اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاخیر در راه اندازی خط لوله ای که تنگه هرمز را دور می زند



 

 

 

صادرات نفت خام , تنگه هرمز

 

امارات اعلام کرد خط لوله نفت که تنگه هرمز را دور می زند با تاخیر در نیمه سال 2012 افتتاح می شود.

به نقل از رویترز، این خط موسوم به خط لوله "ابوظبی" امکان انتقال روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت خام خلیج فارس را به بازارهای جهانی بدون عبور از تنگه هرمز فراهم می کند.

ایران اخیرا تهدیدات خود را درباره بستن تنگه هرمز و جلوگیری از انتقال نفت از خلیج فارس به بازارهای جهانی، پررنگ تر کرده است.

براساس آمارهای کنونی، روزانه بین 15 تا 17 میلیون بشکه نفت خام از خلیج فارس از تنگه هرمز منتقل می شود. این میزان حدود 20 درصد از حجم کل میزان نفت انتقالی در جهان را تشکیل می دهد.

ایران و عمان در دو سوی تنگه عمان قرار دارند.

امارات روزانه حدود دو ونیم میلیون بشکه نفت خام تولید می کند و اعضای مهم اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت )به شمار می رود.

محمد بن ظاعن الهاملی وزیر نفت امارات در حاشیه کنفرانس انرژی در ابوظبی گفت : خط انتقال نفت "ابوظبی" در مراحل پایانی است و امیدوارم 6 ماه دیگر افتتاح شود.

قبل از این اعلام شده بود این خط لوله در ماه آوریل گذشته خواهد بود. احداث این خط لوله 360 کیلومتری از سال 2008 آغاز شده بود.

الهاملی افزود: این تاخیر به دلیل گستردگی کار است زیرا پروژه تنها به ساخت خط لوله محدود نمی شود. ظرفیت این خط می تواند به یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز نیز افزایش یابد.

منابع آگاه در بخش نفت به رویترز گفتند: آزمایش های اولیه این خط لوله انجام شده و قرار است اولین محموله نفت به بندر فجیره در ماه می آینده از آن منتقل شود.

"دیوید ویچ" از شرکت مشاوره انرژی "جی. بی. سی" نیز گفت: اعلام انجام مانور دریایی دیگر ایران در منطقه تنگه هرمز باعث شد تا بهای نفت همچنان بالا بماند.

وی افزود: خبر تاخیر در راه اندازی خط لوله نفت ابوظبی که تنگه هرمز را دور می زند باعث افزایش نگرانی ها درباره انتقال نفت از خلیج فارس شده است.

"خط ابوظبی"به طول 480 کیلومتر و با ظرفیت انتقال دو و نیم میلیون بشکه نفت خام در روز ، تنگه هرمز را از طریق زمینی دور می زند.

خط ابوظبی باعث افزایش صادرات نفت خام امارات از بندر فجیره امارات در ساحل دریای عمان می شود.

این خط لوله میدان های نفتی "حبشان" در اختیار شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) در خلیج فارس را به بندر فجیره امارات در ساحل دریای عمان وصل می کند.

کارفرمای ساخت این خط لوله شرکت سرمایه گذاری نفتی بین المللی (ایپیک) مستقر در ابوظبی و پیمانکار آن ، شرکت طراحی و مهندسی نفت چین است.

تنگه هرمز مهمترین آبراه جابه جایی نفت در جهان به شمار می رود.

براساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال 2009، به طور میانگین روزانه 15 و نیم میلیون بشکه نفت خام از تنگه هرمز عبور کرده است. این میزان معادل یک سوم نفت جابه جا شده از طریق دریا در جهان است.

اکثر نفت صادراتی ایران، قطر، عربستان سعودی، کویت، عراق و همچنین کل صادرات گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) قطر از طریق تنگه هرمز به بازارهای جهانی صادر می شود. قطر بزرگترین صادرکننده ال ان جی جهان است.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
تنگه ی هرمز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکمیل خط لوله ی نفتی برای دور زدن تنگه ی هرمز و آغاز فعالیت آن تا 3 ماه دیگر



تکمیل خط لوله ی نفتی برای دور زدن تنگه ی هرمز و آغاز فعالیت آن تا 3 ماه دیگر

محمد الحمیل وزیر نفت امارات گفت: خط لوله ی نفتی برای دور زدن تنگه ی هرمز تکمیل شده و تا سه ماه دیگر فعالیت خود را آغاز می کند.

 انتخاب:محمد الحمیل وزیر نفت امارات گفت: خط لوله ی نفتی برای دور زدن تنگه ی هرمز تکمیل شده و تا سه ماه دیگر فعالیت خود را آغاز می کند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، وی اضافه کرد: خط لوله نفتی تکمیل شده و هم اکنون در حال آزمایش کردن آن هستیم.

 

  ، خط لوله ی نفتی ,دور زدن تنگه ی هرمز,اخبار,اخبار سیاسی

 

وزیر نفت امارات افزود: خط لوله ی نفتی مذکور هم اکنون پر از نفت خام شده و تا سه ماه دیگر کار خود را اغاز می کند.

وی اظهار داشت: افزایش و تسهیل ترافیک در تنگه ی هرمز بسیار مهم است.

به گفته وزیر نفت امارات، این خط لوله برای متنوع کردن مسیر انتقال نفت صادراتی حوزه خلیج فارس در نظر گرفته شده است.

این خط لوله نفتی به تولیدکنندگان نفت راه جایگزین تنگه ی هرمز را ارائه می دهد.

این خط لوله 360 کیلومتری نفت تولیدی در شرق ابوظبی را از میادین نفتی "حبشان" به بندر "فجیره" در ساحل دریای عمان منتقل خواهد کرد./انتخاب