اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازتاب اشتباه فاحش «میت رامنی» درباره ایران



بازتاب اشتباه فاحش «میت رامنی» درباره ایران

میت رامنی، کاندیدای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به اشتباهات فاحش و گاف های عجیب و غریبش، به ویژه در حوزه سیاست خارجی مشهور است. اما وقتی وی شب گذشته برای ششمین بار یک گاف را درباره ایران تکرار کرد، برخی به این نتیجه رسیدند که شاید اظهارات وی واقعاً از سر ناآگاهی مطلق باشد.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

میت رامنی، کاندیدای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به اشتباهات فاحش و گاف های عجیب و غریبش، به ویژه در حوزه سیاست خارجی مشهور است. اما وقتی وی شب گذشته برای ششمین بار یک گاف را درباره ایران تکرار کرد، برخی به این نتیجه رسیدند که شاید اظهارات وی واقعاً از سر ناآگاهی مطلق باشد.

به گزارش «تابناک»، روزنامه انگلیسی گاردین با اشاره به مناظره شب گذشته باراک اوباما و میت رامنی، به بخشی از اظهارات رامنی اشاره کرده که گفته بود: «سوریه تنها متحد ایران در جهان عرب است. این کشور راه ایران به سوی دریاست».

این اظهارات که حداقل برای ششمین بار از سوی رامنی تکرار می شد، شگفتی بسیاری را میان تحلیلگران و همچنین مردم عادی برانگیخته، زیرا تنها با نگاهی به نقشه می توان دید که ایران بر یکی از مهترین آبراهه های بین المللی جهان تسلط دارد.

از این مهمتر، همان گونه گاردین نیز در مطلب خود اشاره می کند، ایران حتی با سوریه همسایه هم نیست که از آن به عنوان راهی برای دسترسی به دریا استفاده کند!

با این حال، این روزنامه اشاره می کند این اولین بار نیست که رامنی چنین گاف بزرگی درباره ایران را تکرار می کند و سوریه را مسیر دستیابی ایران به آب های آزاد می خواند. در ماه مارس، وی دقیقاً همین موضوع را در کنفرانس «آیپک» بیان کرد:

«همان طور که می دانید، سوریه تنها متحد عرب ایران در منطقه است. سوریه مسیری است که به ایران اجازه می دهد به حزب الله لبنان کمک ارسال کند. سوریه مسیر ایران برای دستیابی به دریاست».

وی روز جمعه گذشته نیز در جریان مناظره انتخاباتی مقدماتی شبکه «سی ان ان»، در آریزونا عین همین عبارات را تکرار کرد و گفت: «سوریه متحد کلیدی آن هاست. تنها متحد آن ها در جهان عرب است. این کشور همچنین مسیر دستیابی آن ها به دریاست».

گاردین در مطلب خود اشاره کرده که گاف رامنی، واکنش های فراوانی را در میان کاربران شبکه های مجازی در پی داشته؛ واکنش هایی که اغلب با لحنی تمسخرآمیز به این سخنان رامنی اشاره داشته اند.

به این ترتیب، به نظر می رسد کسی در حال مبارزه برای کسب جایگاه ریاست جمهوری در آمریکاست و درباره ایران موضع گیری های تند و تیز می کند که حتی از موقعیت جغرافیایی ایران نیز آگاه نیست؛ چه برسد به ویژگی های گوناگون سیاسی، اقتصادی و نظامی آن!/تابناک

 


ویدیو مرتبط :
میت رامنی به سبک گنگنام میرقصد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

میت رامنی: ارسال نامه به ایران «اشتباه» بود


نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیشین ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد شدید از ارسال نامه اوباما به رهبر ایران، این اقدام را یک "اشتباه بزرگ" توصیف کرده که مایه بهت وی شده است.

خبرگزاری تسنیم: نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیشین ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد شدید از ارسال نامه اوباما به رهبر ایران، این اقدام را یک "اشتباه بزرگ" توصیف کرده که مایه بهت وی شده است.

میت رامنی نامزد دور قبل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در واکنش به انتشار خبر ارسال نامه باراک اوباما به رهبر ایران در زمینه همکاری در مبارزه با داعش، به شدت به وی حمله کرد و اقدام اوباما در ارسال این نامه را "عجیب" و "یک خطای بزرگ" توصیف کرد.

وی که در نشست شورای آمریکایی‌های اسرائیلی‌تبار در هتل هیلتون واشینگتن سخنرانی می‌کرد گفت: "من صراحتا دچار شوکه شدم از اینکه رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نامه‌ای با این ماهیت و اثرگذاری را نوشته است، و ملت و رهبری را که هنجارهای بین‌المللی را نقض کرده و جهان را تهدید کرده‌اند، مشروعیت بخشیده است."

رامنی در این سخنرانی گفت: "ارائه این پیشنهاد که ما می‌توانیم به گونه‌ای با یکدیگر همکاری کنیم چیزی است که ورای حیطه (ممکن) است، من وقتی این موضوع را شنیدم، بهت زده شدم، من نمی‌توانم آن را درک کنم."

رامنی این اظهارات را در شرایطی بیان کرد که اخباری درباره ارسال نامه‌ای از سوی اوباما به رهبر عالی ایران منتشر شد، آن هم در وضعیتی که ضرب‌الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق بر سر موضوع هسته‌ای ایران به پایان خود نزدیک می‌شود.

با این‌حال، هرچند گزارش‌های منتشره حاکی از این است که این نامه بر منافع مشترک (دو کشور) در شکست دادن داعش تأکید داشته است، اما دولت آمریکا ارسال این نامه را تأیید تأیید نکرد و تلاش‌ها برای همکاری نظامی با ایران را رد کرده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در همین زمینه گفت: "ایالات متحده در این تلاش خود (برای دفع داعش) با ایران همکاری نظامی نخواهد داشت. ما اطلاعات امنیتی را با یکدیگر به اشتراک نخواهیم گذاشت."

اما رامنی در سخنان خود گفت که ایالات متحده باید با ایران همچون رفتار سابق خود با آفریقای جنوبی (رژیم آپارتاید) رفتار کند، کشوری که به عنوان یک موجودیت منفور در سطح بین‌المللی شناخته شده بود و رهبران آن از مجامع و سازمان‌های بین‌المللی دوری می‌گزیدند.
وی مکاتبه اوباما با رهبر ایران یک "اشتباه بزرگ" توصیف کرد و گفت که رهبری ایران به خاطر حمایت از و تسلیح دولت سوریه "به نوبه خود و تاحدی مسئول رشد داعش و ایجاد آن است."

بنا به گفته رامنی "این چهارمین باری است که رئیس جمهوری به سراغ ایرانی رفته و آغوش خود را به روی آن‌ها گشورده است. این امر به تضعیف خود وی و آمریکا می‌انجامد، این اقدامات وی متأسفانه به این منجر می‌شود که مردمان بد این‌گونه بیندیشند که آمریکا می‌تواند تحت فشار قرار بگیرد و من این امر را بسیار تأسف برانگیز می‌دانم."

انتقادات رامنی در حالی مطرح شده است که برخی از دیگر سیاستمداران آمریکایی شامل مایک راجرز رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان این کشور نیز ارسال این نامه را "واقعا نگران‌کننده" توصیف کرده و اظهار داشته است که این کار کمکی به روابط آمریکا با متحدان خود در منطقه نمی‌کند.