اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ترکیه؛ رهبر مخالفان: مقامات سعودی فکر می کنند حرمین شریفین ارث پدری آنهاست/ اردوغان: از سعودی ها انتقاد نکنید!



اخبار,اخبار بین الملل ,رجب طیب اردوغان

اردوغان با دفاع از حکام سعودی گفت:با توجه به تجربه شخصی خودم در حج معتقدم دولت سعودی با حساسیت بالایی مسایل حج را مدیریت می کند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه با دفاع از دولت عربستان سعودی کسانی را که به بهانه حادثه روز عیدقربان در منا به دولت سعودی حمله می کنند را به باد انتقاد گرفت.

به گزارش عصر ایران به نقل از سی ان ان ترک اردوغان در واکنش به انتقادها از نحوه سازماندهی و مدیریت دولت سعودی در مراسم حج تمتع گفت: من رویکرد تهاجمی موجود را نسبت به دولت عربستان سعودی درست نمی دانم. بسیاری از این انتقادات و حمله ها بی اساس است.

ترکیه؛ رهبر مخالفان: مقامات سعودی فکر می کنند حرمین شریفین ارث پدری آنهاست/ اردوغان: از سعودی ها انتقاد نکنید!

اردوغان در دفاع از حاکمان سعودی گفـت:"من انتقادهای موجود از دولت عربستان سعودی به بهانه حادثه منا را درست نمی دانم. بر عکس با توجه به تجربه شخصی خودم در حج واجب و عمره معتقدم دولت سعودی با حساسیت بالایی مسایل مرتبط با حج را مدیریت می کند. من در جایگاهی نیستم که از اینجا بنشینم و برای حاکمان سعودی دستور العمل صادر کنم و بگویم این کارتان اشتباه بوده یا نبوده است ولی معتقدم همان ظور که پس از حادثه ساخت و سازهای جدید در مکه،دولت عربستان تمهیداتی برای کاهش این قبیل حوادث در دستور کار قرار داد این بار نیز قطعا مقامات سعودی تمهیداتی را برای عدم تکرار چنین حوادثی در پیش خواهند گرفت.

گفتنی است صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب کردی"دموکراتیک خلق ها" در صفحه توییتر خود با انتقاد از مدیریت سعودی ها بر مناسک حج نوشت: حوادث روی داده در منا فاجعه نیست بلکه قتل عام است. مقامات سعودی بر این گمان هستند که حرمین شریفین ارث پدری آنهاست و نگاه آنها به مساله حج به مثابه یک درآمد توریستی و گردشگری است.

" محمد گورمز" رییس سازمان دیانت دولت ترکیه نیز در اظهار نظری در واکشن به حادثه روز پنج شنبه منا اعلام کرد :مدیریت دولت عربستان درباره حج اشکال اساسی دارد و باید در سطح بین المللی مورد بررسی قرار گیرد.

در حادثه منا 18 زائر ترکیه ای نیز جزء مفقود شدگان هستند.

 

اخبار بین الملل - عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
هشدار فرمانده کل سپاه برای پاسخگو کردن مقامات سعودی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب انتقاد رهبر انقلاب از حکام سعودی/ مقایسه ایران و کره شمالی توسط جان کری



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,مطبوعات جهان

کشته شدن یک فرمانده کلیدی داعش در سوریه و ادامه عملیات تروریست های این گروه در عراق و سوریه، بازتاب سخنان سید حسن نصرالله درباره نبرد قلمون، بازتاب سخنان رهبر انقلاب درباره اوضاع منطقه، دیدار پاپ فرانسیس با محمد عباس و اظهارات جان کری درباره مذاکرات هسته ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، خبر کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد گروه تروریستی داعش توسط آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. سایت شبکه خبری «فاکس نیوز» می نویسد نیروهای آمریکایی در جریان یک حمله شبانه، موفق شده اند یکی از رهبران کلیدی داعش که مسئولیت فروش نفت و گاز این گروه را بر عهده داشته در شرق سوریه به هلاکت برسانند. بنا بر اعلام کاخ سفید، یک تیم از کماندوهای «دلتا فورس» آمریکایی در تاریکی شب توسط هلیکوپترهای «شاهین سیاه» (بلک هاوک) و هواپیمای V-22 وارد سوریه شده و عملیات خود را به انجام رسانده اند. در این عملیات، فرد مذکور به نام «ابوسیاف» کشته و همسر وی، «ام سیاف» نیز بازداشت شده است. ابوسیاف مسئولیت فروش قاچاقی نفت منابعی که به دست داعش افتاده را بر عهده داشته است.

این در حالی است که عملیات های تروریستی داعش در عراق و سوریه همچنان ادامه دارد. در عراق، به نوشته «واشنگتن پست»، منابع رسمی از تنگ تر شدن حلقه محاصره این گروه در استان «انبار» سخن می گویند. این روزنامه می نویسد تروریست های اعش حلقه محاصره خود را در «رمادی» تنگ تر کرده اند و در همین حال، ساکنان این شهر از اعدام ده ها غیرنظامی و انفجار منازل مسکونی توسط تروریست ها خبر می دهند. عملیات داعش برای تسلط یافتن بر رمادی از روز پنجشنبه آغاز شد و تروریست ها تلاش کردند با استفاده از خودروهای بمب گذاری شده و حملات خمپاره ای، راه خود را در این شهر هموار سازند. تا عصر روز جمعه، بیشتر بخش های این شهر به دست تروریست ها افتاد و پرچم این گروه بر فراز شماری از ساختمان های دولتی برافراشته شده است.

