اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برائت اصولگراها ‌از دلواپسی‌ها



اخبار ,اخبار سیاسی,مذاکرات هسته‌‌ای

 

اخبار سیاسی - قالیباف‌، رضایی و لاریجانی مثلث حمایت از مذاکرات هسته‌‌ای را شکل دادند/ برائت اصولگراها ‌از دلواپسی‌ها

بازار اتهام، بد اخلاقی وانتقاد این روزها داغ است.

 از یک سو همایش‌ها و تجمعات دلواپسان عرصه فرهنگ و حجاب و مذاکرات هسته‌یی با عنوان «دلواپسیم» برگزار می‌شود و از سوی دیگر هر روز دولت را متهم به ناکارآمدی می‌کنند. یک روز از توافق ژنو و ضعیف عمل کردن مذاکره‌کنندگان انتقاد می‌کنند و روز دیگر عملکرد اقتصادی دولت را زیر سوال می‌برند.

 

تنها 9 ماه از عمر دولت تدبیر و امید گذشته است و گروه‌هایی که در هشت سال گذشته هیچگاه دلواپس تیره شدن روابط ایران با جامعه بین‌الملل نبودند حالا نگران شده‌اند؛ نگران باز شدن قفل روابط ایران با کشورهای دیگر. اگر تا دیروز تنها در مجلس از وزارت خارجه انتقاد می‌کردند و هر هفته وزیر و معاونان او را به مجلس فرا می‌خواندند حالا در کوچه و خیابان با صدای بلند انتقاد می‌کنند تا مبادا به گفته‌شان «توافق ضعیف دیگری» صورت گیرد.

 

این همه در حالی است که تنها چند روز تا آغاز مذاکرات ایران و 1+5 در وین برای تدوین توافقنامه نهایی باقی است. از این رو نطق منتقدین تند‌تر و آتشین‌تر شده است. آنقدر تند که چند روز پیش عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در آستانه مذاکرات هسته‌یی در گفت‌وگو با گاردین به‌شدت از حملات تندروها به تیم مذاکره‌کننده انتقاد کرد. پس از او حسن روحانی رییس‌جمهوری و سید حسن خمینی و محمدرضا عارف نیز هر یک نسبت به رواج تندروی‌ها در کشور هشدار دادند.

 

اما آنچه پیداست تندروی‌ها و انتقادها و تخریب‌ها نسبت به تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی در کشور به قدری رواج یافته که صدای برخی از چهره‌های شاخص اصولگرا در کشور هم درآمده است. محمدباقر قالیباف شهردار تهران و محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز هریک به صورت جداگانه از تیم هسته‌یی کشورمان حمایت کردند و نسبت به برگزاری همایش دلواپسان در کشور واکنش نشان دادند. نکته مهم در میان سخنان آنها تاکید بر این بود که تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی زیرنظر مقام معظم رهبری کار می‌کند.

 

نکته مهمی که دوروز پیش نیز از سوی علاءالدین بروجردی، عضو کمیته پیگیری مذاکرات هسته‌یی در شورای عالی امنیت ملی و رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد تاکید قرار گرفت. او در گفت‌وگو با مهر گفته بود: «حلقه نهایی تصمیم‌گیری در محضر رهبر معظم انقلاب تشکیل شده و چارچوب مذاکرات نهایی می‌شود.»

 

بروجردی همچنین تاکید کرده بود که «کمیته هسته‌یی شورای عالی امنیت ملی یک حلقه از حلقه‌های تصمیم‌گیری در خصوص مذاکرات هسته‌یی و آخرین حلقه جلسه‌یی است که در محضر مقام معظم رهبری تشکیل می‌شود و در آن جلسه چارچوب مذاکرات نهایی شده و تیم مذاکره‌کننده در همان چارچوب مذاکره می‌کند.»اظهاراتی که می‌تواند در کنار حمایت‌های مکرر مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی پاسخی به منتقدین باشد.

در کنار رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز گذشته نیز محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در حاشیه نشست تخصصی همایش ملی اقتصاد مقاومتی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مخالفت‌های افراط‌گونه با تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان، قدرت چانه‌زنی آنان را در مقابل طرف‌های غربی کم نخواهد کرد؟ گفت: خیر؛ مذاکره‌کنندگان کشورمان چون زیر نظر مقام معظم رهبر انقلاب کار می‌کنند، با مخالفت‌های افراط گونه دلواپس نمی‌شوند و نباید بشوند؛ اصولا اگر دغدغه‌های مخالفان مذاکره کنندگان هسته‌یی، برای هوشیار کردن باشد چیز خوبی است، اما عکس آن اگر دغدغه‌ها برای ناامید کردن باشد چیز خوبی نیست.

