اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازیگر اصلی مشایی بود یا امیرخسروی؟



بازیگر اصلی مشایی بود یا امیرخسروی؟

پورمحمدی در گفت و گویی به مسائل مختلفی از جمله ابعاد جدید فساد ۳ هزار میلیاردی پرداخت.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

بخشی از گفت و گوی حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور، با سایت خبرآنلاین در ادامه می آید:

سال گذشته همین موقع که در خدمت شما بودیم فقط سه جلسه از دادگاه فساد بزرگ اقتصادی گذشته بود. چیزی مشخص نبود؛ حرفهای کلی زده شده بود. اما پس از آن در جلسات دیگر دادگاه آقای خسروی و متهمان دیگر از ارتباطاتی که داشتند حرف زدند. نام برخی از نزدیکان رییس جمهور از جمله آقای مشایی را بردند. اما اکنون فقط حکم برای مه آفرید خسروی صادر شده است. مطابق انتظار هم حکم اعدام بود. گمان می کنید پرونده در همین مرحله به پایان می رسد یا به اتهامات افرادی که نام انها برده شد، رسیدگی می شود؟

همین مقدار خیلی کار بزرگی بود. چهره های بزرگ و مطرحی آمدند. اسمشان برده شده. محاکمه شده اند. محکوم شدند. صاحب منصب بودند. تعداد زیاد دیگری هم برایشان کیفرخواست صادر شده و باز می آیند در دادگاه. منتها سطحشان پایین تر است. اینهایی که تا حالا بودند سطحشان بالا بود. تک و توک هم هستند که سطحشان بالاست و باید اطلاعات پرونده نسبت به آنها نهایی شود و به دادگاه بیایند.

کشف این اختلاس و فساد مالی از سوی سازمان بازرسی کل کشور بود. به نظر شما نتیجه دادگاه تاکنون خوب بوده است؟

در مقیاس موجود خیلی در این پرونده خوب عمل شده است. پرونده ای با این عظمت؛ 27*8 هزار صفحه مستندات اولیه پرونده است. 1600*1700 صفحه کیفرخواست پرونده است. با متهمان بسیار. خیلی در این پرونده و در این زمان خوب کار شده است. حجم عملیات پرونده خیلی زیاد است؛ دسته بندی کردن، کیفرخواست صادر کردن. حکم صادر کردن. اینها کار بزرگی است.

متهم ردیف اول پرونده آقای خسروی بود یا بالاتر از ایشان هم هست؟ مثلا همان نام هایی که در دادگاه برده شد.

اصلا امکان ندارد کس دیگری باشد. چون کسی که این مقدار پول را توانسته کارسازی برای خودش بکند، بزرگتر از او وجود ندارد. همه عوامل او هستند.

اما در دادگاه اسم آقای مشایی هم برده شد. او نقشی در این پرونده نداشته؟

اگر صحت هم داشته باشد، جایی کمک کرده.

اما جوری که در دادگاه عنوان شد بسیاری از این کارهای با راهنمایی و یا حداقل اطلاع آقای مشایی بوده است. امکان ندارد.

یعنی پولها را ایشان می گرفته؟ مگر فعالیت اقتصادی را او می کرده است؟ اگر حرفهایی که در دادگاه زده شد راست باشد نهایتا می توانسته جایی کمکشان کرده باشد.

ولی بازیگر اصلی این صحنه خود خسروی است. کسی که شده قطب برتر در فولاد کشور. بعد هم که می خواست بانکدار شود، حتما می شد یک بانکدار فوق العاده. می شد یک چهره تاثیرگذار در فضای اقتصادی کشور و اگر عرضه داشت در فضای سیاسی و غیره. چه چیز دیگری از یک عنصر اصلی در پرونده انتظار است؟

همان موقع گفته شد و البته هنوز هم شنیده می شود؛ این گروه اهداف غیر اقتصادی دارند. هدفشان سیاسی است. حداقل هدف اقتصادی و سیاسی در امتداد هم هستند. شما در این پرونده چنین چیزی را کشف کردید؟

اصلا اینجوری نیست. این گروه کاملا اهداف اقتصادی داشت. شاید در حاشیه اش کار سیاسی هم می کردند و منافع سیاسی هم برای یک عده ای تولید بکنند. ولی گروه به طور مشخص دنبال فعالیت اقتصادی و تاثیر در صنعت و تولید و اقتصاد بود.

