اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تورم چگونه رفتارهای مردم را عوض کرده است؟



تاثیر تورم بر رفتار مردم,تورم در ایران

تورم چگونه رفتارهای مردم را عوض کرده است؟

با نزدیک‌تر شدن به روزهای انتخابات، ایده‌های جدیدی که درباره ائتلاف‌های انتخاباتی در حال شکل‌گیری است، در روزنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که روزنامه‌های امروز، سخنان رهبر انقلاب در دیدار دیروز با نمایندگان را از زوایای گوناگون مورد توجه قرار داده‌اند، در بخش اقتصادی روزنامه، گزارش‌ها از نخستین نشست شورای اقتصاد پس از شش سال خبر مهمی است.

تورم چگونه رفتارهای مردم را عوض کرده است؟

با نزدیک‌تر شدن به روزهای انتخابات، ایده‌های جدیدی که درباره ائتلاف‌های انتخاباتی در حال شکل‌گیری است، در روزنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که روزنامه‌های امروز، سخنان رهبر انقلاب در دیدار دیروز با نمایندگان را از زوایای گوناگون مورد توجه قرار داده‌اند، در بخش اقتصادی روزنامه، گزارش‌ها از نخستین نشست شورای اقتصاد پس از شش سال خبر مهمی است.

تورم چگونه رفتارهای مردم را عوض کرده است؟

روزنامه قانون در مطلبی با تیتر «رفتارهای مصرفی ایرانیان تغییر كرده است» به بررسی جو اقتصاد کشور بر رفتار مردم پرداخته است. در این مطلب آمده است: مركز آمار ایران همچنین در گزارش رسمی خود در خصوص نرخ تورم اعلام كرده است كه بهای كالا و خدمات نسبت به بهمن ماه 3 درصد و نسبت به اسفند ماه سال 1390 حدود 40 درصد افزایش نشان می‌دهد.

تورم طی دو سال اخیر شتاب فزاینده‌ای را تجربه می‌كند و افزایش قیمت كالاها از افزایش نرخ خدمات پیشی گرفته‌ است.

بر اساس آمارهای رسمی نرخ تورم در بخش خوراكی‌ها، آشامیدنی‌ها و همچنین دخانیات، رشدی 58.5 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. برخی كارشناسان بر این عقیده‌اند كه بالا بودن نرخ تورم خوراكی‌ها نسبت به سایر اقلام نشان‌دهنده فشار تورمی بر سبد خانوار و مشكل در تأمین هزینه‌های خانواده است.

بدون تردید افزایش نرخ تورم در دو سال اخیر كه در پی اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها و همچنین تحریم‌های شدید غرب بر ضد ایران رخ داده است رفتارهای مصرفی مردم را تا حدی زیادی تغییر داده و سبب شده خانواده‌ها برای تأمین هزینه‌های خود روش‌های متفاوتی را نسبت به قبل به كار گیرند.

در حالی كه نرخ تورم در حوزه مبلمان و لوازم خانگی بسیار بالا بوده و میزان افزایش قیمت این كالاها در اسفند 91 نسبت به اسفند 1390 معادل 62.1 درصد گزارش شده است، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید قیمت میزان فروش در این صنف چندان امیدوار كننده نیست و مردم رفتارهای خود در این حوزه را تغییر داده‌اند.

وی در توضیح این مطلب افزود: مردم ترجیح می‌دهند لوازم خانگی خود را تعمیر كنند تا بخرند و بازار تعمیرات به دلیل افزایش قابل توجه قیمت‌ها رونق خاصی را تجربه می‌كند. قیمت لوازم خانگی هر چند نسبت به اسفند ماه سال 1390 حدود 62 درصد افزایش یافته اما نسبت به سال 1389 میزان افزایش قیمت‌ها بسیار بالا بوده و همین امر سبب شده تقاضای بالفعل خرید برای گروهی از مردم به تقاضای بالقوه تبدیل شود. قدرت خرید از دست برود.

فعالان صنفی در این حوزه می‌گویند میزان افزایش قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی طی دو سال اخیر بیش از سه برابر بوده است چرا كه بسیاری از اقلامی كه تا نیمه‌های سال 1391 وارد كشور می‌شد، ممنوع‌الورود شده‌اند و در نتیجه قیمت‌ها رشد قابل‌توجهی را تجربه كرده‌اند.

از سوی دیگر، رشد مداوم قیمت‌ها انتظارات تورمی را در جامعه دامن زده و همین ‌سبب شده است خانواده‌ها بیش از نیاز خود نسبت به خرید خوراكی و سایر مایحتاج اقدام كنند كه البته این كار خود به تورم موجود در جامعه دامن می‌زند.

