اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بدحجاب‌ها به كلاس می‌روند



اخبار,اخباراجتماعی , مجازات بدحجاب‌ها

حجاب و عفاف از دیر باز در فرهنگ ایرانی از اهمیت والایی برخوردار بوده و است و تمام مسئولان فارغ از دیدگاه جناحی و سیاسی خود بر حفظ عفاف و حجاب در جامعه تاکید دارند که البته باید در نظر داشت هر دولتی برای اجرای این فریضه راهکاری مدنظر دارد مثلا رئیس دولت یازدهم تاکید دارد که منکرات تنها بیرون ماندن موی خانم‌ها از روسری نیست و بی‌توجهی به حق مردم خود منکری بزرگ است. دولتی هم تاکید داشت گشت‌های ارشاد باید محافظ عفاف و حجاب جامعه باشد. در مسیر همین تلاش برای حفظ و ارتقای حجاب و عفاف برخی پیش بینی‌های تنبیهی هم در نظر گرفته شده است.

کارشناسان اجتماعی بر این اصل تاکید دارند که مهمترین شیوه برای اصلاح افرادی که توجه لازم به حجاب و عفاف ندارند، آموزش فرهنگ صحیح به جامعه از بدو ورود به مدارس است. اکنون مجلسیان درصدد برآمده‌اند تا طرح صیانت از حریم حجاب و عفاف را تصویب کنند که البته منتقدانی دارد از جمله اینکه اقدامات تنبیهی و مجازاتهای پیش بینی شده برابر با میزان تخلف نیست و همچنین موازی‌کاری در برخی بندها قابل مشاهده است. وزارت کشور هنوز در مورد این طرح اظهارنظر صریحی نداشته اما شنیده‌ها حاکی از انتقاد این وزارتخانه به برخی بندهای طرح صیانت از حریم حجاب و عفاف دارد. متن این طرح که برای نخستین بار در اختیار روزنامه آرمان قرار گرفته منتشر می‌شود.
 
 نمایندگان دلواپس عفاف و حجاب در جامعه طرحی را امضا كردند به نام «طرح صیانت از حریم حجاب و عفاف». طرحی 9ماده‌ای كه 9ایراد تنها از سوی اداره كل اسناد و تنقیح قوانین به آن وارد شده و با مرور آن از سوی دیگر كارشناسان احتمال ایراد موارد دیگر به آن هم وجود دارد كه از جمله تداخل مسئولیت‌هاست.

 

نام دهقانی نقده، سلطانی صبور، خسروی سهل‌آبادی، قاضی‌زاده هاشمی، نجابت، محمدرضا امیری، حسینیان، سیدعلی طاهری، سلیمی، پژمانفر، كارخانه، جمیری، سیدشكر خدا موسوی، ملكشاهی، آشتیانی عراقی، امیرآبادی فراهانی، رزم، قره سیدرومیانی، كیایی‌نژاد، رحمتی، سید محمدعلی موسوی، طبیب‌زاده نوری، آلیا، حدادعادل، سالك كاشانی، مقتدای خوراسگانی، سلیمانی، اخوان بی‌طرف، صابری، افتخاری و كامران دستجری از نمایندگان اصولگرا و عضو جبهه پایداری مجلس شورای اسلامی پای این طرح دیده می‌شود. در بخش توجیهی طرح آمده است: «مطابق بند اول اصل سوم قانون اساسی، دولت موظف است جهت نیل به اهداف قانون اساسی، همه امكانات خود را برای ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی به كار گیرد. بدون شك حفظ و صیانت از حریم عفاف و حجاب یكی از وظایف مهم دولت در عرصه به شمار می‌رود.

 

تحقق این هدف علاوه بر تلاش‌های مضاعف و خلاقیت در عرصه فعالیت‌های فرهنگی مستلزم برخورد با هنجارشكنان حریم عفاف و حجاب است. بررسی قوانین مرتبط با مقابله با هنجارشكنان حریم عفاف و حجاب نشان می‌دهد كه ضعف ضمانت اجراها و برخی خلأهای قانونی دیگر از از آسیب‌های تقنینی این حوزه به شمار می‌رود كه ضرورت بازنگری در این قوانین را نمایان می‌سازد. در همین راستا طرح حاضر با هدف برخورد با مظاهر بدحجابی در ادارات و سازمان‌های دولتی و همچنین برخورد با پدیده‌های تهاجر به بدحجابی در وسایل نقلیه، تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌گردد. بی‌گمان تصویب این طرح حاكی از عزم و اراده جدی دولت و مجلس برای تحقق فرهنگ عفاف و حجاب در سایر عرصه‌های اجتماعی است.»


