اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تداوم روند اصلاحی بورس



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

 

اخبار اقتصادی  -شاخص به کانال 71 هزار واحد رسید
تداوم روند اصلاحی بورس

روند تعدیلی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز ادامه یافت و شیب 45 درجه کاهشی منحنی آن 588 واحد دیگر از این شاخص را کاهش داد تا رقم آن در 71 هزار و 662 واحد متوقف شود.

تداوم ریزش شاخص در بازار دیروز در شرایطی ادامه یافت که برخی همچنان انتظار ریزش بیشتر شاخص کل را دارند. دیروز فاز تازه‌ای از فروش اوراق تبعی برای حمایت از تعدادی سهام اجرایی شد که این اتفاق نیز که از مدت‌ها قبل به‌عنوان عامل مهمی در کنترل ریزش‌ها مطرح شده بود، نتوانست روز اول به‌طور‌ موثری بر روند کاهشی بازار تاثیری بازدارنده داشته باشد.

 

البته برخی کارشناسان اظهار‌نظر در‌خصوص نتایج و کارآیی آن را زودهنگام می‌دانند و معتقدند در‌مجموع باید به نتایج بهتر این طرح امید داشت. با این حال روز گذشته در مجموع 291 میلیون سهم به ارزش 961 میلیارد ریال در 31 هزار دفعه مورد‌معامله قرار گرفت.


 کارشناسان در تحلیل روند تغییرات شاخص معتقدند شاخص کل همچنان برای ریزش جا دارد و تا‌کنون نیز سطوح مقاومتی زیادی را پشت‌سر گذاشته است.

 

در این میان یکی از تحلیلگران بازار سرمایه معتقد است که شاخص کل بورس اوراق بهادار از دی ماه سال گذشته وارد فاز اصلاحی خود شده است که متاسفانه، حمایت‌های مهمی نیز تا به الان از دست داده و روند نزولی آن همچنان پا‌برجا است.  مهدی‌ پناه‌دوست در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» به بررسی روند شاخص بورس از‌منظر تکنیکال پرداخت و گفت: با شکست سطح 72 هزار واحدی شاخص در روز گذشته، حمایت بسیار مهم 69 هزار و 500 واحدی در مقابل این ریزش قرار دارد که این محدوده به‌عنوان یک مقاومت معتبر مورد توجه قرار خواهد گرفت. وی ادامه داد: موج شماری شاخص نشان می‌دهد که در حال حاضر در موج 4 اصلاحی به سر می‌بریم و بر این اساس واکنش شاخص به ترازهای فیبوناچی قابل تامل است؛ چراکه تراز فیبوی 423 درصد دقیقا نقطه آغاز اصلاح شاخص بوده و دیگر ترازها نیز در موقعیت‌های دیگر به‌عنوان حمایت یا مقاومت قابل‌توجهی عمل کرده است.

 

پناه‌دوست خاطر‌نشان کرد: در نتیجه با توجه به ترازهای فیبوناچی مقاومت‌های پیش‌رو به‌ترتیب محدوده‌های 71 هزار و 800 واحد، 69 هزار و 500 واحد، 66 هزار و 400 واحد و 64 هزار و 500 واحد خواهد بود که در این میان نقطه 69 هزار و 500 واحدی به‌عنوان یک مقاومت معتبر مورد توجه قرار می‌گیرد.

  آغاز عرضه اوراق اختیار فروش تبعی 28 شرکت در بورس تهران
از دیروز موج تازه‌ای از حمایت‌ها با عرضه اوراق اختیار فروش تبعی 28 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران از‌سوی معاونت بازار این شرکت شروع شد. معامله این اوراق با هدف تضمین حداقل بازدهی سالانه 20 درصد روزشمار برای سهام به‌عنوان عاملی نوید‌بخش در حمایت از بازار وارد فاز اجرایی شده است. این اوراق که در گذشته از آنها تعبیر به بیمه سهام می‌شد، از دیروز به‌طور گسترده‌تری در اختیار سهامداران قرار گرفته است.


