اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تأکید بر حق غنی‌سازی ۴۰ تا ۵۰ درصدی برای ایران



رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس اعلام کرد:

تأکید بر حق غنی‌سازی ۴۰ تا ۵۰ درصدی برای ایران

در ازای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد از سوی جمهوری اسلامی ایران، باید همه تحریم‌های تصویب شده علیه ایران لغو شود. مابه ازای تعلیق ۲۰ درصد نمی‌تواند چیزی مانند مجوز واردات طلا و امثال آن باشد.

 

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در ازای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد از سوی جمهوری اسلامی ایران، باید همه تحریم‌های تصویب شده علیه ایران لغو شود.

علاء‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با با العالم، اظهار داشت: اگر قرار باشد برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد (با کشورهای گروه ۱+۵) مذاکره شود، باید ببینیم ما‌به‌ازای آنچه خواهد بود؛ هرچند در این زمینه شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیر است و ما در مجلس فقط گاهی که نیاز باشد ورود پیدا می‌کنیم،‌‌ همان گونه که چند سال پیش تصمیم گرفتیم که اجازه ندهیم دولت اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را ادامه دهد. در هر حال، نظر شخصی من، لغو همه تحریم‌ها در صورت توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی است.

وی تأکید کرد: (غربی‌ها) نباید انتظار داشته باشند که با وجود ادامه تحریم‌ها و فشار بر مردم ایران غنی‌سازی ۲۰ درصد هم متوقف شود، چرا که این کار کاملا غیرمنطقی است.

بروجردی که مهمان برنامه «من طهران» شبکه العالم بود، با تأکید بر حق ایران بر غنی‌سازی اورانیوم بر پایه نیاز گفت: شاید ما در آینده، نیازمند درصد بیشتری از غنی‌سازی باشیم؛ مثلا برای موتور کشتی‌های اقیانوس پیما، که باید ماه‌ها سوخت مصرف کنند. سوخت این کشتی‌ها ۲۰ درصد نیست و ممکن است ۴۰ یا ۵۰ درصد باشد، در این صورت این حق باید برای ما محفوظ باشد.

وی تأکید کرد: البته این‌ها نظرات من است و شاید نظر شورای عالی امنیت ملی چیز دیگری باشد؛ اما به هر حال مابه‌ازای تعلیق ۲۰ درصد نمی‌تواند چیزی مانند مجوز واردات طلا و امثال آن باشد.

بروجردی افزود: من فکر می‌کنم که واقع گرایی گروه ۱+ ۵ می‌تواند به موفقیت مذاکرات کمک کند. آن‌ها باید واقعیت‌ها را بپذیرند، ایران امروز دیگر آن ایرانی نیست که «جک استراو» و «فیشر» بگویند ما اجازه نمی‌دهیم، حتی دو دستگاه سانتریفیوژ داشته باشد.

به گفتۀ بروجردی، «توان موشکی ایران در دوران جنگ (عراق علیه ایران) صفر بود، ولی هم‌اکنون جمهوری اسلامی به قدرت موشکی تبدیل شده است. اگر آن‌ها واقع بینانه رفتار نکنند و از موضع بالا و قدرت به ایران نگاه کنند، طبیعتا این مذاکرات به جایی نخواهد رسید».

فتوای مقام معظم رهبری، خط قرمز ماست

نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن ساخت و نگهداری سلاح هسته‌ای، خط قرمز جمهوری اسلامی است، گفت: ما به معاهده «ان‌پی‌تی» متعهدیم و بر اجرای فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید داریم و نه تنها بمب اتم نخواهیم ساخت، بلکه مخالف جدی وجود این سلاح مرگبار در هر کجای دنیا هستیم.

بروجردی افزود: ما بر این باوریم که حتی وجود یک بمب برای صلح جهانی یک خطر بوده و دلیل آن هم روشن است، چون ممکن است یک «ترومن» دیگری پیدا شود که دوباره دستور استفاده از آن را صادر کند.

«به لحاظ روانی جامعه جهانی نگران تکرار حوادث هیروشیما و ناکازاکی است و باید این نگرانی را برطرف کرد».

** ما به دنبال غنی‌سازی ۲۰ درصد نبودیم

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: چهل و چند سال پیش، کار‌شناسان آمریکایی، رآکتور تهران را ساختند که در مرحله آغاز بهره‌برداری سوخت آن ۹۳ درصد بود که بعد‌ها به ۲۰ درصد تغییر پیدا کرد.

