اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 5 شهریور



1071م:26 آگوست 1071 میلادی ارتش آلپ ارسلان سلجوقی در ملازگرد Melazgerd (به زبان ارمنی: منزیكرت) در شرق آناتولی كه در آن زمان ارمنی نشین بود ارتش روم شرقی را شكست داد و با این رویداد، یك دوران تاریخی 848 كه تا پایان جنگ جهانی اول ادامه یافت آغاز شد. در نبرد ملازگرد، رومانوس دیوژنس R.Diogenes امپراتور روم شرقی نیز از پای درآمد. سلجوقیان در سال 1054 میلادی تلاش كرده بودند كه ملازگرد را تصرف كنند ولی شكست خورده بودند.

 

تصویر امیر تیمور


1387م:از تصرف اصفهان توسط نیروهای امیر تیمور گوركان (تیمور لنگ) و قتل عام مردم آن و ساختن مخروطهای ده متری از كله های مقتولین 621 سال می گذرد. اصفهان در 27 اوت سال 1387 میلادی، پس از یك مقاومت چشمگیر به دست تیموریان افتاد. مورخان قتل عام اصفهانی ها به تصمیم امیر تیمور را متفاوت از قتل عام و كور كردن كرمانی ها به دستور آغامحمدخان قاجار كه هر دو از نژاد مغول بودند دانسته اند؛ تیمور یك مهاجم خارجی بود ولی آغامحمدخان ادعای ایرانی بودن و حكمرانی بر ایران را داشت!.

 

1941م:27 اوت 1941 (5 شهریور 1320) در اجرای گام به گام طرح (ازپیش تهیه شده) توطئه، محمدعلی فروغی كابینه خود را تشكیل داد كه در آن سرلشكر احمد نخجوان (كه از پیش در نظر گرفته شده بود و باید بدون اطلاع و تصویب رضا شاه، دستور ترك مقاومت و مرخص كردن سربازان را می داد) كفیل وزارت جنگ شد. علی سهیلی هم وزیر امور خارجه بود. از همین روز، محمدعلی فروغی كه سالها با رضا شاه اختلاف نظر داشت و شش سال تمام مورد بی مهری کامل دربار بود مذاكرات خود را با نمایندگان انگلستان و شوروی آغاز كرد. فروغی با این كه سمت نظامی و فرماندهی نیروها را نداشت در همان نخستین جلسه کابینه اشاره کرده بود که ترک مخاصمه را بر مقاومت و جنگ ترجیح می دهد. بنابراین، مذاکرات بعدی او با نمایندگان دو دولت مهاجم از این چارچوب خارج نبود. با این وضعیت، در سومین روز تهاجم هنوز معلوم نبود که باید جنگ کرد و یا تسلیم شد و این ابهام در تضعیف روحیه نظامیان موثر بود و بدتر از همه، از سوی عواملی در تهران و شهرهای بزرگ شایع شده بود که رضا شاه قصد کناره گیری دارد و رضا شاه از نیات فروغی، شایعات تهران و روحیه نظامیان بی خبر گذاشته شده بود.

 

احمد نخجوان


1357ش:جعفر شریف امامی در چنین روزی در سال 1357 كه تظاهرات و راهپیمایی ها رو به گسترش بود پس از گرفتن اختیارات ویژه از شاه، نخست وزیر كشور شد و ضمن صدور اعلامیه ای تقویم رسمی كشور را از شاهنشاهی به هجری خورشیدی باز گردانید، ایجاد هرگونه كازینو و قمارخانه را ممنوع كرد، قول به رعایت احكام اسلامی و حرمت روحانیون، برگزاری انتخابات آزاد، آزادی تشكیل و فعالیت احزاب و انتشار نشریه، تعقیب قضایی متجاوزین به بیت المال و آزادی تدریجی زندانیان سیاسی را داد و خواستار وفاق ملی شد. دیدیم كه این وعده ها نه تنها به اعتراض مردم پایان نداد بلكه با مشاهده ضعف دولت، باعث گسترش تظاهرات و اعلام حكومت نظامی شد. اوج تظاهرات در ماه شهریور 1357، در هفدهم این ماه مشاهده شد كه به كشتار میدان ژاله انجامید.

 

شریف امامی


1770م:27 اوت زادروز "گئورگ ویلهلم فردریک هگل Hegel" فیلسوف و تاریخدان بزرگ آلمان است كه در سال 1770 به دنیا آمد و در سال 1831 درگذشت و كتابهای متعدد از جمله علم منطق، دائره المعارف علوم فلسفی، فلسفه حق، درباره تاریخ، درباره اخلاقیات و ... را تالیف كرد.

وی كه از فلاسفه معروف به «ایده آلیست» بشمار می رود فرضیه «تاریخ معروف» به دیالكتیك هگلی را بنیاد نهاد كه بر اساس تز (Thesis)، آنتی تز (Antitheses) و سنتز (Synthesis) بوده است. در تعریف این فرضیه، هگل گفته است: همه تحولات تاریح دارای سه خصلت پایه هستند و هر تحول تاریخ نیروی ضد خود را به وجود می آورد که با آن در معارضه خواهد بود.

