اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران تا ۲ قرن دیگر گاز دارد


شرکت نفتی انی ایتالیا اعلام کرد ایران تا ۲۱۴ سال دیگر گاز دارد و از نظر دوام ذخایر گازی خود با فاصله زیاد نسبت به کشورهای دیگر در رتبه نخست جهان قرار گرفته است.

 خبرگزاری تسنیم: شرکت نفتی انی ایتالیا اعلام کرد ایران که پس از روسیه دومین ذخایر بزرگ گاز جهان را به خود اختصاص داده است بیش از ۲ قرن دیگر گاز دارد.

بر اساس این گزارش که بر پایه آمارهای سال ۲۰۱۲ تهیه شده است ایران با رقم کنونی استخراج گاز و با فرض حفظ ذخایر خود در سطح کنونی تا ۲۱۴ سال دیگر گاز برای تولید دارد.

این شرکت میزان ذخایر گازی ایران در پایان سال ۲۰۱۲ را ۳۴.۱۶ تریلیون مترمکعب و میزان تولید گاز ایران را ۱۵۹ میلیارد مترمکعب اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش کشورهای دیگر با فاصله زیاد پس از ایران قرار گرفته اند به طوری که قطر به عنوان نزدیک ترین کشور به ایران تنها تا ۱۴۸ سال دیگر گاز دارد. عربستان با ۸۹ سال در رتبه سوم قرار گرفته است.

روسیه با وجود این که بزرگترین ذخایر گاز جهان را دارد به دلیل برداشت گسترده تا ۷۶ سال دیگر گاز خواهد داشت و در رتبه چهارم جهان از این نظر قرار گرفته است.

ذخایر گازی الجزایر نیز ۵۵ سال، اندونزی ۳۷ سال، چین ۳۰ سال، نروژ ۲۳ سال، آمریکا ۱۴ سال و کانادا ۱۲ سال دیگر دوام می آورد و این کشورها از نظر میزان دوام ذخایر گازی خود به ترتیب در رتبه های پنجم تا دهم قرار گرفته اند.


ویدیو مرتبط :
تیزر تبلیغاتی شرکت ملی گاز ایران (دست آورد های گاز)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران تا 60 سال نفت و تا 2 قرن گاز دارد


معاون امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: ایران با ذخایر کنونی، تا ۶۰ سال آینده نفت و تا ۲۰۰ سال دیگر گاز خواهد داشت.

خبرگزاری تسنیم: معاون امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: ایران با ذخایر کنونی، تا ۶۰ سال آینده نفت و تا ۲۰۰ سال دیگر گاز خواهد داشت.

سلیمانی با اظهار این که در ابتدای انقلاب عنوان می‌شد که نفت ایران تا 20 سال آینده به پایان خواهد رسید گفت: اگر از امروز به بعد به ذخایر نفت و گاز ایران، رقمی افزوده نشود، کشور تا 60 سال آینده نفت و تا 200 سال دیگر گاز خواهد داشت.

وی با اعلام اینکه تمرکز اکتشاف بیشتر در خلیج فارس، دریای عمان و زاگرس است گفت: البته عملیات اکتشاف در کل کشور هم از نظر ذخایر متعارف و هم غیرمتعارف انجام خواهد شد اما این اقدامات بر اساس اولویتهای مشخص شده است.

وی توضیح داد: کل کشور ایران به 7 اولویت اکتشافی تقسیم شده است که تنها اولویت های یک تا سه مجوز انجام عملیات اکتشاف دارند. همچنین مناطق آتشفشانی که جزو دوره های سوم وچهارم زمین‌شناسی می‌شوند جزو اولویت 7 محسوب می‌شوند که به دلیل بالا بودن هزینه‌های عملیات اکتشاف و ریسک زیاد تنها مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

معاون امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه اکتشاف قلب تپنده صنعت نفت است گفت: عملیات اکتشاف هر روز نسبت به دیروز سخت تر می‌شود.

سلیمانی با اشاره به اینکه استخراج ذخایر غیرمتعارف نفت و گاز منوط به افزایش قیمت نفت و گاز  خواهد بود گفت: هم اکنون هزینه‌ تولید یک بشکه نفت از ذخایر غیر متعارف 50 دلار است.