اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

این گل‌فروشی بدون فروشنده اداره می‌شود



اخبار,اخبار اجتماعی,گل‌فروشی

در این گل‌فروشی اعتماد به مشتری حرف اول را می‌زند. گل‌فروشی اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی که هیچ وقت مشتری‌های خود را ناامید نمی‌کند.

 درب این مغازه هیچ‌گاه در طول روز بسته نمی‌شود. صاحبان این گل فروشیِ حوالی حرم، آنقدر به مشتریان خود اعتماد دارند که زمان بیرون رفتن از مغازه آن را نمی‌بندند و فقط به نصب تابلویی روی صندوق بسنده می‌کنند.

 

تابلویی که روی آن نوشته شده است : «زائر گرامی در صورت عدم حضور متصدی گل‌فروشی، وجه گل و گیاه مورد نظر خود را درون این صندوق واریز فرمایید.»

این گل‌فروشی برای زائرانی است که به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی و اهل قبور می‌آیند و دوست دارند که با شاخه‌گلی به دیدار عزیزشان بروند.

 

اخبار,اخبار اجتماعی,گل‌فروشی


«محمدعلی هدایی» مسئول این گل‌فروشی، درباره چرایی این کار می گوید: «ما هیچ‌گاه موقع نماز خواندن یا بیرون رفتن از گل‌فروشی در را نمی‌بندیم؛ چون نمی خواهیم مشتری بیاید و دست خالی برگردد.» آقای هدایی ۸ سال است که کارمند حرم شده و از دوسال‌ پیش هم مسئولیت این گل‌فروشی را به عهده گرفته است.

 

اخبار,اخبار اجتماعی,گل‌فروشی


البته ایده اصلی این کار به چند سال قبل برمی‌گردد؛ وقتی آقای یوسفی مسئول این گل‌فروشی‌ها بوده و حالا بعد از او هم این سنت به قوت خود باقی مانده است. مردم هم به خوبی به این اعتماد پاسخ داده‌اند.

 

آقای هدایی درباره اوضاع کسب‌وکار گل‌فروشی می‌گوید: «شاید باور نکنید؛ اما مواقعی که ما در مغازه نیستم، مردم پول بیشتری هم پرداخت می‌کنند.» به گفته آقای هدایی نه تنها با این اقدام ضرری به گل‌فروشی وارد نشده که درآمد آن از قبل هم بیشتر شده. درآمدی که تمام آن متعلق به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی است.


اخبار اجتماعی - مهر


ویدیو مرتبط :
فروشنده متقلب و کم فروشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مدیرعامل منطقه آزاد قشم : مناطق آزاد را با زمین‌فروشی اداره كردند



اخبار,اخباراقتصادی,زمین‌خواری‌ها در مناطق آزاد

گفت‌و‌گو حدود یك ساعت و نیم طول كشید . حمید رضا مومنی، مدیر عامل منطقه آزاد قشم به هرآنچه ابهام در قشم وجود داشت، پاسخ داد.از موضوع فساد 13 هزار میلیارد تومانی گرفته تا حراج فرودگاه قدیمی قشم و حتی عملكرد آقای تركان كه خیلی‌ها به او انتقاد دارند سوالاتی بود كه از آقای مومنی پرسیده شد. از هیچ یك از تخلفات دفاع نمی‌كند و مدعی نیست عملكردها چندان قابل قبول بوده است. بر این باور است كه مناطق آزاد با برنامه‌های جدید خواهند توانست در مسیر توسعه قرار بگیرند اما در خصوص فسادهای صورت گرفته می‌گوید : « اگر قرار باشد مناطق آزاد تهدیدی برای نظام باشد همان بهتر كه جمع شوند . »

مشروح گفت‌و‌گوی مدیر عامل منطقه آزاد قشم با روزنامه «قانون » در پی می‌آید كه می‌خوانید.

  آقای مومنی، شواهد گویای آن است كه عملكردهای تجاری و توریستی در منطقه آزاد قشم چندان مورد قبول نبوده است. در این باره توضیح می‌دهید ؟
اگر واقعا بخواهیم به چند سال گذشته بازگردیم باید مطالعه شود در این خصوص كه اصلا فلسفه ایجاد مناطق آزاد در ایران چه بوده است و این مناطق از چه عملكردی برخوردار بودند. همچنین عملكرد دولت  به عنوان متولی اصلی باید در پیشبرد اهداف مناطق آزاد سنجیده شود.

