اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تجاوز به زنان آواره سوری در کردستان عراق



اخبار,اخباربین الملل, تحولات  سوریه

بیش از 63 درصد زنان آواره اظهارداشتند که در اقلیم کردستان مورد تهدید، خشونت جنسی، آزار و اذیت و تجاوز قرارگرفته اند، بیش از 53 درصد مهاجمان کارمندهای نهادهای بین المللی حافظ حقوق بشر یا نهادهای رسمی مسئول رسیدگی به امور پناهندگان، مدیران محل کار و رانندگان تاکسی بوده‌اند.

طولانی شدن جنگ داخلی سوریه  باعث افزایش آوارگان سوری شده است؛ آوارگانی كه با دستی خالی و پایی پیاده به كشورهای همجوار پناه می‌برند و در این مسیر با مشكلات بسیاری رو به رو هستند. زمانی هم كه وارد منطقه امنی می شوند و از خطر جنگ و ویرانی نجات‌می‌یابند، سرآغاز دردسرهای جدیدی چون بحث اقامت و امنیت و سلامت روانی و بهداشتی و ... این افراد خواهد بود.

به گزارش قانون، ادامه جنگ داخلی سوریه و فرار جنگ زدگان این كشور به كشورهای مجاور از جمله اردن، تركیه وعراق، مسائل ومشكلات اجتماعی وبهداشتی زیادی را به ‌همراه داشته است. از جمله این مشكلات مسئله تجاوز به زنان ودختران سوریه‌ای از جانب جوانان اردنی، تركیه‌ای و عراقی است. برای مثال در اردن، جوانان این كشور در مرزها منتظر دختران و زنان سوریه‌ای هستند تا به محض ورود به داخل اردن ، با پرداخت مبلغی آنان را به اصطلاح صیغه كنند كه در اصطلاح عربی به آن «زواج الستره» گفته می شود.

در مهاجرت سوری‌ها، حالات تجاوز و زورگیری زنان و دختران سوری نیز بسیار مشاهده شده است. این مسائل در تركیه نیز به وفور مشاهده شده است  و در اردن نیز خانواده مهاجران برای فرار از تجاوز به دختران خود با ازدواج موقت آنان با پسران اردنی موافقت می‌كنند. مسائل بهداشتی و وجود بیماری ها نیز یكی دیگر از مشكلات  آنهاست. از طرفی هم تجاوز و خیانت یكی از عوامل مهم در فروپاشی زندگی خانوادگی افراد آسیب دیده است. زنانی كه به آنها تجاوز می‌شود از سوی همسر و حتی خانواده خود نیزطرد می‌شوند.

خانم بیان عزیزی، دانش‌آموخته حقوق و علوم سیاسی دانشگاه صلاح‌الدین اربیل در اقلیم کردستان عراق، جامعه مدنی و حقوق بشر را تدریس کرده‌است.  این دانش‌آموخته کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل همچنین مدیر بخش زنان بنیاد بین‌المللی ژیان است که در امور مداوای قربانیان خشونت و بهبود وضعیت حقوق بشر در کردستان عراق فعالیت می کند. او همچنین مسئول پروژه تحقیقی – پژوهشی بررسی وتحلیل خشونت علیه آوارگان کردهای سوری در اقلیم کردستان عراق نیز بوده است.بر‌این اساس او گزینه مناسبی بود تا برای ما از آمار تجاوزها به زنان آواره سوری در اقلیم كردستان و شرایط زندگی در كمپ‌ها  بگوید.

 نتایج ناامیدكننده بود
این فعال حقوق زنان در رابطه با پروژه تحقیقاتی انجام شده توضیح داد: این پروژه با حمایت نهادهای مختلف سازمان ملل و انجمن نروژی پناهندگان، دانشگاه صلاح‌الدین و همچنین بنیاد بین‌المللی واروین برای زنان در اقلیم کردستان انجام شد؛ بزرگ‌ترین پروژه تحقیقی درباره خشونت علیه آوارگان زن کرد سوریه در خاورمیانه که بیش از 1835 نمونه را در سه شهر و کمپ آوارگان دومیز در بر می گرفت.

عزیزی در پاسخ به این سوال كه وضعیت زنان در پایان این تحقیق چگونه ارزیابی شد، گفت: به عنوان مسئول پروژه می توانم بگویم نتایج حاصل از این تحقیق ناامید کننده و فاجعه آمیز بود.
 
 تجاوز به 63 درصد از زنان آواره در كردستان
وی در بیان آمارها تصریح كرد: بیش از 63 درصد زنان آواره اظهارداشتند که در اقلیم کردستان مورد تهدید، خشونت جنسی، آزار و اذیت و تجاوز قرارگرفته اند، بیش از 53 درصد مهاجمان کارمندهای نهادهای بین المللی حافظ حقوق بشر یا نهادهای رسمی مسئول رسیدگی به امور پناهندگان، مدیران محل کار و رانندگان تاکسی بوده‌اند.