دولت آقای احمدی نژاد به پایان برسد فکر می کنید افرادی که نامشان در دادگاه برده شد و البته خط قرمز آقای احمدی نژاد هم بودند به دادگاه احضار می شوند؟ اصلا می آیند؟

به هر حال اگر کسانی تا حالا پرونده شان کامل نشده باشد اینطور نیست که هیچ وقت نیایند به دادگاه. باید بیایند. در همین پرونده و هر پرونده دیگری. قرار نیست عده ای مصون بمانند. پیچیدگی هایی دارد پرونده. در شرایطی نمی شود همه تحقیقات کامل شود. عقب جلو می شود رسیدگی برای برخی افراد. اما به هر حال رسیدگی می شود.

فکر می کنید در رسیدگی به پرونده این افراد دادگاه جنجالی تر شود؟

بعید است. چون فضای پیرامونی پرونده فعلی هم خیلی گسترده بود.

شایعه دیگری هم بود که تخلفات فرد دیگری هم پیدا شده و پرونده اش در حال رسیدگی است.

پرونده های مختلفی اما نه در این حجم ولی در همین مدل ها وجود داشته است. با این تفاوت که برخی از انها زود شناسایی شد و هشدار داده شد که تبدیل به یک بدهی و مطالبه انبوه نشود. سعی شد آن وجوه سرجای خودش برگردد و در نهایت یک تخلف باقی بماند که وقتی دادگاه می رود با یک حجم انبوه مطالبات و بدهی ها و وام های بزرگ بانکی روبرو نباشد.

در پرونده 3 هزار میلیاردی تمام مطالبات دولت وصول شده؟

مطالبات دولت نیست؛ مطالبات بانکهاست که طلب داشتند. اما به اندازه آنها اموال وجود دارد.

یکی از شائبه هایی که وجود دارد و اتفاقا مخاطبان ما هم درباره آن نوشته اند اجرای حکم اعدام این افراد است. یعنی برخی به اجرای این حکم اعتماد ندارند. فکر می کنید احکام اعدام و حبس ابد و بقیه احکام تا چه مدتی اجرا خواهد شد؟ با توجه به اینکه آنها درخواست اعمال ماده 18 هم کرده اند.حرف هایی زده می شود. به هرحال نظام قضایی باید حکمش را اجرا کند. معمولا مجرمین هم وقتی به لبه دوزخ می رسد می گویند مهلت بدهید. این حرف ها باید قبل از زمانی که دست قانون و دادگاه برسد مطرح شود.

البته آقای خسروی هم گفته 6 ماه برای پرداخت مطالبات مهلت می خواهد. تقریبا همزمان می شود با پایان دولت فعلی. این درخواست مهلت برای این نیست که به پرونده افرادی که نامشان در دادگاه برده شد هم رسیدگی شود و تغییری در احکام اتفاق بیفتد؟نیاز به پرداخت بدهی ندارد. اموالشان ضبط شده. از اموال او برداشت می کنند. بقیه اش هم جریمه می شود.

آقای خسروی قربانی بی مبالاتی های دولتی نشد؟

انسان ها می توانند در فضایی که برایشان بوجود می آید بلند پروازی بکنند، بی محابا عمل کنند، بی مبالاتی بکنند. اما چرا دیگران بی مبالاتی نکردند؟ چرا دیگران بلندپروازی نداشتند؟

بخشی از منتقدان حکم دادگاه این بخش را مطرح می کنند.

دیگران هم زندگی کردند در این شرایط. درست است که آنهایی که این بستر را فراهم کردند شریک جرم هست. ولی اینهایی که مجرم هستند و تخلف کردند که نباید تبرئه شود. هزاران انسان در این شرایط به سلامت و پاکی زندگی کردند. اما یک عده ای آلوده شدند.

اجرای این احکام در افزایش اعتماد عمومی به جمهوری اسلامی به طور اعم و قوه قضاییه به طور اخص چقدر تاثیر دارد؟

در نظرسنجی های ما خیلی بالا بود.

آقای احمدی نژاد از لیست 300 نفره متخلفان چندبار حرف زده اند. واقعا چنین لیستی از متخلفان وجود دارد؟

نه. بعضی موارد خیلی تخلفات کوچک است. بدهکاران بانکی هستند. اما پرونده فساد که گفته می شود پرونده ای است که کسی با توطئه، رشوه، اقدامات خلاف و در حجم بزرگ و سازماندهی شده کاری کرده است. وگرنه کسی که با استفاده از فرصت سرمایه گذاری یک قطعه زمینی را با یک مبلغی گرفته است، نمی شود ما این را به عنوان مفسد اقتصادی معرفی کنیم.