 

نكته مهم آن است كه نمی‌توان برای تمام مناطق آزاد در ایران یك نسخه واحد پیچید. برای مثال ما اعتقادمان بر این است كه قشم از ویژگی‌هایی برخوردار بوده و برای مقاصد تجاری مناسب است اما برای كیش باید گردشگری را در اولویت قرار داد. ما می‌گوییم یكی از دلایل عدم توفیق مناطق آزاد بی‌توجهی دولت‌ها به وظایفی است كه باید در این خصوص به آن عمل می‌كردند. در حوزه سخت افزار هرآنچه باعث می‌شود سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد وظیفه دولت است كه این بستر را برای سرمایه‌گذاری آماده كند. به نظر ما دولت وظیفه خود را انجام نداده است. 


  منظور شما از دولت، كدام دولت‌ها و در چه سال‌هایی است ؟
منظور من دولت یا زمان مشخصی نیست. ببینید، در ایران، مدت زمان كوتاهی بعد از انقلاب اسلامی جنگ هشت ساله ایران و عراق آغاز شد  یعنی ما هشت سال درگیر فضای جنگ بوده‌ایم و تا از آن فضا دور شویم حداقل 10 سال طول كشید.

 

پس از جنگ ایران و عراق نیز اولویت اول ما بهبود فضای داخلی اقتصاد بود.در همان زمان منابع و دسترسی‌ها برای دولت محدود بوده است.  بعد از آنكه تصمیم به سازندگی در ایران گرفتیم ایران بلافاصله در چنگال تحریم گرفتار شد. بنابراین نمی‌توان این‌طور تحلیل كرد كه دولت‌ها به عمد قصدی برای توسعه و رونق مناطق آزاد در كشور نداشته‌اند بلكه شرایط برای این مهم مهیا نبوده است. اگر مسائل مملكت را در سی و چند سال گذشته اهم ومهم كنیم در خواهیم یافت اعتقاد دولت‌ها بر این بوده كه اولویت‌های مهم‌تری از پرداختن به مناطق آزاد در ایران وجود دارد. نمی‌توانیم دولت را صد در صد مقصر بدانیم اما اگر دولت نیم نگاهی به مناطق آزاد داشت می‌توانست در همان شرایط هم بهتر از این در مناطق آزاد عمل كند . 


  باوجود اظهار نظرهای حمایتی  اما به نظر می‌رسد كه هنوز هم دولت‌ها به اتفاق نظر جامعی برای توسعه مناطق آزاد نرسیده‌اند. برای مثال در كیش یا قشم آن‌قدر كه مسائل انتظامی مانند گشت ارشادها مورد توجه قرار گرفته اما به مسائل اصلی مانند جذب گردشگر توجه نمی‌شود . حالا مشكل كجاست ؟
حرف من هم همین است. مناطق آزاد بر اساس قانون باید نماینده عالی دولت در منطقه باشد. یعنی تمام دستگاه‌های اجرایی كه در منطقه وجود دارد باید تحت نظر مناطق آزاد باشد. وقتی این اتفاق رخ دهد، شوراها و كمیسیون‌های مختلف می‌توانند مسائل منطقه را كه یكی گردشگری، سرمایه‌گذاری و ... هست می‌تواند در همین كمیسیون‌ها مورد بررسی قرار گیرد. اما یكی از مشكلاتی كه وجود دارد آن است كه همین بخش هم نیم‌بند است. برای مثال در قشم خیلی از دستگاه‌های دولتی تفویض اختیار كردند و برای بسیاری دیگر از دستگاه‌ها این تفویض اختیار صورت نگرفته است.

 

به زبان خودمانی یك شهر و دو كد خدا در مناطق آزاد به وجود آمده است.یا دولت باید مناطق آزاد را بپذیرد یا اینكه شرایط دیگری برای آن در نظر گرفته شود. وقتی همه این مسائل در اختیار خود مناطق آزاد باشد آن‌وقت می‌توان ارزیابی كرد كه آیا یك مدیر توانسته به وظایف خود در منطقه تحت اختیار خودش عمل كند یا خیر. برای مثال در حوزه بانكرینگ و ذخیره‌سازی، منطقه آزاد قشم دارای ویژگی‌های خاصی است. اگر حد و مرز اختیارات مشخص شود می‌توان به تمام این ظرفیت‌ها دست پیدا كرد. 


