اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران موشك بالستیك صادر می كند


رئیس سازمان صنایع هوافضا ادامه داد: امروز با افتخار اعلام می كنم ایران اسلامی علاوه بر صادرات محصولات صنعتی و دفاعی قادر به صدور تكنولوژی و دانش فنی دفاعی است.

رئیس سازمان صنایع هوافضا اعلام كرد كه جمهوری اسلامی ایران به توانمندی صدور فناوری موشكی به خارج از كشور دست پیدا كرده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سرتیپ پاسدار فرحی، رئیس سازمان صنایع هوافضا در جمع كاركنان و مدیران ارشد این سازمان با بیان اینكه محصولات دفاعی هوافضای كشور مبتنی بر یافته های علمی مدرن است، گفت: تولیدات نیز براساس دانش چیستی و چرایی یعنی مرز خودكفایی شكل گرفته است.

وی افتتاح پی در پی پروژه های هوافضا و كیفی بخشی مداوم محصولات دفاعی را حاصل تلاش و زحمات شبانه روزی دست اندركاران این حوزه دانست و اظهار داشت: مانور پرتاب همزمان بیش از 14 موشك با دقت بسیار بالا، پیشرفت برنامه 5 ساله پنجم سازمان هوافضا كه باید تا سال 1393 تكمیل شود، رسیدن به رضایتمداری مشتری و كسب رتبه اول صادرات در سطح وزارت دفاع با وجود تمامی تحریم ها و فشارهای بین المللی، نشان از دستیابی این سازمان به یافته های اصیل خودباوری و خودكفایی و بی نیاز شدن از كمك خارجی است.

رئیس سازمان صنایع هوافضا ادامه داد: امروز با افتخار اعلام می كنم ایران اسلامی علاوه بر صادرات محصولات صنعتی و دفاعی قادر به صدور تكنولوژی و دانش فنی دفاعی است.

وی توفیق سازمان صنایع هوافضا را تنها در تولیدات فضایی ندانست و خاطر نشان كرد: این سازمان پیشرو در عرصه تحقیقات نیز موفقیت های چشمگیری داشته است كه كسب رتبه اول تحقیقات وزارت دفاع و ربودن نیمی از جوایز جشنواره تحقیقاتی ودجا از جمله آن افتخارات است.
رئیس سازمان صنایع هوافضا در پایان تاكید كرد: اینكه بتوانیم ماهواره ها را دو بار با حداقل هزینه، حداقل امكانات و با بهترین كیفیت به فضا بفرستیم كه حتی دشمنان ما را وادار به تمكین به دستیابی های نوین ایران كند، خود ثمره نگاه استراتژیك به حركت انقلابی و مفهوم پاسداری از انقلاب است.

به اذعان كارشناسان و تحلیلگران مسایل سیاسی نظامی، طی سال های گذشته یكی از عوامل پیشرفت و خودكفایی جمهوری اسلامی ایران در عرصه فناوری های موشكی، تهدیدها، تحریم های غرب و تلاش متخصصان ایرانی برای مقابله با آنها بوده است. به اعتقاد آنها ایران امروز از قوی ترین برنامه موشك های بالستیك در خاورمیانه برخوردار است كه پائین بودن قیمت های فروش این موشك ها، انحصاری بودن بازار موشك های بالستیك را از دست غرب خارج كرده است.

در همین رابطه، پایگاه خبری، «اسرائیل دیفنس» در گزارشی با اشاره به توان موشكی ایران اعلام كرد: آنچه دیدیم نشان می دهد كه صنایع نظامی و موشكی ایران بسیار پیشرفته تر از آن چیزی است كه قدرت های غربی برآورد كرده اند.

این گزارش سپس به بازدید اخیر رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای نظامی كشور اشاره كرده و نوشته است. چندی پیش در ایران نمایشگاهی از تسلیحات جنگی كه ساخت صنایع داخلی این كشور بود، دیده شد. در این مانور كه رهبر ایران نیز در آن حضور داشت توانمندی تسلیحاتی ایران در ساخت موشك، زره پوش، مهمات جنگی و دیگر تسلیحات به نمایش درآمد و برای نخستین بار از یك رادار با قابلیت چندگانه رونمایی شد. این رادار چندكاره بسیار پیشرفته بود و اشعه آن به صورت الكترونیك تابیده می شود، جدای از این برای مكان یابی از اینكه احتیاجی به تغییر وضع و چرخش ندارد.

این پایگاه خبری در ادامه تاكید كرد: در اسرائیل از این رادار چندكاره برای سیستم های تسلیحاتی همچون «اورن یروك» و سیستم موشكی «گنبد آهنین» استفاده می شود.

«طال عنبر» از پژوهشگران موسسه تحقیقات استراتژیك هوا و فضا «فیشر» با تایید توانایی بالای این رادار پیشرفته در گفت وگو با این پایگاه خبری اظهار داشت: اطلاعاتی درباره طرح ایران برای ساخت یك رادار پیشرفته در سال 2007 در رسانه های ایران منتشر شده بود كه در جهان چندان بازتاب و انعكاسی پیدا نكرد.