نهایتا متخلف است. یک کسی وام گرفته حالا ندارد پس بدهد. وام بزرگ هم هست. باز هم نمی شود به او گفت مفسد اقتصادی. از این جهت ما در بازار کلی بدهکار داریم که بدهی های بزرگ هم دارند. متخلف هم هستند. بعضا قبلا داشتند بدهند اما الان شاید ندارند. نمی توانیم به انها مفسد اقتصادی بگوییم./فرارو

 


ویدیو مرتبط :
4 بازیگر اصلی سریال افسانه جادوگر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازی انتخاباتی دولت و دو بازیگر برای نقش اصلی؛ مشایی جاده صاف‌کن نیکزاد است؟!



بازی انتخاباتی دولت و دو بازیگر برای نقش اصلی؛ مشایی جاده صاف‌کن نیکزاد است؟!

اعلام کاندیداتوری علی نیکزاد، وزیر مسکن دولت دهم نشان‌دهنده بازی دوسویه دولت و حامیان احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری دارد، بازی که از یک سو قهرمان حل مشکل مسکن بازیگر آن است و از سوی دیگر، مرد جنجالی و بهاری دولت احمدی‌نژاد در آن بازی می‌کند.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش نامه انتشار خبر کاندیداتوری علی نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی دولت احمدی‌نژاد در ساعات پایانی شب گذشته پروژه انتخاباتی دولت و حامیان احمدی‌نژاد را وارد فاز جدیدی کرد. قهرمان مسکن در دولت احمدی‌نژاد که شایعه احتمال کاندیداتوری او از ماه‌ها قبل و شاید حتی از آغاز به راه افتادن دور چهارم سفرهای استانی، آن هم با شعار رفع مشکل مسکن مردم بر سر زبان‌ها افتاده بود، بالاخره گام جدیدی به حقیقت نزدیک شد و نیکزاد بدون آنکه حرفی از جزئیات ماجرا بزند، به خبرنگارها گفت که در انتخابات حضور خواهد داشت. 

هنگامی که دور چهارم و آخر سفرهای استانی دولت احمدی‌نژاد با شعار حل مشکل مسکن مردم به راه افتاد، حرف و حدیث‌ها بر سر کاندیداتوری علی نیکزاد هم بالا گرفت.

بسیاری از ناظران سیاسی سفرهای استانی با این رویکرد را فعالیت تبلیغاتی جدی دولت و جریان حامی احمدی‌نژاد برای معرفی و کاندیداتوری نیکزاد در انتخابات ریاست جمهوری آتی معنا می‌کردند. کلید طلایی حل مشکل مسکن، مشکل جدی بسیاری از قشرهای مردم ایران در دستان نیکزاد، وزیر مسکن پرکار دولت دهم بود و سفرهای استانی برای حل مشکل مسکن، می‌توانست ماهیت تبلیغی کارآمد و هدفمندی برای انتخابات ریاست جمهوری آتی داشته باشد. 

علاوه بر سفرهای استانی و شعار محوری آن که پتانسیل تبلیغاتی جدی و موثری برای کاندیداتوری نیکزاد برای ریاست جمهوری داشت، حضور نیکزاد در جمع دولتی‌های حاضر در اجلاس سران عدم تعهد و حضور پررنگ او در رسانه‌ها (اینجا) از یک سو و افتتاح پر سرو صدای پروژه‌های مسکن مهر و مانور دولت بر حل مشکل مسکن در سراسر کشور بویژه در شهرستان‌ها و نقاط محروم‌تر از سوی دیگر، همه و همه نشانه‌های برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده دولت برای معرفی نیکزاد به عنوان کاندیدای مورد حمایت خود در انتخابات معنا می‌شد.

شعارهای بهاری نیکزاد را به حاشیه برد

پیش از آنکه استقبال کنندگان از احمدی‌نژاد و مشایی در فرودگاه مهرآباد جمع شوند و بازگشت آنها را از سفر به مصر با پلاکارت‌های زنده باد بهار و شعارهای بهاری برای مشایی خوشامد بگویند، همه چیز برای کاندیداتوری علی نیکزاد، قهرمان مسکن دولت احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم آماده بود. اما شعارهای زنده باد بهار که بالا گرفت و حرف و حدیث‌ها درباره کاندیداتوری احتمالی اسفندیار رحیم مشایی که جدی شد، خیلی‌ها کاندیداتوری احتمالی علی نیکزاد ازسوی جریان حامی دولت را از یاد بردند.

شعار "زنده باد بهار" به عنوان شعار طرفداران جریان حامی دولت و بویژه اسفندیار رحیم مشایی آنقدر شناخته و برجسته شده که هنگامی که احمدی‌نژاد سخنرانی خود را در روز 22 بهمن با تکرار جمله "زنده باد بهار" به پایان برد، بسیاری این مسئله را تبلیغ انتخاباتی از تریبون‌های عمومی کشور معنی کرده و از آن به شدت انتقاد کردند.

