اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران و کشورهای خلیج فارس باید توافق کنند؛ آمادگی میزبانی مذاکرات ایران و اعراب منطقه را داریم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات ایران و اعراب

امیر قطر در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ایران کشوری مهم و تاثیرگذار است که در همسایگی ما قرار دارد.

 شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه بن حمد آل ثانی ، امیر قطر در سخنرانیش در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل با بیان اینکه باید از انتشار تسلیحات هسته ای در سطح منطقه و جهان جلوگیری کرد، تصریح کرد: توافق بین ایران و کشورهای پنج به علاوه یک، گامی مثبت و با اهمیت تلقی می شود.

 

ما امیدواریم این توافق به استقرار امنیت در منطقه منجر شود. ما خواستار برچیده شدن سلاح هسته ای و تسلیحات کشتار جمعی از کل منطقه هستیم.

 

استقرار امنیت در خلیج ( فارس ) موضوعی ضروری برای کشورهای منطقه است. منطقه خلیج ( فارس ) باید از خطر تسلیحات هسته ای مصون باشد.

 

مردم این منطقه باید امکان بهره مند شدن از انرژی هسته ای برای اهداف و کاربردهای مسالمت آمیز، براساس قوانین بین المللی را داشته باشند.

وی افزود: ایران کشوری مهم و تاثیرگذار است که در همسایگی ما قرار دارد. همکاری بین ایران و کشورهای منطقه به نفع همه است.

 

روابط و مناسبات دوجانبه میان ایران و قطر بر اساس مصالح و منافع مشترک ، رو به گسترش است . ما و ایران هیچگونه اختلافی در روابط دوجانبه خود نداریم .

 

هیچ نزاع مذهبی بین اهل تسنن و شیعه در منطقه وجود ندارد . درگیری های کنونی در منطقه منشاء سیاسی دارد.

 

ما هم اکنون شاهد اختلافات سیاسی منطقه ای میان ایران و اعراب هستیم . این اختلافات به هیچ وجه درگیری بین شیعه و سنی نیست . اختلافات مورد اشاره با گفتگو قابل حل است.

امیر قطر اضافه کرد: توافق میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس باید بر اساس عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر شکل گیرد. زمان گفتگو میان کشورهای خلیج ( فارس ) برای حصول چنین توافقی فرارسیده است.

 

کشورهای این حوزه با یکدیگر همسایه هستند و نیازی به میانجیگری دیگران ندارند. ما از آمادگی لازم را برای میزبانی نشستی برای انجام گفتگو میان کشورهای منطقه برخورداریم .

اخبار سیاست خارجی - انتخاب


ویدیو مرتبط :
ایا اسرائیل و اعراب واقعا با توافق با ایران مخالف هستند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام آمادگی مصر برای فراهم کردن فضای گفت‌وگوها میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس



 گفت‌وگوهای ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس ,روابط ایران با مصر

اعلام آمادگی مصر برای فراهم کردن فضای گفت‌وگوها میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس

وزیر امور خارجه مصر از آمادگی کشورش برای برگزاری گفتمان میان کشورهای حوزه خلیج فارس و ایران خبر داد.

 نبیل فهمی در گفت‌وگو با شبکه العربیه که امروز شنبه متن آن منتشر شده است، بر تمایل کشورش به برگزاری گفتمان میان کشورهای حوزه خلیج (فارس) و ایران تاکید کرد و گفت البته این مساله به شرطی است که نیت تهران برای نزدیکی روابط مسالمت‌آمیز با همسایگانش نیتی صادقانه باشد.

او در ادامه با تاکید بر این که امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس بخشی از امنیت ملی مصر به شمار می‌رود، بیان کرد: بحران در روابط ایران و کشورهای حوزه خلیج (فارس) تاثیرات منفی بر مواضع مصر دارد و من آماده‌ام تا به هر گونه درخواست کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) برای فراهم کردن فضا(ی گفت‌وگو) با ایران اگر که مناسب باشد، پاسخ دهم و اگر که این فضا مناسب نباشد من گفت‌وگوهایم را با ایرانی‌ها به گونه‌ای که به نفع منافع مصر و کشورهای حوزه خلیج (فارس) باشد، آغاز ‌کنم که دراین صورت مصر موضعی که به ضرر امنیت ملی کشورهای خلیج (فارس) باشد ، اتخاذ نخواهد کرد. /ایسنا