در همان دقایق نخست در محل حادثه باشند و به طور زنده ماجرا را برای مخاطبانشان در ایران و سراسر جهان گزارش کنند. اگر وقتی مخاطبان ، تلویزیون های خود را بر روی شبکه خبر تنظیم می کردند به جای دیدن تصاویر گل و بلبل ، خبرنگار این شبکه را می دیدند که در محل حادثه ایستاده و در حالی که در پشت سرش دود غلیطی به هوا می رود و صدای آمبولانس ها و آتش نشانی ها فضا را پر کرده است ، درباره حادثه گزارش می داد ،‌اولاً منبع اول خبری این ماجرا می شد و ثانیاً مردم برای کسب اطلاع از این رویداد ، به سراغ رسانه های خارجی نمی رفتند.

اگر صدا و سیما برای عدم حضور آنلاینش در رویدادهای نقاط دیگر جهان هزار دلیل و توجیه داشته باشد ، برای دیرکردش در گزارش حادثه ای در بیخ گوشش چه توضیحی دارد؟! واقعاً آیا این سستی ها بزرگ ترین محرک برای روی آوردن مردم به شبکه های خبری فرامرزی نیست؟!

جالب اینجاست که خبرگزاری ها رسمی نیز برغم آن که به محل حادثه خبرنگار و عکاس فرستاده بودند ، هیچ عکسی را از این اتفاق بزرگ و غم انگیز منتشر نکردند که می تواند به دلیل اعمال محدودیت ها باشد یا در صورتی که چنین محدودیتی ابلاغ نشده ، نشانه ای از محافظه کاری رسانه های ایران و شیوع خودسانسوری در میان آنها باشد که حتی از انتشار عکسی مانند دود برخاسته از محل انفجار  که دهها یا صدها هزار شاهد عینی آن را دیده اند نیز خودداری می کنند.

جالب اینجاست که نهایتاً رسانه های داخلی اولین عکسی که منتشر می کنند ،‌تصویری است که خبرگزاری اسوشیتدپرس آن را بر روی خروجی خود قرار داده است ؛ گو این که این اتفاق در ایالت ویرجینیای آمریکا رخ داده و طبیعتاً خبرگزاری های آمریکایی بدان دسترسی راحت تری داشته اند!

 

شرمساری رسانه ای در انفجار در پادگان سپاه

 

این تصویر را خبرنگار اسوشیتدپرس از انفجار مهیبی که در غرب تهران روی داد گرفته است.

 

البته وقتی به فضای رسانه ای ایران و محدودیت های اعلام شده و اعلام نشده اش نگاه می کنیم ، تا حد زیادی حق را به خبرنگاران و مدیران رسانه های غیردولتی می دهیم که حاشیه امن چندانی حتی برای عادی ترین کارهای خبری شان ندارند.

خوب به یاد دارم که در شب چهارشنبه سوری سال 88 ، عکاس عصرایران با من تماس گرفت و گفت که بازداشت شده است و برای آزادی اش باید اقدام کنم.

شبانه از خانه خارج شدم و به سمت دفتر رفتم ؛ نامه ای دال بر این که او عکاس ماست تنظیم کردم و به میدان هفت حوض رفتم. عکاس سایت را دیدم که دستانش را بسته و پشت یک وانت سوارش کرده اند!

علت را پرسیدم ؛ معلوم شد در حالی که داخل یک مغازه ساندویچی شام می خورده ، مأموری وارد شده و گفته چرا دوربین داری و او هم با نشان دادن کارت خبرنگاری ، گفته است که عکاس خبری است و به همین دلیل(!) بازداشت شده است!

خلاصه آن شب با کلی مصیبت و صحبت کردن با این و آن و بعد از این که دوربین عکاسمان را ضبط کردند تا عکس هایش را بررسی کنند ، آزادش کردند.

حال آیا وقتی عکاسی به دلیل آن که در شب چهارشنبه سوری دوربین به همراه داشته و هیچ کار خلافی مانند عکسبرداری از اماکن ممنوعه را هم مرتکب نشده بوده ، بی خود و بی جهت دستگیر می شود ، آیا در انتشار تصاویر یک مرکز نظامی منفجر شده جانب احتیاط را رعایت نمی کند؟

البته رسانه های وصل به مراکز قدرت از این مساله استثنا هستند و به ویژه از آنهایی که از بیت المال ارتزاق می کنند مانند خبرگزاری های دولتی و بخش عمومی و صدا و سیما انتظار می رود با توجه به حاشیه امنی که دارند مسوولانه تر با وقایع خبری برخورد کنند.

همچنین روز گذشته شایعات متعددی درباره وقوع انفجار در برخی مراکز نظامی دیگر هم در بین مردم و هم در برخی رسانه های خارجی پیچید که هر چند عاری از واقعیت بودند اما با واکنش مناسب مسوولان در تکذیب شان مواجه نشدند.

البته در جریان انفجارهای روز گذشته در نزدیکی ملارد ، شاهد یک تحول مثبت در اطلاع رسانی نیروهای مسلح بودیم و آن ورود فعال روابط عمومی سپاه به  عرصه و ارائه مستمر اخبار رسمی این حادثه بود.

پیش از این اتفاقات مرتبط با حوزه نیروهای مسلح مخصوصاً‌ در موارد حساس با کندی مفرط خبری از سوی مراجع ذیربط مواجه بود اما این بار خوشبختانه شاهد فعالیت مثبتی در این خصوص بودیم که این مساله را به فال نیک می گیریم.

حتی در یک مورد که اشتباهی در اعلام تعداد شهدا رخ داده بود ، سردار مسوول روابط عمومی سپاه در مقابل دوربین تلویزیون از اشتباه پیش آمده عذر خواهی و حتی علت اشتباه را نیز اعلام کرد که این قبیل رفتارها در اعتماد سازی می تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

خلاصه آن که اتفاق خونین دیروز ، هر چند که حادثه ای محدود در یک پادگان محصور بود و یک بحران عمومی به شمار نمی رفت اما نشان داد که نظام رسانه ای ایران به ویژه در هنگام قرار گرفتن در شرایط نامعمول به شدت ناکارامد می شود و محافظه کاری ها و خودسانسوری هایش درست در هنگامی که جامعه به خبررسانی نیاز بیشتری دارد ، تشدید می شود!.../عصرایران