هگل گفته است که برای درک هر جنبه فرهنگ انسانی باید مسیر گذشته آن را یافت و تاریخچه اش را دانست. وی تاکید بر درک تاریخ و مطالعه دقیق آن دارد که بدون این درک نمی توان در فلسفه، سیاست، حتی دین، دانش و هنر تبحر یافت.

هگل را مروج " فلسفه تاریخ" می دانند که معتقد به وجود نیرو و عامل واحد و یا چند نیروی مشخص حاکم بر شکل گیری تاریخ هستند. به عبارت دیگر تاریخ تکرار می شود (به قول آمریكایی ها؛ خود را تكرار می كند). هگل برای اثبات فرضیه "فلسفه تاریخ" از تاریخ طولانی ایران چندین مثال آورده که تکرارهای واضح در آن دیده می شود از جمله مشابهت تغییر کامل اوضاع ایران در پایان عهد هخامنشیان و پایان عهد ساسانیان است. به این لحاظ ، هگل تاریخ ایران را تاریخی کامل اعلام کرده است.

 

هگل


551پیش از میلاد:طبق محاسبات تقویمی تازه، برخی محققین27 اوت زادروز كنفوسیوس آموزگار، فیلسوف و متفكر بزرگ چین می دانند كه در سال 551 پیش از میلاد به دنیا آمد و افكار او هرگز كهنه نشده است. عقاید کنفوسیوس با آموزش های زرتشت - تنها پیامبری که از میان آرین ها برخاست تفاوت چندان ندارد( جزئیات عقاید کنفوسیوس به موقع خود در این سایت آمده است).


1871م:«تئودور دری سر» روزنامه نگار و سردبیر معروف آمریكایی كه از نیمه عمر به بعد داستان نگاری پیشه ساخت و دهها داستان خوب نوشت 27 اوت سال1871 به دنیا آمد. نخستین داستان او تحت عنوان «خواهر كوری» در آمریكا جنجال بزرگی بپا كرد به گونه ای كه ناشر مجبور شد نسخه های توزیع شده را جمع آوری كند. علت این بود كه تئودور حقایق را به همان گونه كه روی داده بودند بدون هرگونه ملاحظه (خودسانسوری) به رشته تحریر كشیده بود.

وی سپس جامعه آمریكا را قانع كرد كه او راه را درست رفته بود و مولفان دیگر با رعایت ملاحظات و خودسانسوری، وقایع را به رنگی دیگر در می آورند و عرضه می دارند كه با این عمل، گاهی حقایق و واقعیت ها تحریف می شوند و در نتیجه، شرح مجازی به مخاطبان داده می شود و آن طور كه باید، روشن و متنّبه نمی شوند. تالیف كتاب ـ داستانی و غیر داستانی ـ كاری جز روزنامه نگاری است كه برخی از روزنامه نگاران با توجه به وضعیت روز، و با هدف خودداری از وخیم سازی وضعیت ملاحظه كاری می كنند.

 

1899م:امروز زادروز «سسیل اسكات فورستر» داستان نویس انگلیسی است كه در 1899 به دنیا آمد. او در قاهره متولد شده بود زیرا كه پدرش كارمند دولت انگلستان بود كه ماموریت قاهره به دست آورده بود.

كتابهای معروف سسیل كه زمینه تاریخی دارند عبارتند از «تعویق پرداخت» . «كشتی» ، «دریاسالار» و ....

 

