اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران چندمین خودروساز جهان است؟



خودرو,خودروسازان

ایران هجدهمین خودروساز بزرگ جهان در سال 2012 شد

انجمن جهانی خودروسازان در تازه‌ترین گزارش بزرگترین خودروسازان جهان را در سال 2012 معرفی کرد که در این بین ایران با تولید 989 هزار و 110 دستگاه انواع خودرو در جایگاه هجدهم دنیا قرار گرفت.

براین اساس تولید خودروی ایران در سال 2012 با کاهش 40 درصدی نسبت به سال 2011 مواجه شد. عنوان هجدهمی ایران در دنیا در حالی در سال 2012 بدست آمد که ایران در سال 2011 موفق به کسب رده سیزدهمی بزرگترین خودروسازان جهان شده بود.

در سال 2012 تولید خودروهای سواری و تجاری در ایران به ترتیب به 848 هزار دستگاه و 141 هزار و 110 دستگاه رسید. همچنین به صورت تفکیک شده ایران در سال 2012 از نظر تولید خودروهای سواری در رده هفدهم و از نظر تولید خودروهای تجاری در رده نوزدهم جهان قرار گرفت.

ضمن این‌که سهم ایران از تولید جهانی خودرو در سال گذشته به حدود 1.1 درصد رسید.

براساس گزارش انجمن جهانی خودروسازان، چین در سال 2012 با تولید 19 میلیون و 271 هزار و 808 دستگاه عنوان بزرگترین خودروساز جهان را بدست آورد. آمریکا و ژاپن نیز به ترتیب با تولید 10 میلیون و 328 هزار و 884 دستگاه و 9 میلیون و 942 هزار و 711 دستگاه رده‌های دوم و سوم را بدست آوردند.

همچنین کشورهای آلمان، کره‌جنوبی، هند، برزیل، مکزیک، تایلند و کانادا نیز از نظر تولید خودرو در سال 2012 رده‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادند.

کاهش 40 درصدی تولید خودرو در ایران در حالی در سال 2012 رخ داد که در همین سال تولید جهانی خودرو با رشد 5.3 درصدی نسبت به سال 2011 به 84 میلیون و 141 هزار و 209 دستگاه رسید.

نکته دیگر این‌که در سال گذشته ایران با کاهش 40 درصدی بالاترین نرخ کاهش تولید خودرو را در بین کشورهای جهان داشت. مصر با نرخ کاهشی 30.9 درصد و اوکراین با نرخ کاهشی 27.1 درصد نیز از این نظر در رده‌های بعد از ایران قرار گرفتند. این در حالی است که بیشترین رشد تولید خودرو مربوط به کشورهای تایلند، اسلواکی و اندونزی به ترتیب با 70.3، 40.7 و 27.1 درصد بود.

با وجود کاهش 40 درصدی تولید، ایران در سال 2012 از نظر تولید خودرو بالاتر از کشورهایی مانند اسلواکی، آرژانتین، ایتالیا، ایتالیا، رومانی، لهستان و مالزی قرار گرفت. در منطقه خاورمیانه ترکیه با تولید یک میلیون و 72 هزار و 339 دستگاه عنوان بزرگترین خودروساز منطقه را به خود اختصاص داد و ایران دوم شد.

کاهش شدید تولید خودروی ایران در سال گذشته میلادی در حالی رخ داد که ایران در سال 2011 بهترین عنوان تاریخ صنعت خودروسازی خود یعنی عنوان سیزدهمی جهان را بدست آورده و بالاتر از کشورهای مطرحی مانند انگلستان، تایلند، جمهوری چک و ترکیه قرار گرفته بود.

خبرنگار ایسنا حدود دو ماه پیش با استفاده از آمار تولید کشورهای مختلف رتبه جهانی تولید خودروی ایران و میزان تولید خودروی کشورمان را در سال 2012 به ترتیب نوزدهم و 987 هزار و 732 دستگاه برآورد کرده بود که با توجه به نتایج گزارش جدید انجمن جهانی خودروسازان این برآورد به میزان زیادی درست از آب درآمده است./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
ایران 17 شرکت خودروساز دارد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران چندمین کشور صنعتی جهان است؟



اخبار,اخبار اقتصادی , صنعتی ترین کشور جهان

 

اخبار اقتصادی - ایران چندمین کشور صنعتی جهان است؟

واحد اطلاعات اکونومیست اعلام کرد ایران با ۲۳ میلیارد دلار تولیدات صنعتی در جایگاه ۳۹ جهان از نظر صنعتی بودن قرار گرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛به نقل از واحد اطلاعات اکونومیست، امریکا با ۱۷۳۸ میلیارد دلار تولیدات صنعتی به عنوان صنعتی ترین کشور جهان شناخته می شود. فاصله این کشور با کشور بعدی خود بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار است. 
 
ژاپن با تولید ۹۵۲ میلیارد دلار تولید کالاهای صنعتی در رتبه دوم و چین با رقم ۷۶۰ میلیارد دلاری در رتبه سوم قرار گرفته اند. 
 
بر اساس این گزارش حجم تولیدات صنعتی ایران نیز بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار اعلام شده که بدین ترتیب این کشور در رتبه ۳۹ جهان از نظر صنعتی بودن قرار گرفته است.


رومانی با تولیدات صنعتی ۲۴ میلیارد دلاری در رتبه ۳۸ و قبل از ایران قرار گرفته و فیلیپین با تولیدات صنعتی ۲۲٫۹ میلیارد دلاری در رتبه ۴۰ و پایین تر از ایران قرار گرفته است. 
 
آلمان با ۶۴۳ میلیارد دلار در رتبه چهارم،‌انگلیس با ۳۳۰ میلیارد دلار در رتبه پنجم،‌ایتالیا با ۳۱۷ میلیارد دلار در رتبه ششم،‌فرانسه با ۲۷۶ میلیارد دلار در رتبه هفتم،‌کره جنوبی با ۲۲۱ میلیارد دلار در رتبه هشتم،‌اسپانیا با ۱۸۰ میلیارد دلار در رتبه نهم و مکزیک با ۱۳۸ میلیارد دلار در رتبه دهم جای گرفته اند.
 
میزان تولیدات صنعتی و رتبه برخی دیگر از کشورها نیز عبارت است از: روسیه ۱۳۷ میلیارد دلار و رتبه ۱۱،‌هند ۱۲۹ میلیارد دلار و رتبه ۱۲،‌ اندونزی ۸۰ میلیارد دلار و رتبه ۱۵،‌ ترکیه ۵۱ میلیارد دلار و رتبه ۲۴،‌مالزی ۴۰ میلیارد دلار و رتبه ۲۸،‌نروژ ۳۳ میلیارد دلار و رتبه ۳۰ و یونان ۲۵ میلیارد دلار و رتبه 

اخبار اقتصادی - باشگاه خبرنگاران