 

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: ما امروز، بیش از چند ماه گذشته از قدرت چانه‌زنی بیشتری برخوردار هستیم و دولتمردان ما از این فرصت استفاده کنند و مسیر مذاکرات را در چارچوب خطوطی که رهبر بزرگوار انقلاب تعیین کرده‌اند، به پیش ببرند. وی برآیند خود از افق مذاکرات هسته‌یی با کشورهای 1+5 رانیز خوب توصیف کرد. در کنار او محمدباقر قالیباف نیز با تاکید بر اینکه نباید تیم مذاکره‌کننده را تضعیف کرد اظهار داشت: نباید بیان و قلمی بر صفحه کاغذ جاری شود که تضعیف کننده تیم مذاکره کننده هسته‌یی باشد و با این موضوع نباید به گونه‌یی رفتار کنیم که جامعه دچار دوگانگی و دو قطبی شود.

 

محمدباقر قالیباف که در سومین همایش تجلیل از روحانیون پیشکسوت و رزمنده تهران بزرگ در سالن باغ موزه دفاع مقدس حضور یافته بود همچون رضایی و بروجردی چنین تاکید کرد: «مقام معظم رهبری در این پروژه، نظارت دقیق و عمیق دارند و در حقیقت این پروژه را ایشان اداره می‌کنند و خط قرمزهایی که باید رعایت شود از هر کس و در هر جایگاهی مطالبه می‌کنند.» وی پرونده هسته‌یی را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های سیاست خارجی در تاریخ ایران دانست و گفت: البته نقد در هر جامعه‌یی حق هر فردی است اما باید بدانیم نقدی اثرگذار، پایدار و سازنده است که این اصل را رعایت کند، که آن اصل صداقت و نیت نقدکننده است.

 

وی بیان کرد: نه در بحث هسته‌یی بلکه در هر موضوعی اگر صداقت و نیت خالص نباشد، آن نقد دیگر نقد نیست. وی افزود: «موضوع هسته‌یی با امنیت ملی، اقتدار و مولفه‌های قدرت سر و کار دارد، بنابراین نباید آن را به خطر بیندازیم چرا که تبعات آن به نظام، ملت و کشور بازمی‌گردد و منافع آن متعلق به هیچ گروه و دولتی نیست بلکه کیان نظام اسلامی است.»

 

در کنار قالیباف و رضایی روز گذشته موحدی کرمانی، خطیب نماز جمعه تهران و سید احمد خاتمی وموحدی کرمانی نیز بر ادامه مذاکرات هسته‌یی زیر نظر مقام معظم رهبری تاکید کردند. این روزها بازار اتهام و انتقاد به مذاکره‌کنندگان هسته‌یی کشورمان داغ است اما بزرگان اصولگرا همچنان از عملکرد وزارت خارجه دفاع می‌کنند.
اخبارسیاسی - اعتماد


ویدیو مرتبط :
.اصولگراها و اصلاح طلب ها مواظب باشند - استاد صالحی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حكم برائت یکی از متهمان وقایع عاشورا



 

حكم برائت یکی از متهمان وقایع عاشورا

 

 

فرزام اردلان وكیل ارسلان ابدی یكی از متهمان وقایع روز عاشورا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اعلام ابلاغ حكم برائت موكلش از اتهام محاربه و فساد فی‌الارض اظهار داشت:‌ دادسرا درباره موكلم به استناد به دلایلی كه از نظر ما منطبق با مسئله نبود، تقاضای حكم محاربه و فساد فی‌الارض كرده بود.

وی افزود: در جلسه شعبه 15 از موكلم دفاع كردم و ریاست محترم نیز دلایل دادسرا برای اتهام محاربه را نپذیرفت و حكم برائت از اتهام محاربه و فساد فی‌الارض را صادر كرد و موكلم طی این حكم از این اتهامات مبری شد.

وكیل ارسلان ابدی درباره سایر اتهامات موكلش خاطرنشان كرد: برای سایر اتهامات موكلم رأی به حبس سنگینی دادند كه در مورد آن نیز تجدیدنظرخواهی كردیم و امیدواریم در مرحله تجدیدنظرخواهی مورد توجه قرار بگیرد...../تحلیل:فارس