اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تلاش احمدی‌نژاد برای استفاده از پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

قنبری  عنوان كرد؛

تلاش احمدی‌نژاد برای استفاده از پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان

ایلنا: یک نماینده سابق مجلس درباره وضعیت اصول گرایان در انتخابات آینده ریاست جمهوری، گفت: احمدی‌نژاد هم بی‌تمایل نیست با پرچم اصول گرایان خداحافظی کند و سعی می‌کند با حرفهای نو و استفاده از ادبیات اصلاح طلبان ژست روشنفکری بگیرد و از پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان برای خود استفاده کند.

داریوش قنبری در گفتگو با ایلنا، در تحلیل خود از وضعیت اردوگاه اصولگرایان در استانه انتخابات اظهار داشت: در شرایط فعلی چند طیف اصول گرا در حال فعالیت هستند. به عنوان نمونه جریان 2+1 است  که آقایان حدادعادل، قالیباف و ولایتی این طیف را تشکیل دادند و طیف تند‌تر اصول گرایان که اقایان باهنر، آل اسحاق و متکی را معرفی کردند و طیف دیگر اصول گرایان که طیف دولتند و کاندید خاص خود را دارند، در حال فعالیت همزمان هستند.

این استاد دانشگاه به چند کاندید اصول گرا که به صورت مستقل کاندید شدند اشاره کرد و افزود: آقای رضایی هم به صورت مستقل وارد انتخابات شده و این طور به نظر می‌رسد که در بهترین حالت اصولگرایان ۴ کاندیدا خواهند داشت.

وی ادامه داد: بعید می‌دانم اصول گرایان بر سر فرد خاصی اتفاق نظر د اشته باشند و هر طیف با کاندید خاص خود به صحنه می‌آید و رقابت‌های خاص اصول گرایان اتفاق خواهد افتاد و بعضا ممکن است برخی طیف‌ها به سمت تخریب هم پیش روند که این امکان وحدت اصول گرایان را از بین خواهد برد و مدل‌های گذشته مثل چند + چند پاسخگو نخواهد بود.

قنبری با بیان اینکه طیف دولت بدون شک یک طیف اصول گراست، عنوان کرد: ممکن است به خاطر برخی اختلافات بین دولت و اصول گرایان، آن‌ها از عنوان انحرافی برای طیف دولت استفاده کنند و بر جدایی دولت از اصول گرایان اصرار کنند، ولی‌‌ همان افراد دو دوره از احمدی‌نژاد حمایت کردند و نمی‌توانند مسئولیت حمایت از دولت را انکار کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: در آن زمان که بحث حمایت از احمدی‌نژاد مطرح بود ایشان هم اصول گرا بود و هم گزینه درجه یک آن‌ها محسوب می‌شد، ولی حالا که بحث رقابت در میان است می‌خواهند دولت را با انگی کنار بزنند ولی این ممکن نیست و دولت همچنان اصول گرا محسوب می‌شود.

وی دلیل اعلام برائت اصول گرایان از دولت را ناکامی‌های دولت دانست و ادامه داد: اصول گرایان نمی‌خواهند مسئولیت ناکامی‌های اقتصادی دولت را بپذیرند و احمدی‌نژاد هم بی‌تمایل نیست با پرچم اصول گرایان خداحافظی کند و سعی می‌کند با حرفهای نو و استفاده از ادبیات اصلاح طلبان ژست روشنفکری بگیرد و از پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان برای خود استفاده کند.

این نماینده سابق مجلس افزود: احمدی‌نژاد با تمام محاسن و معایبش اصول گراست و مسئولیت تمام عملکرد دولت بر عهده اصول گرایان است و تمام آنچه ایشان انجام داده با پرچم اصول گرایی بوده است. هر چند دو طرف تلاش می‌کنند این فاصله را حفظ کنند ولی به سادگی به این منظور نائل نخواهند شد. البته تا حدودی تلاش‌های احمدی‌نژاد نتیجه بخش بوده و او را به هدفش نزدیک کرده است، اما اگر اصلاح طلبان به عرصه رقابت‌ها وارد شوند کاندید دولت موفق نخواهد بود.