 جریمه یك میلیون ریالی
طرحی كه از سوی نمایندگان یادشده مجلس آماده شده شامل 9 بند است كه به اذعان برخی كارشناسان برخی بندهای آن در گذشته هم اجرا و به دلایلی پس از مدتی متوقف شده است و اكنون بار دیگر به نام طرحی جدید ارائه می‌شود. در بنده نخست این طرح آمده است: «چنانچه راننده یا سرنشینان وسایل نقلیه اقدام به كشف حجاب، روزه خواری، مزاحمت برای نوامیس یا حركات غیرمتعارف خلاف عفت عمومی نمایند، افسران كادر یا پیمانی موضوع ماده 2 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی موظف به صدور قبض جریمه به مبلغ یك میلیون ریال مطابق قانون مزبور هستند. در صورت تكرار تخلفات علاوه بر منظور نمودن 10نمره منفی، موضوع ماده7 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، وسیله نقلیه به مدت 72 ساعت توقیف می‌شود. 


 توبیخ كتبی و كسری حقوق
ماده2: كلیه كاركنان دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده5 قانون مدیریت خدمات كشوری در صورت ارتكاب تخلفات مندرخ در بند 20 ماده هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری (رعایت نكردن حجاب اسلامی) از سوی هیات‌های رسیدگی به توبیخ كتبی با درج در پرونده استخدامی و در صورت تكرار به كسری حقوق و فوق‌العاده شغل یا عناوین مشابه حداكثر تا یك سوم از یك ماه تا یك سال محكوم می‌شود. 


 ورود فقط با حجاب شرعی
ماده3: كلیه دستگاه‌های مشمول ماده5 قانون مدیریت خدمات كشوری موظفند ترتیبی اتخاذ كنند كه ورود و حضور بانوان مراجعه‌كننده با رعایت حقوق شرعی صورت گیرد. ماده4: مدیران اجرایی و مسئولان حراست موظف به پیگیری و اجرای مواد 2 و 3 این قانون در سازمان یا نهاد تحت اداره یا نظارت خود هستند. هر یك از مدیران اجرایی و مسئولان حراست كه از اجرای این تكلیف خودداری نموده یا در اجرای آن اهمال نمایند، به مجازات مندرج در ماده576 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) محكوم می‌شوند.

 

ماده 5: اشتغال به كار بانوان در واحدهای صنفی باید با رعایت حرمت آنها و پرهیز از اختلاط با مردان و در ساعات متعارف (7صبح تا 10شب) صورت گیرد. عدم رعایت حكم این ماده تخلف صنفی محسوب می‌شود و واحدهای صنفی متخلف از طریق نیروی انتظامی به مدت یك هفته و در صورت تكرار به مدت یك ماه تعطیل می‌شوند. تبصره: مشاغل پرستاری، پزشكی و ‌میهمانداری هواپیما درباره الزام به اشتغال در ساعات متعارف از شمول این ماده خارج است. همچنین اشتغال در ساعات شبانه برای مشاغلی كه به خدمات بانوان نیاز دارند با دریافت مجوز از اماكن انتطامی مجاز هستند. 


 تعهد شركت در دوره‌های آموزشی!
ماده6: نیروی انتظامی موظف است با به‌كارگیری نیروهای زن آموزش‌دیده در انظار و اماكن عمومی به بانوان فاقدحجاب شرعی تذكر دهند. مامورین مزبور موظفند از بانوانی كه با پوشش غیرشرعی و نامناسب عفت عمومی را جریحه‌دار می‌كنند، برای شركت در دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای عفاف و حجاب كه از سوی این نیرو برگزار می‌شود تعهد لازم را اخذ نمایند. چنانچه این افراد از سپردن تعهد یا شركت در دوره‌های مزبور خودداری كنند یا پس از گذراندن دوره‌های آموزشی مرتكب رفتار خلاف قانون مندرج در این ماده گردند، توسط مرجع قضایی به جزای نقدی از 2 تا 10میلیون ریال محكوم می‌شوند.


