اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بودجه پیام نور دو برابر دانشگاه تهران



اخبار ,اخبار دانشگاه,بودجه دانشگاه پیام نور

 

اخبار دانشگاه - بودجه پیام نور دو برابر دانشگاه تهران

بررسی بودجه دانشگاه‌ها در لایحه بودجه سال 93 و مقایسه آن با بودجه سال گذشته، بیانگر افزایش بین 10 تا 50 درصد بودجه دانشگاه‌هایی است كه بالاترین رقم را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم وزارت علوم از بودجه 783 هزار میلیارد تومانی امسال دولت، حدود 11 هزار میلیارد تومان بود. در میان دانشگاه‌های كشور بیشترین میزان بودجه مشابه سال‌های گذشته متعلق به دانشگاه تهران بود. دانشگاه تهران با 551 میلیارد تومان بیشترین میزان بودجه امسال دانشگاه‌ها و همچنین بیشترین میزان افزایش بودجه دانشگاه‌ها نسبت به سال گذشته را داشت. درصد افزایش بودجه این دانشگاه در لایحه بودجه 93 نسبت به سال پیش از آن 52 درصد است. با این وجود همچنان بودجه بیش از 1000 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای دانشگاه پیام نور بیش از دو برابر بودجه دانشگاه تهران است.

بودجه هزار میلیارد تومانی دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور یكی از دانشگاه‌هایی است كه طی سال‌های گذشته پایین بودن كیفیت آموزشی آن و در مقابل افزایش كمی شعب آن انتقادهای گسترده‌یی را در پی داشت. با این وجود امسال نیز بودجه این دانشگاه مطابق روند سال‌های گذشته افزایش رو به رشدی را نشان می‌دهد.

 

در حالی كه بودجه این دانشگاه در سال 92، 800 میلیارد تومان بود. این بودجه امسال به بیش از 1000 میلیارد تومان افزایش پیدا كرده است. طوری كه در حال حاضر بودجه دانشگاه پیام نور با اختلاف زیاد بالاتر از همه دانشگاه‌های كشور قرار دارد.

 

افزایش بودجه دانشگاه پیام نور كه سال گذشته نیز با بودجه كمك عمرانی 177 میلیارد تومانی به بیش از یك هزار میلیارد تومان نزدیك شده بود، در حالی است كه بودجه این دانشگاه در سال 88، 400 میلیارد تومان بود. اما طی هشت سال و با حمایت‌های دولت نهم و دهم به بیش از یك هزار میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین در راستای سیاست‌های دولت گذشته در تقویت این دانشگاه تعداد رشته‌های پیام نور به بیش از شش هزار و 500 رشته محل افزایش یافت.

براساس لایحه بودجه 93 دولت، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شیراز، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شریف دانشگاه صنعتی امیركبیر، دانشگاه تبریز، علم وصنعت و شیراز بعد از دانشگاه تهران بیشترین میزان بودجه را در میان دانشگاه‌های كشور داشتند. بررسی بودجه دانشگاه‌ها همچنین بیانگر این است كه از میان 10 دانشگاه اولی كه بیشترین رقم بودجه به آنها اختصاص داده شده، هفت دانشگاه‌ جزو دانشگاه‌های برتر پایتخت هستند.

افزایش بودجه صندوق رفاه
بررسی لایحه بودجه 93 دانشگاه‌ها نشان می‌دهد بودجه صندوق رفاه به 320 میلیارد تومان رسیده است. یعنی بیش از 50 درصد افزایش را نشان می‌دهد بودجه در نظر گرفته برای صندوق رفاه دانشجویان سال پیش از آن 180 میلیارد تومان بود. اما واریز نشدن این مبلغ باعث شد سال گذشته یكی از چالش‌های وزارت علوم بودجه پایین صندوق رفاه دانشجویی بود. كمبود اعتبارات این صندوق رفاهی منجر به این شد كه وام دانشجویی صندوق رفاه در بیشتر دانشگاه‌های كشور تنها به تعداد معدودی از دانشجویان اختصاص داده شود.

