اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایست «وین»/که با ما هرچه کرد آن آشنا کرد!



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,وضعیت مذاکره هسته‌ای

 

اخبار سیاست خارجی -  گزارش «شرق» از وضعیت مذاکره هسته‌ای
ایست «وین»

ذهن‌ها درگیر سوالات زیادی است؛ «توافق» شکست خورد یا به «تعلیق» افتاد؛ امید به مذاکرات هسته‌‌ای بازمی‌گردد یا تلاش‌ها به بن‌بست خواهد رسید؟

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای گفته که مذاکرات پیشرفت چندانی نداشته و برخلاف قرار قبلی، نوشتن توافق نهایی آغاز نشده؛ موضوعی که نشان می‌دهد اختلاف‌ها بین ایران و کشورهای«1+5» چقدر است.

 

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران به «العالم» گفته که «درخصوص همه مسایلی که در دستور کار این دوره از مذاکرات قرار گرفته است، اختلاف نظر وجود دارد.» عباس عراقچی بعد از سه روز مذاکره نفسگیر در وین تاکید کرد: «پیشرفت‌نداشتن مذاکرات به معنای شکست آن نیست. ما خواهان این نیستیم که به هر قیمتی تا قبل از 30 تیر به توافق نهایی دست پیدا کنیم.» او یادآوری کرده که «هدف اصلی ما تامین حقوق و خواسته ملت است.» در واقع؛ ایران مایل به «توافق» است اما درچارچوب حفظ «منافع ملی» ایرانیان و نه به هر بهایی.

 

برای احیای حافظه تاریخی خودمان هم که شده بد نیست به یاد بیاوریم بعد از مذاکرات در دوره سعید جلیلی، هفته‌ها طول می‌کشید تا زمان و مکان مذاکرات بعدی مشخص شود. مکان، اغلب یکی از کشورهایی بود که به بهانه میزبانی مذاکرات، رانتی از دولت ایران می‌گرفت؛ استانبول، بغداد، آلماتی و... البته استانبول در یکی از مذاکرات، به لوکیشن تولید فیلم تبلیغاتی سعید جلیلی برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم تبدیل شد. 

 

حالا این اولین دور مذاکره‌ای است که در هشت‌ماه گذشته بدون تعیین زمان و مکان مذاکره بعدی به پایان رسیده‌ است. البته با فاصله یک‌روز، به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی اعلام شده ما بار دیگر در ماه ژوئن برای انجام مذاکرات در سطح مدیران سیاسی بازمی‌گردیم. اتحادیه اروپا زمان دور بعدی مذاکرات را اعلام خواهد کرد، اما کارشناسان ما گفت‌وگو‌هایشان را ادامه می‌دهند. آنها روزانه با یکدیگر مذاکره می‌کنند. او اضافه کرده که «همه طرف‌های مذاکره‌کننده جدی هستند. ما این مساله را‌ می‌دانیم اما معتقدیم که باید واقع‌نگری بیشتری اعمال شود.» همچنین «ایسنا» به نقل از خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه، به نقل از یک منبع دیپلماتیک از برگزاری احتمالی دور جدید مذاکرات ایران و «1+5» به مدت سه روز از 26 تا 29 خرداد (16 تا 19 ژوئن) خبر داد. در مذاکرات حتی رفتارهای کوچک، معنا و مفهوم دارد، بیانیه مشترک، نشست خبری مشترک، نشست خبری بدون ذکر نام یا نشست با خبرنگاران داخلی یا خارجی و...


اگرچه همه شش دور مذاکره پیشین که در ژنو و وین برگزار شد، با نشست خبری مشترک یا بیانیه مشترک محمدجواد ظریف و کاترین اشتون به پایان می‌رسید که اغلب از مفیدبودن مذاکرات گزارش می‌دادند؛ اما این‌بار حتی نشست خبری کوتاه چند دقیقه‌ای دو مسوول ارشد مذاکره‌کننده هم برگزار نشد. موضوعی که عباس عراقچی علتش را اینگونه توضیح داده: «طبیعتا چون پیشرفت خاصی در مذاکرات صورت نگرفت، دلیلی هم وجود نداشت که کنفرانس مشترکی برگزار شود. ما در ابتدای راهِ یک دوره مذاکرات طولانی و پیچیده و فشرده قرار داریم و هرگاه توافقی- هرچند مقدماتی- حاصل شود، طرفین آن را بیان خواهند کرد.»
اما بد نیست به یاد بیاریم که سال گذشته همین موقع؛ مذاکرات هسته‌ای به بهانه نامزدی انتخاباتی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای وقت، یعنی سعید جلیلی متوقف شده ‌بود. فروردین 92 بود که آنها آخرین مذاکره را در «آلماتی» برگزار کردند ولی خبری از محتوای مذاکرات منتشر نشد و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران به انتشار بیانیه‌ای اکتفا کرد.


