اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توافق برای دور دوم مذاکرات در بغداد؛ سوم خرداد



یازده ساعت مذاکره ایران و 1+5 پایان یافت

توافق برای دور دوم مذاکرات در بغداد؛ سوم خرداد

سرانجام دقایقی پیش، مذاکرات سنگین و یازده ساعته ایران و کشورهای 1+5، پایان یافت؛ مذکراتی که به ظاهر مقدمه ای برای گفت‌وگوهای آینده شده است.

پس از یازده ساعت مذاکره میان ایران و 1+5، کاترین اشتون در کنفرانس مطبوعاتی که دقایقی پیش برگزار شد، این مذاکرات را سازنده و مثبت خواند.

 

به گزارش «تابناک»، بنا به گفته کاترین اشتون، دو طرف برای دور بعدی مذاکرات هم به توافق رسیده‌اند و دور بعدی مذاکرات نزدیک چهل روز دیگر (سوم خرداد) در بغداد برگزار خواهد شد.

وی گفت: مذاکرات آینده باید بر پایه رهیافت گام به گام و اصل عمل متقابل باشد، زیرا نشان دهنده آن است که جامعه بین‌المللی آماده است، در صورتی که ایران نگرانی‌های موجود درباره احتمال نظامی بودن برنامه هسته‌ایش را کاهش دهد، به این کشور پاداش دهد.

 

وی همچنین افزود: ایران حق داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته ای را دارد و معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای باید پایه مذاکرات بعدی قرار گیرد.

 

بنا بر این گزارش، تاکنون کسی از طرف ایران در کنفرانس مطبوعاتی حضور نیافته است.

این در حالی است که در حین مذاکرات، این بحث بود، در صورتی که نماینده ایران و 1+5 جداگانه مصاحبه مطبوعاتی انجام دهند، به معنای شکست مذاکرات خواهد بود؛ اما با اینکه این اتفاق رخ داد و نمایندگان طرفین، جداگانه در مصاحبه مطبوعاتی حضور یافتند، خبر‌ها عمدتاً در مورد فضای مثبت و رو به جلوی مذاکرات است.

 

تحلیلگران بر این باورند که دو طرف برای رسیدن به توافقی پایدار، مذاکرات طولانی را پیش روی خواهند داشت و این تنها آغازی مثبت برای چنین فرایندی است.

 

تکمیلی

جلیلی  با حضور در کنفرانس مطبوعاتی، فضای کلی مذاکرات را تشریح کرد و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

وی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: یکی از بحث‌های عمده، موضوع همکاری هسته‌ای میان دو طرف بوده است.

وی همچنین افزود: ایران ظرفیت فراوان هسته‌ای دارد که می‌تواند در دو بحث خلع سلاح و منع گسترش سلاح هسته‌ای با غرب همکاری داشته باشد و این ظرفیتی برای خلع سلاح هسته‌ای در جهان است.

وی در ادامه گفت: پیش‌نویس همکاری بین طرفین در اجلاس بغداد نوشته خواهد شد و دو طرف، همکاری‌ها را آغاز خواهند کرد.

دکتر جلیلی همچنین ادامه داد: در صورتی که همین رویکرد همکاری جویانه ادامه یابد و تغییری در آن پدید نیاید، می‌تواند زمینه‌ساز تعاملات بعدی شود.

افزون بر این، نماینده ایران در گفت‌وگوها با بیان اینکه «ما شاهد پیشرفت بودیم»، بیان کرد که فشار بر ایران، کارآمد نخواهد بود.

وی درباره تحریم‌ها نیز گفت: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد و خواسته مردم ایران نیز هست، رفع تحریم‌هاست.

جلیلی همچنین خاطرنشان کرد: شعار ایران، «بمب هسته‌ای برای هیچ کس و انرژی هسته‌ای برای همه» است./تابناک



ویدیو مرتبط :
شکست مذاکرات سعید جلیلی در بغداد؛ ۴ خرداد ۹۱

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توافق ایران و 1+5 برای برگزاری دور بعدی مذاکرات در ژنو



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

توافق ایران و 1+5 برای برگزاری دور بعدی مذاکرات در ژنو

خبرنگاران غربی به نقل از دیپلمات های حاضر در مذاکرات بغداد از توافق ایران و گروه 1+5 برای دیدار در ژنو خبر دادند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به بغداد، خبرنگاران غربی به نقل از دیپلمات های غربی حاضر در مذاکرات اعلام کردند که ایران و  گروه 1+5 توافق کرده اند سه هفته دیگر در ژنو مذاکراتی را در ارتباط با پرونده هسته ای ایران داشته باشند.

این مذاکرات برای نهایی کردن فرایند اعتماد سازی میان دو کشور برنامه ریزی شده است.

مذاکرات ایران ومجموعه 1+5 از روز چهارشنبه، دیروز در بغداد آغاز شد و طی آن ایران یک بسته پیشنهادی مشتمل بر5 بند به عنوان محور مذاکرات به مجموعه 1+5 ارائه کرد./مهر