این فعال سیاسی با اشاره به انشقاق دولت و اصول گرایان تصریح کرد: احمدی‌نژاد در در دور دوم، عملکرد بسیار مستقلی را نسبت به اصول گرایان در پیش گرفت و در انتخاب اعضای دولت از تشکل‌های اصول گرایان استفاده نکرد و بیشترین گزینه‌ها را خودش انتخاب کرد.

وی با اشاره به تبدیل اقتصاد امروز به اقتصاد کوپنی که نتیجه‌اش تورم و بیکاری است، ادامه داد: ناکامی‌های اقتصادی دولت که نارضایتی‌هایی را ایجاد کرده است موجب شده اصول گرایان،که انتفادات جدی به توجه دولت اصلاحات به توسعه سیاسی به جای توسعه اقتصادی داشتند، از دولت فاصله بگیرند.

قنبری اضافه کرد: رقابتی که دولت با سایر اصول گرایان بر سر انتخابات شروع کرده نیز مؤید این اختلاف است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره راه حل احتمالی اصول گرایان برای جبران این شکاف، گفت: فکر نمی‌کنم اصول گرایان از پس اختلافات بربیایند، امروز آن‌ها بر سر حداقل‌ها هم توافق ندارند و چون زمینه ایجاد وحدت بین آن‌ها وجود ندارد پس قاطعانه می‌گویم اصول گرایان به وحدت نخواهند رسید.

وی اضافه کرد: اگر اصلاح طلبان با فرد شاخصی مثل آقای خاتمی و یا فردی که از جانب ایشان حمایت می‌شود در انتخابات حضور پیدا کنند و باتوجه به ناکامی‌ها و نارضایتی‌های فعلی نسبت به اصول گرایان، در انتخابات آینده اقبال عمومی به سمت اصلاح طلبان است. در غیر این صورت جریان دولت می‌تواند در انتخابات پیش رو دست بالا را داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره راه حل احتمالی اصول گرایان برای جبران این شکاف، گفت: فکر نمی کنم اصول گرایان از پس اختلافات بربیایند، امروز آنها بر سر حداقل ها هم توافق ندارند و چون زمینه ایجاد وحدت بین آنها وجود ندارد، پس قاطعانه می گویم اصول گرایان به وحدت نخواهند رسید.

وی اضافه کرد: اگر اصلاح طلبان با فرد شاخصی مثل آقای خاتمی و یا فردی که از جانب ایشان حمایت میشود در انتخابات حضور پیدا کنند و باتوجه به ناکامی ها و نارضایتی های فعلی نسبت به اصول گرایان، در انتخابات آینده اقبال عمومی به سمت اصلاح طلبان است.در غیر این صورت جریان دولت می تواند در انتخابات پیش رو دست بالا را داشته باشد./ایلنا

 


ویدیو مرتبط :
تلاش برای خفه کردن یک دانشجو توسط اصلاح طلبان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سلیمی‌نمین:احمدی‌نژاد تلاش داشت هاشمی واردانتخابات شود/مرعشی:ترس اصولگرایان از مواضع روحانی است نه اصلاح طلبان



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

سلیمی‌نمین:احمدی‌نژاد تلاش داشت هاشمی واردانتخابات شود/اطرافیان هاشمی درتعریف از احمدی‌نژاد غلوکردند

روزنامه شرق در گفت و گویی با عباس سلیمی نمین نوشت:

 

* بخشی از فضای سیاسی قبل از انتخابات را آقای احمدی‌نژاد و شورای‌نگهبان با ردصلاحیت آقای هاشمی  ایجاد کردند. آقای احمدی‌نژاد می‌خواست فضا را قطبی کند. آقای عبدی در یکی از اظهارنظرهایش نوشته بود آقای مشایی و هاشمی با هم به وزارت کشور آمدند و در همان نوشته گفته بودند از طرف دولت به آقای هاشمی زنگ زدند که ما به وزارت کشور می‌رویم و شما هم تشریف بیاورید. اگر چنین مساله‌ای صحت هم نداشته باشد باز هم معتقدم آنها می‌توانستند از وجود هم استفاده کنند. آقای مشایی می‌توانست از «نه» به هاشمی استفاده کند و آقای هاشمی از «نه» به احمدی‌نژاد استفاده می‌کرد. درست است که با حضور آقای هاشمی موجی میان مردم شکل گرفت اما آیا واقعا موج عقلانی و بر اساس اندیشیدن و تامل بر عملکرد دوران مدیریت او بود؟