سسیل اسکات فورستر


كشتی های حامل لژیونهای هفتم و دهم روم (دو لشكر كامل) به فرماندهی ژولیوس سزار ـ یكی از سه عضو شورای حاكم بر آن كشور ـ پس از عبور از دریای مانش (باریكه دریایی میان اروپای قاره ای و انگلستان) 26 اوت سال 55 پیش از میلاد در ناحیه كنت (دیل) وارد آبهای بریتانیا شدند و روز بعد (27 اوت) گام به بریتانیا نهادند. هدف سزار از این لشكر كشی، تصرف بریتانیا نبود بلكه می خواست كه شناخت بیشتری از این جزایر به دست آورد كه فراریان گالیك و ژرمن (فرانسوی ها و آلمانی ها) از برابر ارتش روم را پناه می دادند. اطلاعات سزار درباره بریتانیا و ساكنان آن، پیش از این لشكركشی محدود به نوشته های «پیتیاس» جغرافیدان یونان باستان و افسانه هیمیلیكو و روایات مردم گل (فرانسه) بود. سزار در این لشكر كشی شناختی (حقیقت یاب) متوجه شد كه در این جزایر چهار قوم زندگی می كنند كه از اروپای قاره ای مهاجرت كرده اند. یك دسته كه در شمال هستند (اسكاتلندی ها) آلمانی تبار هستند كه به كشاورزی و شكار و ماهیگیری سرگرمند، دسته دیگر كلتی ها هستند كه در منطقه جنوب مركزی (اینگلند) زندگی می كنند كه خوراكشان عمدتا شیر و گوشت است و دامدار هستند، دسته سوم سیلور ها هستند كه از ایبریا (اسپانیا و پرتغال) مهاجرت كرده اند و دسته چهارم بربرها (بی تمدن ها) هستند. مردان این چهار دسته كه باهم سازگاری هم ندارند دارای موی سر و سبیل بلند هستند و پیش از رو به رو شدن با دشمن، صورت خود را به رنگ آبی رنگ آمیزی می كنند تا حواس طرف پرت شود. سزار در این لشكر كشی كوشید كه میان سركردگان بریتانیایی نفاق ایجاد كند تا متحد نشوند و همگی تابع قدرت روم باشند. طبق این سیاست كه عادت دو هزار ساله انگلیسی ها شده است (تفرقه افكن و حكومت كن)، سزار یكی از چهار پادشاه به نام مندوبراسیوس را رئیس كل جزایر قرار داد و پادشاه ارشد قبلی را سمت معاونت او داد تا میان آنان همیشه خصومت و نفاق باشد. وی سپس به گل (فرانسه) بازگشت و سال بعد با نیروی بیشتری به جزایر بریتانیا رفت و آنجا را تسخیر كرد. تسخیر كامل و رومیزاسیون كردن بریتانیا از سال 43 میلادی و توسط كلادیوس رومی آغاز شد.

 

1913م:پتر نستروف ‍peter nestrov ستوان ارتش روسیه تزاری 27 اوت سال 1913با هواپیما در آسمان غوطه زد و به صورت دایره عمودی پرواز كرد (معلق زد).

این نخستین پرواز ثبت شده از این نوع در جهان است.

 

 پتر نستروف

 

1945م:نخستین واحدهای نظامی آمریكا 27 اوت سال 1945 وارد خاك ژاپن شدند . دولت ژاپن درپی بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی اعلام کرده بود که آماده تسلیم شدن است و 15 اوت رئیس جمهوری آمریکا با قبول تسلیم ژاپن پایان جنگ دوم جهانی در همه جبهه ها را اعلام داشته بود. کار اشغال نظامی ژاپن كه در میدان جنگ شكست نخورده بود پس از ورود نظامیان آمریکایی به آن کشور آعاز شد. قرارداد تسلیم ژاپن دوم سپتامبر 1945 در عرشه ناو میسوری درخلیج توکیو طی مراسمی به امضای مقامات ژاپنی و متفقین رسد. سپس دستگیری و بازجویی و محاكمه و سپس اعدام برخی مسئولان ژاپنی صورت گرفت. مقامات آمریکایی در طول اشغال ژاپن برای این کشور یك قانون اساسی نوشتند كه هنوز اجرا می شود.

ژاپن که همواره در جستجوی منافع خویش بوده در آغاز جنگ جهانی اول که به دوستی انگلستان نیاز داشت به آلمان اعلان جنگ داد ولی چون به خاطر تصرف چین شمالشرقی "متجاوز" اعلام شده بود در آغاز جنگ جهانی دوم با آلمان متحد شد و پس از جنگ دوم که نیاز به تجدید حیات داشت برتری آمریکا را پذیرفت و اینک که در منطقه خود با یک چین نیرومند و روسیه گوش به زنگ رو به رو است بار دیگر دنباله رو بی چون و چرای آمریکا شده است. ژاپن میان دو جنگ جهانی، چین را اشغال و در برخی شهرها قتل عام به راه انداخت و پیش از آن - زمانی که انقلاب بلشویکی روسیه نوزادی بیش نبود از این ضعف استفاده کرده و سیبری شرقی را اشغال نظامی کرده بود و پنج سال آن را در اشغال داشت و با این حساب است که برخی از مورخان مقامات ژاپنی را فرصت طلبان بین المللی خوانده اند.

 

مقامات ژاپنی در عرشه ناو میسوری ، اندكی پیش از امضای قرارداد تسلیم

 

2003م:شورای امنیت سازمان ملل 26 اوت 2003 ضمن تصویب قطعنامه ای حمله مسلحانه به دوائر و كاركنان سازمان ملل و كاركنان موسسات كمكهای انسانی را جنایت جنگی اعلام كردكه قابل تعقیب و مجازات در دادگاه ویژه بین المللی است. این قطعنامه باتوجه به انفجار مقر نمایندگی این سازمان در بغداد كه موجب مرگ 23 تن و جرح 160 نفر دیگر شده بود به شورای امنیت تسلیم گردید.

 

2003م:بانو «كانی ریوز» كاوگرل معروف در آمریكا در اوت 2003 در 102 سالگی در گذشت. وی كه 26 سپتامبر 1901 به دنیا آمده بود تا بهار امسال سوار بر اسب می شد ، ششلول می بست و سراغ گاوها می رفت.