  با همه مشكلاتی كه به آن اشاره داشتید اما به نظر می‌رسد مناطق آزاد ایران از تغییر زودهنگام و نیز مدیریت‌های سلیقه‌ای بیشتر رنج می برد. شما به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد قشم برنامه‌ای برای جلوگیری از ادامه این روند دارید؟
بدون شك همین مورد است كه به آن اشاره كردید. به دلیل آنكه برنامه جامع و مصوبی در مناطق آزاد وجود ندارد و به عقیده من مدیری موفق خواهد بود كه بتواند از برنامه مصوب تبعیت كند .مدیر باید بتواند خودش را در معرض ارزیابی قرار دهد. مثلا اگر جذب توریست در یك منطقه آزاد كاهش داشته آن مدیر باید پاسخ روشنی برای این اتفاق داشته باشد. و اینكه رویكرد پنج سال آینده‌اش را نیز مشخص كند. با همه این شرایط آن رشدی كه مد نظر همه است در مناطق آزاد اتفاق خواهد افتاد. 


  آقای اكبر تركان در نشست‌ها و جلساتی كه در خصوص مناطق آزاد صحبت می‌كنند اذعان دارند به اینكه تا كنون سیاست‌های نادرستی برای توسعه مناطق آزاد وجود داشته یا اینكه حداقل ضمانت‌های خوب اجرایی برای این سیاست‌ها وجود نداشته است.البته انتقادهایی به عملكرد خود ایشان وجود دارد.  شما چه ارزیابی‌ای از عملكرد آقای تركان دارید؟
بی انصافی است اگر بگوییم آقای تركان عملكرد خوبی در مناطق آزاد نداشته است... 


  ولی خودشان به ضعف سیاست‌ها در این مناطق اذعان دارند !
قطعا همین‌طور است. ما هم به این موضوع اعتقاد داریم. آقای تركان آنچه را دوست داشت تحویل نگرفت. اما من به عنوان مدیر عامل منطقه آزاد قشم این را می‌گویم كه انصافا تلاش‌های آقای تركان در منطقه آزاد قشم قابل تقدیر است. ولی وقتی كشور تحریم و قفل است چه‌كار می توان انجام داد. برای مثال اكنون یكی از چالش‌های بزرگ ما در مناطق آزاد عدم وجود و تاسیس بانك‌های خارجی است. وقتی ما تحریم هستیم و كسی برای سرمایه‌گذاری در قشم قدم نمی‌گذارد چه ارتباطی به آقای تركان دارد؟ شما وقتی می‌خواهی سرمایه‌گذاری انجام دهی بانك خارجی می‌تواند تضمین كننده باشد. اما ما تحریم هستیم و كسی برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد نمی‌آید. آقای تركان چه كاری می‌تواند انجام دهد ؟ 


  یعنی به عقیده شما آقای تركان به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد نمی‌تواند راهكاری برای حل این مشكلات داشته باشد ؟
ببینید در كشور شما چند تا بانك خارجی دارید. مثل این می‌ماند كه شما می‌خواهید كالایی را خریداری كنید اما كسی فروشنده نیست. بحث بانك هم همین است. این مسئله به آقای تركان برنمی‌گردد و من به جرأت می‌گویم یكی از پركارترین مدیران كشور آقای تركان است. 


  دستاورد تلاش‌های بی وقفه‌ای كه آقای تركان در مناطق آزاد انجام داده‌اند، چه بوده است ؟
ما اعتقاد داریم ما داریم خودمان را برای توسعه آماده می‌كنیم. فضا دارد مارا می‌برد به سمتی كه حتما باید برنامه دار باشیم و ببینیم در مناطق آزاد چه قابلیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری داریم. باید برویم به سمتی كه بعد از توافق هسته‌ای چه برنامه‌هایی را می‌توانیم برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در مناطق آزاد داشته باشیم .