  تجاوز به زنان متاهل
این حقوقدان تاكید كرد: بیش از 48 درصد از زنان متاهل بودند. عزیزی همچنین  در پاسخ به این سوال كه  نگاه مردان به همسران‌شان بعد از تجاوز چگونه است، گفت: من فکر می کنم این مقوله در تعریف شناخته شده از خیانت جای نمی گیرد. ممکن است مردان خانواده آن را در شمار مقوله خیانت بدانند اما قبل از خیانت ، تجاوز و تهدید صورت گرفته است. در پدیده مهاجرت، آوارگی و پناهندگی اولین مصدوم بنیان خانواده و رشته‌های پیوند خانوادگی و عاطفی است. مردان و زنان و قبل از آنان کودکان در اثر شوک و جابه‌جایی اجباری و تهدید زندگی انواع خشونت‌ها و کمبودها را تجربه می کنند.

  باندهای فحشا و ازدواج اجباری کودکان زیر 15 سال
وی ادامه داد: زنان از چندین کانال مختلف مورد تهدید و خشونت قرار می‌گیرند و در وضعیت نابسامان قانونی، اجتماعی و خانوادگی ناشی از پناهندگی و آوارگی نه از حقوق خود آگاهند و نه توانایی دفاع از خود را دارند. آنهابارها مورد تهدید قرار گرفته‌اند که اگر این خشونت جنسی را آشکار کنند به قتل می رسند یا به مردان خانواده شان اطلاع داده خواهد شد که این زنان با میل خود رابطه فرازناشویی برقرارکرده‌اند. وجود باندهای فحشا و ازدواج اجباری کودکان زیر 15 سال در داخل کمپ های آوارگان سوریه پیامد این وضعیت غیر انسانی است که متاسفانه دامن آوارگان شنگال را هم خواهد گرفت.  

 اخبار بین الملل - قانون 


ویدیو مرتبط :
تجاوز داعش به زنان موصل در عراق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بودجه دولت کردستان عراق برای خرید زنان ایزدی در دست داعش



اخبار,اخبار بین الملل, گروه تروریستی داعش

برای آزادی سازی این زنان دو مقام ارشد دولت اقلیم کردستان عراق به طور ویژه کار می کند و بودجه ای به منظور خرید و آزادی این زنان در دولت اقلیم کردستان عراق در نظر گرفته شده است.

دولت اقلیم کردستان عراق از زمان تصرف مناطق ایزدی نشین در عراق طرحی را به منظور خرید این زنان از سوی قاچاقچیان به منظور آزاد سازی آنان در دست اجرا دارد.

به گزارش عصر ایران به نقل از سی ان ان  " امیلی فلدمن" خبرنگار بی بی سی که به منظور تحقیق در مورد قاچاق زنان ایزدی به منطقه سفر کرده است در برنامه رادیویی " NEWSDAY " بی بی سی نتایج مشاهدات خود را در این زمینه تشریح کرد.

این خبرنگار بی بی سی گفت:" برای آزادی سازی این زنان دو مقام ارشد دولت اقلیم کردستان عراق به طور ویژه کار می کند و بودجه ای به منظور خرید و آزادی این زنان در دولت اقلیم کردستان عراق در نظر گرفته شده است.

فلدمن می افزاید که هر زن ایزدی با پرداخت 2 هزار دلار از سوی قاچاقچیان عرب که در مناطق تحت کنترل داعش زندگی می کنند خریداری شده و به مناطق تحت تسلط دولت اقلیم کردستان عراق آورده می شوند.

او درباره این پرسش که آیا دولت اقلیم کردستان عراق در واقع با این کار برای خرید زنان ایزدی به داعش پول پرداخت می کند گفت: از نظر مقامات مسئول کردستان عراق آنها این پول را به قاچاقچیان می دهند اما از نظر قاچاقچیانی که این زنان را می خرند ، این پول به جیب داعش می رود."

فلدمن می گوید قاچاقچیان غالبا از افراد متنفذ و قاچاقچیانی هستند که از قبل در کار قاچاق سیگار و یا چای بوده اند و در مناطق تحت تسلط داعش در عراق به گونه ای زندگی می کنند که خود را هوادار داعش نشان می دهند.

این خبرنگار می گوید از نظر داعش زنان ایزدی غنیمت جنگی هستند. آنها این زنان و دختران را به عنوان غنیمت جنگی می گیرند و در اختیار یکدیگر قرار می دهند.

آمار دقیقی درباره تعداد زنان و دختران اسیر ایزدی در دست داعش و اینکه تا کنون چند تن از آنان به این شیوه از دست داعش آزاد شده اند وجود ندارد.

پیشتر گزارش های زیادی درباره خرید و فروش دختران ایزدی در محافل داخلی گروه داعش منتشر شده است. حتی چند ماه پیش فیلمی در این باره منتشر شد که نشان می داد تروریست های داعش در یک محفل خودمانی در حال چانه زنی بر سر قیمت این زنان و دختران هستند.

در محافل داخلی داعش هر چه سن این دختران کمتر باشد قیمت آنها نیز بالاتر است اما این قیمت از چند صد دلار فراتر نمی رود اما آنها وقتی بخواهند این دختران و زنان را به بیرون از مجموعه خود بفروشند قیمت آنها را بالاتر تعیین می کنند.

بر اساس برآورد و تحقیق امیلی فلدمن قیمت متوسط یک زن و دختر ایزدی که از سوی قاچاقچیان به داعش پرداخت می شود حدود 2 هزار دلار است.

 

 اخبار  بین الملل  -  عصر  ایران