اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برنامه هسته‌ای ایران خطرناک است یا کره شمالی؟



برنامه هسته‌ای ایران خطرناک است یا کره شمالی؟

اخبار سیاسی - بیانیه کاخ سفید درباره سفر اوباما به سرزمین های اشغالی، اظهارات یک مقام کنگره آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران، مقایسه میزان «تهدید» برنامه هسته ای ایران و کره شمالی برای منافع آمریکا، بازتاب به آب انداخته شدن یک ناوشکن جدید ساخت ایران و طرح اتهام علیه 18 نفر به جرم دست داشتن در ترور دانشمندان هسته ای ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

اخبار,برنامه هسته ای ایران و کره شمال,تاسیسات هسته ای ایران

 

بیانیه کاخ سفید درباره سفر اوباما به سرزمین های اشغالی، اظهارات یک مقام کنگره آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران، مقایسه میزان «تهدید» برنامه هسته ای ایران و کره شمالی برای منافع آمریکا، بازتاب به آب انداخته شدن یک ناوشکن جدید ساخت ایران و طرح اتهام علیه 18 نفر به جرم دست داشتن در ترور دانشمندان هسته ای ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

به گزارش تابناک، در آستانه سفر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به سرزمین های اشغالی، حجم تحلیل ها و گمانه زنی ها درباره محتوای این سفر در مطبوعات جهان افزایش می یابد. در این رابطه، سایت شبکه خبری «فاکس نیوز» با انتشار مطلبی از اقدام کاخ سفید در کاستن از انتظارات غیرمعقول درباره این سفر خبر داده است. به نوشته این سایت، کاخ سفید اعلام کرده تنها انتظار از سفر اوباما، گرد هم آوردن رهبران به منظور برقراری صلح و دموکراسی در منطقه است. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید ضمن بیان این مطلب گفته اوباما قصد دارد با همکاری نزدیک نتانیاهو، جهت تأمین منافع مشترک آمریکا و رژیم اسرائیل عمل نماید. به نوشته فاکس نیوز، یکی از مهمترین مسائلی که در این سفر مورد بحث قرار خواهد گرفت، مسئله فلسطین خواهد بود و همچنین موضوع هسته ای ایران نیز در دیدار اوباما و نتانیاهو مورد توجه خواهد بود.

در همین حال، موضوع هسته ای ایران همچنان مورد بحث محافل تندروی آمریکایی است. به نوشته «نیوز مکس»، رئیس کمیته اطلاعات کنگره آمریکا اظهار داشته به جز تحریم های اقتصادی، دیگر فشارها برای متوقف کردن توسعه برنامه هسته ای ایران رو به افزایش است. «مایک راجرز» با طرح این ادعا که «همه توافق دارند ایران در پی دستیابی به سلاح هسته ای است»، اظهار داشته در حال حاضر بحث بر سر آن است که چقدر طول خواهد کشید تا ایران با به انجام رساندن همه مراحل، به این مرحله برسد؟ وی با اشاره به اظهارات اخیر اوباما که گفته بود ایران احتمالاً یک سال تا رسیدن به مرحله توانایی ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد، اظهار داشته ممکن است این زمان زودتر از یک سال باشد و به همین دلیل است که فشارها بر ایران رو به افزایش است.

در مطلب دیگری در همین زمینه، سایت شبکه خبری «سی بی اس» به این موضوع پرداخته که برنامه هسته ای ایران برای ایالات متحده خطرناک تر است و یا برنامه هسته ای کره شمالی؟ این سایت در مصاحبه ای با «دیوید سنجر»، ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز در پی پاسخگویی به این سوال برآمده است. به اعتقاد سنجر، موضوع تهدید کره شمالی علیه منافع آمریکا، چیز جدیدی نیست؛ اما آنچه جدید است، این است که این کشور اخیراً سومین آزمایش هسته ای خود را انجام داده و این بار این آزمایش واقعاً موفقیت آمیز بوده است. به اعتقاد وی، «تهدید» کره شمالی علیه منافع آمریکا، قطعاً از تهدید ایران فوری تر است؛ زیرا کره شمالی تاکنون سه آزمایش تسلیحاتی هسته ای انجام داده و توانایی موشکی لازم برای پرتاب بمب هسته ای را نیز داراست.