پس از آن بود که «کریستین ساینس مانیتور» و «ال‌مانیتور» متن کامل پیشنهادی مذاکره‌کنندگان ایرانی را منتشر کردند. اتفاقی که بارها در مذاکرات پیشین تکرار می‌شد. به گفته یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد پیش از اولین جلسه مذاکره در ژنو، تصویر ذهنی مذاکره‌کنندگان «1+5» از مذاکره‌کنندگان ایرانی این است که ما به‌دنبال چانه‌زنی در مذاکره ‌هستیم، «عرضه به قیمت گزاف و بعد کاهش پله‌پله قیمت با چانه‌زنی» همان نکته‌ای که علی‌اکبر ولایتی در مناظره‌های انتخاباتی آن را به نشانه نقد عملکرد سعید جلیلی مطرح کرد. اما مذاکره‌کنندگان جدید از اولین روز مذاکره تصمیم گرفتند این تصویر ذهنی را بشکنند. تصویری که اکنون ایجاد شده این است که مذاکره‌کنندگان ایرانی، برای دستیابی به حقوق خود جدی و قاطع هستند.


معامله بر سر چیست؟
اما ایرانی‌ها در مذاکرات دنبال چه هستند؟ طرف غربی مدعی است که برنامه هسته‌ای تهران اهداف صلح‌آمیز ندارد از همین‌رو آنها به این کشور به‌عنوان تهدیدی در منطقه نگاه می‌کنند. حالا مذاکره‌کنندگان دولت یازدهم می‌خواهند به آنها اطمینان بدهند که برنامه هسته‌ای تهران، صلح‌آمیز و در راستای رفع نیازهای هسته‌ای کشور در حوزه انرژی و پزشکی است. آنها هدف اصلی‌تری را در این مذاکرات دنبال می‌کنند، هدفی که به زندگی روزمره مردم گره خورده است؛ آن‌هم رفع تحریم. برآورده‌شدن این خواسته ایران در بستر مذاکرات هسته‌ای، بسیار سخت و نیازمند تدابیر ویژه است؛ امری که باید طرف غربی توانایی انجام آن را داشته باشد؛ در توافق موقت «ژنو» نیز یادآوری شده که در اقدام جامع، به قطعنامه‌های شورای امنیت پرداخته می‌شود.

 

آنها باید در این مذاکرات، سازوکارهای چگونگی رفع تحریم‌ها را بیندیشند و در عوض با همراهی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تمهیدات نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران را هم طراحی کنند.  اینها همه در حالی است که طرف غربی بپذیرد ایران می‌خواهد به چالش 10ساله بی‌دلیل بر سر برنامه هسته‌ای‌اش پایان دهد؛ همان‌گونه که این‌ ر‌ا در عنوان پیشنهادی «برنامه اقدام مشترک» هم آورده است. مذاکرات سخت و پیچیده است؛ مذاکره‌کنندگان غربی هرکدام دنبال ایفای نقش خود هستند و طرف ایرانی از کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحایه اروپا می‌خواهد که مواضع آنها را یک‌ کاسه کند. به هر ترتیب مذاکرات پیش‌رو سخت و پیچیده است.


160میلیارد هزینه
حالا فصل دوره‌‌گردی کاسبان است، از یک طرف کاسبان دلواپسی از طرف دیگر آنها که دنبال فرصتی برای اعلام شکست مذاکرات بوده و هستند. محمد جهرمی، وزیر کار دولت محمود احمدی‌نژاد از این ماجرای کشدار مذاکرات هسته‌ای عدد و رقم داده؛ «پرونده هسته‌ای همه ساله بیش از ۱۶۰میلیارددلار به کشور «ضرر» زده و مذاکرات مربوط به ژنو باید ۱۸سال پیش انجام می‌شد.» این همان‌ نقطه‌ای است که کاسبان تحریم به راه می‌افتند و از یک‌سو اختلاس و از دیگر سو، «دست در جیب مردم»کردن را به‌راحتی انجام می‌دهند. در دیگر سو، «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی «دیلی بیست»، گزارش داده که باب کورکر، سناتور جمهوریخواه آمریکا هفته آینده تلاش می‌کند قانونی را ارایه کند که به کنگره این حق را می‌دهد که رای مخالف با توافق ایران- آمریکا درباره برنامه هسته‌ای این کشور بدهد.
باید از سر گرفته شود


معاون وزیر امورخارجه روسیه هم یکی از کسانی است که تاکید دارد در این دور از مذاکرات ایران و 1+5 فضای مثبت حاکم بوده از همین‌رو «مذاکرات باید در آینده نزدیک از سر گرفته شود.» رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک از برگزاری دور جدید دیدارهای مقامات ایران و آژانس در جهت حل موضوع هسته‌ای ایران در هفته آینده خبر دادند. بازرسان آژانس به نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهند، گزارش‌های دبیرکل آژانس از فعالیت هسته‌ای ایران، مثبت است و توجه اعضای شورای امنیت را به گزارش‌های خود جلب می‌کند تا آنها با خیال راحت بتوانند به توافق جامعی با ایران دست پیدا کنند.


------------------------------------------


 اخبار سیاست خارجی - که با ما هرچه کرد آن آشنا کرد!

بی‌نتیجه‌ماندن مذاکرات هسته‌ای در وین نشان از موفقیت تفکر ماجراجویانه و مخرب و البته افراطی دارد که در هر دور مذاکره زمینه‌های شکست را از قبل فراهم می‌کنند و دقیقا در آستانه و همزمان با مذاکرات اقدامات بازدارنده را آغاز می‌کنند.

بی‌حاصل‌ماندن مذاکرات در این مرحله با توجه به امیدهایی که داده شده بود، دلسرد‌کننده بود. البته رقیب می‌داند و خوشحال می‌شود که مذاکرات هسته‌ای بی‌نتیجه بماند! زیرا مردم ایران به همان «کلید» حل بحران رای دادند و اگر آن «کلید» راهگشا نباشد و چالش مهار نشود، ادامه ماموریت دولت متکی بر «کلید» دشوار می‌شود. اکنون من دلواپسم. دلواپس دخالت‌های بیشتر و مستقیم‌تر نیروهای دلواپس که برای خودشان رسالتی فراتر از دلواپسی از رفع مشکلات قایلند.

 

نگاهی به متن قطعنامه تحریم سازمان ملل بیندازید و دست‌کم در آستانه مذاکرات از قدرت‌نمایی‌های خشم‌انگیز خودداری کنید تا تیم مذاکره‌کننده در فشار استدلال‌های آشکار جناحی قرار نگیرد. به‌هرحال، زیانی که ایران از ادامه بحران خواهد دید از هر امتیازی که در مذاکرات داده شود، بیشتر است. هیچ استعمار و استثمار بیگانه‌ای نمی‌توانست اینچنین 700میلیارددلار درآمد نفتی هشت‌ساله را نفله کند، که با ما هرچه کرد آن آشنا کرد!
اخبار سیاست خارجی - شرق

 


ویدیو مرتبط :
ایست اسمارت سکوریتی 8 بتا منتشر شد عصر ایست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دوست دارید با پل خواجو آشنا بشوید



گفته مورخان؛ معلوم گردیده كه در جای كنونی پل خواجو ، پل دیگری وجود داشته كه قابل استفاده نبوده است.

از این رو شاه عباس دوم دستور داد؛ پلی بر روی زاینده رود، نزدیكی باغ سعادت آباد و عمارت آینه خانه ساخته شود. بعدها در وسط این پل، ساختمان مخصوصی كه به نام بیگلربیگی شهرت دارد بنا شد.

پل خواجو

این پل كه طولش حدود 150 متر و عرضش حدود 14 و معبر آن نیز حدود 6 متر می‏باشد از سنگ و آجر ساخته شده و 21 جوی و 26 چشمه دارد.

این پل از حیث معماری و استحكام، از نظر آنوبانینی بی اندازه زیبا و بی نظیر است و شامل چهار طبقه در دو طرف داخلی معبر فوقانی می باشد که هر طرف 51 غرفه بزرگ و كوچك دارد. جلو هر سقف و دیوار، پیش آمدگی و فرو رفتگی وجود دارد که اگر تخته‏ای با اندازه دهانه پل ها بگذارند آب رودخانه بالا آمده و مدتی ذخیره می‏شود.

پل خواجو

این پل علاوه بر اینكه برای عبور و مرور قوافل و عابران ساخته شده بود، برای تفرج و گردش مردم و پادشاه نیز مستعد بوده است.

چنانچه از قصص خاقانی نقل شده، در سال 1060 ه.ق. كه پل ساخته شد؛ بعد از تعطیلات نوروز آن سال به فرمان شاه عباس دوم، پل را تزیین و چراغانی كردند و هر یك از غرفه‏های آن را یكی از امراء و بزرگان تزیین کردند و برای جشن مهیا نمودند.

پل خواجو

هم اکنون اطراف پل مانند قدیم، در ایام بهار و تابستان و روزهای تعطیل، از گردشگاههای مهم اصفهان بوده و بعضی روزها به حدی جمعیت زیاد است كه راه عبور و مرور در طبقه دوم تقریبا مشكل می‏شود.

این پل را به اسامی: بابا ركن الدین، خواجو، گبرها، شیراز، حسن آباد و پل شاهی نیز خوانده‏اند.

پل خواجو

نامیدن آن به پل خواجو به مناسبت این است كه در مجاورت محله خواجو ساخته است.

به طور كلی وجود تزئینات كاشیكاری فراوان و پشت بغل های چشمه های پایین و غرفه های بالا و نمای غرفه های طرفین با كاشیهای الوان، پل خواجو را در شمار آثار بسیار ممتاز اصفهان قرار می دهد، به طوری كه كلیه سیاحان و جهانگردانی كه در دوره های مختلف به اصفهان آمده اند زیبایی های پل خواجو را وصف كرده و آن را در زمره شاهكارهای مسلّم معماری ایرانی-اسلامی به شمار آورده اند.