بر اساس این گزارش، انبارهای خانگی از ‌شش ماه قبل دوباره پر شده‌اند و همین ‌سبب شده به قول وزیر صنعت، معدن و تجارت گرسنگی شبكه توزیع بیشتر شود و نوع اشتهای كاذب برای آن ایجاد شود.

به‌ نظر می‌رسد با توجه به وضعیت موجود و انتظارات فزاینده تورمی، رفتار اقتصادی مردم تا زمانی كه رشد قیمت‌ها متوقف نشود، به همین صورت ادامه یابد و افراد به تبدیل پول به كالا به عنوان بهترین گزینه برای جلوگیری از وقوع ضرر و زیان فكر كنند.

رئیس جمهور همچنان امیدوار است

آنچه در روزنامه‌های نزدیک به دولت به تیتر نخست تبدیل شده ‌و در دیگر روزنامه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته، سخنان احمدی‌نژاد است که گفته، امیدوار به لطف پروردگار است.

خورشید نوشته است: دكتر محمود احمدی‌نژاد روز گذشته پس از پایان جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص انتخابات و احتمال تأیید صلاحیت مهندس رحیم مشایی برای حضور در انتخابات گفت: ما به لطف خدا امیدواریم.

روزنامه بهار نیز در این مورد نوشته است: نیم ‌ماه بیشتر زمان باقی نمانده است؛ نیم‌ ماه دیگر هشت نامزد احراز ‌صلاحیت ‌شده باید منتظر اعلام نام و ‌درصدهایشان باشند. نیم‌ ماه دیگر مشخص می‌شود که کدام نامزد باید چمدانش را برای رفتن به پاستور ببندد.

شماره‌های تقویم برای هشت نامزد به ‌سرعت اضافه می‌شود. هشت نامزد در تب‌وتاب تبلیغات می‌خواهند از یکدیگر پیشتاز باشند. هشت نامزد از مستقل و اصولگرا و اصلاح‌طلب گرفته تا دولتی در فکر سنگین‌تر‌کردن آرا در سبد خود هستند.

دولت این روزها می‌خواهد نشان دهد که آرام است. دولت می‌گوید نامزد اصلی‌اش در انتخابات رد‌صلاحیت شده است. اگرچه شواهد نشان می‌دهد که دولت هیچ ‌وقت دست خالی پا به میدان نمی‌گذارد، اما دولت اصرار دارد بگوید نامزد اصلی‌اش همانی است که در روز ثبت‌نام دستش را در برابر دوربین‌ها بالا برده است.

دولت می‌گوید نامزد اصلی‌اش همانی است که صلاحیتش از شورای نگهبان رد شده است. دولت حساب همه ‌جا را کرده بود؛ از خیلی‌وقت پیشترها. دولت حساب‌و‌کتاب دستش است. همان روزها که سرپرستی وزارت اطلاعات را در دست گرفته بود می‌دانست دقیقا باید به کدام اتاق برود و تا خود صبح کدام پرونده‌ها را زیرو رو کند. حال خیال دولت آسوده است. سعید جلیلی، نامزد پشت پرده‌اش، مشغول فعالیت انتخاباتی است و اسفندیار رحیم‌مشایی، نامزد مستقیمش، در فهرست انتظار حکم حکومتی. احمدی‌نژاد می‌گوید هنوز امیدوار است. رایزنی‌ها از جنس خودش را هم متوقف نکرده است.

احمدی‌نژاد که در حاشیه هیأت دولت بدون مشایی در برابر خبرنگاران حاضر می‌شود در پاسخ به سؤالی درباره نتیجه رایزنی‌های خود درباره تأیید‌صلاحیت‌ها می‌گوید: «ما همچنان به لطف خداوند امیدواریم‌».

احمدی‌نژاد در حالی می‌گوید برای «گرفتن تأیید صلاحیت مشایی»، «همچنان به لطف خداوند امیدوار است‌». که «سعید جلیلی» به‌عنوان نامزد پس‌پرده دولت معرفی شده است؛ معرفی که تاکنون از سوی هیچ‌یک از دو‌طرف تأیید یا تکذیب نشده است.