سال گذشته وام شهریه صندوق رفاه نسبت به سال پیش از آن بیش از 70 درصد كاهش یافت. این در حالی است كه هر سال سهم بیشتری از ظرفیت دانشگاه‌ها به دانشجویانی اختصاص داده می‌شد كه موظف به پرداخت شهریه هستند.

 

طی چند سال گذشته و از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، خدمات رفاهی دانشگاه‌ها هر سال كمتر شده و بار اصلی این هزینه‌ها از هزینه تامین غذا و خوابگاه دانشجویی گرفته تا شهریه‌های بالای دانشگاه‌ها برعهده دانشجویان خواهد بود. با این وجود و در حالی كه بیش از 90 درصد جمعیت چهار میلیونی دانشگاه‌های كشور، موظف به پرداخت شهریه برای ادامه تحصیل هستند، بودجه صندوق رفاه دانشجویان هر ساله با كاهش چشمگیر رو به رو می‌شود.

سال گذشته با ارائه لایحه بودجه 92 دولت به مجلس و اعلام جزییات بودجه دانشگاه‌ها، كاهش 25 درصدی بودجه صندوق رفاه، اعتراض مسوولان صندوق رفاه را به دنبال داشت: بعد از آن نیز بیش از 70 درصد از اعتبار وام شهریه دانشگاه‌ها به فعالیت‌های قرآنی اختصاص داده شد كه منجر به كاهش بیش از 70 درصدی این اعتبار نسبت به سال پیش از آن شد.

در این سال اعتبار وام شهریه كه سال پیش از آن نزدیك به 170 میلیارد تومان بود، به 135 میلیارد تومان كاهش پیدا كرد. بعد از آن نیز بدقولی‌های دولت در واریز بودجه تصویب شده برای صندوق رفاه دانشجویان زیادی را از لیست پرداختی‌های صندوق رفاه و دانشگاه‌ها حذف كرد.

 

نهایتا نیز از كل مبلغ اختصاص داده شده به وام دانشگاه‌ها بیش از 74 میلیارد تومان آن به صندوق رفاه پرداخت نشد و عملا صندوق رفاه ماند و جمعیت بالای دانشجویانی كه برای وام شهریه ثبت نام كرده بودند. با این وجود در حال حاضر بررسی بودجه 93 دانشگاه‌ها بیانگر افزایش 52 درصدی بودجه صندوق رفاه دانشجویان است.

اخبار ,اخبار دانشگاه,بودجه دانشگاه پیام نور

اخبار دانشگاه - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
پیام های نوروزی ریاست و معاونین دانشگاه پیام نور اصفهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اساتید دانشگاه تهران، بروند پیام نور!


وزارت علوم همچنان در کش و قوس برای تلطیف بازنشستگی پیش از موعد استادان است. موضوعی که یکی از چالش های آموزش عالی در دولت نهم و دهم بوده است. با وجود اینکه رضا عامری، مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی پیش از این گفته بود: "وزارت علوم پیشنهاداتی داشته که بتوانیم از اعضای هیئت علمی که دارای رتبه‌های دانشیاری به بالا هستند مدت زمان بیشتری در دانشگاه‌ها استفاده کنیم یعنی ماندگاری اعضای هیئت علمی دانشیار به بالا در دانشگاه افزایش پیدا کند. وزارت علوم پیشنهاد داده اعضای هیئت علمی که در شرف بازنشستگی هستند ولی طی 3 تا 5 سال پایانی خدمتشان از نظر علمی، پژوهشی و آموزشی خدمات قابل قبولی داشته اند بتوانند با نظر هیئت امنای دانشگاه در سیستم ماندگار شوند."

اما اکنون معاون وزیر علوم در حالیکه به انتقادات رایج در زمینه بازنشستگی اعضای هیئت علمی که تحت عنوان "بازنشستگی زودهنگام" مطرح می شوند واکنش نشان داد و گفت: "راه برای دانشگاهها باز است تا بتوانند از خدمات اعضای هیئت علمی شاخص بدون اینکه آنها بازنشسته شوند، استفاده کنند."

