اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاجیک :اصولگرایان نمی توانند هم کت بپوشند، هم زیرشلواری



اخبار,اخبار سیاسی ,اصولگرایان

 

اخبار سیاسی - تاجیک :اصولگرایان نمی توانند هم کت بپوشند، هم زیرشلواری

در میان اصولگرایان، «زعیم» بسیار و «پیرو» اندک است، «جمع» بسیار و «جمعیت» اندک است، گسست بسیار و پیوست اندک است

محمدرضا تاجیک مشاور سیدمحمدخاتمی در دولت اصلاحات  گفت:

اصولگرایان نه از استعداد و نه از امکانِ قرارگرفتن در یک قاب و قالب حزبی برخوردارند. طبیعت و ماهیت و هویت هیاتی و محفلی اصولگرایان به آنان مجال سامان‌یافتن در نظم و نظام حزبی به معنای دقیق کلمه را نمی‌دهد.

در میان اصولگرایان، «زعیم» بسیار و «پیرو» اندک است، «جمع» بسیار و «جمعیت» اندک است، گسست بسیار و پیوست اندک است. اصولگرایان از زمان‌های بسیار دور همواره عزم آن کرده‌اند که تا بر ابدان و اذهان متفرق خود سامان و سازمانی دهند و در قاب یک تشکیلات حزبی کنار هم بنشینند، اما در آخر آنچه برای آنان باقی مانده همین «عزم»کردن‌های مکرر و مستمر بوده است. فعالیت حزبی فرهنگ خاص خود را می‌طلبد و این فرهنگ در میان اصولگرایان نشت و رسوب نکرده است.

از این‌رو، معتقدم روح سنتی اصولگرایان امکان دمیده‌شدن به کالبدی مدرن (حزب) ندارد و هر گونه تلاشی در این زمینه بدون فراهم‌آوردن مقدمات و ملزومات نظری، معرفتی و فرهنگی آن جز صفرا نخواهد فزود. به بیان عامیانه‌تر، اصولگرایان نمی‌توانند هم کُت بر تن داشته باشند و هم زیرشلواری. باید تکلیف خود و دیگران را مشخص کنند: یا کُت مدرن را از تن به‌در آرند یا زیرشلواری سنت را یا حداقل تلاش کنند که این سبک اختلاطی را به یک مُد فکری و مرامی تبدیل کنند.
اخبار سیاسی - روزنامه شرق

 


ویدیو مرتبط :
دولت مردان کت و شلوار داخلی بپوشند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاجیک:اصولگرایان خودشان را هم طرد کردند


محمدرضا تاجیک گفت: اصولگرایان نتوانستند اجماعی را که اصلاح‌طلبان در بدنه خود پیرامون لیست ایجاد کردند در بدنه خود ایجاد کنند. سالیان کوشیدند نوعی شیخوخیت را در میان خود جا بیندازند اما انتخابات اخیر نشان داد که فصل شیخوخیت در جناح راست به پایان رسیده.

روزنامه اعتماد: محمدرضا تاجیک گفت: اصولگرایان نتوانستند اجماعی را که اصلاح‌طلبان در بدنه خود پیرامون لیست ایجاد کردند در بدنه خود ایجاد کنند. سالیان کوشیدند نوعی شیخوخیت را در میان خود جا بیندازند اما انتخابات اخیر نشان داد که فصل شیخوخیت در جناح راست به پایان رسیده.

*  این امكان دیگر برای‌شان وجود نداشت كه به مردم و خصوصا نسل جوان‌شان بگویند كه به كلیت لیست رای دهند اما این در فضای اصلاح‌طلبی اتفاق افتاد. از سوی دیگر اصولگرایان با مهره‌هایی كه نباید، بازی می‌كردند، بازی كردند. به قول مولانا پیش چشم‌شان شیشه كبود بود و جامعه را كبود می‌دیدند. چشمان‌شان به خانه خیال و عدم بود. هست‌ها را نیست و نیست‌ها را هست می‌دیدند. بعد به علت همین فضای شخصیتی‌شان، همه متصل به عقل متصل خودشان بودند نه عقل منفصلی كه بنشیند، فكر كند و بیندیشد.

*فقدان استراتژیست و فقدان نظریه‌پرداز و فقدان تحلیلگر جدی اجتماعی در بین اصولگرایان وجود داشت و وجود دارد.  هر جا كه می‌رسد مدعی است كه آخر تدبیر و نهایت تمهید است. خود‌بزرگ‌بینی و یك تحلیل جدی غلط نسبت به اطراف خود دارد. همه اینها دست به دست هم داد و شكلی از بازی، چینش بازیگران را ارایه كرد كه نه تنها جاذبه كه دافعه ایجاد می‌كرد. چون حدس نمی‌زد و نمی‌توانست پیش‌بینی كند مردم چه واكنشی نشان می‌دهند، بدون درنگ و تامل و به خود یا استراتژی نگاه كردن در كف جامعه آن را پیاده كرد. استراتژی اصولگرایان در این انتخابات به همین خاطر به گل نشست. این انتخابات نشان داد كه در پس حركت سیاسی اصولگرایان بحرانی بر پا است. به تعبیر «لكان» شرایط فقدان بر پاست. خلأ استراتژی و قوه عاقله وجود دارد.

*به نظر من آنها(اصولگرایان) در حال حاضر در شرایط فقدان تصمیم و تدبیر هستند. شرایطی كه تصمیمات و تدبیرها برای‌شان مسیر را قفل كرده است. در گیجی و منگی این هستند كه نمی‌دانند چه گذشت و چه شد. اصولگرایان باید از خودشان فاصله بگیرند.
 
*اصولگرایان مداوم تولید «دگر» می‌كند و مداوم بر طبل حذف و طرد می‌كوبند اما دگر درون بر اساس آموزه جامعه‌شناسی همواره رادیكال‌تر هم هست و حساسیت بیشتری می‌آورد. تا وقتی این نگاه و ارتدوكسی خاص در اردوگاه اصولگرایان حاكم باشد اوضاع آنها تغییر نمی‌كند. اصولگرایان با این رفتارشان كارخانه اخراج سربازان خودشان را راه انداخته‌اند و همین‌طور پیش برود دیگر كسی برای‌شان نمی‌ماند.

*گفتمان اصولگرایان قدرت اقنا‌ع كنندگی برای هواداران و حامیانش ،حداقل دیگر برای نسل جوانش ندارد و آنها نمی‌توانند با این گفتمان رابطه برقرار كنند. وقتی گفتمان رابطه برقرار نمی‌كند بسیاری از بدنه دچار تردید می‌شود. بسیاری از بدنه اجتماعی، زیبایی‌ها را جای دیگر جست‌وجو می‌كنند. نسبت به نظم نمادین دیگران متمایل می‌شوند و نسبت به نظم زبانی دیگران تمایل نشان می‌دهند.

* اصولگرایان متوجه نبودند كه اگر فضا دو‌قطبی شود «زیبای خفته» در فضای دو‌قطبی استعداد بیدار شدن دارد. عده زیادی را مجاب می‌كند كه وارد عرصه شوند. خودشان بودند كه دو‌قطبی را ایجاد كردند و از این دو‌قطبی‌سازی متضرر شدند. افزون بر عدم طراوت گفتمانی‌شان بحث دیگر این است كه اصولگرایان در عرصه سیاست و بازی قدرت از بسیاری از اصول خودشان هم عدول كردند كه این را بسیاری از هواداران اصولگرایی كه رفتار آنها را زیر ذره‌بین گذاشته بودند، مشاهد كردند.