اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تزریق مستقیم عدسی به چشم انسان



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,عدسی

به تازگی شرکت گوگل اختراع جدیدی را به ثبت رسانده است که به موجب آن می توان نوع خاصی از لنزهای چشمی را تولید کرد که به جای استفاده به روش مرسوم، به صورت مستقیم به چشم بیمار تزریق می شوند.

یکی از مشکلات همیشگی انسان امروزی که بیشتر به واسطه استفاده از سیستم های کامپیوتری به وجود آمده است را می توان آسیب های وارده به چشم انسان ها دانست. با این حال مشکلات بینایی در انسان ها تنها به عصر مدرن مربوط نبوده و از مدت ها پیش به عنوان یک دغدغه اصلی برای دانشمندان به حساب می آمده است.

در واقع این وسیله نور را به صورت متمرکز به شبکیه چشم می تاباند که در نتیجه آن دید چشم ها بهتر خواهد شد.

در این میان شرکت های فناوری در طول دهه گذشته با تغییر رویکرد خود از شرکت های صرفا فعال در زمینه کامپیوتر خارج شده و تقریبا به همه صنایع خدماتی را ارائه کرده اند که در این میان علوم پزشکی نیز از این خدمات بی بهره نبوده و شرکت هایی مانند گوگل توانسته اند تا ابداعات فراوانی را به علوم پزشکی ارائه کنند.

به تازگی گوگل حق امتیاز ساخت وسیله الکترونیکی بسیار عجیبی را به نام خود ثبت کرده است که مستقیما به داخل چشم بیمار تزریق می شود. مسلما استفاده از این وسیله برای افرادی که با جراحی چشم خود یا استفاده از لنز های تماسی مشکل دارند کمی سخت به نظر می رسد. بر اساس گزارش ها این وسیله الکترونیکی که برای بهبود دید افراد طراحی شده است می تواند به عنوان جایگزینی مصنوعی برای عدسی چشم افراد مورد استفاده قرار گیرد.

در واقع این وسیله نور را به صورت متمرکز به شبکیه چشم می تاباند که در نتیجه آن دید چشم ها بهتر خواهد شد. نحوه نصب این دستگاه نیز به این صورت است که عدسی طبیعی چشم از درون کپسول لنز خارج شده و به جای آن مایعی به درون کپسول لنز چشم تزریق می شود. لازم به ذکر است که این دستگاه الکترونیکی کاملا بی سیم است اما گوگل هنوز درباره منبع تامین انرژی آن چیزی نگفته است.

 

اخبار پزشکی  - سیناپرس


ویدیو مرتبط :
تزریق لایه ای سوخت(تزریق مستقیم)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تزریق نخستین خون مصنوعی به انسان/ پایان عصر اهدای خون (+تصاویر)



اخبار , اخبار علمی  , خون مصنوعی

تزریق نخستین خون مصنوعی به انسان/ پایان عصر اهدای خون (+تصاویر)

در یک کارآزمایی پبشرفته، محققان اسکاتلندی قصد دارند برای نخستین بار خون مصنوعی ساخت بشر را بر روی انسان آزمایش کنند.

این پژوهش که قرار است در سال 2016 انجام شود می تواند راه را برای ساخت خون در مقیاس صنعتی هموار سازد؛ پیشرفتی که می تواند جایگزین خون اهدایی شود.

 

"مارک ترنر" مدیر پزشکی در خدمات ملی انتقال خون اسکاتلند و مجری این طرح پنج میلیون پوندی در دانشگاه اندینبورگ می گوید: برای نخستین بار گلبول های قرمز خونی را ساخته ایم که سازگار با بدن انسان است. پیش از این، چنین خونی نداشتیم.

 

اخبار , اخبار علمی  , خون مصنوعی

 

این کارآزمایی بر روی سه بیمار مبتلای تالاسمی انجام خواهد شد. این بیماران در ابتدا حدود پنج میلی لیتر خون دریافت می کنند تا مشخص شود آیا این سلول ها در بدن انسان نیز رفتار طبیعی دارند یا خیر.

 

ترنر تاکید دارد: مردم نباید فکر کنند این آزمایش، پایانی بر اهدای خون است چرا که 20 سال طول خواهد کشید که خون مصنوعی بتواند طبیعی و عادی جلوه کند.

 

ترنر سالها از عمر خود را صرف اصلاح روشی برای رشد گلبول های قرمز بالغ از سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPS)  کرده است. این سلول های پرتوان القایی از برنامه ریزی دوباره و ژنتیکی سلولهای پوستی یا خونی بزرگسال به سلول های شبه بنیادی برنامه ریزی به دست آمده اند.

 

اخبار , اخبار علمی  , خون مصنوعی

 

این سلولهای (iPS) در شرایط زیست شیمیایی مشابه شرایط بدن که گذار آنها به سوی گلبول های قرمز خونی بالغ هموار می سازد کشت داده شدند.

 

این گروه، در حال حاضر به اثر بخشی 40 – 50 درصدی در تبدیل سلول های اولیه به گلبول های قرمز خونی دست یافته اند.

در این روش می توان با استفاده از روش های استاندارد جداسازی خون مانند سانتریفیوژ ، سلول های قابل استفاده را از گلبول های نارس و سلول های iPS باقی مانده جدا کنند.
اخبار علمی - مهر