اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیانیه وزارت خارجه ترکیه درباره محل دقیق رادارهای آمریكا



 

 

بیانیه وزارت خارجه ترکیه درباره محل دقیق رادارهای آمریكا

 

وزارت خارجه تركیه روز چهارشنبه محل استقرار رادارهای هشدار دهنده سیستم دفاع ضد موشكی ناتو در خاك این كشور را اعلام كرد.

به نقل از روزنامه حریت تركیه وزارت خارجه تركیه روز گذشته با صدور بیانیه ای اعلام كرد كه استان مالاتیا در شرق تركیه میزبان این سیستم راداری خواهد بود.

بر اساس این بیانیه این سیستم راداری در نزدیكی یك پایگاه نظامی در منطقه " كورجیك " در استان مالاتیا كه پیش از این نیز از این مركز استفاده مشابهی می شده است ، مستقر خواهد شد.

تركیه و آمریكا دو هفته پیش توافق كردند كه سیستم رادارهای هشدار دهنده طرح سپر ضد موشكی ناتو در خاك تركیه مستقر شود .

وزارت دفاع آمریكا اعلام كرده است كه استقرار این سیستم راداری تا پایان سال جاری میلادی در تركیه تكمیل خواهد شد و این سیستم به موشك های ضد موشك ناوهای آمریكا در دریای مدیترانه متصل خواهد شد.

قرار است طبق توافق طرفین ، اطلاعات این سیستم راداری به یك پایگاه نظامی در آلمان منتقل شود و بدین منظور یك افسر نظامی ارشد تركیه نیز به این پایگاه نظامی در آلمان منتقل خواهد شد.

گفتنی است در جریان اجلاس سال گذشته ناتو در لیسبون پرتغال، استراتژی دفاعی جدید این سازمان امنیتی – نظامی تصویب شد كه بخشی از آن استقرار یك سیستم دفاع ضد موشكی برای آنچه كه مقابله با تهدیدات موشكی ایران و كره شمالی خوانده شده است ، می باشد.

تركیه به دلیل نزدیكی جغرافیایی با ایران ، برای استقرار رادارهای این سیستم انتخاب شده است ، اما مقامات تركیه پیش از موافقت با استقرار این سیستم شروطی را برای میزبانی آن در نظر گرفته بودند كه به نظر می رسد لااقل از یكی از آن شروط عقب نشینی كرده اند .

یكی از شروط تركیه برای پذیرش این رادارها عدم جهت گیری خصمانه آن نسبت به   همسایه های این كشور بود ، ولی بنا به عقیده بسیاری از ناظران جهت گیری این سیستم ضد موشكی برای مقابله با توان موشكی ایران است .

تركیه پس از هشدار برخی مقامات ایران درباره استقرار این سیستم راداری ، اعلام كرد كه این سیستم علیه هیچ كشور خاصی نیست و تنها یك سیستم دفاعی برای محافظت از كشورهای عضو ناتو است.../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
وزارت خارجه آمریکا ما دخالتی در روابط عراق ترکیه نداریم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه وزارت امور خارجه ایران پیرامون قطع رابطه دیپلماتیک سنگال



 

 

بیانیه وزارت امور خارجه ایران پیرامون قطع رابطه دیپلماتیک سنگال

 

در پی انتشار خبری مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک سنگال با ایران، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیانیه ای صادر کرد.

متن بیانیه وزارت خارجه ایران درخصوص خبر قطع روابط دیپلماتیک سنگال با ایران به این شرح است:

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیانیه قطع رابطه دیپلماتیک سنگال با کشورمان را با کمال تعجب مشاهده نمود.

انتشار این بیانیه در حالی صورت  میگیرد که پس از رفت و آمدهای اخیر منجر به مذاکرات داکار ، مقامات سیاسی و نظامی دو کشور بر پایان تمامی سوء تفاهمات موجود و لزوم گسترش روابط فیمابین تاکید نمودند. در این راستا توافقات جدیدی نیز بین دو کشور بمنظور توسعه هر چه بیشتر روابط بعمل آمد.

در پرتو مذاکرات صریح و شفاف صورت گرفته در سفر آذر ماه سالجاری جناب آقای دکتر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با عالی ترین مقامات سنگالی از جمله شخص رئیس جمهور آن کشور ، کلیه ابهامات فیمابین رفع شده و احترام به امنیت داخلی یکدیگر ، وجود اراده جدی طرفین مبنی بر ارتقاء سطح متاسبات در تمامی زمینه ها مورد تاکید قرار گرفت .

صدور بیانیه هیات دولت سنگال مبنی بر رفع سوء تفاهمات و عادی شدن روابط و تصریح شخص آقای عبداله واد رئیس جمهور این کشور در خصوص گشوده شدن فصل جدیدی در روابط دو کشور و بدنبال آن بازگشت سفیر سنگال به تهران دلیلی بر عادی شدن روابط دو کشور تلقی گردید.

بر این اساس اقدام اخیر دولت سنگال از نظر جمهوری اسلامی ایران هیچ دلیل و توجیه منطقی نداشته و به نظر می رسد تحت تاثیر عوامل دیگری صورت گرفته است .

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر اولویت توسعه مناسبات همه جانبه با تمامی کشورهای آفریقایی بعنوان یک اصل خدشه ناپذیر در سیاست خارجی خود تاکید نموده و پایبندی خود را به کلیه تعهدات و توافقات قبلی بر اساس روابط مبتنی بر اصل احترام متقابل احترام متقابل با همه کشورهای آفریقایی اعلام می نماید...../تحلیل:عصرایران