اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازار داغ پیامك ، بازار سرد میوه و آجیل



اخبار,اخبار اقتصادی,شب یلدا

 

اخبار اقتصادی -  گزارش از بازار در آستانه بلندترین شب سال

بازار داغ پیامك ، بازار سرد میوه و آجیل

 هر چند بازار رد و‌بدل كردن پیامك‌هایی برای تبریك و یادآوری بلندترین شب سال داغ شده است اما بازار همچنان سرمای زمستانی خود را حفظ كرده و حتی نزدیكی شب یلدا نتوانسته است حرارت آن را بالا ببرد. 

گزارش خبرنگار قانون از سطح شهر حاكی از آن است كه حجم خرید و فروش میوه افزایش چندانی را تجربه نكرده است و بسیاری از آجیل‌فروشان نیز در مناطق مختلف تهران اعلام می‌كنند میزان فروش آجیل در آستانه این شب تغییر چندانی را تجربه نكرده است.


مسئول یكی از میادین میوه و تره‌بار در خیابان حقوقی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: هر چند مشكلات اقتصادی مردم سبب شده است در كل حجم خریدهایشان كاهش یابد اما تقارن شب یلدا با اربعین حسینی نیز سبب شده تا عده زیادی بساط جشن را برای این شب تدارك نبینند از این رو به نظر نمی‌رسد حجم فروش آجیل در كشور افزایش چندانی را تجربه كند.


وی گفت: مردم در آستانه سال نو نیز خرید آجیل را به دلیل قیمت بسیار بالای آن تحریم كردند و اتفاقا این تصمیمشان سبب كاهش قابل توجه فروش آجیل شد اما همچنان در سطح شهر تهران قیمت آجیل حتی از آجیل صادراتی بالاتر است و مسلما این وضعیت سبب می‌شود همچنان فروش این ماده غذایی با كاهش روبه‌رو شود. 


 یكی از شهروندان كه برای خرید شیرینی به یك قنادی در محدوده چهارراه ولیعصر مراجعه كرده بود نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینكه قصد دارید برای شب یلدا آجیل بخرید یا خیر، گفت: فكرنمی كنم چنین كاری را انجام بدهم.

 

ما غالبا برای شب یلدا به دیدار بزرگترها می‌رفتیم اما دو سه سالی است كه حجم مشكلات اقتصادی آن قدر بالا رفته كه ترجیح می‌دهیم این كار را نكنیم تا دیگران به زحمت تهیه مقدمات این شب نیفتند. ما تصمیم داریم میوه بخریم و مثل همان سنت سابق انار و هندوانه را مهمان سفره مان كنیم چرا كه با این قیمت‌ها خرید آجیل می‌تواند برایمان مشكل‌ساز باشد.


 وی با اشاره به اینكه یك كیلو آجیل خوب چهار مغز حدود 40 تا 60 هزار تومان قیمت دارد، گفت: پیش‌ترها سالی دو بار ، یك بار برای عید و یك بار برای شب یلدا آجیل می خریدیم اما الان خریدمان را به یك بار در سال محدود كرده‌ایم و امیدواریم با افزایش قدرت خرید بتوانیم بیشتر از این تنقلات سودمند استفاده كنیم. 

 

وی در جواب این پرسش كه قیمت میوه‌ها را چطور ارزیابی می‌كنید، گفت: به هر حال طبیعی است كه قیمت میوه‌ها بالا برود ، از این بابت مشكلی نیست خصوصا كه ما هفته گذشته قبل از فرا  رسیدن داغی بازار انار تهیه كرده ایم و مشكلی از این بابت نداریم.


 قیمت میوه در میادین
فعالان بازار میوه نیز از تمهیدات گسترده برای تامین میوه مورد نیاز كشور در این شب خبر می‌دهند.  در حال حاضر پرتقال در سطح میادین کیلویی 900 تا 3500 تومان به فروش می‌رسد. به عنوان مثال پرتقال با کیفیت در منطقه شرق تهران به گفته فروشنده یک واحد صنفی کیلویی 3000 تومان خریداری و کیلویی 3500 تومان به فروش می‌رسد.


 قیمت میوه در سطح شهر
همچنین در سطح شهر سیب قرمز کیلویی 5000 تومان‌، موز کیلویی 3500 تومان و نارنگی کیلویی 3000 تومان‌ به فروش می‌رسد که به گفته فروشنده آن هر کیلو سیب قرمز 4300 تومان، موز 3200 تومان‌، هندوانه 1000 تومان و نارنگی 2700 تومان از میدان خریداری می‌شود. هر چند هر كیلو هندوانه تا روزهای ابتدایی هفته 1200 تومان قیمت داشت اما با نزدیك شدن به شب یلدا قیمت آن حتی به 1500 تومان نیز رسیده است. 

 

در کنار این محصولات سیب زمینی کیلویی 2500 تومان، گوجه فرنگی 2000 تومان و سبزی خوردن کیلویی 1500 تومان به فروش می‌رسد که قیمت خرید بنا بر فاکتور رسمی‌سیب زمینی کیلویی 2150 تومان، گوجه فرنگی 1000 تومان و سبزی خوردن کیلویی 1000 تومان است.


 قیمت میوه وانتی
 در کنار فروش مغازه، فروش سیب زمینی وانتی کیلویی 1000 تومان، سیب قرمز 1500 تا 3000 تومان، موز 2500 تومان، گوجه 1000 تومان و کاهو 1000 تومان است.


 قیمت هر كیلو انار نیز از حدود 4500 تومان تا 10 هزار تومان در سطح شهر در نوسان است. برخی فروشندگان قیمت بالای برخی انارها را به دلیل كیفیت آن می‌دانند و می‌گویند انارهای 10 هزار تومانی پوست‌نازك، قرمز و شیرین است با این حال انار كه یكی از میوه‌های ثابت این شب است با قیمت‌هایی در محدوده 4500 تومان نیز در شهر یافت می‌شود. این قیمت‌ها در برخی از شهرها پایین‌تر از نرخ‌های تهران نیز هست.


 آجیل شب یلدا؛ 35 هزار تومان!
هر چند آجیل چهار مغز قیمتی بین 45 تا 60 هزار تومان در هر كیلو را داراست اما آجیلی که به اصطلاح آجیل شب یلداست، در برخی از مناطق تهران بین 32 تا 35 هزار تومان به فروش می‌رسد. انواع تخمه (شور و خام) کیلویی 15 تا 23 هزار تومان، انواع بادام (شور و خام) حدود 45 هزار تومان، پسته حدود 43 هزار تومان و بادام هم در محدوده 43 هزار تومان در نوسان است. در همین حال به نظر می‌رسد، قیمت مغز گردو که در ماه‌های اخیر تا حدود 65 هزار تومان هم افزایش یافته بود، این روزها کمتر از 60 هزار تومان به فروش می‌رسد.
 اخبار اقتصادی - قانون


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازار داغ شغل های سرد!


هوا که سرد می شود بساط انواع بستنی ها و آبمیوه ها جمع می شود. بیشتر مغازه ها تغییر کاربری می دهند و ترجیح می دهند به هر نحوی شده آدم های گذری خیابان های شلوغ پایتخت را گرم کنند. بازار شغل های سرد و زمستانی این روزها حسابی داغ است.