كانی كه از پنج سالگی سواركار بود با این كه از دانشگاه تكزاس در رشته حقوق فارغ التحصیل شده بود « كاو گرل » بودن را ترجیح داده بود . او علاوه بر تدریس تعلیم سوار كاری به بانوان در رانچ ، به امر گاو چرانی می پرداخت . كانی درجوانی باشوهرش ، گاو چران رانچ لیندن جانسون رئیس جمهوری اسبق آمریكا بودند كه او نیز تگزاسی بود.

«كانی» به 30 هزار زن و دختر و از جمله چند بازیگر فیلم سواركاری ، گاو چرانی با اسب ، كمند اندازی و تیراندازی در تاخت و آماده ساختن كره اسب برای سواری دادن و زین و نعل و تیمار كردن آموزش داده است.

وی اسب را حیوانی بسیار دلاور توصیف كرده كه اگر سوارش را بشناسد مطابق میل او رفتار می كند و بالعكس اگر بفهمد كه سواری ناشی ادارد بازی در می آورد و اذیت می كند.

 

كاوگرل

 

479: طبق احتساب تقویمی برخی از مورخان، نبرد پلاتائه Plataea (ناحیه ای در شمال شرقی شهر آتن) میان نیروهای ایران به فرماندهی ژنرال مردونیوس (داماد داریوش بزگ) و افراد اعزامی کشور - شهرهای یونانی در 27 اوت سال 479 پیش از میلاد روی داده بود.

1813: ناپلئون بناپارت با 130 هزار سرباز فرانسوی ارتش 200 هزار نفری متحدین، مركب از آلمان، اتریش و روسیه را در درسدن Dresden آلمان تار و مار كرد و نابغه نظامی خوانده شد.

1896: انگلستان ضمن یك جنگ بسیار كوتاه جزیره زنگبار واقع در شرق قاره افریقا را تصرف كرد. زنگبار كه یك اقلیت ایرانی به نام شیرازی ها در آنجا زندگی می كنند از دیر زمان از نظر تجاری مورد توجه ایرانیان بوده است.

1990: در پی اشغال كویت توسط ارتش عراق؛ دولت عراق كویت را رسما ایالت نوزدهم آن كشور اعلام كرد و تاكید داشت كه آمریكا نخواهد توانست عراق را نابود كند.

2003: جورج بوش رئیس جمهوری آمریكا در اجتماع نظامیان سابق در شهر سن لوئی گفت: تلفات و دشواری های آمریكا در عراق مانع از آن نخواهد شد كه همین كار را در مورد كشوری دیگر انجام دهد.


ویدیو مرتبط :
تقویم 90 (2 شهریور)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -26 شهریور



1872م:زبانشناسان و ادیبان اروپایی در پایان نشست سه روزه خود در شهر برلین كه در نیمه سپتامبر 1872 برگزار شده بود، زبان پارسی را در ردیف زبانهای یونانی، لاتین و سانسكریت، یكی از چهار زبان كلاسیك اعلام كردند. در این اجلاس، زبانهای هند ـ اروپایی مورد بررسی قرار گرفته بود. این نشست، زبان پارسی را از لحاظ كلاسیك بودن، زبان شماره 2 (پس از زبان یونانی) قرار داد. زبان پارسی از این لحاظ یك قرن از لاتین و 12 قرن از زبان انگلیسی جلوتر است. در همین اجلاس، زبان اوستایی شاخه بدون متكلم زبان پارسی اعلام شد و گفته شد كه ریشه اوستایی از خراسان شرقی (بخش شمالی افغانستان امروز، تاجیكستان و فرارود) بوده و بنابراین، به احتمال زیاد زرتشت در این منطقه به دنیا آمده و از آنجا به آذربایجان رفته است. در تعریف، زبانی را كلاسیك گویند كه اولا باستانی باشد، ثانیا ادبیات غنی داشته باشد و ثالثا در آخرین هزاره عمر خود، تغییراتی اندك كرده باشد. بنابراین، قضاوت بر پایه ادبیات زبان و درصد تغییران آن در هزار سال پیش از زمان به قضاوت نشستن است. هیچ زبانی در طول زمان مصون از تغییر نبوده است ولی هرچه كه این تغییرات كمتر باشد، آن زبان كلاسیك تر است و استحكام بیشتری دارد. زبان ایرانیان و پارسی زبان اینك همان است كه فردوسی و حافظ به آن شعر گفته اند؛ همان واژه ها، عبارات و دستور زبان. در اجلاس برلین، زبانشناسان و ادیبان پذیرفتند كه ادبیات فارسی در قرون وسطی در صدر ادبیات سایر ملل قرار داشته و ایران در آن قرون بیش از هر ملت دیگر شاعر، نویسنده و اندیشمند (حكیم = فیلسوف) به وجود آورده كه سخنان و افكارشان تا ابدیت شنیدنی و پندآموز است.

1941م:17سپتامبر 1941 (26 شهریور 1320) محمدرضا پهلوی در جلسه فوق العاده مجلس به رعایت كامل قانون اساسی سوگند خورد و شاه شد و قول داد كه اگر درگذشته اشتباهی صورت گرفته جبران كند.

