اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بحران فقر در راه است؟



اخبار ,اخبار اجتماعی , بحران فقر

 

اخبار اجتماعی - بحران فقر در راه است؟

هفته گذشته بود که برخی نمایندگان کارگری کشور در نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خط فقر را 2 میلیون تومان اعلام کردند.

به گزارش پارسینه  آماری که بسیاری از مردم ایران را زیر خط فقر می برد. به عنوان مثال 3.5 میلیون کارگر مشمول قانون کار ماهیانه تنها 487 هزارتومان دریافت می‌کنند که برای هر روز کار 16 هزار تومان و برای هر ساعت 2 هزارتومان می‌شود.

در این میان، نیاز ماهیانه یک خانوار کارگری امسال دست کم به 1 میلیون تومان افزایش یافته است و از مجموع 11.5 میلیون کارگر مشمول قانون کار کشور، 3.5 میلیون نفر تنها از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار برخوردار هستند که برای سال جاری 487 هزار و 125 تومان است.

به این ترتیب اساسا مقایسه‌ای بین حداقل دستمزد فعلی و خط فقر نمی‌تواند شکل بگیرد چون 1 میلیون و 513 هزارتومان اختلاف مشاهده می‌شود.

با این تفاسیر می‌توان گفت حداقل 90 درصد کل مشمولان قانون کار کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و دستمزدهای آنها کفاف تامین هزینه‌های ماهیانه خانوار کارگری را نمی‌دهد.

البته این مساله تنها در مورد خانوارهای کارگری نیست چرا که بسیاری از کارمندان در ادارات دولتی و خصوصی همین‌قدر درآمد دارند یعنی حداقل حقوق مصوب وزارت کار که در صدی از آن هم برای بیمه هزینه می‌شود.

حالا هم معاون درمان وزیر بهداشت گفته است: در حال حاضر در کشور، هزینه‌های فاجعه‌بار سلامت سالانه 13 درصد خانواده‌ها را زیر خط فقر می‌کشاند.

به گفته محمد حاجی‌آقاجانی این روزها مردم 3 خواسته از نظام سلامت دارند: کاهش هزینه‌های بالای درمان، دسترسی عادلانه به خدمات و افزایش کیفیت خدمات.

او ادامه داده : این شرایط با توجه به بحران اقتصادی در کشور تشدید شده و قیمت قابل توجهی به سبد خانوار در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی تحمیل می‌کند، به طوری‌که هزینه‌های سلامت که در سال 85، دو درصد بود امروز در مجموعه کشور به 7 درصد و در تهران به 13 درصد رسیده است. این مهم است که در جهت برطرف کردن نیازها تلاش کنیم، این موضوع یکی از این انتظارات هزینه‌های درمان است اما تلاش نباید که نتیجه معکوس داشته باشد. مثلا بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود پرداخت از جیب مردم 30 درصد باشد درحالی که اکنون شاهدیم نه تنها کاهش نیافته که به 70 درصد در حوزه خدمات درمانی رسیده است.

وی تصریح کرده: این هزینه‌ها مربوط به بیماری‌های عمده، صعب‌العلاج و دشواری است که خانواده‌ها را به زیر خط فقر می‌برد و باید تلاش کرد سهم مردم از پرداخت این هزینه‌ها برابر با آنچه که در قانون دیده شده برگردد.

آقاجانی انتظار دیگر مردم را کیفیت ارائه خدمات در زمینه‌های مختلف اعلام کرده و گفته: در حیطه آزمایشگاهی با وجود تلاش‌های انجام شده و با وجود 5 هزار و 500 آزمایشگاه دولتی، خصوصی و خیریه، نارضایتی در مردم و پزشکان بالینی که به نوعی مشتریان آزمایشگاه هستند دیده می‌شود.

به این ترتیب است که بسیاری ز مردم به دلیل سطح در آمد پایین و هزینه های سرسام آور درمانی هر روز به زیر خط فقر سقوط می کنند و فقیر و فقیر تر می شوند و از قدیم الایام گفته اند فقر برادر فساد است.

با این تفاسیر به نظر می رسد اگر راهکاری جدی برای هماهنگی دخل و خرج مردم اندیشیده نشود بحران اجتماعی –اقتصادی بزرگی در راه خواهد بود.

اخبار اجتماعی - پارسینه

 


ویدیو مرتبط :
فقر.در مستند گنبد منهای فقر.....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رييس سازمان مديريت بحران گفت



رييس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران گفت: عدم تناسب مراکز مديريت بحران و امکانات امداد و نجات با گستردگي تلفات وصدمات پيش بيني شده در مخاطرات طبيعي، نيازمند برقراري توازن ميان امکانات ولجستيک هستيم. "مازيار حسيني" روز يکشنبه در سمينار يکروزه مديريت بحران و جايگاه آن در بخش توزيع برق در جمع مديران توزيع برق کشوري، افزود: ايران در رديف 10 کشور اول حادثه خيز جهان قرار دارد و در آسيا بعد از هند، بنگلادش و چين رتبه چهارم را دارد.


وي ادامه داد: سالانه چندين زلزله مخرب و يا سيلاب هاي ويرانگر و ساير سوانح طبيعي در ايران رخ مي دهد.

 

رييس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در خصوص چالش هاي اين موضوع، گفت: متاسفانه با اين حال که مي دانيم در کشور زلزله خيز قرار داريم براي مقابله با آن خود را آماده نکرده ايم.

 

حسيني اظهار داشت: 40 نوع مخاطرات طبيعي در جهان شناسايي شده است که 31 نوع آن در ايران وجود دارد.

 

وي با اشاره به تحقيقي که دانشگاه شريف از سال 1970 تا 2003 در زمينه مخاطرات طبيعي انجام داده است، گفت: زلزله از نظر حجم کشته ها مقام اول بلاياي طبيعي را دارد و خشکسالي از جهت جمعيت تحت تاثير و از نظر حجم خسارات مالي زلزله، خشکسالي و سيل رتبه اول را دارند.

 

رييس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران تاکيد کرد: با توجه به تجربه چنين حوادثي نيازمند طراحي، برنامه ريزي، تامين امکانات و تامين اعتبار براي آمادگي در زمان برخورد با اين موارد هستيم.