اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بروز و ظهور تازه سید خندان و خشم راست تندرو



سید محمد خاتمی,واکنش خاتمی به حوادث فرودگاه مهرآباد

واکنش خاتمی و اعتراض تند منتقدین همیشگی
بروز و ظهور تازه سید خندان و خشم راست تندرو

همانگونه که قابل پیش بینی بود این سخنان خاتمی واکنش های تندی را به همراه داشت. آنانی که همواره دوست دارند بزرگانی چون آیت الله هاشمی و سید محمد خاتمی و شیخ نور با تمامی تجربیات گرانسنگ و حضور تاثیر گذار در سطوح عالیه قدرت و کسب تجربیات راهبردی در این مقوله چون خلاف فعل و نظر آنان می اندیشند سکوت کرده و کنج عزلت بجویند.

رئیس جمهور پیشین ایران به اذعان دوست و دشمن مشی و مرامی آرام و با طمانینه دارد، مردی که مهم ترین شعاری که از وی در اذهان نقش بسته « زنده باد مخالف من» است.

 

سید محمد خاتمی شیرین ترین لحظه زندگی خود را آنجایی می داند که دانشجویان با صراحت تندترین انتقادات را علیه وی و در برابرش مطرح ساختند و اطمینان داشتند که برخوردی با آنان نخواهد شد و کسی متعرض دانشجویان نخواهد گردید.

 

حال با همه این اوصاف رئیس جمهور اصلاحات در واکنش به اعتراض جمعی که خود را دانشجو می نامند و مراسم استقبال از رئیس جمهور را با اختلال روبرو ساختند، واکنش صریح و آشکاری از خود به نمایش گذاشته و خواستار برخورد قاطع و سریع نهادهای ذیربط با این اقدامات نا بهنجار شده است.

خاتمی حتی در برابر اقدامات مشابه در دوران ریاست جمهوری خود همواره سعی می کرد با تسامح و تساهل با این اقدامات برخورد کند و از کنار آن گذر کند اما این بار که خود بر مسند کار نیست، از خلوت به جلوت آمده و به جد از مقامات مسئول می خواهد تا به سادگی از این اقدامات هماهنگ شده و سازماندهی یافته گذر نکنند.

 

حال سئوال اینجاست که خاتمی همیشه آرام چرا چنین برآشفته و بر خود لازم دیده برغم احتمال واکنش های تند به سخنانش به میدان بیاید و فروگذاری در این خصوص نداشته باشد؟

 

پاسخ سهل و آسان است. او نتایج عدم رسیدگی ریشه ای به اقدامات طیف هایی که خودسر نامیده می شوند را با گوشت و پوست خود لمس کرده و می داند در نهایت این طیف ها تا چه حد می توانند به پیش بروند و صدمات هنگفت و غیر قابل پیش بینی را به دولت مستقر وارد سازند.

 

او نمی خواهد دولت تدبیر و امید که امیدهای بسیاری به آن گره زده شده از همین ابتدای کار با این اقدامات ایذایی و غیر مسئولانه زمین گیر شده و در این برهه حساس و تاریخی منافع ملی دچار خدشه و آسیب گردد.

البته همانگونه که قابل پیش بینی بود این سخنان خاتمی واکنش های تندی را به همراه داشت. آنانی که همواره دوست دارند بزرگانی چون آیت الله هاشمی و سید محمد خاتمی و شیخ نور با تمامی تجربیات گرانسنگ و حضور تاثیر گذار در سطوح عالیه قدرت و کسب تجربیات راهبردی در این مقوله چون خلاف فعل و نظر آنان می اندیشند سکوت کرده و کنج عزلت بجویند.

 

آیت الله هیچ گاه با همه هجمه های بنیان افکن و پرفشار تسلیم این صحنه آرایی ها نشد و اکنون سید محمد خاتمی نیز گویا تصمیم گرفته که حضور پر رنگ تری را در عرصه عمومی رقم بزند و بعد از چند سال نسبت به موضوعات روز سپهر سیاسی و مورد مناقشه در عرصه سیاسی اظهار نظری آشکار و در سطح عمومی را به نمایش بگذارد.

 

البته وی همواره در مقاطع مختلف سخنانی را مبذول می داشت که در فضای چند سال گذشته امکان طرح و عرضه آن چندان میسر نبود و اکنون که در فضای تازه سخنان وی بازتاب گسترده می آید واکنش ها به وی نیز صراحت بیشتری یافته است.

