اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برخی مفاد پیشنهادات ۱+۵ به ایران در ژنو از زبان مقام سابق دولت اوباما



مفاد پیشنهادات ۱+۵ به ایران در ژنو

برخی مفاد پیشنهادات ۱+۵ به ایران در ژنو از زبان مقام سابق دولت اوباما

یک مقام سابق دولت اوباما برخی مفاد طرح ارائه‌شده در گفت‌وگوهای بین ایران و کشورهای ۱+۵ را بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام پیشین دولت اوباما، امروز جمعه به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفته که پیشنهاد  ارائه شده به ایران در مذاکرات این کشور با کشورهای 1+5 «زمان گریز ایران را به دو برابر افزایش خواهد داد.»

کولین کال، معاون پیشین وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه در توضیح این عبارت به این کمیته گفت: «یعنی اینکه با این طرح زمان لازم برای ایران جهت تولید اورانیوم کافی برای تولید بمب هسته‌ای به دو برابر افزایش می‌یافت.»

وی ادامه داد: «این مهم است. این توافق توانایی ایران برای تولید تجهیزات تولید سوخت لازم برای رآکتور اراک را به شدت محدود می‌کند. این اقدام بازرسی‌ها (از برنامه هسته‌ای ایران) را افزایش می‌دهد.»

کال مدعی شد در پیشنهادی که کشورهای 1+5 در پایان ملاقات سه روزه در ژنو به ایران ارائه داده بودند ایران غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی را متوقف می‌کرد، ذخایر اورانیوم 20 درصدی را از بین می‌برد، از ساخت تجهیزات سوختی در رآکتور اراک  و نصب سانتریفیوژهای جدید خودداری می‌کرد و اجازه بازرسی‌های بیشتر از تأسیسات هسته‌ای را فراهم می‌کرد.

این مقام سابق آمریکا مدعی شده ایران در ازای تعلیق این فعالیت‌ها برای 6 ماه به عنوان اولین مرحله یک توافق دو مرحله‌ای، کاهشی معادل 10 میلیارد دلار در تحریم‌ها دریافت می‌کرد. تخفیف تحریم‌ها، طبق ادعای کال، صنایع خودروسازی، پتروشیمی و طلا را شامل می‌شده و امکان دسترسی ایران به 3 میلیارد دلار از دارایی‌های مصادره شده ایران در بانکهای خارجی را فراهم می کرده است.

کال که اکنون استادیار دانشگاه جورج‌تاون است گفته کاهش تحریم‌های ایران دائمی نبوده‌اند، ضمن اینکه کاهش تحریم‌های بانکی و نفتی نیز تا قبل از دستیابی به توافق جامع در دستور کار نبوده است.

/فارس

 


ویدیو مرتبط :
مفاد قرارداد ژنو.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما : ایران مفاد توافق ژنو را رعایت کرده است‎



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رئیس جمهور آمریکا به پایبندی ایران به تعهداتش اعتراف کرد‎.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از  سی.ان.ان ، اوباما در مصاحبه با فرید زکریا مجری مشهور سی.ان.ان اعتراف کرد ایران به مفاد توافق ژنو پایبند بوده است.

اوباما در مصاحبه با فرید زکریا " مشروح آن فردا پخش خواهد شد"اعتراف کرد که بر طبق گزارشات اطلاعاتی و ادعای دستگاه های امنیتی رژیم غاصب قدس ، ایران به مفاد توافق ژنو "برنامه مشترک اقدام " پایبند بوده است.

ایران و گروه 1+5 در سوم آذر 1392 ، به توافق موقت ژنو دست پیدا کردند. این توافق برنامه مشترک اقدام نام داشت. در سوم آذر 1393 و در پی عدم نیل به توافق جامع هسته ای ، مذاکرات برای بار دیگر تمدید شد.
نخست وزیر اسرائیل و جمهوی خواهان ، منتقد مذاکرات هسته ای هستند و خواهان تشدید تحریم ها می باشند.

علی رغم اینکه مقامات دولتی و دیپلماتهای ارشد آمریکایی خواهان همراهی کنگره و سنا با مذاکرات و عدم وضع تحریم های جدید ضد ایرانی شده اند ، اما کنگره و سنا که اکنون در اختیار جمهوری خواهان است به این سخنان توجهی ندارد و خواهان تشدید رژیم تحریم ها علیه ایران هستند.

اخبار بین الملل - باشگاه خبرنگاران