24 ساعت پس از خروج رضا شاه از تهران، در گوشه و كنار شنیده می شد كه وی آزاد نیست. گرچه آزادانه حركت می كند، ولی عملا زندانی دولت انگلستان است و هر كجا كه این دولت بخواهد او را خواهد برد و تحت مراقبت قرار خواهد داد و به احتمال زیاد از ایران تبعید و به یك مستعمره دور افتاده انگلستان فرستاده خواهد شد.

در همین روز سرلشكر احمد نخجوان كه پس از مرخص كردن سربازان پادگانها و بی دفاع كردن كشور از دست رضا شاه كتك خورده بود، خلع درجه و زندانی شده بود آزاد شد و ضمن تجلیل از او!! پنج روز بعد دوباره وزیر جنگ شد!. سرتیپ علی ریاضی هم كه به همان دلیل زندانی شده بود آزاد گردید.

در همین روز نیروهای شوروی و انگلستان به عنوان فاتح ایران وارد تهران شدند و این شهر را به اشغال خود درآوردند و فرار اتباع آلمان و ایتالیا از ایران تسریع شد. محبوسین زندان قصر كه از اشغال تهران آگاه شده بودند قصد فرار داشتند كه به سوی آنان تیر اندازی شد . باوجود این ، بعداز ظهر این روز دستور آزادی زندانیان ـ سیاسی و عادی ـ صادر گردید. اشغال نظامی تهران بر دامنه احتكار و به سبب آن گرانی اجناس مورد نیاز از جمله نان افزوده شد و گزارشهای متعدد در زمینه ناامن شدن راهها و راهزنی انتشار یافت و برنگرانی مردم افزود. مردم عادى تا مدتها از رفتن رضا شاه ناخرسند بودند.

 

نخجوان

 

1332ش:با این كه دكتر مصدق از بیست و نهم مرداد 1332 زندانی شده بود، در این روز - 26 شهریور - قرار بازداشت وی از سوی یك بازپرس نظامی به اتهام ضدیت با شاه و قصد برانداختن سلطنت صادر شد و همان روز مورد تائید دادستان ارتش قرار گرفت.

قرار بازداشت پس ازنخستین جلسه بازپرسی از دكتر مصدق كه 29 روز پس از زندانی شدنش انجام شد صادر گردید.

وی به بازپرس كه طبق فرم چاپی بازجویی شغلش را پرسیده بود، خود را نخست وزیر منتخب، و قانونی ایران معرفی كرده بود و دستگیر كنندگانش را كودتاگران و عمال اجانب خوانده بود. تا این زمان بسیاری از همكاران دكتر مصدق دستگیر و زندانی شده بودند. اسنادی كه بعدا انتشار یافت نشان داده است كه انگلستان اصرار بر مجازات دكتر مصدق داشت كه دست آن دولت را پس از 13 دهه از ایران كوتاه كرده بود.

 

دكتر مصدق هنگام انتقال از بازداشتگاه به دستگاه قضایی ارتش در 1332

 

1953م:17سپتامبر 1953 (26 شهریور 1332) دولت كودتا (ژنرال زاهدی) پس از این احساس كرد تثبیت شده است به فرمانداری های نظامی كشور چراغ سبز داد تا هر كس را كه بخواهند بازداشت كنند و همان روز حسن صدر، سرلشكر مهنا و سرتیپ مدبر و ... به اتهام وفاداری به دكتر مصدق و هزاران تن دیگر از جمله دهها دختر 12 تا 14 ساله (!) و هفت ارمنی ایرانی به اتهام ضدیت با سلطنت زندانی شدند. بسیاری از این دستگیری ها خودسرانه، دلبخواهی و بر پایه كینه و عداوت خصوصی و به منظور تسویه حساب های شخصی صورت می گرفت. برای مثال: ماموران در معابر و اماكن عمومی هر جوانی را كه سبیل پرپشت (اصطلاحا، استالینی!) داشت به اتهام كمونیست بودن می گرفتند و بعدا از او می خواستند ثابت كند كه كمونیست نیست!. روزنامه های باقیمانده زیر سانسور شدید قرار گرفته بودند. دستگیری های انبوه و بی حساب، تهران و شهرهایی چون اصفهان را كه شهرت هواداری از مصدق داشت در وحشت فرو برده بود.

 

1794م:ماركیز دو كندورسه Marquis de Condorcet فیلسوف و ریاضیدان عصر روشنگری فرانسه 17 سپتامبر سال 1794 فوت شد. وی تنها اندیشمند دوران روشنگری بود كه در جریان انقلاب فرانسه زنده بود. او از معاشران ولتر، تورگو و دیدرو بود كه بیش از 50 كتاب و رساله از خود برجای گذارده است. کندورسه نخستین اندیشمندی بود كه موضوع سوسیو - اكونومیك را مطرح ساخت. به دلیل اطلاعات ریاضی اش از "فلاسفه رشنالیسم" بشمار می رود یعنی نقطه مقابل فلاسفه انگلیسی كه تجربه را پایه كار به حساب می آورند. وی به دلیل تبحر در ریاضیات، از قواعد حساب فاضله "در مبحث احتمالات" در پیش بینی پدیده های اجتماعی و اقتصادی استفاده کرده است.

