اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توصیه جدید وزارت نیرو به مردم



اخبار ,اخبار اقتصادی ,برچسب انرژی برای وسایل برقی خانگی

 

اخبار اقتصادی - توصیه جدید وزارت نیرو به مردم

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با تشریح سیاست‌های جدید صدور برچسب انرژی برای وسایل برقی خانگی با تاکید بر اینکه برای خرید لوازم برقی خانگی به برچسب انرژی آن توجه کنید، اعلام کرد: به زودی برای ماكروفر و ماشین ظرف‌شویی هم برچسب انرژی صادر می شود.

به گزارش مهر، محمد تقی زیاری با اشاره به اتلاف گسترده برق در بخش خانگی، گفت: هرچه مصارف انرژی در بخش‌های غیرمولد همچون خانگی و تجاری را كاهش داده و در بخش‌های مولد كشور مصرف كنیم، صرفه ارزی زیادی را به‌دنبال دارد.

مدیر برنامه ریزی سازمان بهره وری انرژی با اعلام اینکه از سال 76 تاكنون برای بیشتر لوازم خانگی برچسب مصرف انرژی تعریف شده است، تصریح کرد: بر این اساس برای وسایلی همچون ماكروفر و ماشین ظرف‌شویی كه استفاده از آنها به‌تازگی رواج یافته است، در حال تعریف برچسب هستیم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر اینکه برچسب انرژی خود عاملی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در كشور است كه براساس مطالعه‌های صورت گرفته، رتبه مصرف انرژی یخچال‌فریزرها چهار تا پنج پله ارتقا یافته است، اظهار داشت: در این راستا حتی اكنون تولیدكنندگان داخلی داریم كه یخچال و فریزر با رتبه انرژی A تولید می‌كنند.

وی با بیان اینكه رتبه مصرف انرژی بیشتر ماشین‌های لباس‌شویی A است، بیان کرد: رتبه مصرف انرژی كولرهای آبی سه تا چهار پله ارتقا یافته است كه موجب صرفه‌جویی زیادی در بخش برق می‌شود و براساس آخرین مطالعه‌های صورت گرفته، استفاده از برچسب مصرف انرژی حدود 600 تا 700 مگاوات پیك را كاهش داده است.

زیاری با یادآوری اینکه استاندارهای تعریفی برای برچسب انرژی اختلافی با دیگر كشورها نداشته و حتی در برخی موارد بعضی شاخص‌ها مانند دمای آزمون سخت‌ تر بوده است، تبیین کرد: به‌طور میانگین، هر سه سال یك بار استانداردهای برچسب مصرف انرژی به‌منظور به‌روزرسانی آنها و ارتقای شاخص‌ها بازنگری می‌شوند.

وی انتخاب مناسب لوازم خانگی را یكی از عوامل موثر در مصرف انرژی الكتریكی عنوان کرد و افزود: با افزایش حجم ماشین لباس‌شویی و یخچال ‌فریزر، مصرف انرژی افزایش می‌یابد كه باید افزون‌‎بر انتخاب مناسب ظرفیت لوازم، به برچسب مصرف انرژی نیز توجه داشت.
اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
وزارت نیرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش وزارت نیرو به قبض گران برق تهرانی‌ها



 

 

قبض برق

 

 

معاون وزیر نیرو می‌گوید: «تهرانی‌ها منتظر اصلاح قبوض برق خود نباشند.» به گفته «محمد بهزاد» قبض برقی که برای تهرانی‌ها صادر شده اصلاح نخواهد شد؛ چرا كه دلیل افزایش هزینه قبوض افزایش مصرف برق بوده است نه تغییر تعرفه و مبنای محاسباتی آن.

 افزود: بالا رفتن شدید دمای هوا در تابستان سبب شده هزینه برق مصرفی برخی مشتركان به شدت افزایش یابد. صورتحساب‌هایی كه در حال حاضر برای مشتركان فرستاده شده متعلق به خرداد و تیر ماه است كه دمای هوا به شدت در آن زمان بالا بود. بررسی‌های ما نشان می‌دهد میزان مصرف برق در مرداد نیز بالا است، اما برای قبوض مهر به بعد‏ قبض‌ها عادی شده و مشكلی از این بابت وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا قبض‌های صادره برای تهران نیز مانند قبض‌های مشتركان استان‌های شمالی اصلاح خواهد شد یا خیر؟ گفت: مبنای محاسباتی‌ استان‌های شمالی تغییر خواهد كرد، اما در مورد تهران چنین تصمیمی وجود ندارد.

وی گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد 70 درصد مشتركان كمتر از 250 كیلووات برق مصرف می‌كنند و 20 درصد مشتركان نیز بین 250 تا 350 كیلووات برق مصرف می‌كنند. اما 10 درصد از مشتركان مصرف بالایی دارند.

معاون وزیر نیرو در امور برق ادامه داد: قبوض گران برق برای برخی از مشترکان تهرانی هیچ ربطی به قانون هدفمندی یارانه‌ها ندارد و تنها افزایش مصرف برق سبب شد چنین اتفاقی رخ دهد.

وی گفت: اگر كسی حتی یك كیلووات بیش از الگوی مصرف برق استفاده كند، هزینه كل مصرف آن با قیمت‌های بالا محاسبه خواهد شد..../تحلیل:عصرایران