اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تغییر نمودار آماری هیات رییسه دائم مجلس



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,هیات رییسه مجلس دهم

افزایش سهم اصلاح‌طلبان از 3 کرسی به 5 کرسی هیات رییسه مجلس دهم بعد از گذشت سه روز از عمر کاری هیات رییسه موقت شاید نشان‌دهنده لابی قوی‌تر و تلاش بیشتر اصلاح طلبان در جلب آرای مستقل‌ها باشد.

به گزارش ایسنا، 12 اردیبهشت روزی است که اعضای هیات رییسه مجلس دهم برای تکیه یکساله بر مسند هیات رییسه مشخص شدند و اصلاح طلبان بعد از گذشت 12 سال توانستند به هیات رییسه راه پیدا کنند.

بعد از مشخص شدن ترکیب هیات رییسه موقت، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان جلسات متعددی برای حفظ و افزایش کرسی‌های هیات رییسه دائم برگزار کردند و تمامی تلاش‌شان را به کار گرفتند تا این ترکیب را تغییر دهند، تلاشی که بیشتر از ناحیه اصلاح‌طلبان به ثمر نشست و آن‌ها توانستند یک کرسی نایب رییسی و یک کرسی دیگر از دبیران هیات رییسه را به خود اختصاص دهند.

طبق نتیجه انتخابات هیات رئیسه موقت اصولگرایان 5 کرسی، اصلاح‌طلبان 3 کرسی، مستقل‌ها و پایداری‌ها به ترتیب هر کدام 2 کرسی را کسب کردند؛ به عبارت دیگر اصولگرایان 41 درصد، اصلاح‌طلبان 25 درصد و مستقل‌ها و پایداری‌ها هرکدام 17 درصد نظر منتخبان را جلب کردند.

 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,هیات رییسه مجلس دهم

 

 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,هیات رییسه مجلس دهم


اکنون و با مشخص شدن ترکیب هیات رییسه دائم اصلاح‌طلبان 5 کرسی، اصولگرایان 3 کرسی، مستقل‌ها 2 کرسی و پایداری‌ها نیز 2 کرسی را بدست آوردند که این آمار نشان می‌دهد نمایندگان 41 درصد به اصلاح‌طلبان، 25 درصد به اصولگرایان و 17 درصد به مستقل‌ها و پایداری‌ها رای دادند.

این آمار بر اساس گرایش‌های اعضای هیات رییسه دائم در زمان انتخابات و حمایت دو لیست اصولگرایان و امید از آن‌ها است.البته در این بین افرادی بودند که با حمایت لیست امید وارد مجلس شدند اما در فراکسیون ولایت عضو شدند.

 

همچنین هیات رییسه مجلس دهم محمد قسیم عثمانی را به عنوان اقلیت مذهبی سنی در خود جای داده است.

در این گزارش به اختصار به گرایش سیاسی 12 عضو هیات رییسه مجلس دهم اشاره شده است:

علی لاریجانی (رییس): نماینده مردم قم، اصولگرا، سابقه نمایندگی در ادوار هشتم و نهم (کاندیدای فهرست امید از حوزه انتخابیه قم)

مسعود پزشکیان (نایب رییس اول): نماینده مردم تبریز، اصلاح‌طلب، سابقه نمایندگی در ادوار هشتم و نهم

علی مطهری (نایب رییس دوم): نماینده مردم تهران، میانه و معتدل، سابقه نمایندگی در ادوار هشتم و نهم(کاندیدای فهرست امید از حوزه انتخابیه تهران)

غلامرضا کاتب (دبیر هیات رییسه): نماینده مردم گرمسار، اصولگرا، سابقه نمایندگی در دوره نهم

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی (دبیر هیات رییسه): نماینده مردم مشهد، اصولگرا و عضو جبهه پایداری، سابقه نمایندگی در ادوار هشتم و نهم

اکبر رنجبرزاده (دبیر هیات رییسه): نماینده مردم اسدآباد، اصولگرا، سابقه نمایندگی در دوره هشتم

علی اصغر یوسف نژاد (دبیر هیات رییسه): نماینده مردم ساری، اصلاح‌طلب، سابقه نمایندگی در دوره‌های پنجم و هشتم

محمد علی وکیلی (دبیر هیات رییسه): نماینده تهران، اصلاح طلب

احمد امیرآبادی فراهانی (دبیر هیات رییسه): نماینده مردم قم، اصولگرا و عضو جبهه پایداری، سابقه نمایندگی در دوره‌های نهم

بهروز نعمتی (ناظر هیات رییسه): نماینده مردم تهران، اصولگرا، سابقه نمایندگی در دوره نهم(کاندیدای فهرست امید از حوزه انتخابیه تهران)

محمد آشوری (ناظر هیات رییسه): نماینده مردم بندرعباس، اصولگرا، سابقه نمایندگی در ادوار هفتم، هشتم و نهم

محمد قسیم عثمانی (ناظر هیات رییسه): نماینده مردم بوکان، اصلاح‌طلب، سابقه نمایندگی در ادوار هشتم و نهم
 


ویدیو مرتبط :
سوتی هیات رییسه مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در جلسه جامعه روحانیت مبارز اعلام شد: كاندیداتوری رسمی مهدوی‌كنی برای انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان



 

 

در جلسه جامعه روحانیت مبارز اعلام شد

 

سخنگوی جامعه‌ روحانیت مبارز تصریح كرد: آیت‌الله مهدوی كنی دبیركل جامعه‌ روحانیت مبارز اعلام كرد كهدر انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان حضور پیدا می‌كند.

 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سالك در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌كه جلسه‌ شورای مركزی جامعه‌ روحانیت مبارز روز چهارشنبه با حضور دبیركل این تشكل برگزار شد، گفت: در ابتدا اخبار روز و مسائل داخلی و خارجی به خصوص مسائل خاورمیانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سپس اعضاء به بحث در مورد جایگاه مجلس خبرگان رهبری پرداختند.

 

سالك با اشاره به جایگاه مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی و هم‌چنین اهمیت ولایت فقیه و جایگاه این تشكل گفت: مجلس خبرگان رهبری حافظ نظام و رهبری است و در واقع عامل وحدت است و این مجلس با حضور علما و شخصیت‌های مختلف نقش اساسی در دفاع از دین و ولایت فقیه را بر عهده دارد.

 

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در ارتباط با حضور آیت‌الله مهدوی كنی در انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری و درخواست از وی جهت حضور در این انتخابات گفت: به دنبال این درخواست‌ها و تقاضاهای مكرر و با توجه به سابقه‌ آیت‌الله مهدوی كنی و درخواست اعضای جامعه روحانیت مبارز جهت حضور ایشان در انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان، ایشان در پاسخ به این درخواست گفتند كه می‌آیم.

 

وی افزود: آیت‌الله مهدوی كنی در این ارتباط به وظیفه شرعی و اعتقادی خود عمل كردند و ایشان همواره بر اساس تكلیف عمل كرده‌اند و هر كجا نیاز بوده حضور داشته است.

 

در حال حاضر ریاست مجلس خبرگان رهبری بر عهده‌ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است و در تاریخ 17 اسفند ماه، اجلاسیه‌ خبرگان برگزار خواهد شد و اعضای هیات رییسه توسط اعضای خبرگان انتخاب خواهند شد./ایسنا