اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بشار اسد: اوباما جرات حمله ندارد/ در صورت وقوع جنگ ارتش روسیه مستقیما وارد میدان می‌شود



بشار اسد ,رئیس‌جمهوری سوریه

بشار اسد: اوباما جرات حمله ندارد/ در صورت وقوع جنگ ارتش روسیه مستقیما وارد میدان می‌شود

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی به انتشار سخنانی از بشار اسد پرداخت که وی در آن درباره حمایت روسیه، ایران و حزب الله از دمشق و امکانات غافلگیرکننده ارتش سوریه در رویارویی با رژیم صهیونیستی خبر داد.

 روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی نوشت: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در دیدار با هیاتی که برای دیدار با وی به دمشق رفته بودند تاکید کرد: وضعیت در سوریه الان بسیار بسیار مطلوب است و دلیل آن نیز این است که تلاش طرف‌های خارجی برای اینکه وانمود کنند درگیری‌ها در سوریه جنگ داخلی است با شکست مواجه شد.

اسد به مهمانان خود گفت: آنها در ابتدا تلاش کردند تا نشان دهند در سوریه جنگ میان سنی و شیعه و دیگر اقلیت‌ها به راه افتاده است، اما اکنون خود سازندگان این شایعه و تمام جهان به خوبی می‌دانند جنگ اکنون میان ارتش سوریه با گروه‌های خارجی است.

وی افزود: رهبران سوریه هم‌اکنون از حمایت قاطع ملت خود برخوردار هستند و با صبر و تحمل توانستند زشتی اسلام آمریکایی که سردمداران غرب آن را ترویج می‌کنند نشان دهند. اکنون گروه‌های خارجی که به داخل سوریه آمده‌اند دیگر هیچ برنامه‌ای ندارند و در حالت تدافعی قرار گرفته‌اند و این ارتش سوریه است که ابتکار عمل را در دست دارد.

بشار اسد درباره نقشه‌های آتی دشمنان سوریه نیز گفت: دشمنان سوریه به دلیل شکست سیاسی که به آنها وارد شده است یقینا به دنبال برنامه‌ای دیگر خواهند بود و شاید اقدامی غیرعقلانی انجام دهند اما در هر حالت ما در سوریه برای رویارویی با ‌آن آماده‌ایم.

رئیس‌جمهوری سوریه در بخش دیگری از سخنانش با هیات خارجی خوشحالی‌ خود را از توافق آمریکا و روسیه برای انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه نشان داد و گفت: ما هزار تن ماده شیمیایی داریم که به باری بر دوش دولت تبدیل شده است و از بین بردن ‌آن نیازمند وقت و صرف هزینه‌های بسیار است و محیط زیست را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: سلاح‌های شیمیایی یقینا هدف غربی‌ها نبود آنها می‌خواستند توازن قدرت را در سوریه به نفع مخالفان تغییر دهند و از اسرائیل حمایت کنند اما ما اکنون توپ را به زمین آنها انداخته‌ایم و آنها را در مجامع بین‌المللی و حتی در داخل کشورهای خود به چالش کشیده‌ایم.

رئیس‌جمهوری سوریه افزود: از دست دادن سلاح‌های شیمیایی برای سوریه یک خسارت استراتژیک نیست چرا که این سلاح‌ها در دهه 80 به عنوان سلاحی برای رویارویی با سلاح‌های اتمی اسرائیل ساخته شد اما اکنون دیگر سلاح‌های شیمیایی سلاحی بازدارنده نیست و ما درسوریه سلاح‌های پیشرفته‌تر و استراتژیک‌تری در اختیار داریم که می‌توانیم در یک لحظه اسرائیل را با آن کور کنیم.

بشار اسد درباره هم‌پیمانی استراتژیک روسیه و سوریه نیز گفت: در این باره به اظهارات هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا بسنده می‌کنم که هنگام ورود تانک‌های ارتش سوریه به منطقه "جسر الشغور" گفته بود تانک‌های سوریه به مرزهای ناتو رسیده و باید متوقف شوند و این جمله نشان می‌دهد که حمایت مسکو از سوریه در واقع استحکام بخشیدن به جبهه روسیه در برابر ناتو است و دفاع از دمشق برای روسیه دفاع از مسکوست.

بشار اسد به سطح بی‌سابقه همکاری‌ها میان روسیه و سوریه اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهوری روسیه در نشست سن پترزبورگ با کمک سوریه توانست موضع ضعیف باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا را بیش از پیش ضعیف کند تا شک و تردید وی برای حمله به سوریه گرچه خود از ابتدا در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، بیشتر شود.

رئیس‌جمهوری سوریه اوباما را شخصی مردد و ضعیف خواند و گفت: اوباما ضعیف و ناتوان‌تر از آن است که بتواند به سوریه حمله کند. اوباما نه تنها در مقابل ما شکست خورد بلکه در داخل آمریکا نیز متحمل شکست شد.

وی ادامه داد: روسیه به تمامی مسئولیت‌های خود به نحو احسن عمل کرده است. مسکو به ما تعهد داده که در هرگونه جنگ علیه سوریه، نیروهای نظامی روسیه نیز وارد عمل خواهند شد و با حضور در خاک سوریه با هر کسی که در سوریه در مقابل ارتش بایستد مقابله می‌کنند.

