اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اکونومیست: محال است! ایران وارد باتلاق عراق نمی شود



اخبار,اخبارسیاست خارجی ,بحران عراق


اخبار سیاست خارجی - اکونومیست: محال است! ایران وارد باتلاق عراق نمی شود

تلاش های اخیر مقامات ایران برای تعریف یا باز تعریف سیاست خارجی این کشور، تحلیلگران خارجی را که بدنبال شناخت سیاست جدید ایران هستند، سردر گم کرده است. جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اخیرا برای تاکید بر تمایلش به رسیدن به توافق اتمی با غرب به یوتیوب رفته تا درباره "۲۵۰ سال بدون تجاوز" در منطقه سخن گوید.

به گزارش «تیک»، به اندازه کافی ساده به نظر می رسد که ایران تحت ریاست جمهوری حسن روحانی می خواهد که به توافق اتمی دست پیدا کند. توافق موقت تا ماه نوامبر تمدید شده است اما تردید بزرگی در مورد توافق نهایی وجود دارد. هنوز این تردید وجود دارد که آیا توافق دائمی منجر به گرم تر شدن روابط ایران و غرب خواهد شد یا نه.

حاکمان ایران نسبت به خطر مداخله بیش از حد در عراق آگاهی دارند. آنها باید خود را برای شکست مالکی در عراق آماده کنند تا بتوانند در مقابل نیروهای داعش دست به ضد حمله بزنند، نیروهایی که بر اثر اصرار مالکی بر داشتن دولت شیعه و نادیده گرفتن سنی ها و کرد ها شکل گرفت. هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر تمایل ایران برای دور زدن مالکی وجود ندارد. رمزی مردینی، کارشناس عراق در شورای آتلانتیک، اتاق فکر مستقر در واشنگتن، می گوید: "بعید است که دخالت ایران منجر به منطقه ای شدن مناقشه بشود. در آمریکا این فکر وجود دارد که ایران تصمیم گرفته است که مالکی را دور بزند."

در نگاه اول ممکن است به نظر برسد که این تغییر نتیجه تغییر رویکرد عربستان در مورد ایران است. ظریف در ماه ژوئن برای گفتگو به ریاض دعوت شد. اما رهبران دو کشور همچنان نسبت به دیدار یکدیگر تردید دارند.

در هر حال، روحانی و دوستانش باید متوجه مشکلاتشان در خانه باشند. خبرگزاری تسنیم اخیرا تیم آقای ظریف را متهم کرده است که منافع ملی را تضعیف کرده است زیرا با غرب با ملاطفت برخورد می کند. اگر روحانی و ظریف نتوانند به توافق اتمی برسند، تلاش هایشان بی نتیجه خواهد ماند. اگر این اتفاق بیافتد همه اقداماتی که از سوی ایران در مورد عربستان صورت گرفته است نیز بی ثمر می ماند.


 اخبار  سیاست خارجی - تیک


ویدیو مرتبط :
اگر سوریه با ترکیه و...وارد جنگ شود ایران وارد عمل می شود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علاوی: برای سربلندی عراق با ایران وارد جنگ سیاسی می شویم!



 

علاوی: برای سربلندی عراق با ایران وارد جنگ سیاسی می شویم!

 

سرویس بین الملل ـ «ایاد علاوی»، رئیس فهرست العراقیه در انتخابات مجلس ملی عراق که، در دستیابی به پست نخست وزیری ناکام ماند، گفت: به دلیل نفوذ ایران در عراق و کمک همپیمانان ایران برای پیروزی مالکی برای تصدی نخست وزیری، ناچاریم با ایران وارد نوعی جنگ سیاسی شویم.

این نامزد شکست خورده در رقابت برای تصدی پست نخست وزیری در ادامه ادعاهای خود افزود: ایرانی ها حتی تلاش های عربستان و تلاش های احزاب کرد شمال را نیز ناکام گذاشتند.

نخست وزیر اسبق عراق، عربستان و اعضای شورای همکاری خلیج فارس را حامیان خود دانست و افزود، راه بسیار سختی را در پیش داریم تا به نخست وزیری عراق برسیم اما این کار را می کنیم و از حق خود نمی گذریم.

در همین باره پایگاه خبری «العرب آنلاین» به نقل از «علاوی» نوشت: جنگ سیاسی با تهران را آغاز می کنیم تا همگان بدانند ما برای امنیت عراق و سربلندی عراق حاضر به جانفشانی هستیم!

گفتنی است، «ایاد علاوی»، از شخصیت های سیاسی شیعه سکولار عراق و از چهره های نزدیک به حزب بعث محسوب می شود که خود بارها به طور علنی از بازمانده های حزب منحله بعث حمایت کرده است، به عنوان رئیس فهرست «العراقیه» در انتخابات مجلس ملی عراق شرکت کرد و هرچند با یک رای بیشتر از فهرست انتخاباتی «دولت قانون» به رهبری «نوری مالکی»، توانست بیشترین رای را کسب نماید اما 6 ماه تلاش وی و حامیانش برای جلب حمایت کرد ها یا گروه های شیعی به رهبری «صدر» و یا «حکیم» بی نتیچه ماند و در نهایت «مالکی» بار دیگر مامور تشکیل کابینه گردید.

هرچند «علاوی» با گرفتن ژستی منتقد و مخالف گفته بود حاضر به پذیرش هیچ مسئولیتی در دولت جدید عراق نیست اما این روزها نمایندگان حامی وی در مجلس عراق ساز دیگری کوک کرده و خواهان دادن اختیارات اجرایی گسترده به «شورای ملی سیاست های راهبردی»، شورایی جدید التاسیس که گفته می شود «علاوی» ریاست آن را بر عهده خواهد گرفت، شده اند.

در همین باره، «وحده الجمیلی» عضو فراکسیون «العراقیه» در پارلمان این کشور اظهار داشته است: "مشارکت ما در کابینه، مشروط به اعطای اختیارات اجرایی گسترده به «شورای ملی سیاست های راهبردی» است و درغیر این صورت «العراقیه» تصمیماتی خواهد گرفت که مهمترین آن، خروج از روند سیاسی است."

با این اوصاف هرچند «مالکی» اکنون در پی گزینش کابینه خود می باشد و در ظاهر به نظر می رسد 6 ماه تنش و جنجال سیاسی در عراق به پایان رسیده است اما، رفتار ها و سخنان «علاوی» و حامیانش نشان از آن دارد که این قصه سر دراز داشته و «علاوی» جز به نخست وزیری رضایت نخواهد داد حتی اگر به دست گرفتن این پست سیاسی به قیمت به آشوب کشیدن عراق تمام شود..../تحلیل:تابناک