براساس این گزارش، قیمت فروش اوراق اختیار فروش تبعی به گونه‌ای خواهد بود که سهامداران با خرید آن و در اختیار داشتن سهام مربوطه، به میزان حداقل 20 درصد سالانه (به صورت روزشمار و متناسب با تعداد روزهای باقیمانده تا تاریخ اعمال) بازدهی کسب می‌کنند، بدیهی است این میزان، حداقل بازدهی تضمین شده سهام خواهد بود و در صورت وجود بازده مازاد (افزایش قیمت سهم به بالاتر از قیمت اعمال)، آن نیز به سرمایه‌گذاران تعلق خواهد گرفت.  با توجه به اعلام آمادگی سهامداران عمده، شرکت‌های تابعه ناشر، صندوق‌های بازارگردانی اختصاصی و صندوق توسعه بازار سرمایه و براساس برنامه ریزی صورت گرفته، اوراق اختیار فروش تبعی برای سایر نمادهای معاملاتی نیز در آینده با هماهنگی سهامداران عمده حقوقی و ناشران عرضه خواهد شد.

 

بنا بر اطلاعات موجود تاریخ اعمال برای کلیه اوراق یادشده تا سوم دی‌ماه 93 خواهد بود. این دوره معاملاتی از دیروز 7 تیر ماه تا پایان آذر‌ماه امسال در نظر گرفته شده است. در این میان طبق اعلام سازمان بورس، قیمت فروش اوراق تبعی برابر است با «قیمت اعمال شده منهای قیمت پایانی روز قبل ضرب در یک به‌علاوه 20 درصد تعداد روزهای باقیمانده تا تاریخ اعمال تقسیم بر 365.»  در نخستین روز از عرضه این اوراق؛ 32 میلیون و 852 هزار و 329 برگه اوراق اختیار فروش تبعی سهام به ارزش 2 میلیارد و 996 میلیون ریال خریداری شد. این معاملات در 2 هزار و 806 دفعه انجام شد و سرمایه‌گذاران عمده، حمایت از سهام خود را به‌طور رسمی آغاز کردند.

افت ارزش معاملات در فرابورس
بازار فرابورس اولین روز کاری هفته جاری را با روندی منفی پشت سر گذاشت و به این ترتیب همانند بورس، فعالان خود را در انتظار برگشت بازار گذاشت. روز گذشته در بازار فرابورس ایران 50 میلیون و 744 هزار سهم به ارزش 390 میلیارد و 526 میلیون ریال در 15 هزار و 753 نوبت مورد معامله قرار گرفت. معاملات انجام شده در نماد زاگرس، جم، شاوان و میدکو سبب شدند تا شاخص کل فرابورس کاهش 9/12 واحدی داشته باشد.

 

به این ترتیب روزگذشته آیفکس با توقف بر رقم 716 واحدی به فعالیت خود پایان داد. اما بیشترین تقاضا دیروز از آن معاملات اوراق گل‌گهر، آساس، حخزر وتسه 9203 بود. در معاملات دیروز عرضه‌های زیادی در نماد‌های حسینا، شاوان، توریل و غمینو صورت گرفت. همچنین دیروز معاملات زیادی در نمادهای دی، وزمین، ثتران و ثباغ انجام شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» بیشترین ارزش معاملات به تسه 9203 تعلق داشت. در بازار دیروز فرابورس اوراق تسهیلات مسكن بیشترین افزایش قیمت را داشتند این در حالی است که از دیروز محدودیت عدم فروش توسط خریداران اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تا 2 ماه پس از تاریخ خرید در برخی از نمادهای مربوط به آن اعمال شد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تداوم روند ضعیف بورس



اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس اوراق بهادار

 

اخبار اقتصادی - تداوم روند ضعیف بورس

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته نیز باوجود تلاقی زمان بازار با برگزاری نمایشگاه سالانه بورس نتوانست كارنامه‌ای مثبت بر جای بگذارد و بازار با كاهش هفتگی 604 واحدی مواجه شد. 

شاخص در هفته گذشته با افت 8/0 درصدی زیان خود در سال 93را به مرز 7/5درصد رساند؛ موضوعی كه موجب افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران در بورس شده است. در حالی كه نزدیك به سه ماه از ابتدای سال می‌گذرد تقریبا زیان عمومی معامله‌گران قطعی و همین امر نیز موجب افزایش بررسی‌های سرمایه‌گذاران در مورد بازار سرمایه شده است. بیشتر كارشناسان در حال حاضر سیاست انقباضی شدید دولت و كاهش نقدینگی آزاد در بازار سرمایه، افزایش نیافتن قیمت‌ها پس از اجرای طرح تحول و نگرانی‌های سیاسی از بازگشت شرایط هسته‌ای به گذشته را مهم‌ترین نگرانی‌های پیش روی بازار توصیف می‌كنند.