همه توجه‌ و تمرکز فضای سیاسی کشور به سمت کاندیداتوری مشایی و شعارهای بهاری او و احمدی‌نژاد معطوف شده بود.

تعطیلی سفرهای استانی و کم‌رنگ شدن قهرمان مسکن دولت

هم‌زمان با بالا گرفتن حرف و حدیث‌ها درباره کاندیداتوری مشایی ازسوی جریان حامی دولت و به حاشیه رفتن امکان کاندیداتوری علی نیکزاد، ناگهان سفرهای استانی تیم احمدی‌نژاد که همه آن را پتانسیل جدی برای فعالیت تبلیغاتی و انتخاباتی به نفع نیکزاد می‌دانستند، لغو شد. تعطیلی سفرهای استانی از سوی دولت، کاندیداتوری احتمالی نیکزاد را بیش از قبل در ذهن و حافظه سیاسی کشور کم‌رنگ کرد و بار دیگر با کم‌رنگ شدن نام نیکزاد در لیست کاندیداهای احتمالی دولت، نام مشایی را به عنوان کاندیدای جدی و اصلی جریان حامی دولت برجسته کرد.

با این وجود لغو سفرهای استانی نیکزاد را به طور کلی به حاشیه نراند، به طوری که برخی از ناظران سیاسی نیز معتقد بودند لغو سفرهای استانی نشانه قطعی صرف نظر کردن جریان حامی دولت از کاندیداتوری نیکزاد نیست و ممکن است کم‌رنگ شدن نیکزاد از یک سو و برجسته شدن فعالیت تبلیغاتی انتخاباتی مشایی و بلندتر شدن صدای زنده باد بهار دولتی‌ها ازسوی دیگر، تنها استراتژی جدید و بازی دوسویه دولت برای انتخابات ریاست‌جمهوری باشد.

بازی انتخاباتی دولت و دو بازیگر برای نقش اصلی

شب گذشته، هنگامی که خبر اعلام کاندیداتوری علی نیکزاد در زادگاهش، اردبیل منتشر شد، حدس و گمان آنهایی که به بازی دوسویه دولت برای انتخابات ریاست جمهوری معتقد بودند، یک گام دیگر به واقعیت نزدیک شد.

نیکزاد که برای مدتی به حاشیه رفته بود و احتمال کاندیداتوری او ازسوی جریان حامی دولت در میان همهمه و سروصدای بلند فعالیت انتخاباتی مشایی و شعارهای بهاری گم شده بود، ناگهان پس از چند ماه سکوت و یکی دو باری هم تکذیب کاندیداتوری، ناگهان اعلام کرد که در انتخابات حضور خواهد داشت.

کاندیداتوری نیکزاد، اگرچه هنوز هم قطعی و یقینی به نظر نمی‌رسد و تا روز ثبت نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری یازدهم همچنان مبهم و محل تردید باقی خواهد ماند، اما قطعا دلیلی بر توقف فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغاتی اسفندیار رحیم مشایی نیست. از یک سو نیکزاد اعلام کاندیداتوری کرده است و در روزهای آینده سوژه داغ رسانه‌ها و ناظران و تحلیل‌گران فضای سیاسی و انتخاباتی کشور خواهد شد و از سوی دیگر اسفندیار رحیم مشایی، مرد جنجالی دولت با پیگیری دیدارهای بین‌المللی، گعده‌های هنرمندان همچون جشن استقبال از نوروز و سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های متعدد تحرکات رسانه‌ای خود را ادامه خواهد داد و با حرف‌ها و شعارهای بهاری شرایط را برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری مهیا خواهد کرد.

همه چیز نشان از بازی دوسویه دولت برای انتخابات ریاست‌جمهوری دارد. در واقع این طور به نظر می‌رسد که بازی دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم تا امروز دو بازیگر اصلی داشته است. بازیگر اول علی نیکزاد است، مردی که خوب حرف نمی‌زند اما خوب عمل می‌کند، قهرمان حل مشکل مسکن است، وزیر محبوبی است و از همان‌هایی که همچون احمدی‌نژاد سال 84، شعار مردی از جنس مردم را با خودش یدک می‌کشد.

بازیگر دوم هم اسفندیار جنجالی دولت است، چهره بین‌المللی‌اش هر روز شناخته شده‌تر می‌شود، در رسانه‌ها پررنگ شده و روز نیست که مصاحبه و سخنرانی از او خبر و سوژه جدی رسانه‌ها نباشد، مرد بهاری و مورد حمایت احمدی‌نژاد است و شعارهای بهاری‌اش پتانسیل بلقوه جدی برای اثرگذاری بر افکار عمومی و جلب آرای مردم دارد./نامه نیوز