*****

در سوریه نیز پس از نگرانی های فراوان از پیشروی داعش به سوی شهر باستانی پالمیرا، اکنون منابع خبری از تحت کنترل گرفتن بخش هایی از شهر توسط تروریست ها سخن می گویند. به نوشته «هندوستان تایمز»، تروریست های عضو گروه داعش پس از درگیری های شدید با نیروهای دولتی، کنترل بخش شمالی شهر باستانی پالمیرا در سوریه را به دست گرفته اند. رامی عبدالرحمان، مدیر مرکز نظارت بر حقوق بشر در سوریه گفته: «داعش پیشروی کرده و کنترل بخش عمده قسمت شمالی پالمیرا را به دست گرفته اند و اکنون نبردهای سنگینی در جریان است». به گفته وی، در منطقه غربی این شهر نیز در جریان درگیری ها، 13 تروریست داعش کشته شده اند. وی آماری از تلفات نیروهای دولتی در اختیار نداشته است.

اما در این میان، سخنان شب گذشته سید حسن نصرالله درباره مبارزات حزب الله با تکفیری ها نیز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. «دیلی استار» لبنان به گفته نصرالله، حزب الله همچنان به حضور خود در نبرد «قلمون» در سوریه ادامه می دهد. این روزنامه اشاره می کند که حزب الله به همراه ارتش سوریه و واحدهای داوطلب مردمی، طی روزهای اخیر پیروزی های متعددی را علیه تکفیری به دست آورده اند که از آن جمله می توان به تحت کنترل گرفتن گذرگاه غیرقانونی که برای قاچاق مواد منفجره میان لبنان و سوریه از آن استفاده می شد، اشاره کرد. نصرالله در سخنرانی خود اشاره کرده که بیرون رانده شدن تکفیری ها از چندین منطقه مهم استراتژیک، سبب شده مناطق شرقی لبنان با روستاهای نزدیک در سوریه مرتبط شود. وی در سخنان خود به جنبه های دیگری از اهمیت نبرد قلمون نیز اشاره کرده است.

سخنان روز گذشته رهبر انقلاب درباره اوضاع منطقه، از جمله دیگر موضوعاتی است که در عرصه بین المللی بازتاب پیدا کرده است. خبرگزاری «رویترز» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد به گفته آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، این کشور به مردم ستمدیده در منطقه کمک خواهد کرد. این خبرگزاری همچنین اشاره می کند که رهبر ایران، به دلیل نقش عربستان سعودی در رهبری ائتلافی علیه یمن، به انتقاد از این کشور پرداخته و حاکمان این کشور را با کفاری مقایسه کرده که پیش از ظهور اسلام، در شبه جزیره عربستان حکمرانی می کردند. رویترز به نقل از رهبر انقلاب می نویسد: «یمن، بحرین و فلسطین مظلوم هستند و ما تا جایی که بتوانیم از مردم مظلوم و ستمدیده حمایت می کنیم».


در میان دیگر مطالب، سایت شبکه خبری «بی بی سی» به تقدیر بی سابقه رهبر کاتولیک های جهان از رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی پرداخته است. این سایت می نویسد پاپ فرانسیس روز گذشته در واتیکان با محمود عباس دیدار کرده و وی را «فرشته صلح» خطاب کرده است. وی همچنین یک مدال یادبود به عباس اهدا کرده است. سفر عباس چند روز پس از آن انجام می گیرد که واتیکان اعلام کرد دولت فلسطینی به رهبری عباس را به رسمیت می شناسد. در بیانیه واتیکان ضمن اعلام به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطینی، از راه حل دو دولت برای پایان دادن به منازعه فلسطین و رژیم اسرائیل حمایت شده است. رژیم اسرائیل در واکنش به این بیانیه، استفاده واتیکان از واژه «دولت فلسطینی» را مایه یأس دانسته است.

در نهایت، در مطلبی مربوط به ایران، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات وزیر خارجه آمریکا را بازتاب داده که از پیام مذاکرات هسته ای ایران برای کره شمالی سخن گفته است. به نوشته این خبرگزاری، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه گفت امیدوار است نتیجه موفقیت آمیز مذاکرات با ایران به منظور دستیابی به یک موافقتنامه هسته ای با این کشور پیامی مثبت برای کره شمالی به منظور ازسرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته ای پیونگ یانگ باشد. کری در کنفرانس خبری مشترک با وانگ یی وزیر امور خارجه چین افزود به عقیده وی یک موافقتنامه با ایران می تواند «تاثیر مثبت» بر کره شمالی داشته باشد زیرا چنین موافقتنامه ای نشان خواهد داد که دست کشیدن از تسلیحات هسته ای می تواند منجر به بهبود اقتصاد داخلی و پایان یافتن انزوا شود.


  اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک