اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تكاپوی كره‌ای ها برای حفظ بازار ایران


در این رابطه دبیر کل اتاق تهران از زیان بیش از دو هزار شرکت کره‌ای در نتیجه همراهی با تحریم‌های غرب خبر داد و گفت: کره‌ای‌ها نگرانند که چین بازار این کشور را در ایران تصاحب کند. تهران امروز: شانزدهمین نشست هیات نمایندگان دور هفتم اتاق بازرگانی تهران در حالی در غیاب رئیس آن برگزار شد كه دبیر كل اتاق بازرگانی تهران از ورود یك هیات تجاری كره‌ای به تهران خبر داد.

پس از همراهی سئول با تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریكا مبنی بر قطع خرید نفت ایران، تهران از تحریم ورود كالاهای كره‌ای به ایران خبر داد و همین امر موجبات نگرانی تجار كره‌ای را فراهم كرد. تا جایی كه روز دوشنبه یك هیات كره‌ای برای رفع نگرانی‌ها برای از دست دادن بازار ایران، وارد تهران شد تا با مذاكراتی كه در این روزها با اتاق بازرگانی و بخش خصوصی كشور داشته باشد، این مشكل را تا حد امكان به حداقل برساند. ایران با فروش 4هزار میلیارد تومان لوازم خانگی كره، یكی از بهترین بازارهای این كشور به شمار می‌رود و تهدید ایران برای خروج كالاهای كره‌ای دغدغه بزرگی برای بخش خصوصی آن كشور ایجاد كرده است.

در این رابطه دبیر کل اتاق تهران از زیان بیش از دو هزار شرکت کره‌ای در نتیجه همراهی با تحریم‌های غرب خبر داد و گفت: کره‌ای‌ها نگرانند که چین بازار این کشور را در ایران تصاحب کند.

محمد مهدی راسخ در گفت‌وگو با فارس، در خصوص ورود یک هیات کره‌ای به ایران و استراتژی بخش خصوصی درباره مواضع اخیر کره‌ای‌ها در همسویی با تحریم نفت ایران، گفت: بخش خصوصی مخالف تحریم‌های نظام سلطه است و همواره سعی دارد تا با برقراری ارتباط مناسب با شرکای تجاری کشور ارتباط بهینه‌ای را برقرار کند.

وی افزود: ما معتقدیم بخش خصوصی کشور کره نیز باید ارتباط خود را با بخش خصوصی کشور ما همچنان حفظ کند؛ چرا که در غیر این صورت بخش خصوصی کره آسیب بیشتری می‌بیند. اقتصاد کشور جمهوری کره بر پایه اقتصاد آزاد است و بخش خصوصی این کشور در پیشانی مراودات و مناسبات تجاری قرار دارد.

دبیر کل اتاق تهران گفت: ایران نقش مهمی در تامین انرژی مورد نیاز صنایع کشور کره دارد و در سال‌های اخیر 10 درصد انرژی این کشور را ایران تأمین کرده است.

راسخ گفت: محور توسعه کشور کره مبتنی بر توسعه صادرات است و ما معتقدیم تحریم اخیر نفت ایران از سوی کره به دلیل فشار کشورهای غربی و آمریکا بوده است و اگر کره بخواهد از سیاست‌های تحریمی دنباله‌روی کند، زیان اقتصادی می‌بیند.

راسخ گفت: بیش از دو هزار شرکت کره‌ای به کشور ما صادرات دارند، لذا حمایت از سیاست‌های تحریمی ضربات سنگینی به آنها وارد می‌کند؛ چرا که تجار کره‌ای تحمل از دست دادن بازار ایران را ندارند. لذا باید با همفکری طرف‌های تجاری ایرانی راه فرار این معضل را پیدا کنیم.

راسخ گفت: کره‌ای‌ها نگرانند که چین بازار این کشور را در ایران تصاحب کند، لذا باید بخش خصوصی کشور کره در این خصوص آگاهی لازم را داشته باشد.

راسخ گفت: مقامات کره‌ای باید با در نظر گرفتن منافع ملی دو کشور اسیر بازی‌های سیاسی نشوند.

اتاق بازرگانی بین‌المللی تحریم‌های غرب را محکوم کرد

در نشست روز گذشته هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه در اجلاس اخیر اتاق بازرگانی بین‌المللی تحریم‌‌های نظام سلطه علیه ایران محکوم شد، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم تا تحریم‌ها توازن اقتصاد را بر هم زند، نباید اجازه دهیم نظام تک نرخی ارز به مخاطره بیفتد.

محمد نهاوندیان اظهار داشت: در اجلاس اخیر اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) تحریم نظام سلطه علیه کشورها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در این نشست اعلام شد که تحریم‌ها در تعارض با فلسفه کار اتاق‌های بازرگانی است؛ چرا که شعار ICC تجارت آزاد است. لذا اقداماتی که در صحنه تجارت از سوی مقام‌های سیاسی اتفاق می‌افتد با روند تجارت آزاد تعارض دارد.

وی افزود: در این نشست تاکید شد تحریم حمایت معکوس از تجارت است و در تعارض با گسترش فرصت‌های تجاری بین‌المللی است.

محمد نهاوندیان اظهار داشت: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی اتاق‌های بازرگانی باید در‌خصوص حقوق شرکت‌ها وارد عمل شوند و اجازه ندهند تا تحریم‌ها حقوق شرکت‌ها و بنگاه‌ها را تضییع کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: نباید اجازه دهیم تا تحریم‌ها توازن اقتصاد را بر هم زند، نباید اجازه دهیم تا نظام تک نرخی ارز به مخاطره بیفتد.