 

* در نامه‌ای که پیش از انتخابات به آقای هاشمی نوشته بودم توضیح دادم که اتفاقا خوب است شما بیایید و حضور داشته باشید و به‌صورت یک راز سر‌به‌مهر برای جوانان باقی نمانید. جوانان امروز ما دوران آقای هاشمی را درک نکردند و واقعا نمی‌دانند مثلا سطح تحمل آقای هاشمی تا چه اندازه است.

 

*اصلا اینطور نیست که چون شرایط و موجی نسبت به ورود آقای هاشمی ایجاد شده است مردم به این جمع‌بندی رسیده بودند که آقای هاشمی فرشته‌نجات بود. بر این باور هستم که چون جریان دولت چنین چیزی را می‌خواست، این شرایط شکل گرفت. یعنی «نه بر خود» را در سبد آقای هاشمی قرار داد.

 

*دولت‌ها یا افراد، سعی می‌کنند چهره مثبتی در آستانه انتخابات از خود نشان بدهند اما چرا در آستانه انتخابات برخی قیمت‌ها به‌صورت کاذب افزایش یافت و مثلا اعلام کردند ارز مرجع به فلان کالاهای اساسی تعلق نمی‌گیرد. دولتی که چنین امکاناتی داشت چرا عامدانه چنین کرد و قضیه را مدیریت نکرد؟ این اتفاق حاصلی نداشت جز آنکه چهره‌ای منفی از دولت کنونی ترسیم شود. فکر می‌کنید سود این نوع عملکرد بر مساله به‌نفع کیست؟ بحث دشمن مشترک است. هم آقای هاشمی و هم آقای احمدی‌نژاد دست‌کم در یک زمینه با هم متفق بودند و آن رای نیاوردن کاندیدای اصولگرایان بود. خود آقای احمدی‌نژاد هم تلاش داشت آقای هاشمی پا به انتخابات بگذارد.

 

*برای آقای احمدی‌نژاد مهم‌ترین مساله این بود که هیچ‌یک از اصولگرایان رای نیاورند. چرا آقای احمدی‌نژاد در دولت دهم با اصولگرایان تعارضی جدی پیدا کرد؟ جبهه پایداری ایجاد شد تا اصولگرایان تجزیه شوند. اقدامات مختلف او باعث تخریب اصولگرایان شد. آقای احمدی‌نژاد در مسیری است که با معیارهای اصولگرایی همخوانی ندارد و آنها را علیه خود می‌بیند. زمانی آقای احمدی‌نژاد قهرمان نجات‌بخش یا معیار ساده‌زیستی می‌شود یا کاپشن او در حراج به فلان قیمت گزاف فروخته می‌شود که معیارهای اصولی کمرنگ شود.

 

*چه کسانی در تعریفشان از احمدی نژاد غلو می‌کردند؟ اگر اسامی را کنار هم بگذاریم، متوجه می‌شویم آنها اطرافیان آقای هاشمی بودند. سابقه آقای رحیمی را بررسی کنید و ببینید پیش از این به چه کسانی نزدیک بودند. در آستانه انتخابات 84 آقای رحیمی به چه کسی رای داد. آقای مرتضوی، ملک‌زاده و... قبل از این به چه کسانی نزدیک بودند؟ آقای ملک‌زاده از مجموعه دانشگاه آزاد بود. نزدیک‌شدن این افراد به آقای احمدی‌نژاد نشانه‌های قابل‌توجهی نیست؟ آقای احمدی‌نژاد آنقدر به آقای جاسبی نزدیک شدند که آن بحث رای‌گیری انقلاب فرهنگی و حضور ایشان به‌عنوان شخصیت حقیقی هم به‌وجود آمد. آیا این افراد و نوع گفتارشان در مسیر فردمحوری نقش نداشتند؟

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

مرعشی: تندروها در کابینه روحانی جا ندارند/ترس اصولگرایان از مواضع روحانی است نه اصلاح طلبان

