اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقسیط«دیه»مجرم



قضات رای دادند
تقسیط«دیه»مجرم

افزایش نرخ دیه سبب شد مردی که به اتهام قتل در زندان به‌سر می‌برد، نتواند مقدمات آزادی‌اش را فراهم کند. قضات پرونده اکنون موافقت کرده‌اند متهم دیه را به‌صورت قسطی به اولیای دم مقتول بپردازد.

به گزارش شرق: متهم به قتل که حمید نام دارد سال 86 به اتهام کشتن مردی که با همسرش رابطه داشت بازداشت شد. کارآگاهان جنایی آن زمان با کشف جنازه مردی به‌نام مهیار به تحقیق پیرامون این جنایت پرداختند و متوجه شدند مردجوان با زنی به‌نام نسرین بارها و بارها مکالمه تلفنی داشته است.

 

به‌این‌ترتیب نسرین بازداشت شد و در بازجویی‌ها اسرار قتل مهیار را فاش و شوهرش را به‌عنوان عامل جنایت معرفی کرد.  حمید وقتی تحت بازجویی قرار گرفت ضمن اعتراف به قتل به کارآگاهان گفت: «مدتی بود به رفتارهای همسرم مشکوک شده بودم تا اینکه بالاخره مطمئن شدم او با مردی رابطه دارد.

 

در این‌باره با نسرین صحبت کردم اما او رابطه‌اش را تکذیب کرد و گفت مهیار مزاحمش می‌شود و دست از سر او برنمی‌دارد برای اینکه مشکل حل شود خانه‌ام را عوض کردم مدتی اوضاع آرام بود تا اینکه دوباره احساس کردم همسرم رفتارهای مشکوکی دارد.» متهم به قتل ادامه داد: «یک‌بار دیگر با نسرین صحبت کردم او اول موضوع را انکار کرد اما بالاخره پذیرفت با مهیار رابطه دارد.


البته گفت خودش تمایلی به این رابطه ندارد و مهیار بعد از اثاث‌کشی ما دنبال او گشته، خانه‌مان را پیدا کرده و بازهم مزاحمش شده است. بالاخره تصمیم گرفتم مهیار را بکشم برای همین از زنم خواستم با وی تماس بگیرد و این مرد را به خانه‌مان بکشاند. نسرین نیز این کار را انجام داد و به مهیار گفت در منزل تنهاست. من در گوشه‌ای پنهان شده بودم.

 

وقتی مرد جوان وارد شد، با او درگیر شدم و وی را با ضربه چاقو به قتل رساندم و بعد هم جسدش را از خانه بیرون بردم.» پرونده این جنایت بعد از طی مراحل مقدماتی به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و قضات شعبه 71 متهم را محاکمه کردند.

 

نماینده دادستان در جلسه دادگاه اتهام مهیار را قتل عمدی و اتهام نسرین را معاونت در قتل اعلام کرد و اولیای‌دم مقتول نیز خواستار قصاص متهم شدند.  حمید در جلسه دادگاه هنگامی که در جایگاه حاضر شد باردیگر گفته‌های اولیه‌اش در مرحله بازجویی را تکرار کرد و گفت: «مهیار مهدورالدم بود و به‌همین‌دلیل او را به قتل رساندم.»


 هیات قضات بعد از اتمام محاکمه وارد شور شدند و با توجه به اینکه حمید مقتول را با اعتقاد به مهدورالدم‌بودن به قتل رسانده بود، وی را به پنج‌سال زندان و پرداخت دیه محکوم کردند. نسرین نیز به اتهام معاونت در قتل به پنج‌سال زندان محکوم شد. سپس پرونده به دیوانعالی کشور رفت و قضات دیوانعالی نیز رای صادره را تایید کردند. 

 

نسرین دوسال بعد از دستگیری مشمول تخفیف مجازات شد و از زندان بیرون آمد اما همسرش به‌دلیل ناتوانی در پرداخت دیه در زندان ماند. حمید سال گذشته با اعلام اعسار خواستار تقسیط دیه و آزادی‌اش از زندان شد اما خواسته وی مورد موافقت قرار نگرفت. مرد جوان چندی قبل دوباره درخواستش را تکرار کرد. به‌این ترتیب قضات شعبه 71 برای رسیدگی به خواسته وی تشکیل جلسه دادند.


متهم در این جلسه که چندروز قبل برگزار شد داستان زندگی‌اش را تعریف کرد و گفت: «من مستاجر هستم و هیچ پولی ندارم. زمانی که به دیه محکوم شدم مبلغ دیه 60میلیون‌تومان بود اما اکنون این مبلغ به 150‌میلیون‌تومان رسیده است و پرداخت آن از عهده‌ام خارج است.»