کندورسه با روسو اختلاف نظر داشت زیرا به دلیل (Reason)، نه اراده (Will) معتقد بود و می گفت كه اكثریت اگر دلیل نداشته باشد شكست می خورد.

كندورسه عقیده داشت كه انسان رو به كمال است و اگر در جوامعی، انسان به سوی كمال پیشرفت نداشته باشد عیب از جامعه است كه رشد اجتماعی را مانع می شود، نه از فرد.

كندورسه در انقلاب فرانسه نقش كلیدی داشت و از هوادران ژیرندن ها (گروه میانه رو و معتدل) بود . وی به انقلاب فرانسه به این جهت امید بسته بود كه باعث تجدید ساختار جامعه می شد، ولی با پاره ای از كارهای توام با خشونت انقلابیون از جمله اعدام مخالف بود. او حتی رای به اعدام لوئی 16 نداد. مخالفت کندورسه با خشونت های انقلابیون سبب شد كه مورد سوء ظن واقع شود و اجبارا فرار كند. کندورسه در مخفی گاه چند كتاب و رساله نوشت از جمله رساله ای تحت عنوان پیشرفت روانی انسان.

وی سرانجام در سال1794 دستگیر شد و در بازداشتگاه درگذشت. پاره ای نوشته اند كه خودكشی كرد و به گمان عده ای هم، افراطیون انقلاب او را در زندان كشتند. به هرحال، مرگ او یكی از عوامل پایان یافتن انقلاب فرانسه بشمار آورده شده است.

 

کندورسه

 

1994م:«كارل پاپر» فیلسوف و نویسنده انگلیسی كه بر ضد فرضیه های ریلیتیویسم، كانونشنالیسم و سپتیسیزم بود 17 سپتامبر 1994 در 92 سالگی در گذشت. وی در زمینه های علمی، اجتماعی و سیاسی نظر فلسفی داده است. پاپر كه از فلاسفه بزرگ قرن 20 بشمار می آید از مدافعان «جامعه باز و بر ضد هرگونه حكومت مطلقه بود. او همچنین خواهان استفاده از نظر روشنفكران برای قانون نویسی و اداره امور جوامع بشری بود.

پاپر در رساله ای نوشته است: به همان گونه كه می شود با قوانین ریاضی و علوم دیگر؛ مثلا زمان ماه و یا خورشید گرفتگی را به دست آورد، با بررسی رویدادها در طول تاریخ هم می شود قانون و قاعده های تاریخ را به دست آورد و با كمك آنها از جنگ و شورش و ... جلوگیری كرد. وی با بیان این عقیده، وی این فرضیه را كه «پیش بینی رویدادهای آینده» كار مورخ نیست رد كرده است. وی در همین رساله نوشته است تا فردی گذشته را به خوبی نداند (تاریخ نخوانده باشد) نمی تواند یك مدیر و زمامدار موفق باشد (ایرادی را كه تفسیرنگاران به جورج بوش وارد می سازند). پاپر نوشته است: پیش از تهیه یك طرح تازه و تدوین یك قانون و ضابطه باید سوابق كار و تجربه گذشتگان در آن باره دقیقا مطالعه شود تا اشتباهات تكرار نشود و جبران یك اشتباه از این دست (وضع قانون و تهیه طرح) اگر محال نباشد، بسیار دشوار است، همانند كسی كه بخواهد اواخر عمر اشتباهات ایام جوانی اش را جبران كند.

 

پاپر


2003م:روزنامه پرتیراژ آمریكایی «میامی هرالد» 17 سپتامبر 2003 به مناسبت یكصدمین سالروز انتشار خود فرمت صفحه اولش را تغییر داد. این روزنامه اعلام داشته است: چون افراد زیر 50 سالگی، دیگر مانند گذشته حوصله ورق زدن روزنامه ها را ندارند از این پس خلاصه همه مطالبش را در جای ویژه ای در صفحه اول قرار می دهد تا این دسته از خوانندگان بدانند كه مطلب مورد نظرشان در كدام صفحه چاپ شده و مستقیما سراغ آن صفحه بروند.

 

1908م:17 سپتامبر سال 1908 جهان با نخستین سانحه هواپیما رو به رو شد. در این روز كه از عمر هوانوردی (باهواپیما، نه بالن) چندی بیش نمی گذشت یك هواپیما در آسمان آمریكا سرنگون شد و یک افسر آمریکایی به نام ستوان توماس سلفریج SelFridge جان سپرد. خلبانی این هواپیما را "اورویل رایت" برعهده داشت که مجروح شده بود. سانحه در آسمان "فورت مایر" در منطقه آرلینگتون (حاشیه شهر واشنگتن) روی داد.

