اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران هیچ وقت به اندازه ی امروز در عراق نفوذ نداشته است



اخبار,اخبارسیاست خارجی,

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  آسوشیتدپرس:
ایران هیچ وقت به اندازه ی امروز در عراق نفوذ نداشته است / تهران غیر عرب دست کمک بغداد را فورا گرفت

از نگاه اکثر عراقی ها، بهترین متحد کشورشان در جنگ علیه گروه تروریستی داعش نه آمریکا است و نه جبهه ائتلافی بلکه ایران است که موفق به متوقف کردن پیشروی افراط گرایان شده است.

به گزارش انتخاب ، ایران غیر عرب به طور موثر مسئولیت دفاع از عراق را در  مقابل گروه ترورستی داعش برعهده گرفته و دست کمکی که عراق به سمت آنها دراز کرده بود را به سرعت گرفت.

هواپیمای نظامی ایران روزانه دو یا سه بار در فرودگاه بغداد می نشینند و مهمات لازم در اختیار نیروهای عراقی قرار می دهد. از سوی دیگر، ژنرال سلیمانی مشهورترین ژنرال ایران و مشاورانش در حال سازماندهی نیروهای عراقی هستند. نتیجه آن شده که نفوذ تهران در عراق بیشتر از سابق شده و به سطح بی سابقه ای رسیده است.

حملات هوایی امریکا و نیروهای ائتلافی منجر به عقب نشینی شبه نظامیان داعش در بخش هایی از شمال این کشور شده است، اما بسیاری از عراقی ها بر این باورند که آمریکایی ها بیشتر به دنبال یاری کردها بودند تا آنها. حملات هوایی منجر به متوقف شدن پیشروی افراط گرایان و جلوگیری از تسخیر پایتخت اقلیم کردستان شد. با این حال بسیاری نیز این اقدام را بدون حمایت بموقع تسلیحاتی ایران از کردها میسر نمی دانند.

خالد العبیدی وزیر دفاع عراق طی سفری که هفته ی گذشته به تهران داشت گفت که حمایت ایران از عراق در مقابل داعش یک ضرورت استراتژیک است.

استورات جونز سفیر آمریکا در عراق گفت که ایران نقش مهمی در مبارزه با گروه داعش ایفا می کند.

وی با این حال گفت: بین عملیات های ایران و امریکا هماهنگی و تعاملی وجود ندارد.

نشانه ی نفوذ ایران در عراق بسیار است. نخست وزیر، رئیس پارلمان و دیگر سیاستمداران ارشد عراق به تهران سفر کرده اند.

سلیمانی ژنرال مشهور ایران نیز بیشتر اواقات خود را در هفت ماه گذشته در خطوط مقدم علیه داعش گذرانده است و مشغول طراحی استراتژی برای مقابله با گروه تروریستی داعش بوده است.

یکی از داوطلبان مبارزه با داعش که اخیرا با او دیدار کرده، گفت: تقوا و شجاعت سلیمانی مرا تحت تاثیر قرار داد.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  انتخاب


ویدیو مرتبط :
نفوذ ایران در عراق - گزارش خبری روزنه 142

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نفوذ ایران در عراق دوبرابر آمریکا است



 

 

 

نفوذ ایران در عراق دوبرابر آمریکا است


علاوی در مصاحبه با روزنامه کویتی :

نفوذ ایران در عراق دوبرابر آمریکا است

نفوذ آمریکا در عراق زیر 30 درصد است در حالی که نفوذ ایران بین 50 تا 60 درصد است. سعودی ها هیچ نفوذی در عراق ندارند . نفوذ خارجی در عراق تنها منحصر به ایران و آمریکا است.

ایاد علاوی رهبر ائتلاف العراقیه عراق در سفر اخیر خود به کویت در مصاحبه با یک روزنامه کویتی ادعا کرد که نفوذ ایران در عراق دو برابر نفوذ آمریکا در این کشور است .

به گزارش عصر ایران ، نخست وزیر اسبق عراق که یک ائتلاف سیاسی سکولار متشکل از اعراب سنی و جمعی از شیعیان سکولار را رهبری می کند در مصاحبه با روزنامه " الجریده " کویت ضمن اشاره به این موضوع گفت : " نفوذ آمریکا در عراق زیر 30 درصد است در حالی که نفوذ ایران بین 50 تا 60 درصد است . "

وی افزود : " سعودی ها هیچ نفوذی در عراق ندارند . نفوذ خارجی در عراق تنها منحصر به ایران و آمریکا است ."

اظهارات علاوی درباره مقایسه نفوذ سیاسی ایران و آمریکا در حالی بیان می شود که دو روز پیش "جوزف بایدن" معاون رییس جمهور امریکا طی اظهاراتی ادعا کرده بود که درباره نفوذ سیاسی ایران در عراق اغراق می شود و حکومت ایران نفوذ چندانی در عراق ندارد . وی نتایج انتخابات اخیر در عراق را شاهدی بر مدعای خود دانسته بود .

علاوی  در ادامه با اشاره به اینکه مقتدی صدر شخصیتی مستقل از ایران است ، افزود : " اما عناصری از ائتلاف ملی عراق به طور تاریخی  به حکومت ایران وابستگی دارند اما ما دخالت هر کشور خارجی در عراق را رد می کنیم چه این کشور ایران باشد یا هر کشور دیگری .

این فعال سیاسی در عراق با اشاره به اینکه ایده تعلق مالکی به شیعیان عراق یک ایده فرقه گرایانه است با رد این مساله که مالکی نماینده شیعیان عراق است گفت که نماینده شیعیان عراق مرجعیت شیعه در نجف  است و لاغیر .

علاوی آمریکا را نیز مصون از حمله نگذاشت و با اشاره به اینکه فرقه گرایی در عراق محصول سیاست " لبنانیزه " کردن عراق از سوی آمریکایی ها پس از اشغال این کشور است گفت:" این یکی از بزگترین اشتباهاتی بود که از سوی آمریکا صورت گرفت .

علاوی همچنین با اشاره به اینکه سیاست آمریکا حفظ " وضعیت موجود " در عراق است با انتقاد از این سیاست افزود : " آمریکا به دلیل مشکلات زیادی که در کشورهایی چون افغانستان ، سودان ، سومالی ، فلسطین ، پاکستان ، لبنان و... دارد ترجیح می دهد تغییری در وضعیت سیاسی عراق رخ ندهد و از این رو مایل است تا قدرت همچنان در دست مالکی باشد .

وی افزود که آمریکایی ها هیچ برنامه ای برای تقسیم قدرت بین ائتلاف های سیاسی عراق ندارند . علاوی سیاست آمریکا در قبال عراق از زمان اشغال این کشور به دست نیروهای آمریکایی را مبهم و گنگ توصیف کرد .

با وجود گذشت قریب به شش ماه از زمان انتخابات سراسری عراق،  به دلیل اختلافات سیاسی بین احزاب و ائتلاف های سیاسی ، هنوز دولت جدید این کشور تشکیل نشده و این در حالی است که بازگشت حملات تروریستی و خشونت های فرقه ای به عراق ، کشورهای همسایه و جامعه جهانی را نسبت به احتمال تداوم بحران سیاسی و آغاز یک جنگ داخلی در این کشور  نگران کرده است ....../تحلیل:عصرایران