اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازار كنونی ارز و سكه آتش زیر خاكستر است



اقتصاد ایران,اخبار سکه,بازار دلار,قیمت سکه,قیمت روز سکه,بحران سال91,اخبار,افزایش رشد اقتصادی

 

بازار كنونی ارز و سكه آتش زیر خاكستر است

یك كارشناس مسائل اقتصادی بر لزوم اتخاذ تدابیر بلند مدت برای سامان بخشیدن به بازار ارز و سكه از سوی دولت تاكید كرد.

عباسعلی ابونوری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به رشد پایین اقتصادی طی سال های 88 و 89 و همچنین افزایش نقدینگی طی 2 سال گذشته اظهار داشت: با توجه به وابسته بودن اقتصاد كشور به نفت چنانچه سیاست دو سال گذشته در زمینه رشد اقتصادی تداوم یابد شاهد بازگشت بحران سال 90 بازار سكه و ارز در سال جدید نیز خواهیم بود.

این كارشناس مسائل اقتصادی، رشد اقتصادی مستمر، افزایش تولید ناخالص ملی، افزایش ارزش پول ملی را منجر به كمتر سوق یافتن مردم به سمت باار سكه و ارز طی سال جدید دانست و افزود: در صورتی كه برای افزایش رشد اقتصادی تدبیری بلند مدت اندیشیده نشود بحران ارز و سكه ای سال 90 به سال 91 نیز منتقل می شود.

وی با تاكید بر اینكه می بایست سیاست كنترلی دولت و بانك مركزی بر بازار سكه و ارز استمرار داشته باشد،ادامه داد: اگر دولت بازار سكه و ارز را باز بگذارد و سیاست اقتصاد بازار را دنبال كند شاهد بروز نوسانات لحظه به لحظه بازار سكه و ارز همچون سال گذشته خواهیم بود.

ابونوری در ادامه سیاست كنونی دولت در كنترل بازار سكه و ارز را راه حلی دائمی ندانست و خاطرنشان كرد:‌سیاست كنونی دولت در بازار سكه و ارز لاپوشانی كردن بحران اقتصادی و آرامشی كاذب و آتش زیر خاكستر است كه لزوم اتحاد راهكاری مناسب را می طلبد./باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
علی طیب نیا: ثبات در بازار ارز مهمتر از نرخ ارز است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افت قیمت ها در بازار ارز و سكه ادامه می یابد؟



 

 

بازار ارز و سكه , دلار , بازار سکه

 

با گذشت تقریبا یک هفته از اعلام ارز تک نرخی ۱۲۲۶ تومانی در کشور، دلار در بازار آزاد در محدوده ۱۸۰۰ تومان با اندکی نوسان به فروش می رسد.

به گفته برخی در سال گذشته ۹۰ میلیارد دلار ثبت سفارش شده اما ۶۵ میلیارد دلار کالا وارد شده كه برخی از ارزهای تخصیص داده شده سر از بازار ارز آزاد درآورده و از این رو باید دقت بیشتری در تخصیص ارز به متقاضیان صورت گیرد.

با این حال مشخص نبودن سرنوشت دلار ۱۲۲۶ تومانی و بلاتكلیفی آیین نامه های اجرایی و مكانیسم تخصیص صحیح این ارز همچنان قیمت ها را دچار بی ثباتی كرده است تا جایی كه فعالان بازار ارز هر یك قیمت خاصی را برای انجام فعالیت های خود منظور می كنند.

در همین حال برخی اخبار از سطح بازار نشان از نرخ های گران دلار به مقصد اروپا توسط برخی از صرافی ها دارد. در همین حال در بازار قیمت دلار اندکی از سطح ۱۸۰۰ تومان پایین تر قرار گرفته و ظاهرا شامه بازار برای افت قیمت ها در این روزها قوی تر می شود.

همچنین تازه ترین خبرها حكایت از آن دارد كه در سطح بازار دستگیری برخی دلالان خرده پا که تظاهر به فروش دلار می کنند توسط نیروی انتظامی صورت گرفته و مسوولان قضایی نیز احکام شدیدتری همچون اعدام را نیز برای اخلالگران بازار ارز و سکه گوشزد می کنند.

روز گذشته نیز قیمت ارز در بازار بازهم در نوسان بود که البته این نوسان بیشترمیل به کاهش داشت. در بازار البته یورو و لیر ترکیه با ۵۰ تومان و ۲۰ تومان افزایش به ترتیب ۲۴۰۰ تومان و ۱۰۷۰ تومان فروخته شدند.اما سایر ارزها از جمله دلار کانادا و صد ین ژاپن با افت۵۰ تومانی و ۱۰۰ تومانی مواجه شدند.

در روزهای اخیر افزایش نرخ سود بانکی نیز بر کاهش تقاضا برای دلار و سکه تاثیر داشته است.

در این میان از آنجایی که هنوز اختلافاتی بر سر رقابتی کردن نرخ سود سپرده یا تعیین سقف ۲۰ درصدی برای آن در بین مسوولان وزارت اقتصاد، شورای پول و اعتبار، شورای هماهنگی مدیران عامل بانک های دولتی و کانون بانک های خصوصی در جریان است و تکلیف نهایی در این زمینه به عنوان یکی از عوامل مهم تاثیر بر افت قیمت ارزو سکه مشخص نشده، امکان تاثیرافزایشی بر قیمت ها در بازار را نباید از نظر دور داشت. همچنین شرایط موجود در بازار برای فعالیت قانونی صرافان به عنوان ناقلان فعال ارز از کشور به شدت دشوار شده که موجبات توقف فعالیت حرفه ای آنها را فراهم آورده است.

بازار سکه

بازار سکه هم روز گذشته شاهد کاهش بیشتر قیمت ها بود. سکه دیروز با ۱۵ هزارتومان کاهش قیمت تا ۷۸۵ هزار تومان افت کرد. قیمت سکه طرح قدیم نیز با ۲۵ هزارتومان کاهش به ۷۹۵ هزارتومان رسید. نیم سکه ۳۹۵ هزار تومان و ربع سکه ۲۰۰ هزارتومان فروخته شدند که البته قیمت های اعلام شده میانگینی از مجموعه قیمت های موجود در بازار بوده و امکان تفاوت با نرخ سایر مراجع خبری نیز وجود دارد. همچنین کاهش قیمت طلا در بازار به صورت افت ۳۵۰۰ تومان مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت نمایان شد . نرخ گرم طلای ۱۸ عیار از این رو با ۸۰۰ تومان افت تا

۷۵ هزار و ۲۵۷ تومان کاهش یافت . قیمت جهانی طلا نیز دیروز نوسان اندکی داشت به طوری که تا غروب تنها ۵ دلار افزایش داشت و به سطح ۱۷۴۵ دلار رسید..../دنیای اقتصاد