«این رآکتور داروهای هشتاد هزار تا یک میلیون بیمار سرطانی را در سال تولید می‌کند و برای ما حیاتی است و اصولا باید با ادعاهای حقوق بشری آمریکا و غرب، برای آن‌ها هم مهم باشد».

وی افزود: سوخت این رآکتور در حال پایان یافتن بود و ما رسما و بنا به مقررات آژانس درخواست کردیم که آژانس سوخت مورد نیاز رآکتور تهران را تولید کند و تحویل ایران دهد. آن‌ها هم این کار را به روسیه و فرانسه واگذار کردند و آن قدر در گردونه مسائل گوناگون چرخید که ماه‌های طولانی گذشت و ما نگران شدیم که سوخت رآکتور به پایان برسد و سوخت جدید آماده نباشد و خطر انسانی که بسیار برای ما مهم است و از نظر حقوق بشری هم مساله بسیار مهمی است جان بیماران را تهدید کند؛ بنابراین، ناگزیر شدیم به دلیل انجام نشدن تعهدات از سوی آژانس ـ که در واقع یک تخلف است ـ به سمت غنی سازی ۲۰ درصد حرکت کنیم.

تصور غربی‌ها این بود که ایران قادر به انجام این کار نیست، ولی ما توانستیم

بروجردی ادامه داد: پس از آن، به آنان پیشنهاد کردیم که صفحات سوخت را برایمان تولید کنند، چون در آن زمان تکنولوژی مربوطه را نداشتیم، اما دیدیم که غربی‌ها در این باره هم بازی درآوردند. برای همین دانشمندان جوان ما صفحات سوخت را هم خودشان تولید کردند، در نتیجه مشکل خودمان را خودمان حل کردیم، همان گونه که نیروگاه‌های تولید برق را ساختیم؛ آن که دیگر بمب اتم نبود.

ایران در بیست سال آینده به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز دارد

آمریکا، اروپا، فرانسه و آلمان به شرکت‌های خود دستور داده‌اند که برای ایران نیروگاه برق هسته‌ای نسازند، در حالی که ما در مجلس تصویب کرده‌ایم تا بیست سال آینده دولت باید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کند».

«وقتی که آن‌ها برایمان نیروگاه برق نسازند، ما هم کشوری نیستیم که دست روی دست گذاشته و بنشینیم و نگاه کنیم. امروز دانشمندان ما مشغول ایجاد یک نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی هستند، هرچند تجربه اول ماست، وقتی ساختیم بر این دانش چیره می‌شویم و یک معامله چندین میلیارد دلاری را غربی‌ها از دست می‌دهند و طبعا ضرر می‌کنند یا به روسیه می‌دهیم که بالاخره رفتارش منطقی‌تر است».

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها در مسأله هسته‌ای یک محیط بسته و غیر منطقی ایجاد کرده‌اند، اظهار داشت: مثلا همین که برای ما نیروگاه هم نمی‌سازند، نتیجه‌اش این است که ما خودمان می‌سازیم و غنی‌سازی ۲۰ درصد هم همین ماجرا را داشت و ما ناگزیر شدیم برای رفع نیازمان دست به غنی‌سازی ۲۰ درصد بزنیم و این نیاز همچنان ادامه دارد پس دلیلی ندارد آن را متوقف کنیم.

بروجردی تولید اورانیوم را نیاز بازار دانست و گفت: ما مثل هر کشور دیگری که تولید اورانیوم غنی شده را برای تولید سوخت انجام می‌دهد، برای فروش نیز ارایه خواهیم کرد و این یک بازار فروش برای ماست که می‌توانیم به کشورهایی که نیاز دارند، اورانیوم غنی شده بفروشیم؛ مثلا آلمان یا آرژانتین چطور حق دارند اورانیوم غنی‌سازی کنند و در این تجارت پردرآمد شرکت کنند و ما حق نداشته باشیم؟

مذاکره با آمریکا موضوع جدیدی نیست

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین درباره مذاکره آمریکا و ایران گفت: این چیز جدیدی نیست و تقریبا در همه مذاکرات گروه ۱+۵ ما شاهد درخواست مذاکره از سوی هیأت آمریکایی هستیم. «ما با ملت آمریکا مخالفتی نداریم ما با سیاست‌های ظالمانه‌ای که دولت‌های آمریکا از گذشته‌های دور تاکنون علیه ایران در پیش گرفته‌اند، مخالف هستیم و تا هنگامی که سیاست‌های آمریکا در قبال ایران تغییر نکند، زمینه مذاکرات فراهم نخواهد آمد».

