اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بنز هم به شرکای ایران اضافه شد/پژو دیگربازار ایران را ترک نمی‌کند



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,شرکت بنز

 مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه بنز و یک شرکت دیگر خارجی به شرکای خودروساز ایران اضافه می‌شوند، گفت: پژو با حضور بنز دیگر نمی‌تواند بازار ایران را ترک کند.

به گزارش مهر، هاشم یکه‌زارع در گفتگوی تلفنی با برنامه زنده تلویزیونی پایش گفت: ایران‌ خودرو به زودی قراردادی با شرکت بنز آلمان و یک شرکت دیگر امضا می‌کند که این شرکت‌ها به مجموعه گروه‌های همکار ایران‌خودرو اضافه خواهند شد که این همکاری‌های جدید منجر به این می‌شود که شرکت پژو نتواند به همین راحتی ایران را ترک کند، این در حالی است که در گذشته پژو فکر می‌کرد اگر ایران را ترک کند، بازار ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو افزود: مسئله‌ای که در قرارداد پژو، مهم به شمار می‌رود، صادرات است، یعنی ۳۰ درصد از تولید باید به کشورهای تعیین‌شده، صادر شود. در مورد این قرارداد هم، وزیر صنعت اعلام کرده بود که تنها بخشی از این قرارداد محرمانه است، همانطور که در سایر کشورها نیز هیچ وقت جزئیات قراردادی بر روی سایتی قرار نمی‌گیرد و فقط اطلاعات کلی آن اعلام می شود؛ چراکه رقابت وجود دارد و باید بخشی از قراردادها محرمانه باشد.

وی با بیان اینکه در رابطه با پژو یک بسته «حمایتی ـ خسارتی» دریافت کردیم که مبلغ آن، ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو است، تصریح کرد: براساس سیاست‌های دولت، بنا شد هر شرکتی که بخواهد باید سه اصل را سرمایه گذاری، انتقال فناوری و صادرات را رعایت کند. شرکتی که با پژو زدیم به صورت ۵۰ و ۵۰ است، بنابراین این شرکت حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می کند که نصف آن را پژو پرداخت می‌کند، بنابراین وقتی شرکت پژو سرمایه گذاری کرده و پول اینجا بیاورد آن وقت مطمئنا اتفاق قبلی رخ نمی دهد و ضمن اینکه مکانیزم هایی که در قرارداد دیدیم این کار را سخت‌تر می‌کند.

یکه زارع در واکنش به اینکه چه تضمینی وجود دارد که با توجه به اصل صادرات، ایران به پایگاه صادارت منطقه ای تبدیل شود، گفت: این اولین قرارداد سرمایه گذاری واقعی خودروسازی در ایران است، یعنی تا به حال سرمایه گذاری نبوده و یا اینکه در هر زمان می‌توانستند به دلخواه خودشان آن را خارج کنند؛ سرمایه گذاری واقعی یعنی به صورت سالن و تجهیزات باشد. پژو شریک قدیمی ایران خودرو بوده و قبلا حدود ۷۰ درصد بازار دست پژو بوده ولی الان براساس قرارداد بیشتر از ۱۵ درصد نخواهد بود.


 اخبار اقتصادی  -  مهر 


ویدیو مرتبط :
پژو به ایران برگشت(قرارداد ایران خودرو و پژو امضا میشه)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بنز و پژو به ایران غرامت می‌دهند


شمارش معکوس برای بازگشت شرکای آلمانی و فرانسوی خودروسازان ایرانی در حالی آغاز شده که تازه‌ترین خبرها از پرداخت غرامت عهدشکنی این خودروسازان حکایت دارد.

روزنامه دنیای اقتصاد: شمارش معکوس برای بازگشت شرکای آلمانی و فرانسوی خودروسازان ایرانی در حالی آغاز شده که تازه‌ترین خبرها از پرداخت غرامت عهدشکنی این خودروسازان حکایت دارد.

با اعمال تحریم‌ها علیه صنایع خودروسازی كشورمان، برخی خودروسازان اروپایی با زیر پا گذاشتن قراردادهای تولید مشترك با شركای ایرانی موجب وارد آمدن خسارت و زمینگیر شدن خودروسازان ایرانی شدند، خودروسازانی كه اكنون با رفع احتمالی تحریم‌ها قادر به چشم‌پوشی از بازار ایران نبوده و برای همكاری اقتصادی با شركای ایرانی پیشگام شده‌اند.

شركت مرسدس بنز ازجمله خودروسازانی است كه خط تولید چند خودروی سنگین شامل كامیون و اتوبوس را در ایران‌خودرو داشت اما با اعمال تحریم‌ها یكباره تولید این خودروها را متوقف و ایران را ترك كرد. بنز همچنین در حال ایجاد خط تولید یك خودروی لوكس در ایران بود كه با ترك ایران، این خط تولید نیز متوقف شد. شركت مرسدس بنز آلمان به تازگی اعلام كرده است، برای جبران خسارت‌های ایران‌خودرو به‌علت ترك یكباره شراكت از سوی بنز مبلغ ۴۲میلیون یورو به ایران‌خودرو غرامت می‌دهد. در گفت‌وگو با هاشم یكه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو آخرین وضعیت قراردادهای جدید این شركت با مرسدس بنز آلمان و پژوی فرانسه و چگونگی تأمین قطعات را مطرح كردیم كه می‌خوانید.

 آیا پرداخت غرامت بنز صحت دارد؟

هنوز نمی‌توانم چیزی در مورد صحت و سقم این خبر اعلام كنم چرا كه این خسارت بیشتر مربوط به ایران‌خودرو دیزل بوده است. اما اعلام پرداخت غرامت 42میلیون یورویی با ایران‌خودرو توسط مسئولان بنز نشان‌دهنده درستی خبری است كه قبلا در زمینه حضور شركت بنز در ایران اعلام كردیم.

اما بخشی از این خسارت ناشی از نیمه‌كاره رها شدن خط تولید سواری بنز درایران بوده، آیا بحثی در این زمینه مطرح نشده است؟

دریافت غرامت از همه خودروسازان خارجی كه نسبت به فسخ یكطرفه قرارداد خود با ایران‌خودرو در دوران تحریم اقدام كرده‌اند، پیش شرط همكاری‌های بعدی با این خودروسازان است. با وجود این شاید مباحثی مطرح باشد كه الان نمی‌خواهم مطرح كنم.

غرامت از پژو در چه مرحله‌ای است؟

درمورد دریافت غرامت از پژو نیز همان مباحث قبلی مطرح است و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. هنوز برآوردی از میزان دریافت غرامت از پژو مطرح نشده است، اما در دریافت غرامت از این خودروسازان جدی بوده و این موضوع را پیگیری می‌كنیم. اما طی شدن این فرایند زمانبر است. نگفته‌ام كه با پژو همكاری نمی‌كنیم اما ممكن است از این پس این شركت فرانسوی شریك اصلی تجاری ما نباشد.

یعنی دریافت غرامت بعد از اجرای قراردادهای جدید صورت می‌گیرد؟

دریافت غرامت موضوعی است كه باید دوطرف مذاكره كنند اما همانطور كه گفتم آن را پیگیری می‌كنیم. در این مسئله جدی بوده و با كسی شوخی نداریم.

نشستی در این زمینه داشته‌اید؟


اینها مسائل درون‌سازمانی است كه نمی‌توانم در مورد آن زیاد صحبت كنم. اما مگر می‌شود كه با پژو در این زمینه صحبت نشده باشد، آنها نیز پرداخت خسارت را قبول دارند.