 مجازات نصب و تعمیر ماهواره
ماده7: نصب و تعمیر تجهیزات دریافت از ماهواره ممنوع است و مرتكب در مرتبه اول به جزای نقدی درجه شش و در صورت تكرار به حبس یا حداكثر جزای نقدی درجه شش محكوم می‌گردد. ماده 8: در ساختمان‌هایی كه به موجب قانون تملك آپارتمانها دارای مدیر ساختمان است، مدیر ساختمان موظف است درباره جمع‌آوری تجهیزات مركزی غیرمجاز ماهواره اقدام و به ساكنین تذكر كتبی بدهد و در صورتی كه تا یك ماه پس از تذكر از طرف ساكنین اقدامی صورت نگیرد، موضوع را به نیروی انتظامی گزارش كند. عدم تذكر به ساكنین آپارتمان‌ها و همچنین عدم ارسال گزارش مذكور به نیروی انتظامی موجب محكومیت مدیر ساختمان به جزای نقدی درجه هفت می‌گردد. 


 درآمدها به حساب نیروی انتظامی می‌رود
بند9: درآمدهای ناشی ازاجرای این قانون پس از واریز به خزانه در چارچوب بودجه سنواتی جهت اجرای احكام این قانونت و برنامه‌های آموزش و تبلیغ حجاب و عفاف از طریق رسانه‌های عمومی و تامین تجهیزات مورد نیاز در اختیار نیروی انتظامی قرار می‌گیرد. 


 ایرادات طرح 9 ماده‌ای
ایراداتی که اداره کل اسناد و تنقیح قوانین به این طرح وارد كرده است از این جمله است: به نظر می‌رسد ارائه این طرح به صورت مستقل ضرورت ندارد، بلكه مناسب است در قالب اصلاح یا الحاق به قوانین مربوط مطرح شود. یا ماده1 طرح، به‌طور مستقیم با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 8/12/1389 مرتبط است و می‌تواند در قالب الحاق به قانون تنظیم شود. ماده2 طرح با قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب23/9/1372مرتبط است و می‌تواند در قالب الحاق به آن قانون تنظیم شود.

 

ماده5 طرح با قانون نظام صنفی مصوب 24/12/1384 مرتبط است و می‌تواند در قالب الحاق به آن قانون تنظیم شود. جزای نقدی تعیین شده در ماده6 با اجزای مذكور در ماده2 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباسهایی كه استفاده از آنها خلاف شرع است یا عفت عمومی را جریحه‌دار می‌كند، مصوب 28/12/1365 و ماده638 كتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مصوب2/3/1375متعارض است و لازم است نسبت به اصلاح آن اقدام شود. مواد7 و 8 طرح به طور مستقیم با قانون ممنوعیت به كار‌گیری تجهیزات دریافت ماهواره مرتبط است و می‌تواند در قالب اصلاح یا الحاق به آن قانون تنظیم شود. ضروری است تعریفی از عفاف و حجاب و ضابطه تشخصی حجاب شرعی در این طرح ارائه كرد. همچنین لازم است نسبت به قوانین متفرقه در رابطه با موضوع عفاف و حجاب نیز تعیین تكلیف شود. به نظر می‌رسد روزه‌خواری مندرج در ماده1 طرح ارتباطی با بحث عفاف و حجاب نداشته است.

 

 اخبار  اجتماعی  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
خوب اینم یه نوع كلاس درس البته كلاس لرها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشهدی ها شنبه به "مُلک سلیمان" می روند




 

فیلم سینمایی "ملک سلیمان" روز هفدهم بهمن ماه به طور اختصاصی در سینما آفریقا مشهد اکران می شود.


حسین مسگرانی پیش از ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: فیلم سینمایی ملک سلیمان به کارگردانی شهریار بحرانی بعد از اکران در تهران، شنبه برای اکران ویژه شهرستانها به طور اختصاصی فقط در مشهد اکران می شود.


دبیر برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد اظهار داشت: جلسه نقد و بررسی" ملک سلیمان" با حضور شهریار بحرانی، کارگردان، مجتبی فرآورده تهیه کننده "ملک سلیمان"، محمود پاک نیت و امین زندگانی بازیگران این فیلم سینمایی و سایر عوامل فنی این فیلم ساعت ۱۸ در سینما آفریقا مشهد برگزار می شود.



مسگرانی افزود: با توجه به این که فیلم سینمایی" ملک سلیمان" دارای جلوه های ویژه و صدای دالبی است، این فیلم سینمایی در سه سیانس ۱۶، ۱۹ و ۲۱ فقط در سینما آفریقا مشهد اکران خواهد شد.



وی تصریح کرد: هجدهم بهمن ماه نیز فیلم سینمایی پسر آدم دختر حوا، ساعت ۱۶،۱۹ و ۲۱ فقط در سینما هویزه مشهد اکران می شود.