اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تصمیم پادشاه عربستان برای دعوت از روحانی



اخبار,دعوت پادشاه عربستان از روحانی


اخبار سیاست خارجی - تصمیم پادشاه عربستان برای دعوت از روحانی

روزنامه لبنانی السفیر با بیان اینکه منابع آگاه ازتصمیم « عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی برای دعوت از « حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران به منظور سفر به این کشور خبرداده اند، تاکید کرد که اگر این خبر درست باشد، شاهد تاثیرات آن بر اوضاع لبنان خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، السفیر در شماره امروز جمعه خود با بیان اینکه « بیانیه وزارتی دولت جدید لبنان منتظر یک معجزه و شگفتی بین المللی است»، این سئوال را مطرح کرد که « نتایج تماس های تهران و ریاض چه وقت مشخص می شود؟»

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: مهلت 30 روزه که قانون اساسی لبنان برای صدور بیانیه وزارتی ، تنها 9 روز آن باقی مانده و کمیته تدوین این بیانیه نتوانسته است از مربع اختلاف در باره چگونگی درج بند معادله « ارتش ، ملت و مقاومت» خارج شود.

السفیر به نقل از یک منبع آگاه نوشت: تاثیرات خارجی تا حدی زیاد بر همه طرف های لبنانی موجب شد که از مواضع خود کوتاه بیایند و دولت جدید تشکیل شود و اگر اطلاعات منتشره از تصمیم « عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی برای دعوت از « حسن روحانی » رییس جمهوری اسلامی ایران برای سفر به عربستان درست باشد، شاهد تاثیر آن بر صدور بیانیه وزارتی مورد قبول همه طرف ها هم خواهیم بود.

این منبع السفیر گفته است که « تماس های بین ریاض و تهران از گذشته شروع شده و در آستانه اعلام نتایج است».

این روزنامه لبنانی در عین حال خاطرنشان کرد: منابع دیپلماتیک عربی تصمیم ملک عبدالله برای دعوت از روحانی برای سفر به عربستان را نه رد و نه تایید کرده و منابع دیپلماتیک ایرانی هم گفته اند که تاکنون از این موضوع اطلاعاتی ندارند.

در همین حال « اللواء» دیگر روزنامه لبنانی به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که احتمالا سفر روحانی به عربستان اواخر ماه جاری میلادی و بعداز اجلاس سران آمریکا و عربستان سعودی انجام می شود.

اللواء افزود: تماس های ریاض و تهران برای فراهم کردن ترتیبات مناسب این سفر جریان دارد.

دولت جدید لبنان به نخست وزیری « تمام سلام» بعداز یازده ماه کشمکش سیاسی حدود 21 روز قبل متولد شد و در اولین جلسه خود کمیته وزارتی 7 نفری از طیف های مختلف سیاسی و طایفه ای را برای تدوین بیانیه وزارتی مشخص کرد.

هردولت جدید لبنان در شروع کار خود وقبل از گرفتن رای اعتماد از مجلس نمایندگان ، بیانیه ای را که متضمن رویکردها ، سیاست ها ، مواضع و برنامه های آن است، تدوین و صادر می کند که به آن بیانیه وزارتی گفته می شود.

برخی محافل سیاسی و رسانه ای لبنان گفته اند، در حالیکه اعضای این کمیته در آستانه تشکیل جلسه هشتم به تفاهم درباره نقاط اختلافی بویژه درج بند مربوط به معادله ارتش ، ملت و مقاومت نزدیک شده بودند، اظهارات ناگهانی رییس جمهوری لبنان، فضای سیاسی لبنان را ملتهب و حزب الله را وادار کرد که واکنش نشان دهد.

« میشل سلیمان» از «معادله مقاومت» به عنوان یک معادله چوبین و سخت یاد کرد و خواستار حذف این معادله و درج « معادله طلایی»، زمین ، ملت و ارزش های مشترک شد.

حزب الله لبنان نیز در واکنش به این اظهارات میشل سلیمان اعلام کرد که با احترام به مقام ریاست جمهوری اما میشل سلیمان تفاوت چوب و طلا را نمی داند.

السفیر در ادامه گزارش خود آورده است که رییس جمهوری لبنان در سفرش به فرانسه برای شرکت در اجلاس کشورهای کمک کننده به لبنان، از طریق پیام های غیرمستقیم به حزب الله، اعلام کرده که در سخنرانی اخیرش در همایش زمین، منظور مستقیم او حزب الله نبوده و بزودی برای اشتباه ایجاد شده در اذهان برخی توضیحات لازم را می دهد.

این کمیته تاکنون 8 جلسه برگزار کرده است اما نتوانسته بیانیه وزارتی را تدوین نهایی و صادر کند.

نهمین جلسه این کمیته قرار است عصر امروز(جمعه) برگزار شود و بویژه دیروز (پنجشنبه) بیروت شاهد تحرکات سیاسی برای خارج شدن دولت جدید از این معضل بود و محور این تحرکات و مذاکرات « نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان لبنان و « ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه بودند.

السفیر نوشت : در حالی این جلسه در کاخ نخست وزیری برگزار می شود که برغم رایزنی ها و تماس های فشرده هنوز به گفته تمام سلام ، دیوار سخت بی اعتمادی طرفین هنوز فرو نریخته است.

« نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان هم که تماس هایی را با طرف هایی از جریان های مختلف سیاسی داشته ، به السفیر گفته است که « منافع لبنان و همه طرف ها ایجاد می کند که دولت تمام سلام بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد تا شرایط برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی و انتخاب رییس جمهوری جدید فراهم شود».

فضای سیاسی لبنان بین خوشبینی و بدبینی گروه ها و جریان های سیاسی برای خارج شدن این کشور از یک معضل سیاسی دیگر قرار دارد و این در حالی است که سایه سنگین ناامنی در این کشور هر روز سنگین تر می شود.

« فلچر» سفیر انگلیس در بیروت که هفته قبل با حضور در محل اقامتگاه « غضنفر رکن آبادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان با او در باره اوضاع منطقه و لبنان گفت وگو کرده بود، دیروز در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که شک ندارد اوضاع لبنان روز به روز به سمت ناامنی و خطرناک تر شدن، پیش می رود.

در این شرایط « محمد فنیش» از اعضای حزب الله لبنان و وزیر امور پارلمان در دولت جدید این کشور به السفیر گفت که فضای گفت وگوها در خصوص معادله ارتش ، ملت و مقاومت قفل نشده است و ما از هر معادله ای که متضمن حق لبنان و لبنانی در زمینه مقاومت باشد، استقبال می کنیم. 

اخبار سیاست خارجی -  ایرنا


ویدیو مرتبط :
تصمیم باورنکردنی داور در عربستان !!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

المیادین خبر داد؛ روحانی دعوت پادشاه عربستان برای حضور در موسم حج را پذیرفت



سفر روحانی به عربستان,سفر روحانی به حج

المیادین خبر داد؛
روحانی دعوت پادشاه عربستان برای حضور در موسم حج را پذیرفت

یک رسانه عربی در خبری فوری اعلام کرد: پادشاه عربستان سعودی از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای حضور در موسم حج دعوت به عمل آورده و حجت الاسلام حسن روحانی نیز این دعوت را پذیرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر شبکه المیادین لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد: عبدالله بن  عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی از رئیس جمهوری ایران برای حضور در موسم حج دعوت به عمل آورده و حجت الاسلام حسن روحانی نیز این دعوت را پذیرفته است.
جزئیات بیشتری از این خبر اعلام نشده است.
مهر