وی افزود: در روز ارتش ایران نیز در سال 2010 یك رادار پیشرفته به عنوان راداری كه در سیستم دفاع موشكی اس 300 استفاده می شود، رونمایی شد. اما راداری كه اخیرا در حضور رهبر ایران نمایش داده یك سیستم واقعی كاملا پیشرفته بود.

وی تاكید كرد: معدود كشورهایی در جهان هستند كه بر روی ارتقای رادارهای اینچنینی فعالیت كرده و توانسته باشند این نوع رادار را تولید كنند. این رادار پیشرفته همزمان چندین هدف را ردیابی كرده و براحتی اطلاعات را در اختیار قرار می دهد.

ژنرال «رونالد بركس» رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریكا نیز چندی پیش در جلسه بررسی تهدیدهای جهانی در كمیته نیروهای مسلح سنای آمریكا با اشاره به برنامه موشكی ایران گفته است: «پیشرفت ایران» در ساخت موشك های بالستیك چشمگیر است و با فرستادن ماهواره به فضا مشخص شد كه ایران در ساخت موشك های بالستیك میان قاره ای پیشرفت كرده است.

در جریان پرتاب موفق آمیز ماهواره «رصد» به فضا، آنچه نگاه و توجه ناظران و طرف های خارجی را به خود معطوف كرد، وسیله پرتاب كننده این ماهواره بود.

بنابراین نخستین مسئله نه به ماهواره، بلكه به وسیله پرتاب آن یعنی ماهواره بر سفیر مربوط بود موشك ماهواره بر سفیر كه دارای توانایی حمل ماهواره هایی به وزن چند ده كیلوگرم است، اساسا یك موشك بالستیك است كه توانایی فرار از جاذبه زمین و خروج از جو را دارد. این موشك سال گذشته نیز با موفقیت ماهواره امید را به خارج از جو حمل كرد و در مدار لئو قرار داد. نكته كلیدی در مورد موشك ماهواره بر سفیر این است كه این موشك تاكنون دو بار عمود بر سطح زمین شلیك شده اما اگر ایران روزی تصمیم بگیرد كه این موشك را به موازات سطح زمین شلیك كند، ماهواره بر سفیر عملا تبدیل به یك موشك بالستیك قاره پیما خواهد شد كه توان منهدم كردن اهداف بین قاره ای را دارد. بنابراین، اینكه ایران اكنون دارای فناوری در مدار قرار دادن ماهواره هاست بدین معناست كه ایران به فناوری موشك های بالستیك قاره پیما با سوخت جامد دست یافته و می تواند هر زمان كه اراده كرد این فناوری را در بخش نظامی مورد استفاده قرار دهد.

در تحلیل توانمندی موشكی ایران آنچه حائز اهمیت است این است كه:
1- ایران نه تنها در تولید موشك های میان برد و دوربرد بالستیك به موفقیت های چشمگیری دست یافته است بلكه فناوری به كار رفته نیز كاملا بومی بوده و از این بابت هیچ گونه وابستگی تكنولوژیك به هیچ كشوری وجود ندارد.

2- اگر دشمن سایه به سایه در كرانه ها و مرزهای جمهوری اسلامی ایران به ملت و نظام اسلامی ایران چنگ و دندان نشان می دهد از اینك باید در هراس از تهدیدات استراتژیكی باشد كه معادلات ژئوپلتیك منطقه را تحت تاثیر قرار داده و می دهد. توان نظامی استراتژیك جمهوری اسلامی ایران به عنوان یك توان بازدارنده، از این پس مانع از تهدیدات تبلیغاتی و روانی دشمن بر ملت های مسلمان منطقه خواهد شد.

منبع: تابناک


    


ویدیو مرتبط :
شلیك موشك بالستیك

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران ۲ میلیون تن گندم صادر می‌‌كند



 

 

ایران ? میلیون تن گندم صادر می كند

 

معاون وزیر بازرگانی و مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران، از برنامه ریزی برای صادرات 2میلیون تن گندم و فرآورده های آن در امسال به خارج از كشور خبر داد.

حمید علیخانی چهارشنبه در حاشیه بهره برداری از سیلوی 32 هزار تنی كارخانه آرد جنوب در اهواز، افزود: با توجه به برداشت مازاد بر مصرف گندم در كشور، مصوبه ای از دولت گرفته ایم تا بتوانیم گندم، آرد و دیگر فرآورده های این محصول را به كشورهای همجوار و منطقه صادر كنیم. وی خاطرنشان كرد: تاكنون از طریق بورس كالا، 300هزار تن از این محصول و فرآورده های آن به فروش رسیده و در هفته گذشته نخستین محموله از طریق بندر امام خمینی(ره) در خوزستان، به خارج صادر شد.

این محموله به ظرفیت 12 هزار تن، با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته تخلیه و بارگیری در مجتمع بندری امام خمینی(ره) توسط 3فروند كشتی باری به مقصد كشور امارات عربی متحده صادر شد....../تحلیل:ایرنا