وی افزود: دولت نباید به ارز ناشی از صادرات غیرنفتی کاری داشته باشد، این ارز از سوی صادرکننده با مکانیزم خاصی در اختیار واردکننده قرار می‌گیرد.



بخش خصوصی بیانیه صادر می‌كند

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز با اشاره به صدور بیانیه‌ای توسط بخش خصوصی در انتقاد از دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌ کالاها، گفت: دولت نباید اینگونه رفتار کند.

علا میرمحمد صادقی گفت: برخی از کشورها برخلاف موازین قانونی که از جمله در نهاد بین المللی ICC نیز به صراحت بر آن تاکید شده، در موضوع تحریم‌ها علیه ایران با دشمنان ملت ایران همراه شده اند؛ در حالی که این همراهی و خیانت‌ها در ذهن ملت ایران خواهد ماند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به موضوع قیمت‌گذاری و تعزیرات دولت که به تازگی بر شدت آن نیز افزوده شده است، اشاره کرد و افزود: اتاق بازرگانی تهران به زودی بیانیه ای در این رابطه خواهد داد.

وی تصریح کرد: نظارت بر نرخ‌ها از سوی دولت جایز است، اما آنچه که مورد نقد بخش خصوصی است، دخالت‌های دولت در قیمت گذاری کالاهاست.

این فعال اقتصادی در ادامه تصریح کرد: در مقوله قیمت‌گذاری، باید دست کمک به سوی مردم و بخش خصوصی دراز کرد، چرا که سابقه تاریخی این موضوع نشان می دهد که هرگاه از مردم کمک گرفته شده است، امور به بهترین شکل اجرا شده است.

وی اظهار داشت: اگر میان مردم و دولت، الفت برقرار شود، مشکلات بدون شک برطرف خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
تكاپوی اندیشه ها (گفتگوها و مصاحبه ها) - مجموعه آثار 2

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طولانی‌ترین بازار ایران



 

 

طولانی‌ترین بازار ایران

 

 

مجموعه تاریخی و مسقف بازار زنجان با بیش از دوکیلومتر طول در قلب بافت قدیمی ‌این شهر که روزگاری مشرف به دروازه قلتوق، دروازه جنوبی شهر بود، طویل‌ترین بازار ایران است.



براساس اسناد و متون تاریخی، ساخت این بازار درسال 1205ه. ق در دوران حکومت آغامحمدخان قاجار آغاز و در سال 1213ه. ق مقارن حکومت فتحعلی شاه قاجار پایان پذیرفته و در دوره‌های بعد نیز بناهایی از جمله چندین سرا، مسجد و گرمابه در این مجموعه ساخته شده است.



این بازار از غرب و شرق گسترده و بدین لحاظ به بازار پائین و بازار بالا تقسیم و نامگذاری شده است که مجموعه بازار بالا مشتمل بر بازار قیصریه، بزازها، امامزاده و عبدالعلی بیک است. این مجموعه از نظر تولید و عرضه کالا و خدمات جنبی وابسته، بسیار غنی و مهم‌ترین مرکز اقتصادی و تجاری شهر محسوب می‌شده است.



بازار زنجان از نظر تولید و نوع فعالیت به هشت راسته از جمله راسته زرگرها، کفاش‌ها، بزازها، سراج‌ها، مسگرها، جگرپزان،کلاه دوزان، قماش فروشان و غیره که در گذر زمان با تغییراتی نیز روبه‌رو شده است، تقسیم می‌شود.

 

 

 

طولانی‌ترین بازار ایران

 

 

از کاروانسراهای جالب این مجموعه که نقش مؤثری در عرضه کالاها ایفا کرده، سرا یا کاروانسرای حاج علی قلی و سرای حاج کربلایی علی را می‌توان نام برد. گستردگی جغرافیایی بازار از یکسو و تنوع راسته‌ها، تعدد سراها و کاروانسراهای درون شهری در راسته‌های فرعی که هر یک به نامی‌ و به فعالیتی خاص اختصاص یافته از سوی دیگر، همچنین وجود مساجد زیاد گویای پویایی این مجموعه فرهنگی، اقتصادی، تاریخی و هنری درطول زمان و به فراخور اوضاع و شرایط حاکم است. تکنیک‌های معماری و سبک‌ها و شیوه‌های تزئینی دوران قاجار در راسته‌ها، حجره‌ها، چهار سوق‌ها، مساجد، سراها و کاروانسراهای درون شهری و گرمابه‌های این بازار به زیباترین شکل و شیوه اجرا شده است.

 


از جمله کاربرد انواع طاق و قوس‌های هلالی،جناغی و ضربی، گهواره‌ای خاصه در راسته‌های اصلی و فرعی مزین به آجرچینی‌هایی با طرح‌های مختلف هندسی و به کارگیری تکنیک آجر و کاشی و کاشیکاری به رنگ‌ها و طرح‌های قاجاری درسطوح خارجی و داخلی بناها، طاق‌نماها، طاق و قوس‌ها همچنین ستون نماهای گلدانی در مساجد و سراها قابل توجه است که اوج این سبک‌های معماری و شیوه‌ها و نوآوری‌های تزئینی در اجزا و ارکان مساجد بخصوص مسجد جامع به ظهور رسیده است و این مجموعه را در طول تاریخ، تبدیل به یکی از یادمان‌های ارزشمند و زیبای هنری و معماری دوران قاجار ساخته است.

 

 

اگر چه تشخیص نحوه تشکیل بازار زنجان به درستی و با دقت زیاد میسر نیست اما بیان مورخان و همچنین چگونگی قرارگیری اجزای گوناگون آن در کنار یکدیگر تا حدود زیادی روشنگر شکل‌گیری و رشد و توسعه این بازار است.