اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توافق عربستان و دولت عراق برای نجات داعش در استان فلوجه



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

"پس از آن که عملیات نیروهای عراقی در نبرد فلوجه شتاب بیشتری به خود گرفت و آزادسازی و پاکسازی فلوجه از وجود اعضای داعش نزدیک شد، عربستان به میز مذاکرات با دولت عراق رفت و توانست موافقت نخست وزیر عراق را برای نجات داعشی‌ها و خروج آنها از محاصره‌ای که علیه آنها در چند هفته اخیر تنگ و تنگ‌تر می‌شود، کسب کند".

به گزارش ایسنا، خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری "الوقت" به نقل از یک منبع آگاه و نزدیک به دولت عراق اعلام کرد که سفیر عربستان در عراق با مسئولان وزارت دفاع عراق دیدار کرد و در این دیدار پیامی را از عربستان انتقال داد که طبق آن، داعش متعهد می‌شود کنترل ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی بر شهر فلوجه را تسهیل بخشد.

پیشتر دولت عربستان از وزارت دفاع عراق خواسته بود تا مناطقی را که زیر آتش ارتش عراق و موشک‌های آن قرار می‌گیرد، تعیین کند تا از این طریق تلفات داعشی‌ها کمتر شود.

برخی می‌گویند که دولت عراق در قبال آزادسازی شهر فلوجه و تسهیل روند آزادسازی آن از سوی نیروهای داعش با این امر موافقت کرده است که برد حملات موشکی ارتش عراق از سه کیلومتر بیشتر نشود.

پس از این توافق، رسانه‌های عربستانی ظرف روزهای گذشته گزارش دادند که حدود 17 روستا در استان رمادی که در مجاورت شهر فلوجه قرار داد، آزاد شده است و ریاض نیز از این عملیات به عنوان گامی در مسیر مبارزه با تروریسم استقبال کرد.

 

 


ویدیو مرتبط :
تروریست های داعش مستقر در فلوجه عراق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کری: آمریکا حق حمله به داعش را برای خود محفوظ نگه می‌دارد/ عربستان، اردن و امارات به تشکیل دولت جدید در عراق کمک کنند



اخبار,اخبار بین الملل ,گروه تروریستی داعش

 

اخبار بین الملل - کری: آمریکا حق حمله به داعش را برای خود محفوظ نگه می‌دارد/ عربستان، اردن و امارات به تشکیل دولت جدید در عراق کمک کنند

وزیر خارجه آمریکا از عربستان ٬ اردن و امارات متحده عربی خواست تا عراق را به تشکیل دولتی فراگیر تشویق کنند.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کری٬ وزیر امور خارجه آمریکا٬ در پاریس اعلام کرد که خطر فعالیت‌های داعش در عراق٬ متوجه تمامی کشورهای منطقه است و خاطرنشان کرد که واشنگتن اگرچه هنوز تصمیم به حمله هوایی علیه داعش نگرفته است٬ ولی این حق را برای خود محفوظ نگاه می‌دارد.
 
کری در دیدار با وزیران امور خارجه عربستان٬ اردن و امارات٬ از این کشورها درخواست کرد تا با به کار گرفتن هر آنچه که در توان دارند‌٬ مقام‌های عراقی را به تشکیل دولتی فراگیر تشویق کنند.
 
وزیران خارجه این سه کشور نسبت به دولت فعلی عراق ابراز نگرانی کرده‌اند. در عین حال عربستان و قطر ۲۶ خردادماه نوری المالکی٬ نخست وزیر عراق٬ را در به وجود آمدن بحران کنونی مقصر دانسته بودند.
 
جان کری که در روزهای گذشته به منظور گفت‌و‌گو درباره وضعیت عراق چندین نشست با مقام‌های کشورهای حوزه خاورمیانه در فرانسه داشته٬ قرار است روز جمعه به منظور مذاکره درباره عراق و سوریه٬ به عربستان سفر کند.
 
کری پیشتر گفته بود نوری المالکی تاکید کرده است که از ۱۰ تیرماه اقدامات لازم برای ایجاد دولتی جدید و فراگیر را در پیش خواهد گرفت.
 
در این خصوص خضیر الخزاعی٬ معاون رییس جمهوری عراق٬ اعلام کرد که پارلمان عراق از ۱۰ تیرماه در راستای تشکیل دولت جدید گام بر خواهد شد.
 
روز پنجشنبه همچنین اسرائیل اعلام کرد که آماده‌ است به منظور مقابله با داعش در عراق٬ به کشورهای عرب کمک کند.
 
آویگدور لیبرمن٬ وزیر خارجه اسرائیل٬ در دیدار با جان کری در پاریس گفت که داعش کل منطقه خلیج فارس را در معرض خطر قرار داده‌اند.

اخبار بین الملل - انتخاب