اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازار مسکن در کف قیمت



اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت مسکن


اخبار اقتصادی - بازار مسکن در کف قیمت

چهره جدید قیمت مسكن اگرچه از زاویه دید متقاضیان و خریداران مصرفی، تازگی ندارد و همچنان ناسازگار با قدرت‌خرید جلوه می‌كند، اما از نظر مشاوران‌املاك، شكل بازار را در مقایسه با قبل و بعد از شرایط‌حاضر، به نفع طرف تقاضا تغییر داده است.

رییس اتحادیه مشاوران‌املاك با اشاره به اینكه آثار كاهش قیمت مسكن در چهار ماه متوالی، هم‌اكنون در بازار قابل مشاهده شده است، اعلام كرد: در حال حاضر ریسك خرید مسكن نسبت به اوایل امسال و همچنین نسبت به ماه‌های پایانی سال، در كمترین حد قرار دارد و توصیه می‌شود

 

متقاضیان در استفاده ‌اقتصادی از شرایط به وجود آمده، تامل نكنند. رییس اتحادیه مشاوران‌املاك تهران با اعلام بازگشت قیمت مسكن به سطح دوران قبل از التهاب‌ بازارهای‌اقتصادی، شرایط جدید بازار مسكن را برای خرید‌های مصرفی به صورت نسبی، مناسب توصیف كرد.

حسام عقبایی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاكید كرد: میانگین قیمت هر مترمربع واحدمسكونی در شهر تهران هم‌اكنون به كمتر از 3 میلیون و 900 هزار تومان رسیده كه در مقایسه با نقطه‌اوج قیمت در خرداد92، حدود 11 درصد كاهش یافته است.

رییس اتحادیه مشاوران‌املاك تهران با بیان اینكه در حال حاضر اطلاعات سامانه رهگیری معاملات مسكن به عنوان داده‌های مرجع برای محاسبه متوسط قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی مركز آمار ایران نیز در تعیین نرخ میانگین، از این سامانه بهره می‌برد، افزود: روند ماهانه قیمت خرید و فروش آپارتمان مسكونی در این سامانه نشان می‌دهد موتور تحریك‌قیمت در بازار مسكن تهران از زمستان سال‌گذشته تحت تاثیر تشدید التهاب قیمت سكه و دلار شتاب گرفت و در بهار امسال با تشكیل حباب در قیمت‌مسكن، منحنی قیمت با رشد بی‌سابقه 71درصدی به بالاترین سطح خود رسید، طوری كه در خردادماه هر مترمربع آپارتمان مسكونی در تهران به طور میانگین 4 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد. اما از تیرماه مسیر نوسان قیمت‌ها تغییر جهت داد و با شیب نسبتا تند ارزش معاملاتی واحدهای مسكونی را به سطح پاییز و اوایل زمستان سال‌گذشته برگرداند.


عقبایی تصریح كرد: اگر چه در حال حاضر قیمت‌مسكن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان 40 تا 45 درصد گران‌تر است اما در مقایسه ماهانه، نرخ رشد كاملا منفی است و نزول قیمت تایید می‌شود.

رییس اتحادیه املاك تاكید كرد: همان‌طور كه بانك‌مركزی در بررسی تورم و شاخص قیمت‌ها، همواره تغییرات ماهانه قیمت كالا و خدمات را مبنا قرار می‌دهد و در عین‌حال تورم‌سالانه را نیز اعلام می‌كند، برای بازار مسكن و اطلاع واقعی از وضعیت قیمت مسكن نیز لازم است در كنار توجه به رشد سالانه، نوسانات ماهانه و فصلی، ملاك ارزیابی قرار گیرد.

عقبایی خاطرنشان كرد: در ماه‌های اخیر علاوه بر منفی‌شدن نرخ رشد ماهانه قیمت مسكن، نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه (نسبت به فصل مشابه سال91) نیز كاهش پیدا كرده و از 60 تا 71 درصد بهار92 به 50 درصد در تابستان92 رسیده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاك تهران با تاكید براینكه هم‌اكنون با توجه به فصل سرد سال و همچنین آرامش نسبی قیمت‌ها، شرایط برای خریدمصرفی در بازار مسكن مساعد است، گفت: معمولا معاملات مسكن در دو فصل به ترتیب تابستان و اواخر زمستان (شب‌عید) رونق می‌گیرد و در این دو دوره، حجم تقاضای مراجعه‌كننده به بنگاه‌های املاك بیشتر از سایر ماه‌های سال می‌شود. بنابراین در فضای آرام اقتصادی و سیاسی این روزها، ریسك خرید مسكن در كمترین حد قرار دارد، ضمن اینكه سطح كنونی قیمت‌ها نیز شكننده‌تر از گذشته است.

عقبایی به متقاضیان مصرفی توصیه كرد خرید از بازار ملك را به ماه‌های آتی منتقل نكنند چون كه اگرچه چشم‌اندازی برای افزایش قیمت‌مسكن لااقل در كوتاه‌مدت وجود ندارد اما خریدهای شب‌عید و رونق معاملات در آن زمان، امكان چانه‌زنی با مالكان و خرید با قیمت‌مناسب را سخت‌تر خواهد كرد.
اخبار اقتصادی -  دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
قیمت مسکن به کف رسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزارت مسکن: رسیدن قیمت خانه به کف بازار/ بهترین زمان خرید برای خانوارها



اخبار,بهترین زمان خرید برای خانه


اخبار اقتصادی - وزارت مسکن:
رسیدن قیمت خانه به کف بازار/ بهترین زمان خرید برای خانوارها

معاون وزیر راه و شهرسازی متوسط قیمت خانه در تهران را متری 3.8 تا چهار میلیون تومان اعلام کرد و گفت: قیمت مسکن به کف بازار رسیده و متقاضیان مصرفی می‌توانند برای خرید اقدام کنند..

ابوالفضل صومعلو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بازار مسکن از ابتدای پاییز امسال روند ثبات به خود گرفته و اکنون متقاضیان به سمت بازار مسکن می‌آیند.

به گفته وی متوسط قیمت یک مترمربع خانه در مناطق 22 گانه تهران به سه میلیون و 800 هزار تومان و در برخی مناطق به چهار میلیون تومان می‌رسد.

صومعلو با اشاره به ماه‌های پایانی سال و پشت سر گذاشتن 10 ماه از سال که مسکن را با رکود همراه کرد، افزود: با توجه به جداول موجود از قیمت‌ خانه در تهران،‌ بیشترین کاهش قیمت‌ها در نیمه اول سال و تا مهرماه صورت گرفت.

این معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کاهش قیمت مسکن در زمان رکود مسکن در سال جاری ایجاد شد، افزود: نیمه دوم سال جاری با ثبات نسبی قیمت مسکن همراه بود.

به گزارش ایسنا، از خرداد ماه امسال رکود بر بازار مسکن حاکم شد و این رکود تاکنون هم ادامه دارد که دست‌اندرکاران معتقدند اکنون بهترین زمان خرید خانه است و این زمان نیز در روزهای پایانی سال بهتر هم خواهد بود.

با پست سر گذاشتن 10 ماه رکود در بازار مسکن، در نهایت قیمت مسکن نسبت به پارسال 25 درصد کاهش یافته و به گفته مشاوران املاک جای چانه‌زنی هم وجود دارد و فروشندگان تا 10 درصد تخفیف را هم قائل هستند. 

اخبار اقتصادی - ایسنا