روزنامه بهار در گفت و گویی با حسین مرعشی نوشت:

*بعضی از اصولگرایان سعی می‌کنند از در صلاحدید، نصیحت و دوستی با آقای روحانی در بیایند بلکه بتوانند بر ترکیب دولت آینده اثر بگذارند. فکر می‌کنم که اشتباه آن‌ها در این است که نه مردم را شناختند و نه آقای روحانی را. این افراد غوغا و گرد‌و‌خاک می‌کنند تا بلکه بتوانند بر ترکیب دولت یازدهم تاثیر بگذارند؛ اما اگر حسن روحانی را شناخته بودند می‌دانستند این رفتارها بی‌نتیجه است.

 

 غوغا‌سالاری‌ها و گرد‌و‌خاک‌ها تنها باعث می‌شود آقای روحانی درباره ایستادگی بر اصول و برنامه‌هایش مصمم‌تر شود. تنها دوملاک اعتدل و شایستگی در انتخاب اعضای این کابینه نقش دارد و بس؛ البته بدون شک حتما اصلاح‌طلبان تند رو و اصولگرایان تندرو در این کابینه جا ندارند.

 

*غوغا‌سالاران در فرآیند انتخابات متوجه شدند که بیش از 10 الی 12‌درصد وزن اجتماعی- سیاسی ندارند. منصفانه این است که گروهی که بیش از 12‌درصد رای ندارد نباید این‌قدر سروصدا کند. بهتر است به جای گرد‌و‌خاک کردن مسیر اشتباه و سیاست‌های اشتباهشان را اصلاح کنند تا بلکه روزی دوباره بتوانند به جناح اکثریت تبدیل شوند. البته مطمئن باشید که این رفتار‌ها هیچ خللی در آقای روحانی ایجاد نمی‌کند. غوغای اقلیتی 12‌درصدی نمی‌تواند رییس‌جمهوری اکثریت مردم ایران را از مواضع اصولی‌اش دور کند. این افراد روحانی را نه شناخته‌اند که این‌گونه رفتار می‌کنند.

 

*چه اشکالی دارد که عده‌ای غوغاسالاری کنند؟ این رفتارها برای دولت جدید سازنده است. همان‌طور که برای دولت‌های سازندگی و اصلاحات سازنده بود. نماینده این طیف غوغا‌سالار در جریان تبلیغات انتخاباتی و در مناظرات حرف‌هایی زدند که مردم را بیشتر به سمت آقای روحانی متمایل کردند. هیچ اشکالی ندارد اگر در آینده هم با تمام توانشان تلاش کنند تا به دولت حمله کنند. حسن روحانی هم از همه توانش برای پیشبرد اهدافش استفاده خواهد کرد. غوغاسالاران هرچقدر بر این رفتارها اصرار کنند، تنها پایگاه مردمی و اجتماعی‌شان را ضعیف‌تر خواهند کرد.

 

*واقعیت این است که ترس اصولگرایان از اصلاح‌طلب‌ها نیست. آن‌ها از مواضع حسن روحانی وحشت دارند. آقای روحانی شجاع است و مواضع صحیحی دارد. یکی از جلوه‌های اتخاذ مواضع صحیح روحانی در مرحله تشکیل کابینه این است که روحانی شایستگان همه جناح‌ها را به کابینه دعوت کند. اگر اصولگرایان انتظار دارند که اصلاح‌طلبی در کابینه نباشد، انتظار نابجایی دارد.

 

اساسا مگر ممکن است جناحی در پیروزی در انتخابات نقش داشته است در کابینه نماینده نداشته باشد؟ روحانی به صراحت در بعضی از مصاحبه‌های خود پس از پیروزی در انتخابات گفت آن اکثریتی که برنده انتخابات است کابینه تشکیل خواهد داد. اصلاح‌طلب‌ها نیز جزیی از جناح‌های سیاسی هستند که در این انتخابات پیروز شدند. چه دلیلی دارد در کابینه نباشند؟ احتمالا این افرادی که غوغا‌سالاری می‌کنند انتظار دارند به‌جای اصلاح‌طلب‌ها یاران آقای سعید جلیلی در کابینه باشند./خبرآنلاین