اسد درباره ارسال سلاح از روسیه به سوریه نیز گفت: پس از اینکه ما متعهد شدیم سلاح‌های شیمیایی‌مان را از بین ببریم میزان واردات سلاح از لحاظ کمی و کیفی به سوریه افزایش یافت.

رئیس‌جمهوری سوریه درباره حزب الله و ایران نیز گفت: ما مطمئنیم که جنگ ما و هم‌پیمانانمان با دشمن، جنگ تمامی جبهه مقاومت علیه دشمن است و اگر خدای نکرده به دمشق آسیبی برسد حزب الله و تهران یقینا هدف‌های بعدی دشمنان خواهند بود. ما مطمئنیم "سید وفا" (سید حسن نصرالله) می‌تواند پاسخگوی هرگونه دشمنی علیه سوریه باشد گرچه اطمینان داریم که دشمن چنین جسارتی نخواهد کرد.

اسد ادامه داد: اسرائیل همانند گذشته نیست و جرات و شهامت از اسرائیلی‌ها گرفته شده است. اکنون آنها با استفاده از دیگران می‌جنگند و خود جرات ورود مستقیم به جنگ را ندارند. اسرائیل تلاش می‌کند آمریکا را به جنگی دیگر در منطقه بکشاند و با استفاده از طرفداران اسلام آمریکایی و تکفیری‌ها که دشمن مستقیم سوریه هستند، جنگ را ادامه دهد.

رئیس‌جمهوری سوریه با ابراز خشنودی از موضع عراق در قبال بحران سوریه نیز گفت: ما از موضع برادران عراقی‌مان خوشحالیم و آن را موضعی درست می‌دانیم. در مورد مصر نیز بسیار خوش‌بین هستیم و معتقدیم آنچه که در مصر روی داد نتیجه پایداری محور مقاومت بود.

اسد گفت: ما هیچ اطمینانی به عربستان که تمامی خط قرمزها را شکسته نداریم و به ‌آنها امید هیچ خیری نیست اما برخی صداها در کشورهای حوزه خلیج (فارس) شنیده می‌شود که نشان‌دهنده فهم درست درباره سوریه است.

وی در پایان فاش کرد که اخیرا هیات‌هایی از اتحادیه اروپا برای گشایش کانال‌های دیپلماتیک به سوی سوریه سرازیر شده‌اند تا بار دیگر مذاکرات دیپلماتیک میان دو طرف به جریان بیفتد./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
دقایقی قبل بشار اسد وارد روسیه شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغییر موضع اوباما نسب به استفاده از زور و احتمال حمله ی آمریکا به ایران در نیمه ی اول اکتبر/عربستان هم وارد جنگ می شود؟



باراک اوباما , برنامه هسته ای ایران

 

دبکا مدعی شد: در ده روز گذشته شاهد تغییری در نگاه و موضع منفی باراک اوباما نسبت به حمله ی نظامی علیه برنامه هسته ای ایران بوده ایم.

ملک عبدالله پادشاه عربستان، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مطلع شده اند که اوباما در پروسه تجدید نظر در این خصوص است.

دستیاران اوباما گفتند: اگر وضعیت دیپلماسی هسته ای بین شش قدرت جهانی و ایران بی تغییر باقی بماند و اگر بحران سوریه حل نشده باقی بماند، رئیس جمهور امریکا تصمیمی نهایی در مورد استفاده از روز علیه ایران در نیمه ی اول اکتبر می گیرد.

در گفتگوهایی محرمانه، شاهزاده های سعودی هفته گذشته به مقامات غربی و عرب( که به ریاض سفر کرده بودند) گفتند که در پایان، امریکا و شاید اسرائیل بزودی به اقدام نظامی علیه ایران متوسل می شوند.

دبکا در ادامه نوشت: یک شاهزاده سعودی به یکی از مقامات اروپایی گفته است: در مورد حمله به ایران در حال حاضر تصمیم گیری شده است. اما اگر اوباما تصمیمش را تغییر داد تکلیف چیست؟  هر چیزی امکان پذیر است.

وی افزود: اما این بار ما مطمئن هستیم که تصمیم امریکا به حمله نهایی است و ما هم در حال آماده کردن خود و تدارک مقدماتی در این خصوص هستیم.

وی افزود: سئوال این نیست که امریکا حمله می کند یا خیر، بلکه سئوال این است که چه زمانی حمله رخ می دهد.

به نوشته ی دبکا، عربستان سعودی از چند جهت در حال آماده کردن خود است:

1. دفاع از اهداف نفتی: عربستان در پی حفاظت از دو پایانه ی نفتی خود در "راس تاتورا" در خلیج فارس و "ابغیغ" در دریای سرخ در مقابل حمله ی تلافی جویانه ایران پس از حملات امریکا است.

2. حمله به اهداف ایرانی: واحدهای عملیاتی ویژه، دریایی و هوایی سعودی برای حمله به اهداف اسراتژیک در صورت حمله ایران به این کشور در خالت اماده باش قرار خواهد گرفت..../انتخاب