به گفته مهدی ایرانمنش اگر یک عضو هیئت علمی پس از 30 سال سابقه در مرتبه مربی و استادیاری بماند و به مرتبه بالاتری ارتقا پیدا نکند دیگر بیش از 30 سال نمی تواند خدمت کند.

رئیس مرکز هیئت امنای وزارت علوم که امروز در نشست خبری حرف می زد، همچنین گفت: "مصوبه هیئت امنا تبصره ای دارد که یک مربی یا استادیار با هر چند سال خدمت اگر به سن 65 سالگی برسد نیز بازنشسته می شود. یک عضو هیئت علمی در مرتبه دانشیاری یا استادی نیز تا سن 65 سالگی می تواند خدمت کند حال ممکن است تعدا سالهای خدمت وی تا سن 65 سالگی حتی به 35 یا 40 سال هم برسد. همچنین سقف سن بازنشستگی برای یک استاد نمونه نیز تا سن 70 سال است."

به گفته ایرانمنش، اگر دانشگاهی بخواهد یک مربی یا استادیار را بیش از 30 سال هم نگه دارد باید موضوع را در هیئت امنا مطرح و از هیئت امنا مصوبه بگیرد: "به این ترتیب دانشگاه باید در هیئت امنا مطرح کند که این مربی یا استادیار هر چند در طول 30 سال نتوانسته به مرتبه بالاتری دست پیدا کند اما برایمان شاخص است و از هیئت امنا بخواهد که دوره این هیئت علمی مربی یا استادیار را تمدید کند بنابراین راه برای دانشگاهها جهت استفاده از خدمات اعضای هیئت علمی باز است.

او از تلاش وزارت علوم برای بکارگیری استادان بازنشسته دانشگاههای دولتی در دانشگاه پیام نور خبر داد و گفت: "برای اینکه بتوان از اعضای هیئت علمی با مرتبه استادی که از دانشگاههای دولتی بازنشسته شده اند در دانشگاه پیام نور استفاده شود باید مصوبه هیئت دولت را بگیریم."

منبع : خبر آنلاین

رئیس مرکز هیئت امنای وزارت علوم که امروز در نشست خبری حرف می زد، همچنین گفت: "مصوبه هیئت امنا تبصره ای دارد که یک مربی یا استادیار با هر چند سال خدمت اگر به سن 65 سالگی برسد نیز بازنشسته می شود. یک عضو هیئت علمی در مرتبه دانشیاری یا استادی نیز تا سن 65 سالگی می تواند خدمت کند حال ممکن است تعدا سالهای خدمت وی تا سن 65 سالگی حتی به 35 یا 40 سال هم برسد. همچنین سقف سن بازنشستگی برای یک استاد نمونه نیز تا سن 70 سال است."

به گفته ایرانمنش، اگر دانشگاهی بخواهد یک مربی یا استادیار را بیش از 30 سال هم نگه دارد باید موضوع را در هیئت امنا مطرح و از هیئت امنا مصوبه بگیرد: "به این ترتیب دانشگاه باید در هیئت امنا مطرح کند که این مربی یا استادیار هر چند در طول 30 سال نتوانسته به مرتبه بالاتری دست پیدا کند اما برایمان شاخص است و از هیئت امنا بخواهد که دوره این هیئت علمی مربی یا استادیار را تمدید کند بنابراین راه برای دانشگاهها جهت استفاده از خدمات اعضای هیئت علمی باز است.

او از تلاش وزارت علوم برای بکارگیری استادان بازنشسته دانشگاههای دولتی در دانشگاه پیام نور خبر داد و گفت: "برای اینکه بتوان از اعضای هیئت علمی با مرتبه استادی که از دانشگاههای دولتی بازنشسته شده اند در دانشگاه پیام نور استفاده شود باید مصوبه هیئت دولت را بگیریم."

منبع : خبر آنلاین