سه سال بعد در همین روز (سال 1911 ) نخستین پرواز میان شرق و غرب ایالات متحده به انجام رسید و هواپیمایی كه از نیویورك به پرواز در آمده بود 82 ساعت و 4 دقیقه بعد در پاسادنای كالیفرنیا بر زمین نشست. در حال حاضر هواپیماهای بازرگانی این مسافت را در پنج ساعت طی می كنند.

 

SelFridge

 

1948م:كنت فولک برنادوت Bernadotte میانجی سازمان ملل در حل مسئله اعراب و اسرائیل 17 سپتامبر سال 1948هنگامی كه با خودرو از یك منطقه اسرائیلی در فلسطین می گذشت هدف تیراندازی یك اسرائیلی افراطی قرارگرفت و كشته شد. در این تیراندازی یك سرهنگ فرانسوی ناظر بر آتش بس نیز جان سپرد. برنادوت در آخرین گزارش خود به دبیر كل سازمان ملل یادآور شده بود كه اعرابی كه از خانه های خود اخراج و آواره شده اند باید بازگردند و در ترتیبات بعدی، اورشلیم (بیت المقدس) باید وضعیت ویژه داشته باشد. وی خط مرزی تازه ای میان اعراب و اسرائیل ارائه داده بود.

برتادوت دیپلمات سوئدی که یک امیرزاده این کشور بود قبلا موفق شده بود که موافقت اعراب و اسرائیلی ها را به چهار هفته آتش بس به دست آورد و اتحادیه تازه تاسیس عرب را آرام سازد اما هیچیک از طرفین با طرحهای او موافقت نداشتند. برنادوت درهمان زمان پیش بینی کرده بود که اگر راه حل فوری برای مسئله فلسطین یافت نشود این مسئله دهها سال ادامه خواهد یافت، باعث خونریزی فراوان خواهد شد و قدرتهای رقیب از آن به سود خود سوء استفاده خواهند کرد و صلح جهانی در مخاطره خواهد بود.

 

Bernadotte


1961م:«عدنان مندرسMenderes, Adanan» كه ده سال نخست وزیر تركیه بود و دولت او در یك كودتای نظامی سرنگون شده بود بامداد 17 سپتامبر 1961 به جرم فساد اداری، سوء مدیریت و بی اعتنایی به منافع تركیه اعدام شد. تركیه شاید تنها كشور جهان باشد كه ارتش به عنوان ضامن رعایت اصول قانون اساسی تعیین شده است یعنی در شرایطی حق كودتا كردن دارد. در زمان حكومت برژنف، به او پیشنهاد شده بود كه با اصلاح قانون اساسی شوروی، ارتش را پاسدار این قانون و جلوگیری از هرگونه انحراف قرار دهد كه گوش نكرد و اتحاد شوروی به تصمیم تنها 3 نفر فروپاشید!.

 

عدنان مندرس

 

1970م:در چنین روزی در سال 1970 ملك حسین پادشاه اردن قلع و قمع مبارزان فلسطینی را در این كشور آغاز كرد و ظرف 9 روز شمار زیادی از آنان را كشت. قبلا فلسطینی ها چند هواپیمای مسافر غرب را ربوده و در زمینی باز در اردن فرود آورده و پس از پیاده كرده 300 مسافرشان، هواپیماهارا آتش زده بودند. در پی این رویداد، ملك حسین به واشنگتن رفت و پس از اطمینان از حمایت نظامی آمریكا در صورت لزوم، قلع و قمع مبارزان فلسطینی و اخراج آنان را از اردن آغاز كرد. بیشتر جمعیت اردن را فلسطینی ها تشكیل می دهند.

 

تانكها و زرهپوشهای ارتش اردن در تعقیب افراد مسلح فلسطینی

 

2003م:دولت آمریكا 17 سپتامبر 2003 قطعنامه شورای امنیت كه در آن اسرائیل از تهدید عرفات به اخراج و ... منع شده بود «وتو» كرد. این قطعنامه با 11 رای تصویب شده بود. دولتهای انگلستان، بلغارستان و آلمان در رای گیری شركت نكرده بودند. دولتهای عربی بانی و حامی این قطعنامه بودند. دولت آلمان با توجه به رابطه سوء آلمان نازی با یهودیان سعی می كند كاری نكند باعث رنجش این قوم شود.


2005م:هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا و صاحب فرضیه سوسیالیسم قرن 21 پانزدهم سپتامبر 2005 در نطق خود در اجتماع سران كشورها در مقر سازمان ملل كه به مناسبت شصتمین سال تاسیس این سازمان در نیویورک گرد آمده بودند، شدیدترین نطق را بر ضد دولت جورج بوش ایراد كرد. وی در این نطق گفت: بوش كه بدون اجازه سازمان ملل و برغم مخالفت این سازمان به عراق لشكر كشید و این كشور را اشغال نظامی كرد و به این روز افكند نباید دیگران را از این سازمان بترساند. جنگ عراق نشان داد كه آمریكا برای سازمان ملل ارزش قائل نیست و تنها می خواهد از آن استفاده ابزاری كند. چرا آمریكا، پس از آن كه اسلحه كشتار جمعی در عراق نیافت آنجا را ترك نكرد؟. بهانه لشكر كشی به عراق، وجود اسلحه كشتار جمعی در این کشور بود كه قبلا هم گفته شده بود چنین چیزی وجود ندارد.