 

متهم ادامه داد: «اگر پول‌ پیش خانه‌ام و وامی را که می‌توانم بگیرم، روی هم بگذارم در مجموع می‌توانم 70‌میلیون‌تومان بپردازم.» هیات قضات بعد از شنیدن حرف‌های این مرد و با توجه به اینکه اولیای‌دم مقتول نیز با تقسیط دیه موافق بودند، خواسته متهم را پذیرفتند و اعلام کردند حمید باید تا یک‌ماه آینده 70میلیون‌تومان را بپردازد و بعد از آن ماهانه 400هزار‌تومان به‌عنوان قسط بدهد ضمن اینکه سالانه 15درصد به مبلغ اقساط ماهانه اضافه خواهد شد. به این ترتیب متهم اگر تا ماه آینده رقم تعیین‌شده را تهیه کند، از زندان آزاد خواهد شد./شرق

 


ویدیو مرتبط :
‫دلیل اصلی دوبرابری دیه مرد به دیه زن‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست تقسیط دیه مقتول از سوی قاتل


دختر جوانی که در یک درگیری دست به قتل زده بود، از دادگاه کیفری استان تهران درخواست تقسیط پول دیه قربانی را کرد.

روزنامه شهروند: دختر جوانی که در یک درگیری دست به قتل زده بود، از دادگاه کیفری استان تهران درخواست تقسیط پول دیه قربانی را کرد.

هفتم مرداد ‌سال ٩٠ بود که این قتل اتفاق افتاد. آن روز به ماموران پلیس شادآباد خبر رسید که پسر جوانی در خانه پدرش به قتل رسیده است. بلافاصله ماموران به محل حادثه رفتند و تحقیقات خود را در این‌باره آغاز کردند. در همان دقایق اولیه حضور ماموران آنها با دختر جوانی که با دستانی خونین روی راه‌پله‌ها ایستاده بود مواجه شدند. این دختر که به‌شدت ترسیده بود به ماموران گفت: «٢ مرد نقابدار به این خانه حمله کردند و مهیار را که از دوستانم بود، کشتند و فرار کردند.»

با این اظهارات ماموران تحقیقات خود را ادامه دادند. در این میان برادر مقتول در مورد اظهارات دختر جوان به ماموران گفت: «من امروز در خانه بودم که برادرم به همراه این دختر به خانه آمد تا با هم مواد بکشند. من هم برای استراحت به طبقه بالا رفتم که صدای فریاد شنیدم. ولی اصلا ندیدم که مرد نقابداری وارد خانه یا خارج شود. برای همین احساس می‌کنم این دختر دروغ می‌گوید.»

با صحبت‌های این پسر، ماموران پلیس یک‌بار دیگر دختر جوان را تحت بازجویی قرار دادند و این‌بار دختر جوان راز این جنایت را فاش کرد. او در اعترافات خود به ماموران گفت: «من ٨سال پیش یعنی زمانی که ١٦ساله بودم، از خانه‌مان فرار کردم و در این سال‌ها به مواد مخدر معتاد شدم. یک روز در پارک با مهیار آشنا شدم و وقتی او در جریان ماجرای زندگی من قرار گرفت، قول داد که کمکم کند. از آن روز به بعد بیشتر وقت‌ها به خانه مهیار می‌رفتم و با هم موادمخدر مصرف می‌کردیم.

 چند وقتی گذشت تا این‌که روز حادثه مثل همیشه به خانه مهیار رفتم. مهیار آن روز حال طبیعی نداشت و مشروب مصرف کرده بود، برای همین قصد داشت مرا مورد آزار و اذیت قرار دهد. او گفت به خاطر این‌که در این سال‌ها به من کمک کرده است، الان باید برده‌اش شوم. او با شوکر تهدیدم کرد و من که به شدت ترسیده بودم برای این‌که رهایم کند، چاقو را برداشتم و می‌خواستم بترسانمش اما چاقو به گردنش خورد و او جان خودش را از دست داد.»

با اعترافات این دختر پرونده وی برای رسیدگی به شعبه ٧١ سابق دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. این دختر در این شعبه درحالی محاکمه شد که خانواده اولیای دم درخواست قصاص کردند. دختر جوان در جلسه محاکمه‌اش به قضات گفت: «باور کنید من قصد کشتن مهیار را نداشتم. او آن روز حال طبیعی نداشت و به شدت کنترل خودش را از دست داده بود. من هم تنها برای ترساندن او چاقو را برداشتم اما نمی‌دانم چطور شد که به گردنش برخورد کرد. من تنها از خودم دفاع کردم و اگر این کار را نمی‌کردم او مرا مورد آزار و اذیت قرار می‌داد.»

با این اظهارات هیأت قضائی وارد شور شدند و مطابق قانون عمل او را دفاع مشروع دانسته و او را از قصاص معاف کردند. بنابراین دختر جوان با حکم دادگاه به پرداخت دیه و ٨سال زندان محکوم شد. این دختر به دلیل عدم استطاعت مالی درخواست اعصار را مطرح کرد. بنابراین او صبح دیروز در مقابل هیأت قضائی شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران قرار گرفت و گفت: «من توان مالی خوبی ندارم و نمی‌توانم دیه خانواده قربانی را پرداخت کنم. بنابراین از دادگاه تقاضا دارم که این دیه را قسط‌بندی کنند تا همراه پدرم بتوانیم آن را به صورت قسطی پرداخت کنیم.»

در پایان نیز هیأت قضائی بار دیگر وارد شور شدند و این‌بار نیز درخواست دختر جوان را پذیرفته و حکم به پرداخت قسطی دیه دادند.