 

تا حالا تحریم‌ها برای ما معضل داشت و حالا این آمادگی برای ما دغدغه شده است. به نظر من آقای تركان توانسته ورود به این عرصه جدید را ایجاد كند . آنچه دارد مارا در مناطق آزاد رنج می‌دهد نبود برنامه است. به تاكید خود آقای تركان ما تا سه هفته آینده باید برنامه‌های جامع خود برای مناطق آزاد را مشخص كنیم . همچنین كه یكی از خواسته‌های نظام و مقام معظم رهبری آن است كه مناطق آزاد نباید به جایی برای واردات تبدیل شوند باید صادر كننده باشند. از طرف دیگر گفته می‌شود بومی سازی تكنولوژی از مناطق آزاد آغاز شود و دروازه ورود سرمایه‌گذاری‌ها باشد. 


  گفته می‌شود كه تلاش‌هایی برای توسعه مناطق آزاد صورت گرفته اما  از سوی دیگر می شنویم یك فرودگاه قدیمی در قشم با قیمت متری 80 هزار تومان رسما به حراج گذاشته شده است. در واقع بیت‌المال است كه دارد به مبلغی ناچیز فروخته می‌شود. از فسادهای اقتصادی ای كه بابك زنجانی و آقای بقایی هم در مناطق آزاد انجام داده‌اند نمی‌توان به راحتی عبور كرد.  در این باره چه صحبتی دارید؟
بله این فرودگاه را متری 80 هزار تومان فروخته‌اند. در اینكه آن فرودگاه باید فروخته می‌شده هیچ شكی وجود ندارد. اما  باید دید  آن زمان قیمت چقدر می‌توانست تعیین شود. 


  حدود سه، چهار سال پیش تصمیم به فروش این فرودگاه قدیمی گرفته شده است. اینقدر زمان دور نبوده كه بگوییم متری 80 هزار تومان قیمت زمین در آن مقطع بوده است.این اقدام بیشتر شبیه به یك حراج است ...
یكی از دلایلی كه دستگاه‌های نظارتی حساس شده‌اند هم همین بود ما به هیچ وجه از این نوع عملكردها دفاع نمی‌كنیم و جایی هم برای دفاع وجود ندارد. حتما تخلف بوده است كه دستگاه‌های نظارتی ورود كرده‌اند. باید حق و حقوق مردم و منافع دولت سر جایش برگردد  ولی نباید شرایطی به وجود آید كه احساس نا امنی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود . 


  13 هزار میلیارد تومان فساد اقتصادی در واگذاری‌های قشم انجام شده است. چگونه می‌توان با این اتفاقات از ایجاد حس نا امنی در سرمایه گذاران هم جلوگیری كرد؟ این رقم بسیار سنگین‌تر از آن اختلاس سه هزار میلیارد تومانی است.
نه این رقم‌ها صحت ندارد. 


  شما بگویید رقم واقعی چه میزان بوده است؟
13 هزار میلیارد یا مثلا 50 هزار میلیارد تومان مهم نیست. مهم اصل فسادی است كه در این مناطق صورت گرفته و موجب غارت بیت‌المال می شود. ما حق نداریم بیت‌المال را هرجور دل‌مان خواست به فروش برسانیم. چرا ما در مناطق آزاد عقب افتاده شدیم؟ به خاطر همین اقدامات بوده است. 


  داستان این زمین‌فروشی یا زمین‌خواری‌ها در مناطق آزاد كشور چه زمانی تمام خواهد شد؟ در این چند سال گذشته  به نظر می‌رسد  نوعی تزریق و توزیع رانت در مناطق آزاد جایگزین توسعه شده است.
همین‌طور است. البته توزیع رانت قدری تحلیل تندی است زمین فروشی بدترین روشی بود كه برای توسعه مناطق آزاد شكل گرفت . اما ما نخواهیم توانست با زمین فروشی مناطق آزاد را اداره كنیم . نظام مناطق آزاد را ایجاد كرد تا باعث توسعه شود. اگر قرار باشد این مناطق با تخلفاتی كه در آن صورت گرفته است تهدیدی برای نظام باشد همان بهتر كه جمع شوند . 


  شما به عنوان مدیر عامل منطقه آزاد قشم چه راهكاری برای ایست این روند دارید ؟
تنها راه شفاف سازی است . اینكه همه مناقصات و فعالیت‌های اقتصادی در یك سایت قرار بگیرد كه برای همه قابل دسترس باشد .


اخبار اقتصادی  -  قانون