اما از میان دیگر اخبار، موضوع به آب انداخته شدن یک ناوشکن ساخت ایران در دریای خزر، توجه شماری از مطبوعات بین المللی را به خود جلب کرده است. روزنامه «گالف تودی» از این جمله است که با اشاره به خبر مذکور می نویسد ناوشکن ایرانی «جماران 2» با حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در شهر بندری انزلی به آب انداخته شده است. این روزنامه همچنین به سخنان احمدی نژاد اشاره کرده که هدف از این اقدام را ارتقای صلح و دوستی در منطقه دانسته است. این روزنامه در ادامه به طور مختصر به مشخصات این ناوشکن جدید و همچنین مواضع ایران در خصوص دریای خزر اشاره کرده است.

در نهایت، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» موضوع برگزاری دادگاه 18 متهم ترور دانشمندان هسته ای ایران را منتشر کرده است. این خبرگزاری به نقل از منابع خبری ایرانی می نویسد قوه قضائیه ایران علیه 18 نفر که متهم به دست داشتن در ترور دانشمندان هسته ای این کشور هستند، طرح اتهام کرده است. آسوشیتدپرس اشاره می کند که از سال 2010 تاکنون، دستکم پنج دانشمند هسته ای ایرانی مورد سوءقصد قرار گرفته و جان باخته اند. در این مطلب با اشاره به سخنان روز گذشته دادستان تهران، آمده این 18 نفر طی ماه های آتی به دادگاه کشانده خواهند شد. /تابناک


ویدیو مرتبط :
آزمایش هسته ای کره شمالی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

5 عضو دایم شورای امنیت:برنامه ایران همپای فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی است



 برنامه هسته‌ای ایران

ادعای 5 عضو دایم شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای ایران؛ برنامه ایران همپای فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی است

پنج عضو دایم شورای امنیت در بیانیه‌ای برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز ایران را که همواره تحت نظارت بازرسان آژانس قرار دارد هم ردیف برنامه هسته‌یی کره‌شمالی قرار دادند و این برنامه را چالش جدی برای رژیم منع اشاعه خواندند.

به گزارش نامه، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نمایندگان پنج عضو دایم شورای امنیت روز جمعه به ابراز نگرانی درباره برنامه هسته‌یی ایران و کره شمالی پرداختند.

به گزارش ایسنا، در بیانیه آن‌ها آمده است: گروه 5 در چارچوب آزمایش هسته‌یی انجام شده توسط (کره شمالی) در 12 فوریه 2013 و تداوم دنبال کردن فعالیت‌های هسته‌یی خاص ایران بر نگرانی‌شان درباره این چالش‌های جدی رژیم منع اشاعه بار دیگر تاکید می‌کنند.

پنج عضو دایم شورای امنیت متشکل از آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین است که همگی از دارندگان تسلیحات هسته‌یی هستند. نمایندگان این پنج کشور در پایان نشست مقدماتی دو روزه ژنو در آستانه نشست بعدی بازنگری پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌یی در سال 2015 این بیانیه را صادر کردند.

آن‌ها در این بیانیه بر اهمیت بنیادین یک نظام موثر پارلمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پیشگیری از اشاعه هسته‌یی تاکید کردند و وعده دارند که برای یافتن راه حل‌های دیپلماتیک صلح‌آمیز برای مشکلات باقی مانده پیش روی رژیم منع اشاعه تلاش کنند.

روسیه ریاست این نشست عالی‌رتبه دیپلماتیک را بر عهده داشت و ریاست نشست بعدی در سال آینده با هدف آماده شدن برای کنفرانس بازنگری ان.پی .تی 2015 را فرانسه عهده‌دار خواهد بود.

بنابر گزارش آسوشیتدپرس از ژنو در این بیانیه مشترک پنج کشور هم‌چنین برقراری خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌یی را خواستار شدند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دارنده سلاح هسته‌یی در خاورمیانه همواره از حمایت این پنج کشور برخوردار بوده است./نامه نیوز