اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بدهی تاریخی خودروسازان به مردم



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بدهی خودروسازان به مردم

 

اخبار اقتصادی - بدهی تاریخی خودروسازان به مردم

90درصد شركت‌كنندگان در یك نظرسنجی تلویزیونی در پاسخ به این سوال كه «آیا به وعده خودروسازان برای افزایش کیفیت بعد از افزایش قیمت اخیر اعتمادی دارید یا خیر؟» پاسخ منفی داده‌اند و تنها 10 درصد گزینه «بله» را انتخاب کرده‌اند.

بعد از اعلام نتایج این نظرسنجی، نخستین سوالی كه ذهن را درگیر می‌كند این است كه چنین نگاهی به خودروسازان از كجا ریشه گرفته است؟  یك كارشناس مسائل اقتصادی، چرایی وجود چنین نگاهی به خودروسازان را با ذكر چهار دلیل تشریح می‌كند. سعید لیلاز، در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: یكی از دلایل اصلی بی‌اعتمادی و نارضایتی مردم نسبت به خودروسازان به این بازمی‌گردد كه خودروسازان در 10 سال ابتدایی بعد از انقلاب كه با جنگ تحمیلی نیز همزمان بود با مصرف‌كنندگان رفتار خوبی نداشته‌اند و این خاطره بد تاریخی هنوز در ذهن مردم باقی مانده است.

 

  او در ادامه دومین دلیل نگاه منفی مردم به خودروسازان را با دهه دوم بعد از انقلاب مرتبط می‌داند و می‌گوید: در 10 سال دوم بعد از انقلاب نیز یك انحصار فراگیر بر بازار و صنعت خودرو حاكم بود تا خودروسازان در آن فضا بتوانند خودشان را احیا كنند و تیراژ تولید را افزایش دهند، در آن دوره نیز مشتریان بازار خودرو فشار زیادی را به دلیل انحصار موجود تحمل كردند.  به‌عقیده لیلاز، بخش دیگری از بی‌اعتمادی مردم به خودروسازان، به نامناسب بودن خدمات پس از فروش از سوی خودروسازان بازمی‌گردد.

 

او در توضیح بیشتر می‌گوید: ما هنوز در بخش خدمات پس از فروش خودرو به استانداردهای بین‌المللی نرسیده‌ایم، اگرچه این كمبود فقط مختص خودروسازان نیست و به‌صورت كلی خدمات‌رسانی در كشور ما بسیار ضعیف است، اما این موضوع نیز از دیگر ریشه‌های ناراحتی مشتریان است.


 لیلاز آخرین دلیل نارضایتی مردم از خودروسازان را دنباله‌روی بی‌چون و چرای خودروسازان از دولت می‌داند و می‌گوید: در بسیاری از مواقع خودروسازان به جای تكیه به مردم برای حل مشكلات خود به مقامات دولتی متوسل می‌شوند.  این كارشناس مسائل اقتصادی در نهایت عقیده دارد در 8 سال گذشته به دلیل نوسان نرخ ارز، رشد نرخ تورم و همچنین سیاست‌های دولت در حوزه اقتصاد كلان آسیب‌های فراوانی به كیفیت خودروهای داخلی وارد شده است.

اخبار اقتصاد ی- دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
ایجاد بازار بدهی به منظور تعیین بدهی های دولت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به 4 هزار میلیارد تومان رسید



خودروسازان, قطعه‌سازان, بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان

مشاور انجمن خودروسازان ایران گفت: میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان تا پایان سال مالی 91 به چهار هزار میلیارد تومان رسیده است.
داوود میرخانی رشتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد:‌ جلوگیری از واقعی‌سازی قیمت خودرو در سال‌های گذشته و به‌ویژه در بخش اعظم سال 91 موجب شد خودروسازان نتوانند بدهی خود به قطعه‌سازان را در موعد مقرر پرداخت کنند.
وی با بیان اینکه سال گذشته با عدم پرداخت بدهی و همچنین عدم افزایش قیمت قطعات تحویلی متناسب با نرخ تورم، بسیاری از قطعه‌سازان از چرخه تولید خارج شدند، خاطرنشان کرد: در نتیجه این وضعیت تیراژ تولید خودرو حدود 50 درصد کاهش یافته و به موازات آن هزینه‌های سربار افزایش یافت و ضرر و زیان چند هزار میلیارد تومانی به خودروسازان تحمیل شد.
مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در چنین وضعیتی بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به شدت افزایش یافته است به‌گونه‌ای که میزان بدهی تلفیقی گروه صنعتی ایران خودرو به قطعه‌سازان به دو هزار میلیارد تومان، گروه خودروسازی سایپا 1600 میلیارد تومان و دیگر خودروسازان کوچک به حدود 400 میلیاردتومان رسیده و در مجموع میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به حدود چهار هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی افزود: در این شرایط امیدواریم مدیران فعلی خودروسازان بزرگ صادق بوده و میزان ضرر و زیان واقعی خود را اعلام کنند زیرا اگر مانند مدیران پیشین بخواهند با اقداماتی چون فروش ساختمان و ... سود غیر واقعی نشان دهند، موجب تعمیق بحران در صنعت خودرو و قطعه خواهند شد.
میرخانی رشتی تصریح کرد: امیدواریم مسوولان دولتی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر منتقدان با بررسی شرایط فعلی فکر عاجلی برای نجات صنعت خودرو و جلوگیری از ورشکستگی آن بکنند.
منبع:isna.ir