اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تداوم رشد قیمت نفت


در پی اختلالات در عرضه نفت، در معاملات روز سه‌شنبه قیمت نفت برای دومین جلسه متوالی افزایش یافت به طوری که قیمت نفت آمریکا به بالاترین سطح شش ماه اخیر خود رسید.

اقتصادنیوز نوشت: در پی اختلالات در عرضه نفت، در معاملات روز سه‌شنبه قیمت نفت برای دومین جلسه متوالی افزایش یافت به طوری که قیمت نفت آمریکا به بالاترین سطح شش ماه اخیر خود رسید.

در پی قطع تولید در نیجریه،‌ ونزوئلا و دیگر نقاط دنیا، کاهش تولدی آمریکا و آتش‌سوزی در منطقه نفتی آلبرتا در کانادا، قیمت نفت بیشترین رشد خود را در دو هفته اخیر تجربه کرد.

هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت با رشدی 44 سنتی در مقایسه با جلسه گذشته و با رسیدن به بالاترین سطح خود از نوامبر سال گذشته 48 دلار و 16 سنت معامله شد. قیمت هر بشکه نفت برنت نیز با 24 سنت افزایش به 49 دلار 21 سنت رسید.

بانک ANZ در یادداشتی نوشت: «افزایش شدت اختلالات عرضه در بازار نفت موجب پشتیبانی از قیمت در کوتاه مدت شده است.»

اختلالات اخیر موجب چرخش چشم‌انداز بازار نفت گلدمن‌ساکس شده است. این بانک آمریکایی که از مدت‌ها قبل هشدار داده بود که ظرفیت ذخایر جهانی پر شده و یک سقوط قیمتی دیگر نفت را به بشکه‌ای 20 دلار خواهد رساند، در ابتدای هفته اعلام کرد که در نیمه دوم سال 2016 قیمت نفت به 50 دلار برای هر بشکه خواهد رسید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد: انتظار می‌رود تولید نفت شیل در ماه ژوئن برای هشتمین ماه متوالی کاهش یابد. بر اساس گزارش EIA، در حالی که سقوط دو ساله قیمت نفت موجب کاهش سودآوری شرکت‌های حفاری شده است انتظار می‌رود تولید نفت شیل د ماه ژوئن با افتی 113 هزار بشکه‌ای به 4.85 میلیون بشکه در روز برسد. همچنین آتش‌سوزی در فورت‌ مک‌موری کانادا نیز موجب حمایت قیمت نفت‌ شده است.


ویدیو مرتبط :
رشد قیمت نفت در بازار جهانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نفت ۳۶ دلار شد / رشد آهسته و پیوسته قیمت نفت



اخبار,اخباراقتصادی , بازار  نفت

قیمت جهانی نفت در هفته گذشته ۲.۵ دلار افزایش یافت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات هفته گذشته به ۳۵ دلار و ۹۹ سنت رسید.

قیمت جهانی نفت در آخرین روز هفته گذشته با افزایش بیش از یک دلاری مواجه شد و به مرز 36 دلار در هر بشکه رسید.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال در روز جمعه در برابر 35 دلار و 99 سنت معامله شد که این رقم نسبت به روز قبل از آن 1.19 دلار افزایش داشته است. قیمت نفت سبک آمریکا نیز با افزایش 40 سنتی به 33 دلار وئ 62 سنت در هر بشکه رسید.

افزایش امیدواری ها نسبت به توافق تولید کنندگان نفت برای محدود کردن عرضه این حصول در بازار جهانی علت رشد قیمت نفت طی روزهای اخیر بوده است.

قیمت جهانی نفت از پایین ترین رقم ثبت شده در 12 سال گذشته که دو هفته قبل به ثبت رسید 25 درصد افزایش یافته است.

افت قیمت نفت به سطح 30 دلار علاوه بر این که اقتصاد تولیدکنندگان نفت را تحت تاثیر قرار داده باعث افت شاخص بورس ها در کشورهای صنعتی و توسعه یافته شده است.

عربستان سعودی نیز که بانی نفت ارزان طی دو سال گذشته بوده اخیرا نسبت به نفت 30 دلاری ابراز نگرانی کرده است. رئیس شرکت آرامکو سطح کنونی قیمت نفت را "غیرعقلانی" دانسته است.

بر اساس این گزارش تماس هایی بین عربستان و روسیه برای برقراری تعادل در بازار نفت برقرار شده و برخی خبرهای غیر رسمی از مطرح شدن کاهش 5 درصدی تولید نفت جهان برای تقویت قیمت ها حکایت دارد.

قیمت نفت برنت در هفته گذشته با رشد 7.9 درصدی برابر با 2.5 دلار مواجه شد و قیمت نفت سبک آمریکا نیز 4.4 درصد برابر با 1.5 دلار افزایش یافت.

مسکو اعلام کرده است وزیر خارجه روسیه قرار است به امارات و عمان سفر کند و در مورد وضعیت بازار نفت با مقامات این کشور مذاکره کند. وزیر نفت ونزوئلا نیز در راستای ایجاد هماهنگی بین تولید کنندگان عضو اوپک غیر عضو اوپک قرار است به روسیه سفر کند.

در عین حال عربستان هنوز به طور رسمی در مورد کاهش تولید نفت موضع گیری نکرده است و با توجه به سیاست های حساب نشده و غیر منطقی این کشور در قبال تحولات منطقه به نظر نمی رسد با کاهش سطح تولید نفت خود برای تقویت قیمت ها به گونه ای که تعادل را به بازار برگرداند موافقت کند به ویژه این که آل سعود  با توجه به دشمنی کور با ایران هرگونه تصمیم در این زمینه را منوط به کاهش سطح تولید ایران خواهند کرد.

از سوی دیگر ایران که طی سه سال گذشته تحت تحریم ها بوده و به اجبار تولید خود را به نصف کاهش داده اکنون حق خود می داند با تمام ظرفیت اقدام به صادرات نفت و افزایش تولید کند و معتقد است عربستان که با استفاده از فرصت تحریم ایران تولید خود را افزایش  داده است اکنون باید برای نفت ایران جا باز کند و تولید خود را به سطح قبل از تحریم ها برساند.

 اخبار اقتصادی  -  ایسنا