وی سپس پیشنهاد كرد كه مقر سازمان ملل به یك كشور در حال توسعه و به یك شهر و یا بندر آزاد منتقل شود، و گفت كه مقر سازمان ملل باید در جایی باشد كه همگان بدون رو به رو شدن با این همه تشریفات و بازرسی و اعمال سیاست و تبعیض بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و نگران ویزا و از این قبیل موانع نباشند.

وقتی كه برای چاوز چپگرا یادداشت ارسال شد كه زمان، برای نطق او كه پنج دقیقه تعیین شده است به پایان رسیده، یادداشت را به گوشه ای افكند و گفت: چرا به جورج بوش 20 دقیقه وقت داده شد و به سران دیگر از جمله من فقط پنج دقیقه! و به نطق بدون نوشته خود ادامه داد.

 

چاوز هنگام انتقاد

 

2005م:بانو فرانسس نیوتن كه 18 سال پیش شوهر و دو فرزند فرزند خود را با شلیك گلوله كشته بود 14 سپتامبر 2005 در زندان تكزاس آمریكا با تزریق زهر اعدام شد. وی حاضر نشد به عنوان آخرین مطلب، حرفی بزند. فرانسس سومین زنی است كه در ایالت تكزاس، پس از سال 1976 و از سرگیری مجازات مرگ در آمریكا، اعدام می شود. در 9 ماه اول سال 2005 ، 13 تن در ایالت تكراس اعدام شده بودند. فرانسس 40 ساله بود.

پدر، مادر و خواهر گریان فرانسس از جمله كسانی بودند كه آخرین لحظه حیات این موجود را نظاره می كردند. فرانسس نیز آخرین نگاه خود را به سوی آنان افكند. در خارج از زندان محل اعدام، دهها تن بر ضد مجازات اعدام تظاهرات می كردند. «جان لا گراپ» وكیل قضایی بانو فرانسس گفت كه او قربانی نقص قانون شد كه اجازه نداد پرونده اش در دیوان عالی ایالات متحده مطرح شود. لاگراپ همچنین به ضعف آیین دادرسی در ایالت تكزاس و مراحل دادرسی اعتراض كرد و خواهان اصلاح آن شد.

لا گراپ گفت که اعدام، 18 سال پس از وقوع جنایت، خود یك مسئله است كه افكار عمومی نمی تواند تحمل كند. این قبیل اعدام، باعث تنبه دیگران نمی شود كه مقصود اصلی از مجازات كردن مجرمان است.

وكیل قضایی بانو فرانسس در طول 18 سال رسیدگی قضایی كوشیده بود كه ثابت كند كه قتلها با گلوله تپانچه فرانسیس صورت نگرفته بود. قتلها در هفتم آوریل 1987 در یك آپارتمان در شهر هیوستن انجام شده بود. فرانسس قضیه را به پلیس خبر داده بود و گفته بود كه با یكی از بستگانش در خارج از خانه بود كه پس از بازگشت به آپارتمان با او، با اجساد رو به رو شد. پلیس پس از به دست آوردن یك تپانچه متعلق به فرانسس در خانه، به وی ظنین شد و فرانسس هنگامی متهم شد كه شركت بیمه عمر به پلیس خبر داد كه وی چند روز پیش از وقوع قتل، شرایط قرارداد بیمه عمر خانواده اش را تغییر داده بود و خودش را دریافتگر مبلغ بیمه عمر خانواده كرده بود كه فرانسس گفت كه تغییر شرایط امری عادی بود و نقشه ای در كار نبود. فرزندان او یك پسر 7 ساله و یك دختر 21 ماهه بودند.

اعدام فرانسس همزمان با درگذشت یك روزنامه نگار بود كه دهها سال با مجازات اعدام مخالفت كرده بود.

 

F.Newton

 

1980: آناستازیوساموزا دیكتاتور نیكاراگوئه كه از كشور خود فرار كرده بود در شهر آسانسیون در پاراگوئه ترور شد.

1877: هنری فاكس تالبوت Talbot یكی از پیشتازان حرفه عكاسی كه انگلیسی بود درگذشت. فرانسه پایه گذار حرفه عكاسی اعلام شده است.

2003: دولت آمریكا یك كمپانی روسیه (تولا...) را متهم به همكاری با ایران در طرح گلوله لیزری هدایت شونده برای توپ كرد و در فهرست شركتهای ممنوع المعامله خود قرارداد.

2003: رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریكا بالاخره اعتراف كرد كه واقعه 11ـ 9 ارتباط به صدام حسین نداشته است.