حتی احمدی‌نژاد در پاسخ ‌به این‌که آیا دولت از سعید جلیلی به‌عنوان نامزد مورد حمایت خود در انتخابات بعدی حمایت می‌کند، تنها سکوت می‌کند؛ سکوتی که شاید تعبیرش معنایی جز تأیید نداشته باشد. شاید از همین‌ روست که تمام ستادهای اسفندیار رحیم مشایی عزم خود را برای همراهی جلیلی برای ورود به پاستور جزم کرده‌اند. عزم دولتی‌ها برای داشتن یک نامزد در انتخابات درحالی است که دولت می‌خواهد نشان دهد که نامزدش رد‌صلاحیت‌ شده است و اصلا هیچ نماینده‌ای در این انتخابات ندارد./تابناک

 

 

 


ویدیو مرتبط :
تورم بدتر از تورم ایران هم بوده ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش تورم و بیکاری توسط بانکداری اسلامی



معاون بانک، بيمه و شرکت هاي دولتي وزارت امور اقتصادي و دارايي گفت: از آنجا که بانکداري اسلامي وجوه را در چرخه توليد به حرکت در مي آورد بيکاري و تورم را در کشور کاهش مي يابد.

 

به گزارش خبرنگار ايرنا‌، "اصغر ابوالحسني" روز شنبه در افتتاح اولين کارگروه آموزش بين المللي در زمينه عمليات بانکداري اسلامي، افزود:  در بانکداري اسلامي وجوه با عقود همراه و اين امر منجر به بهره گيري از آن در چرخه توليد و خدمات مي شود.

 

وي اظهار داشت:‌ برهمين اساس چنانچه بانکداري اسلامي بصورت مناسب اجرا شود خاصيت ضد تورمي در جامعه داشته و در نهايت منجر به رشد و ثبات اقتصادي مي شود.

 

وي ادامه داد: علاوه بر اين امر از آنجا که در بانکداري اسلامي پول بدون جهت در جامعه حرکت نمي کند و در چرخه توليد از آن بهره گيري مي شود، بيکاري نيز مهار مي شود.

 

ابوالحسني با بيان آنکه ‌بانکداري اسلامي با بانکداري ربوي داراي تفاوت هاي زيادي است، گفت: در بانکداري ربوي فرد وجوه خود را در بانک سپرده گذاري کرده و به نرخ بهره توجه ويژه دارد به نحوي که ربا انگيزه اصلي فرد براي تجهيز منابع است.

 

به گفته وي، در بانکداري اسلامي وجوه براساس عقود 14 گانه در بانک ها جذب مي شود و اين از تفاوت هاي بانکداري اسلامي و ربوي است.

 

معاون بانک، بيمه و شرکت هاي دولتي وزارت اقتصاد با بيان آنکه، ‌تجهيز منابع از بانکداري اسلامي و ربوي از مهمترين تفاوت هاي اين دو نوع بانکداري است، ‌اظهار داشت: ‌در بانکداري اسلامي، بانک ها بعنوان وکيل در طرح ها سرمايه گذاري مي کنند به نحوي که اين بانک ها نقش فرد را بازي مي کنند اما در بانکداري ربوي ارتباط بين فرد و وجوه قطع مي شود.

 

ابوالحسني تصريح کرد: در بانکداري اسلامي فرد براساس عقود مشارکتي پس از اتمام زمان مشارکت، سود دريافت مي کند و در صورتي که سپرده گذاري براساس عقود مبادله اي باشد، نرخ سود واقعي دريافت مي کند.

 

وي با بيان آنکه بانکداري بدون ربا به معناي اسلامي بودن نيست، ‌گفت: در حالي که نرخ بهره در برخي از کشورها نظير انگلستان صفر است اما اين امر به معناي بانکداري اسلامي نيست.

 

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي، تصريح کرد: قرض الحسنه نيز از ديگر تفاوت هاي بين بانکداري اسلامي و ربوي است به نحوي که در قرض الحسنه فرد پول را تمليک کرده و به بانک براي تخصيص در قرض الحسنه ارايه مي کند.

 

ابوالحسني با بيان آنکه ‌عقود بطور ماهوي در بخش تخصيص و تجهير منابع در بانکداري اسلامي با ربوي متفاوت است، گفت: از آنجا که در بانکداري اسلامي وجوه به عقود متصل مي شود بايد ماهيت عقود براي کارکنان و مشتريان مشخص شود اما اين امر در زمان حاضر بدليل قوي نبودن سيستم حسابداري و وجود مشکلات امکان پذير نيست و سود بصورت مشاع پرداخت مي شود.

 

به گفته وي، بايد نرم افزارهاي مناسبي تهيه شود تا بتوان بانکداري اسلامي را به نحو مطلوبي اجرايي کرد.

 

ابوالحسني در پايان گفت: بانکداري اسلامي براي دستيابي به نيازهاي موجود بايد از ابزار هاي مشتقه استفاده کند.