روز گذشته دو واکنش تند به سخنان دو روز پیش خاتمی در خصوص خودسرها به منصه ظهور رسید. حجت الاسلام ذوالنور در گفت و گو با فارس مدعی شد: خاتمی و مدعیان اصلاحات که در دوران حاکمیت خود شعار «زنده باد مخالف من» و «دانستن حق مردم است»، می‌دانند در عمل کاملاً دیکتاتور گونه و فاشیستی عمل می‌کنند!.

 

وی البته به این سخنان بسنده نکرده و مدعی شده است که خاتمی با اشاره به این نکته که این اقدامات سازمان دهی شده بوده به کلیت نهادهای نظام تهمت زده است.

 

حال سئوال اینجاست که مگر خاتمی در سخنانش به نهادی اشاره کرده و از اساس مگر افراد آنهم با سابقه هشت سال ریاست جمهوری حق ندارند نظر خود را بیان دارند؟.

 

از سوی دیگر اینکه این طیف ها سازماندهی شده دست به این اقدامات می زنند آنچنان مشهود است که کسی شک و شبهه ای در این خصوص ندارد و نحوه عملکرد این طیف ها مشخص و نمایان است و البته ریشه های آنان است که مشخص نیست و خاتمی نیز نگفته که آبشخور این جریانات کجاست و از نهادهای قانونی خواسته با قانون گریزان برخورد کنند.
 
از طرف دیگر شاکری رئیس بسیج اساتید دانشگاه امیر کبیر نیز در گفتگو با فارس در اظهار نظری جالب گفته است: برخی از افراد من‌جمله خاتمی می‌خواهند با یک قاشق ماست، یک دریا دروغ بسازند زیرا درچند روز اخیر شاهد بزرگنمایی یک تجمع اعتراض آمیز ساده از سوی این افراد بوده‌ایم.

 

وی همچنین گفته است  تجمع اعتراض آمیز در فرودگاه مهرآباد غیر منطقی نبود و تنها عده‌ای از اقشار جوان جامعه به روند مذاکرات صورت گرفته بین ایران و آمریکا در نیویورک معترض بودند.

 

وی با همین ادله خواهان برخورد با خاتمی شده است که چرا دست به بزرگنمایی این اتفاق زده اما نگفته است که آیا پرتاب کفش به رئیس جمهور و خوابیدن جلوی خودروی وی و ایجاد مانع در عبور و مرور دومین شخصیت نظام که بازتاب گسترده ای در تمامی رسانه های جهان داشت و در تعارض با سیاست های تنش زدایانه نظام در شرایط فعلی است چگونه می تواند یک اعتراض ساده باشد؟. هر چه هست به نظر می رسد این روزها باید از سید اصلاحات بیشتر شنید و البته واکنش هایی مخالفان وی را هم بیشتر دید. /خردادنیوز 

 

 


ویدیو مرتبط :
نوحه های سید جواد ذاکر با مداحی کربلایی خندان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انفجار بمب در «سید خندان» تهران



 

انفجار بمب,بمب

 

دقایقی پیش، حوالی پل سید خندان، یک خودرو منفجر شد که خساراتی به دنبال داشت.به گزارش «تابناک»، دقایقی پیش، حوالی پل سید خندان در یک انفجار، یک نفر کشته و دو نفر زخمی شدند.

در همین حال، «فارس» نیز گزارش داده است که هم‌اکنون اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر از میزان تلفات و همچنین خسارت ناشی از این حادثه مشخص نیست، ولی برخی از شاهدان عینی گفته‌‌اند، یک ‌موتورسیکلت با چسباندن یک بمب مغناطیسی به یک دستگاه پژو ۴۰۵ در خیابان سیدخندان، ابتدای خیابان گل نبی، این خودرو را منفجر کرد.

بر پایه این گزارش، بمب دست‌سازی زیر خودروی فردی که گفته می‌شود، مصطفی احمدی روشن، فارغ التحصیل رشتعه صنعت نفت دانشگاه شریف بوده، منفجر و منجر به شهادت وی و زخمی شدن دو فرد دیگر شده است.

مدیر روابط عمومی اورژانس تهران، از انتقال مجروحان این حادثه به بیمارستان ایرانشهر و بیمارستان رسالت خبر داده است.

این رویداد در حالی رخ داده است که امروز دومین سالگرد شهید دکتر علیمحمدی است.