اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بالاخره پسته تازه بخوریم یا نه؟



اخبار,اخبار اجتماعی,پسته تازه

در حالی که اتحادیه خشکبار خبر از سرطانزا بودن پسته تازه می‌دهد که انجمن پسته به‌عنوان تولیدکننده و صادرکننده این محصول این اظهار نظر را حاصل بی‌اطلاعی می‌داند.

این پرونده با هشدار رییس اتحادیه خشکبار مشهد به مردم آغاز شد به طوری که وی از مردم خواست که «پسته تازه نخورند زیرا سرطانزاست». ارزانی ممقانی با این توضیح ادامه داده است که زمانی که پسته از روی درخت چیده می‌شود باید تا ۲۴ ساعت بعد پوست تازه آن از خود پسته جدا شود در غیر این صورت منبعی برای پرورش قارچ‌های سرطانزای غیرقابل مشاهده خواهد بود اما در مواردی مشاهده می‌شود که تا یک هفته طول می‌کشد این محصول به بازار آید.

دبیرکل انجمن پسته ایران در گفت‌و‌گو با تسنیم ضمن رد این نظر گفت: پسته تازه‌خوری پنج درصد تولید کشور را تشکیل می‌دهد و مانند دیگر محصولات کشاورزی به سرعت به بازار مصرف عرضه می‌شود و اینکه تولیدکننده یا توزیع‌کننده‌ای بخواهد وقفه‌ای در عرضه‌ای آن به بازار ایجاد کند، منطقی نیست.

 

علی احمدیان افزود: هر شخص آگاهی می‌داند که باید برای جلوگیری از فساد، محصول خود را به سرعت به بازار مصرف عرضه کند.وی خاطرنشان کرد: در صورتی که پسته تغییر شکل داده و دچار پوسیدگی شود مردم خود به طور معمول تمایلی برای مصرف و خریداری آن ندارند و نباید به تشخیص مردم توهین کرد.

احمدیان گفت: از طرفی پوست پسته‌ای که شکاف نداشته باشد تا یک هفته بدون کوچک‌ترین عارضه‌ای ماندگاری دارد.

وی اظهار کرد: هر میوه‌ای که دارای پوسیدگی باشد حتما دارای عارضه است و پسته نیز از این قاعده مستثنا نیست لذا مردم از مصرف آن خودداری می‌کنند.به طور معمول هر ساله حدود ۱۰ درصد از بازار فروش این محصول در اختیار خشکبارفروشان و پنج درصد در اختیار باغداران و توزیع‌کنندگان این محصول است که این اظهارنظر‌ها می‌تواند تاثیر مستقیمی در جایگاه فروش این محصولات داشته باشد.

 

گفتنی است زمان آغاز برداشت پسته به طور معمول از نیمه شهریورماه آغاز می‌شود و به مدت یک ماه تا ۴۵ روز ادامه می‌یابد.ایران به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده پسته، ۸۵ درصد محصول خود را به خارج از کشور صادر می‌کند که بخش عمده‌ای از آن بعد از اعمال تحریم‌ها به چین می‌رود.



اخبار اقتصادی - جهان صنعت


ویدیو مرتبط :
طب سنتی ؛ صبحانه چه بخوریم؟ چگونه بخوریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بالاخره آب معدنی بخوریم یا نخوریم؟


دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی با تکذیب خبر منتشر شده در یک هفته نامه درباره آلودگی آب معدنی تولید داخل گفت: ما به این نوع اخبار عادت کرده‌ایم و انتشار چنین اخباری در مورد آب معدنی چیز تازه‌ای نیست.

خبرگزاری ایسنا:  دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی با تکذیب خبر منتشر شده در یک هفته نامه درباره آلودگی آب معدنی تولید داخل گفت: ما به این نوع اخبار عادت کرده‌ایم و انتشار چنین اخباری در مورد آب معدنی چیز تازه‌ای نیست.

پیمان فروهر با اشاره به این‌که اخیرا نیز در فضای مجازی مطالبی درباره افزودن موادی مانند فلوراید در آب معدنی تولید داخل بین مردم دست به دست شده است، افزود: همچنین ادعا شده به دلیل وجود مواد افزودنی در آب معدنی در صورتی که در آب معدنی باز بماند حتی تا چند روز آب بو نمی‌گیرد!

وی گفت: وجود مقدار زیاد فلوراید در آب معدنی و بسته‌بندی بسیار خطرناک و مسموم کننده بوده و باعث خط خطی شدن دندان و از بین رفتن مینای آن می‌شود. بنابراین نه در ایران و نه در هیچ کجای دنیا طبق استانداردها فلوراید به آب معدنی اضافه نمی‌شود.

او با اشاره به این‌که آب معدنی به صورت ذاتی مقدار بسیار ناچیزی فلوراید دارد، عنوان کرد: طبق استانداردهای بین‌المللی تولیدکنندگان آب معدنی حق افزودن هیچ افزودنی را به محصول تولیدی خود ندارند.

وی گفت: در فرایند تولید آب معدنی این آب فقط از فیلترهای فیزیکی عبور می‌کند و هیچ ماده‌ای به آب اضافه نمی‌شود.

او با اشاره به این‌که 95 درصد از کل محصول تولیدی صنعت آب بسته‌بندی کشور مربوط به آب معدنی می‌شود، اظهار کرد: برخی از تولیدات این صنعت نیز شامل آب بسته‌بندی می‌شود که روی آن این عنوان درج شده است. در آب بسته‌بندی طبق استاندارد می‌توان با تاباندن اشعه uv باکتری‌های احتمالی آب را از بین برد و یا کلرزنی کرد که این کار نیز طبق استاندارد انجام می‌شود.

 اخیرا هفته‎نامه حزب موتلفه اسلامی (شما) گزارش داد که "برخی مسئولان وزرات بهداشت از خوردن آب معدنی خودداری می‎کنند" و دلیل این کار را نیز بالا بودن مواد نگهدارنده آب معدنی اعلام کرد که برای بدن مضر سرطان‎زا است.


به نوشته این هفته‌نامه "برابر بررسی‎ها آب سالم آبی است که چنانچه بیش از 48 ساعت در فضای باز نگهداری شود بوی نامطبوع پیدا می‎کند اما آب معدنی اگر روزها بماند به دلیل مواد نگهدارنده ای که دارد چنین اتفاقی برای آن رخ نمی‎دهد."