در تحولات سیاسی معاون وزیر امور خارجه كشورمان گفت كه دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق جامع هسته‌ای ممكن است، اما دو طرف هنوز در برخی موضوعات اختلافات زیادی دارند.
به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه كشورمان در نشست شورای اروپایی در روابط خارجی در رم، گفت: مذاكرات هم‌اكنون در مرحله بسیار حساسی قرار دارد و ما برای از بین بردن اختلافات نیاز به كار سخت، خردورزی و خلاقیت داریم.

 

هفته گذشته لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه گفت: مذاكرات هسته‌ای در مورد برخی مسائل‌ تكنیكی پیشرفت‌هایی داشته است، اما اگر ایران خواستار توافق جامع است باید تنها از چندصد سانتریفیوژ برخوردار باشد. در همین حال تحولات سیاسی بحران سیاسی و نظامی در عراق شرایط سیاسی پیچیده‌ای را در منطقه ایجاد كرده است.


دكتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در جشن انتظار و امید اعلام كرد كه جلسه شورای عالی امنیت ملی برای بررسی شرایط منطقه‌ای تشكیل می‌شود. در كنار تحولات سیاسی در حوزه اقتصادی نیز بازار سرمایه هفته گذشته با تحولات مهمی مواجه بود. در مهم‌ترین تحول در حالی كه بازار سهام در انتظار افزایش نرخ خودرو و سیمان بود شورای رقابت افزایش نرخ خودرو را به صورتی مبهم اعلام كرد كه در برخی موارد قیمت‌های اعلام شده حتی كمتر از قیمت‌های فروش كنونی شركت‌های خودرویی است. این اعلام نرخ با واكنش‌هایی در میان كارشناسان مواجه شده است. در همین رابطه دبیر انجمن خودروسازان ایران قیمت‌های جدید اعلام شده از سوی شورای رقابت را رد می‌كند.


همچنین به گفته معاون فروش ایران خودرو، قیمت‌های اعلام شده نیاز به بررسی دارد.

 

به گزارش «ایسنا»، شورای رقابت سرانجام قیمت جدید خودروها را با افزایش 7/3 تا 9/6 درصدی اعلامكرده است.


البته نكته قابل توجه در قیمت‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت پایین‌تر بودن قیمت جدید برخی از خودروها از قیمت‌های قبلی آن است.


در همین حال در تحولات مرتبط با صنعت پتروشیمی افزایش دامنه نوسان قیمت محصولات جدید پتروشیمی در بورس كالا نیز به تصویب رسیده است. براساس مصوبه اعلام شده بهای محصولات پلیمری در بورس كالا از 5 تا 10 درصد افزایش یافته است. روز سه‌شنبه این تصمیم توسط شركت ملی صنایع پتروشیمی به بورس كالا ابلاغ شده است. پیش از این افزایش قیمت برخی محصولات پلیمری در بورس كالا تایید شده بود، اما برخی دیگر از این محصولات نیز كه گروه‌های مهم‌تری را شامل می‌شوند مشمول این قانون شده‌اند.

كارگزار- معامله‌گران می‌آیند
در تحولات بازار سرمایه پس از سال‌ها انتظار، صنعت كارگزاری با تغییراتی همراه شده است. در حالی كه در طول 10 سال گذشته سازمان بورس برخلاف قانون بازار سرمایه از صدور مجوز كارگزاری برای گروه‌های متقاضی دارای شرایط قانونی، خود داری كرده، مجوز کارگزاری در بازار سیاه به قیمت‌های میلیون دلاری رسیده است. در هفته گذشته خبرهای اولیه از احتمال تغییر در این شرایط انحصاری كه موجب ضعف و نبود نو آوری در صنعت كارگزاری است، منتشر شده است.

