اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اگر مسكن مهر ترفند خوبی بود، رشد قیمت متوقف می‌شد!



اگر مسكن مهر ترفند خوبی بود، رشد قیمت متوقف می‌شد!

رشد قیمت‌ها در بخش مسکن، سیر صعودی بسیار عجیبی را در روز‌ها و ماه‌های اخیر به خود می‌بیند، به گونه‌ای که این افزایش از حالت سالی و ماهی و حتی روزی هم به در آمده و لحظه‌ای بالا می‌رود و گویا به این سادگی‌ها هم پایین نیاید

چندین ماه است که همه مسئولین کشور به ویژه مقام معظم رهبری تأکید دارند که جمعیت کشور رو به میانسالی و پیری می‌رود و باید هر چه زود‌تر تلاش کرد و راهکاری برای جلوگیری ید.از آن اندیشند.

به گزارش تابناک، یکی از راهکارهایی که مسئولین برای افزایش جمعیت پیشنهاد داده‌اند، پایین آوردن سن ازدواج در میان جوانان است؛ بنابراین، باید به گونه‌ای رفتار و زمینه‌‌هایی فراهم شود تا میل به ازدواج در جوانان رشد یابد، ولی رشد آمار ازدواج، از چند عامل مهم پیروی می‌کند که از تأمین شغل و مسکن از مهمترین آن‌ها به شمار می‌آید؛ نخستین مسأله‌ای که در کشور به طور کلی در حال فراموشی است و اراده‌ای برای حل آن در این دولت دیده نمی‌شود!

اما مسأله دوم که این روز‌ها به یک معضل اساسی تبدیل شده و با همه تلاش‌های دولت در تأمین مسکن حتی برای قشرهای کم درآمد جامعه، هر روز شاهد رشد قیمت آن هستیم.

بنا بر این گزارش، رشد قیمت‌ها در بخش مسکن، سیر صعودی بسیار عجیبی را در روز‌ها و ماه‌های اخیر به خود می‌بیند، به گونه‌ای که این افزایش از حالت سالی و ماهی و حتی روزی هم به در آمده و لحظه‌ای بالا می‌رود و گویا به این سادگی‌ها هم پایین نیاید؛ بنابراین، راهکارهای دولت برای کاهش رشد قیمت‌ها اعم از مسکن مهر، افزایش وام خرید و حتی افزایش وام ساخت مسکن نیز بی‌نتیجه به نظر می‌رسد.

اما جدای از بحث طرح مسکن مهر ـ که به عنوان اصلی‌ترین پروژه در میان کارهای انجام گرفته مطرح است و بنا به گفته متولیان، گام‌های نهایی را برمی‌دارد ـ به نظر می‌رسد، جای خالی بخش خصوصی در میان پروژه‌ها و طرح‌های موجود، حکایت از یک خلأ بزرگ دارد که اگر زمینه‌ها برای حضور این گروه فراهم شود، قطعاً پروژه‌ها سرعت چشمگیری به خود می‌گیرد.

این موارد از جمله گفته‌هایی است که نمایندگان مجلس که ارکان قانون‌گذار و ناظر در رفع همه مشکلات از جمله مشکل مسکن هستند، به آن آگاهند.

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم لنگرود در خصوص حل مشکل مسکن مردم و رفع موانع در بازار مسکن می‌گوید: در راستای حل مشکل یکی از پروژه‌های مسکن مهر بود باید گفت به رغم همه مزایا، معایبی نیز دارد؛ بدین معنا که بنا بر این طرح، بنا بود سالانه یک میلیون واحد مسکونی درست شود که هرچند این پروژه مراحل پایانی خود را می‌گذراند، باعث شد تا حضور بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش کمرنگ شود.

وی افزود: با توجه به جمعیت کشور، نیازمند ایجاد یک میلیون واحد مسکونی هستیم که هفتصد هزار واحد آن را برای زوج‌های جوان و سیصد هزار واحد نیز متناسب با جبران عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه است. به بهره‌برداری رسیدن مسکن مهر، نزدیک پنج سال زمان می‌برد؛ یعنی سالانه دویست هزار واحد مسکونی که باز هم هشتصد هزار واحد مسکونی کم داریم که تنها راه جبران آن، ورود بخش خصوصی به این بخش و پویا شدن آن است، چرا که باید عرضه با تقاضا برابر شود تا مشکلات مرتفع گردد.

اما محمد حسین مقیمی، نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس درباره حل دغدغه مسکن مردم با اشاره به قانون مسکن و تصویب آن در مجلس می‌گوید: کار مجلس تصویب قانون است و مجلس در این باره کارهای لازم را انجام داده است. حال باید دولت و متولیان امر با توجه به امکانات و درآمدهای نفتی موجود در این میان سرمایه گذاری کنند و همچنین شرایط را به گونه‌ای فراهم آورند که بخش خصوصی در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کند. هم‌اکنون نقدینگی در جامعه هست، ولی از آنجا که شرایط فراهم نیست و سرمایه گذاران هم در پی سود هستند، در این بازار حضور نمی‌یابند و اگر زیرساخت‌ها آماده نشود، این رویه ادامه می‌یابد.

نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس درباره بهره‌گیری از روش‌هایی مانند صنعتی سازی ساختمان نیز خاطرنشان کرد: این روش ساخت مسکن، روشی ایمن و استاندارد و با استحکام بالاست و در حجم انبوه تولید مسکن می‌کند، اما استفاده از این قبیل روش‌ها نیز به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و اگر بازار مسکن در رکود باشد، نه صنعتی‌سازی و نه انبوه‌سازی مشکل را حل نمی‌کند؛ بنابراین پیش از هر چیز باید رونق به این بازار بازگردد و تنها راهکار آن، ایجاد زمینه مناسب برای ترغیب سرمایه‌گذار به منظور سرمایه‌گذاری است.

سید علی محمد بزرگواری در این باره می‌گوید: دولت می‌خواهد با طرح مسکن مهر، بحران مسکن مردم را حل کند، در حالی که اگر این طرح ترفند خوبی بود، رشد قیمت مسکن متوقف می‌شد و دیگر نیازی به افزایش میزان وام مسکن نبود؛ بنابراین معلوم می‌شود که مسکن مهر نتوانسته اهداف دولت را برآورده کند.

غلام‌محمد زارعی درباره افزایش وام مسکن می‌گوید: با افزایش قیمت‌‌ها از جمله بهای مصالح و افزایش هزینه تمام شده هر متر ساختمان، راهی جز افزایش میزان وام نیست. البته اگر می‌توانستیم جلوی افزایش قیمت‌‌ها را بگیریم و با قیمت‌های معقولی یک ساختمان را تمام کنیم، قطعا افزایش وام ضروری نبود، ولی در اوضاع کنونی، راه دیگری وجود ندارد، چون در غیر این صورت، همه ساختمان‌‌ها نیمه‌کاره و به ‌صورت یک معضل باقی می‌مانند و مردم نمی‌توانند خانه‌دار شوند./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
نمونه دوخوابه مسكن مهر پرند (سازنده تركیه ای كوزور)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت هر متر مسكن مهر به 330 هزار تومان افزایش یافت



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

قیمت هر متر مسكن مهر به 330 هزار تومان افزایش یافت

بر اساس قراردادهای جدید در سال 91 وزیر راه و شهرسازی مجوز ساخت مسكن‌های مهر را با قیمت هر متر 320 تا 330 هزار تومان صادر كرده است.

ابوالفضل صومعلو - معاون مسكن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی- در گفت‌وگو با ایسنا، از افزایش قیمت هر متر خانه‌های مسكن مهر تا 330هزار تومان خبر داد و اظهار كرد: بزرگترین حسن مسكن مهر قیمت مقطوع در نظام فنی كشور است، در ابتدای این طرح طی تفاهم‌نامه‌های سه جانبه قرار شد این خانه‌ها با قیمت هر متر مربع 300 هزار تومان ساخته شود.

صومعلو ادامه داد:‌ البته براساس قراردادهای جدید در سال 91 وزیر راه و شهرسازی مجوز ساخت مسكن‌های مهر را با قیمت هر متر 320 تا 330 هزار تومان صادر كرده است.

معاون مسكن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی وجود 400هزار واحدی را كه در مرحله بین فونداسیون و اسكلت‌سازی است نگران‌كننده اعلام كرد و گفت: مشكل اصلی پیمانكاران در اجرای پروژه نیست بلكه تعاونی‌هایی كه خوب عمل نكرده‌اند و از برنامه عقب هستند مشكل‌ساز بوده‌اند كه ما تصمیم داریم نسبت به آن‌ها تصمیمات قاطعی را اتخاذ كنیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال كه اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی به چه صورت قرار است قیمت‌ها در بازار مسكن را تعدیل كند؟ بیان كرد: ما معتقد هستیم در تهران خانه‌ها بسیار زیاد است و طبق آمار تراكم خانه‌ها در تهران 1.02 است.

صومعلو درباره رشد قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها خاطرنشان كرد: علی‌رغم برنامه‌های دولت عده‌ای با نهایت بی‌انصافی اجاره‌بها را بالا بردند. وقتی ما در جلسات مشترك خود با دادگستری، وزارت صنایع و كارگروه تعزیرات رقم تعزیرات را 13 تا 15 درصد اعلام كردیم، حتی مورد اعتراض واقع شدیم كه این رقم باید 10 درصد اعلام می‌شد ولی ما معتقد هستیم اجاره‌بها، بازار بسیار پیچیده‌ای دارد و متاثر از متغیر‌های كلان اقتصادی است. از این رو سعی كردیم این عدد را به واقعیت نزدیك كرده تا نه مستاجر و نه مالك اذیت شوند./ایسنا