اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توصیه هایی برای تندرستی در بهار


کارشناس تغذیه مرکز بهداشت گفت: به منظور جلوگیری از افزایش چربی و قند در مهمانی‌ها لازم است از انواع شیرینی‌های ساده و در اندازه‌های کوچک برای پذیرایی استفاده شود

ایسنا: کارشناس تغذیه مرکز بهداشت گفت: به منظور جلوگیری از افزایش چربی و قند در مهمانی‌ها لازم است از انواع شیرینی‌های ساده و در اندازه‌های کوچک برای پذیرایی استفاده شود.

مریم اسدی کارشناس تغذیه مرکز بهداشت اظهار کرد:همزمان با آغاز فصل بهار و شیوع انواع بیماری‌های گوارشی، شهروندان باید از خرید و مصرف نوشیدنی‌های محلی مانند آب زرشک،آب آلبالو و... و هم‌چنین لواشک، تمبرهندی، آلوچه در صورتی که بسته بندی نشده‌اند و کد بهداشتی و پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارند خودداری کنند؛ زیرا انواع آلودگی‌های انگلی با خوردن این نوع مواد غذایی غیربهداشتی ممکن است به بدن منتقل شود.

وی با اشاره به آغاز سفرهای شهری و برون شهری در طول مدت بهار افزود: برای جلوگیری از کم آبی و یبوست در طول مسافرت لازم است مقادیر مناسبی آب به همراه داشته و داشتن میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند هویج، گوجه فرنگی، خیار و کاهو در طول مسافرت به منظور تامین آب بدن کمک کننده است.هم‌چنین آب آشامیدنی باید از منابع مطمئن تهیه شده و یا از آب‌های بطری شده استفاده شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا ادامه داد: یخ باید از مراکز مطمئن تهیه شود و از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیربهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شوند جداً خودداری کرد.

اسدی خاطرنشان کرد: از مصرف سالاد بویژه سالادهایی که در آنها کاهو بکار رفته است و هم‌چنین غذاهای دریایی در غذاخوری‌های بین راهی خودداری شود. غذاهایی سفارش داده شده در رستوران نباید حاوی مقادیر زیاد سس، ادویه و چاشنی باشد؛ چرا که تشخیص تغییر رنگ و طعم نامطبوع ناشی از فساد دشوار است.

وی تصریح کرد: در رستوران حتماً همراه غذایی که میل می‌شود از ماست، لیموترش و یا آب لیمو استفاده شود، با مصرف این گونه موادغذایی، دستگاه گوارش اسیدی شده و در نتیجه از رشد و تکثیر میکروب‌ها در دستگاه گوارش و مسمومیت غذایی جلوگیری می‌شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به خرید ماهی به عنوان سوغات خصوصاً از شهرهای شمالی گفت: برای حمل گوشت ماهی حتماً باید از یخدان استفاده شود و دقت شود که مواد غذایی خام با پخته تماس نداشته باشد.

اسدی متذکر شد: به منظور جلوگیری از افزایش چربی و قند مهمانان نوروزی لازم است از انواع شیرینی‌های ساده و در اندازه‌های کوچک برای پذیرایی استفاده شود.

وی افزود: مصرف میوه باید جایگزین شیرینی و شکلات در دید و بازدیدها شود؛چرا که میوه علاوه بر ویتامین‌ها و املاح معدنی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها دارد.

اسدی ابراز کرد: در مصرف آجیل زیاده روی نشود؛ چرا که انواع مغزها و تخمه‌ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند و خصوصاً آجیل‌های شور با داشتن مقادیر زیادی نمک زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می‌کند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا در پایان برای تاکید بر مراقبت از دریافت زیاد کالری در وعده ناهار و شام در مهمانی‌ها اظهار کرد: سعی شود نیمی از بشقاب با سالاد و سبزی پر شود و نوشیدن نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی که حاوی قند زیادی هستند به حداقل رسانده و از آب ساده و یا دوغ‌های کم نمک و بدون گاز استفاده شود.


ویدیو مرتبط :
اجرای قطعه های بهار و سفره بهار در ویژه برنامه بهاری شو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه‌ برای حساسیت‌های چشمی در بهار


یک متخصص چشم،‌ به بیمارانی که از حساسیت‌های چشمی بهاره رنج می‌برند، توصیه کرد تا از عینک‌های آفتابی استفاده کنند و چشم‌ها را با آب سرد بشویند.

خبرگزاری ایسنا: یک متخصص چشم،‌ به بیمارانی که از حساسیت‌های چشمی بهاره رنج می‌برند، توصیه کرد تا از عینک‌های آفتابی استفاده کنند و چشم‌ها را با آب سرد بشویند.

دکتر نادر خرمی،‌ درباره علائم حساسیت‌های بهاره چشمی، گفت: قرمزی،‌ سوزش،‌ خارش و آبریزش چشم‌ها از علائم این بیماری است که ممکن است از یک سوزش معمولی شروع شود و بعد به خارش و آبریزش بینجامد. در موارد شدیدتر، پلک‌ها متورم می‌شود.

وی دلیل شیوع این بیماری در بهار را گرده افشانی گیاهان دانست و گفت:‌ سیستم ایمنی بدن در اثر این مواد مختل می‌شود و موادی را بر ضدشان ترشح می‌کند. برخورد گرده‌هایی که وارد بدن شده‌اند با موادی که بدن ایجاد می‌کند، سبب بروز این کمپلکس روی چشم‌ها می‌شود.



این متخصص، با اشاره به اینکه عوامل ژنتیک در کنار عوامل محیطی باعث بروز این نوع بیماری‌ها می شود، گفت: هوای آلوده، دود، مواد شیمیایی، عطرها و صابون‌های تند، باعث تشدید این نوع از حساسیت‌ها می شوند.

وی همچنین به تاثیر آفتاب اشاره کرد و گفت: اشعه آفتاب هم از عوامل تشدید حساسیت است و افراد باید از عینک‌های آفتابی یا فوتوکرومیک استفاده کنند تا چشم هایشان مصون بماند.

وی با تأکید بر شست و شوی چشم ها با آب سرد برای پیشگیری و درمان این بیماری، گفت: در موارد شدیدتر، با تجویز دارو، قطره پمادهایی می توان این علائم را تخفیف داد. این مسائل درمان کامل ندارند و درمان آنها مقطعی است و با اتمام بهار، این علائم هم از بین می‌رود.

خرمی همچنین به افرادی که علائم حساسیت‌های بهاره را مشاهده می‌کنند، توصیه کرد: این افراد بهتر است به پزشک مراجعه کنند تا تحت معاینات دقیق قرار بگیرند.