 

براساس خبرهای اولیه سازمان بورس براساس قانون بازار سرمایه، تصمیم بر صدور مجوز فعالیت برای كارگزار- معامله‌گران را با هدف توسعه بازارگردانی و همچنین پاسخ به نیازهای موجود در بازار سرمایه دارد. این تصمیم كه با استقبال گسترده فعالان بازار سرمایه مواجه شده است می‌تواند به نهادهای مالی، معامله‌گران با سابقه حقیقی و حقوقی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری اجازه دسترسی به سیستم معاملاتی را بدهد. بیشتر كارشناسان این تصمیم را موجب افزایش رقابت در صنعت كارگزاری به عنوان عاملی برای خروج این صنعت از ركود كنونی ارزیابی می‌كنند.

در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه همچنان بازار ضعیفی بود كه در آن شاخص با 338واحد كاهش معادل 45/0درصد بیش از پیش در کانال 74هزار واحد پایین رفت. روز چهارشنبه معامله‌گران با توجه به اعلام خبر اولیه از تعویق عرضه اولیه پتروشیمی برزویه با صف فروش هلدینگ خلیج فارس مواجه شدند كه همین امر نیز شاخص را به سوی افت هدایت كرد تا با افت كلی دیگر نمادهای عمده، بازار با كاهش شاخص همراه شود. در بازار روز چهارشنبه در گروه غذایی، صادرات روغن نباتی برای تنظیم بازار ممنوع شد.


واردات روغن خام، تبدیل آن به روغن نباتی و صادرات روغن نباتی می‌تواند برای كشور ارزش افزوده داشته باشد اما اكنون با هدف تنظیم بازار، صادرات روغن نباتی محدود شده است.
در این گروه همچنین مجمع صنعتی مینو به تقسیم سود 600 ریالی به ازای هر سهم رای داد.


اما در این مجمع اعلام شد به زودی سرمایه غصینو از 42 میلیارد تومان به 50 میلیارد تومان افزایش می‌یابد. در گروه غذایی، مدیرعامل صنایع شیر ایران با بیان اینكه باید حداقل 12 درصد افزایش قیمت در محصولات لبنی داشته باشیم، گفت: به هر نسبتی كه به نرخ خرید شیرخام و دیگر هزینه‌های ما افزوده شود این درصد هم بالاتر می‌رود.


عبدالامیر باروتكوب در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در‌خصوص احتمال افزایش قیمت لبنیات در سال جاری، اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تمام شده باید قیمت لبنیات هم افزایش یابد، البته برای همراهی با دولت تا مدتی می‌توانیم با همین نرخ تولید داشته باشیم.


در گروه واسطه‌گری مالی، شركت سرمایه‌گذاری بوعلی 50 تومان از سود 562 ریالی برای هر سهم سال 92 خود را بین سهامدارانش تقسیم كرد. برنامه شركت برای افزایش سرمایه 200 درصدی در سال 93 در راه است.


در گروه مالی، بیمه آسیا سهامداران خود را با 22ریال سود برای هر سهم راهی خانه كرد.
در گروه حمل‌و‌نقل توسعه دریایی سینا سود هر سهم خود را از 4987 ریال به 4919 ریال در 12 ماهه واقعی سال 92 كاهش داده است.


در گروه تجهیزات، آذراب بعد از تعدیل سود 92بازگشایی شد كه تغییر خاصی در قیمت آن رخ نداد.


در گروه پتروشیمی، مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: طرح تثبیت درازمدت نرخ خوراك واحدهای پتروشیمی در دست بررسی است كه در صورت نهایی شدن و تصویب آن نرخ خوراك واحدهای پتروشیمی برای ۱۰ تا ۱۵ سال با فرمول مشخص تعیین می‌شود.


در گروه خودرویی موتورسازان تراكتور‌سازی با تقسیم صدریالی سهامداران را راهی كرد.
در گروه سیمانی، ‌مدیرعامل هلدینگ سیمانی غدیر گفت: رشد اقلام هزینه برای سال 93 بر اساس نرخ تورم پیش‌بینی شده توسط دولت حدود 25 درصد برآورد شده است.


در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار ضعیفی بود كه در آن ارزش معاملات به میزان خیلی اندك 134میلیارد تومان در بورس رقم خورد و در فرابورس نیز به 60میلیارد تومان رسید. با این كارنامه در كل هفته ارزش معاملات به 675میلیارد تومان رسید كه نسبت به هفته قبل 57درصد افت كرد. شمار خریداران نیز به 65هزار و 795نفر بالغ شد كه نسبت به هفته قبل 12درصد افت را نشان می‌دهد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد