اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازتاب تصمیم ایران برای فرستادن میمون به فضا



عقب نشینی وزیر دفاع جدید آمریکا از مواضع خود درباره ایران

بازتاب سخنان رامین مهمانپرست درباره فتوای منع سلاح های هسته ای مقام معظم رهبری، بازتاب تصمیم ایران برای فرستادن میمون به فضا، سفر بازرسان آژانس به تهران برای مذاکره با مقامات هسته ای کشور، مشخص شدن احتمالی زمان و مکان مذاکرات ایران و 1+5 و عقب نشینی نامزد پست وزارت دفاع آمریکا از مواضع خود درباره ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش «تابناک»، یکی از مطالبی که از روز گذشته تاکنون در شمار زیادی از مطبوعات بین المللی به چشم می خورد، سخنان رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره فتوای مقام معظم رهبری راجع به سلاح هسته ای است.

روزنامه «آیریش ایندیپندنت» در این زمینه می نویسد ایران با تأکید بر یک فرمان مذهبی که از سوی آیت الله خامنه ای، رهبر عالی این کشور در ممنوعیت سلاح های هسته ای صادر شده، قصد دارد به آشکارترین شکل نشان دهد که در در جست و جوی سلاح هسته ای نیست.

این روزنامه ادامه می دهد اشارات جدید به فتوای آیت الله خامنه ای را می توان به عنوان تلاشی برای پایان دادن به مباحثاتی دانست که درباره احتمال انجام آزمایش های مرتبط با بمب هسته ای از سوی ایران، مطرح می شود. این روزنامه سپس به سخنان مهمانپرست اشاره کرده که گفته بود ایران آمادگی دارد فتوای مقام معظم رهبری را به عنوان یک سند بین المللی به ثبت برساند تا بهانه از کشورهایی که سعی می کنند نقطه نظرات خود را به ما تحمیل کنند، گرفته شود. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

دیگر خبر مورد توجه امروز درباره ایران، دور از حوزه سیاست و مرتبط با بحث علم و فناوری است. در این رابطه، شماری از مطبوعات و رسانه ها، از جمله «بلومبرگ» خبر تصمیم ایران برای فرستادن میمون به فضا را بازتاب داده اند. بلومبرگ به نقل از حمید فاضلی، رئیس سازمان فضایی ایران می نویسد، ایران در راستای برنامه های خود برای فرستادن انسان به مدار زمین، ماه آینده چند میمون را به فضا خواهد فرستاد.

این سایت به نقل از فاضلی می نویسد: «این میمون ها که در یک کپسول حیاتی فرستاده خواهند شد، در حال حاضر در قرنطینه به سر می برند و قرار است در مراسم دهه فجر به فضا فرستاده شوند». بلومبرگ در ادامه به طور مختصر به برخی اقدامات ایران در عرصه فضایی اشاره کرده است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اما همزمان با سفر دیپلمات های آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، اخبار مربوط به این موضوع نیز در برخی از مطبوعات انتشار یافته است. روزنامه «گالف تودی» در این زمینه می نویسد در آستانه انجام این سفر، آژانس خواهان دسترسی بازرسان خود به مرکز نظامی «پارچین» در شرق تهران شده است.

اما علاوه بر این، «هرمن ناکارتس»، معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته این نهاد در مذاکرات روز چهارشنبه خود در تهران در پی نهایی کردن یک توافق ساختاری است که آژانس را قادر می سازد تحقیقات خود را از سر بگیرد. به نوشته گالف تودی، ناکارتس پیش از پرواز به سمت تهران، در فرودگاه وین گفته: «ما با روحیه ای سازنده وارد این مذاکرات می شویم و اطمینان داریم که ایران نیز با همین روحیه با ما همکاری خواهد کرد».

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در خبر دیگری مربوط به مذاکرات هسته ای، خبرگزاری «رویترز» از گفت و گوی مقامات ایران و اتحادیه اروپا درباره زمان برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 و احتمال برگزاری این مذاکرات در ماه جاری میلادی خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از سخنگوی «کاترین اشتون»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می نویسد هلگا اشمید، معاون اشتون و علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز سه شنبه به صورت تلفنی با یکدیگر گفت و گو کرده اند و محور صحبت های آنان نیز زمان برگزاری مذاکرات بوده است.

وی افزوده رایزنی ها برای فراهم کردن مقدمات دور جدید مذاکرات، همچنان ادامه دارد. در همین حال، دیپلمات های غربی به رویترز گفته اند کشورهای غربی و ایران همچنان برگزاری مذاکرات در ماه ژانویه را مدنظر دارند. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در نهایت، سایت خبری «آروتز شوا» از عقب نشینی نامزد پست وزارت دفاع آمریکا از مواضع پیشین خود درباره ایران خبر داده است. هرچند طی روزهای گذشته، «چاک هیگل» به سبب مواضع خود در مخالفت با تحریم های یکجانبه علیه ایران و نیز لابی یهود در آمریکا، مورد انتقاد راست گرایان قرار گرفته، اما به نوشته آروتز شوا، وی برای کاستن از این انتقادات از مواضع خود عقب نشینی کرده است.

در این راستا، هیگل با ارسال نامه ای برای «باربارا باکسر»، سناتور بهودی ایالت کالیفرنیا اظهار داشته به طور کامل از تحریم های یکجانبه علیه ایران حمایت می کند و همچنین حزب الله لبنان را به سبب تهدید رژیم اسرائیل، یک تهدید تروریستی خوانده و این سازمان را محکوم کرده است. هیگل همچنین از روابط نزدیک آمریکا با رژیم اسرائیل حمایت کرده است./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
فرستادن میمون به فضا چه فایده ای دارد؟ (طنز)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب خبر پرتاب چهارمین ماهواره ساخت ایران به فضا



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,ماهواره جدید ایرانی به فضا

بازتاب خبر پرتاب یک ماهواره جدید ایرانی به فضا و ابراز نگرانی منابع غربی از این موضوع، افزایش نفوذ ایران در یمن به واسطه پیروزی های حوثی ها و نگرانی رژیم اسرائیل از این پیروزی ها، و احتمال انتقام گیری ایران از رژیم اسرائیل بابت هدف قرار دادن یک فرمانده ارشد ایرانی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، خبر پرتاب یک ماهواره جدید ایرانی به فضا، مهمترین موضوع مربوط به ایران است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری کویت ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد ایران روز دوشنبه یک ماهواره را به طور موفقیت آمیز به فضا پرتاب کرده که چهارمین ماهواره بومی این کشور به شمار می رود که به فضا پرتاب شده است. در این مطلب به نقل از حسین دهقان، وزیر دفاع ایران اشاره شده که این ماهواره با عنوان «فجر»، توسط راکت «سفیر» به فضا پرتاب شده است. سردار دهقان این اقدام را نشانه دیگری از رشد کشور در حوزه علمی و فناوری دانسته است.

در همین حال، برخی مطبوعات غربی تلاش دارند از این خبر به عنوان نشانه ای از تهدیدآمیز بودن پیشرفت های ایران در حوزه فناوری یاد کنند. روزنامه «دیلی میل» ضمن انتشار خبر پرتاب ماهواره مذکور ادعا کرده ناظران بین المللی نگران این هستند که برنامه فضایی ایران صرفاً پوششی باشد که این کشور با استفاده از آن اقدام به طراحی راکت هایی برای حمل سلاح هسته ای کرده باشد. این روزنامه اشاره می کند که ماهواره فجر، نخستین ماهواره تحقیقاتی ایران است که از سال 2012 تاکنون به فضا پرتاب می شود و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرده شخصاً دستور این کار را صادر کرده است.

در میان دیگر مطالب، پایگاه اینترنتی «بیزنس اینسایدر» به موضوع افزایش نفوذ ایران در یمن در پی تسلط یافتن حوثی ها بر بخش های مهمی از این کشور پرداخته است. در این مطلب، ابتدا به ریشه های عقاید حوثی ها و نوع تشیع مورد نظر آن ها و سپس ارتباط این نوع از تشیع با مذهب غالب در ایران پرداخته شده و در پایان، استلزامات موفقیت های اخیر حوثی ها برای سیاست های ایران مورد اشاره قرار گرفته است. تحلیلگر این سایت معتقد است که با توجه به وقایع یمن، می توان گفت تشیع به یکی از جنبه های قدرت نرم ایران در منطقه تبدیل شده که منافع غرب و متحدین منطقه ای آن را مورد تهدید قرار می دهد.

در این میان، به نظر می رسد پیروزی حوثی ها در یمن بیش از همه اسباب نگرانی رژیم اسرائیل را فراهم کرده است. سایت خبری «آروتز شوا» که این گروه را «شورشیان مورد حمایت ایران» خوانده، مدعی است آن ها در پی کنترل یافتن بر یک مسیر دریایی حیاتی برای رژیم اسرائیل هستند. در این مطلب ادعا شده که حوثی ها به شدت در تلاشند تا بتوانند کنترل تنگه استراتژیک باب المندب را به دست بگیرند که این امر به آن ها اجازه خواهد داد بر مسیر دریایی جنوبی اسرائیل در نزدیکی بندر ایلات و همچنین تجارت دریایی اروپا کنترل پیدا کنند. این سایت مدعی است تلاش مذکور از سوی حوثی ها زیر نظر ایران انجام می گیرد.

در نهایت، روزنامه «تایمز اسرائیل» نیز با انتشار مطلبی از احتمال انتقام گیری ایران بابت هدف قرار گرفتن یکی از فرماندهانش توسط نیروهای اسرائیلی سخن گفته است. این روزنامه با اشاره به سخنان اخیر علاءالدین بروجردی، رئیس کمیته سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می نویسد از دیدگاه این مقام ارشد ایرانی، این کشور همچنان این حق را دارد نسبت به گرفتن انتقام حمله ارتش رژیم اسرائیل و هدف قرار گرفتن یک ژنرال ایرانی اقدام کند؛ هرچند که حزب الله لبنان اخیراً در جریان عملیاتی با همین هدف، اقدام به کشتن چند نیروی نظامی اسرائیلی کرد. 


  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک