اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران چند مبتلا به ایدز دارد؟



اخبار ,اخبار اجتماعی ,ایدز

 

اخبار اجتماعی -  ایران چند مبتلا به ایدز دارد؟

اداره ایدز وزارت بهداشت در گزارشی، آخرین موارد ثبت شده ویروس HIV/AIDS در نیمه دوم سال 92 را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، در این گزارش آمده است: بر اساس جدید ترین آمارهای جمع آوری شده از دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات درمانی، تا اول فروردین ماه سال جاری، 27 هزار و 888 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS شناسایی شده اند که 88.7 درصد موارد ابتلا را مردان و 11.3 درصد را زنان تشکیل می دهند. همچنین 45.8 درصد از مبتلایان که سن زمان ابتلای آنها مشخص بوده، در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشتند که بالاترین نسبت در بین گروه های سنی را به خود اختصاص می دهند.

در ادامه این گزارش به علل ابتلا به HIV/AIDS اشاره شده است. به طوری که در بین کل موارد ابتلا که از سال 65 تا کنون در کشور به ثبت رسیده اند، به ترتیب اعتیاد تزریقی 67.6، رابطه جنسی ناسالم 13.4 و انتقال ویروس از مادر به کودک 1.2 درصد بوده است.

این گزارش در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلای آنها در سال 92 اعلام شده، می افزاید: اعتیاد تزریقی 45.7 درصد، برقراری روابط جنسی ناسالم 37.9 درصد و انتقال مادر به کودک 3 درصد موارد ابتلا را تشکیل داده است.

شایان ذکر است در 14.4 درصد از موارد شناسایی شده در سال گذشته راه انتقال ویروس نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده های خونی گزارش نشده است. ضمنا 70 درصد موارد شناسایی شده در این سال را مردان و 30 درصد را زنان تشکیل می دهند.
اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
درایران چندنفر مبتلا به ایدز هستند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شناسایی 29 هزار نفر مبتلا به ایدز در ایران


رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت: در حال حاضر توانسته ایم حدود ۲۹ هزار نفر را که مبتلا به ایدز شده اند، شناسایی کنیم.

خبرگزاری صدا وسیما: رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت: در حال حاضر توانسته ایم حدود ۲۹ هزار نفر را که مبتلا به ایدز شده اند، شناسایی کنیم.

گویا در حاشیه تبادل تفاهم نامه همکاری دو وزارتخانه بهداشت و علوم برای تربیت مربی و پیشگیری و کنترل بیماری ایدزدردانشگاه ها افزود: این تفاهم نامه با این هدف تهیه شده است که دسترسی مان را به آموزش، اطلاع رسانی و مشاوره برای گروه هایی که در معرض ابتلا به بیماری ایدز قرار دارند افزایش دهیم تا بتوانیم پیشگیری مناسبی از این بیماری در کشور داشته باشیم.

وی گفت: این تفاهم نامه بخشی از برنامه هایی است که در راستای پیشگیری از بیماری ایدز و آموزش، مشاوره و آزمایش در این خصوص در سطح کشور صورت می‌گیرد.
 
گویا افزود: دانشجویان جوان ترین و بخش بسیار مهمی از اقشار جامعه هستند چرا که آینده مملکت به دست آن هاست و آن ها بایستی از وجود این بیماری و راه های انتقال و راه های پیشگیری از ایدز آگاهی داشته باشند.
 
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره آمار ایدز در کشورو بین دانشجویان گفت: در حال حاضر توانسته ایم حدود 29 هزار نفر را که مبتلا به این عفونت شده اند شناسایی کنیم؛ برخی از این افراد بیمار شده اند، برخی فوت کرده اند و برخی هم در مرحله بدون
علامت بیماری به سر می برند.
 
گویا افزود: بر اساس برآوردهای ما این تعداد چیزی حدود یک سوم تخمین های ما از وجود این عفونت در بین مردم کشورمان است و بین 50 تا 60 هزار نفر ممکن است مبتلا به این عفونت باشند و از ابتلای خودشان آگاه نباشند، این افراد قطعا راه های پیشگیری و مراقبت از خود را درست نمی‌دانند.
 
وی همچنین درباره رایج ترین راه انتقال ایدز در کشور گفت: از ابتدا تاکنون بیشترین راه انتقال این بیماری از طریق اعتیاد تزریقی و مصرف سرنگ و سوزن مشترک بوده است و تماس های جنسی نیز از جمله راه های انتقال این بیماری است.