«ما پیشتر برای کاهش بحران عراق با آمریکا سه دور مذاکره کردیم که این مذاکرات نشان داد که مخالفت ایران با مذاکره با آمریکا مطلق نیست، ولی به‌ شرط‌ها و شروط‌ها».

به گفتۀ بروجردی، معمولا دکتر جلیلی در مذاکرات ۱ + ۵ به مسائل سوریه، بحرین، فلسطین و دیگر مسائل منطقه هم اشاره‌ای می‌کند، زیرا باید برای غرب مهم باشد که هزاران انسان در این بحران‌ها، جان خود را از دست می‌دهند. مگر نه این که آن‌ها مدعی حقوق بشر هستند و سیاست‌هایشان در منطقه ناموفق است؟/تابناک


ویدیو مرتبط :
خودروهای آرمانی (کانسپت) دهه ۴۰، ۵۰ و ۶۰

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشنهاد روسیه برای مذاکرات بغداد: پذیرش غنی سازی 20 درصدی ایران و لغو تحریم ها



پیشنهاد روسیه برای مذاکرات بغداد: پذیرش غنی سازی 20 درصدی ایران و لغو تحریم ها

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما به طور دوره ای سیگنال هایی را چه به طور عمومی و چه به طور خصوصی دریافت می کنیم که حاکی از این است که برخی پایتخت ها بیش از پیش به استفاده از گزینه نظامی علیه ایران تمایل دارند.

 

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش همچنان نگران این مساله است که گزینه جنگ با ایران هنوز از روی میز برداشته نشده است.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه،"سرگئی ریابوکف" معاون وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته به هنگام بازگشت از اجلاس رهبران هشت کشور صنعتی جهان در کمپ دیوید آمریکا ضمن اعلام این مطلب گفت : " برخی کشورها بیش از پیش مایل اند تا برای حل مساله هسته ای ایران از گزینه حمله نظامی استفاده کنند."

 

وی ابراز امیدواری کرد که برای جلوگیری از جنگ نتایج مذاکرات بغداد پیشرفت محسوسی در حل و فصل مناقشه هسته ای ایران داشته باشد تا رضایت جامعه جهانی تامین شود.

ریابوکف افزود : "روسیه از این مساله که هنوز احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه ایران مرتفع نشده نگران است."

 

این مقام روس خاطر نشان کرد :"ما به طور دوره ای سیگنال هایی را چه به طور عمومی و چه به طور خصوصی دریافت می کنیم که حاکی از این است که برخی پایتخت ها بیش از پیش به استفاده از گزینه نظامی علیه ایران تمایل دارند.

 

ریابوکف به جزییات بیشتری از این سیگنال ها و نیز پایتخت های مورد نظرش اشاره ای نکرد اما در ادامه با ابراز مخالفت از تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران گفت : " وقتی ما در اروپا مواجه با بحران اقتصادی هستیم و وقتی نسبت به نتیجه بخش بودن سیاست های ریاضتی در بسیاری از کشورهای اروپایی تردید داریم ، اعمال سیاست های نمایشی همچون تحریم نفتی ایران غیرمسئولانه است.

پیشنهاد جدید روسیه در مذاکرات بغداد

 

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که کشورش قصد دارد در مذاکرات هسته ای بغداد پیشنهاد جدیدی را مطرح کند.

براساس این پیشنهاد، غنی سازی اورانیوم در سقف 20 درصد برای ایران پذیرفته می شود و در مقابل تحریم ها علیه تهران برداشته شود.

 

ریابکوف افزود: می خواهیم گزینه نخست این باشد که ایران اقدامات لازم را برای توقف غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصد انجام دهد. این مسئله دارای ابعاد متعددی است و باید در نشست بغداد مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. در صورتی که گامی در این راستا برداشته شود کشورهای عضو گروه 1+5 باید اقدامی عملی را به ایران نشان دهند که وضعیت بهتر خواهد شد.

مذاکرات جدید هسته ای میان ایران و گروه 1+5 روز چهارشنبه آینده در شهر بغداد برگزار می شود.

گروه 1+5 متشکل از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت یعنی روسیه، چین، آمریکا، بریتانیا و فرانسه به علاوه آلمان است.

غرب ایران را به تلاش برای کسب سلاح هسته ای متهم می کند اما تهران بارها با رد این موضوع گفته است که هدف از برنامه هسته ای اش، صرفا تولید انرژی و مصارف غیرنظامی است./عصرایران